Interview: Asiah – Possessed by the dream

Een lockdown is easy voor producer en singer/songwriter Asiah, hij heeft zich namelijk al jarenlang opgesloten in zijn kamer om te werken aan zijn droom. Langzaam maar zeker begint Asiah effect te zien van het jarenlang oefenen en opnemen op zijn kamer. De rising star heeft inmiddels support van Fresku, produceerde de platina single voor rapper Jack en staat op het punt om zijn nieuwe ep Possessed By The Dream uit te brengen.

Asiah - foto door Lars Menke

Copyright foto: Lars Menke

Hoe is de muzikale droom ontstaan?

“Toen ik een jaar of elf was, kreeg ik een gitaar. Tot mijn vijftiende speelde ik eigenlijk alleen gitaar. Vanaf dat moment ben ik veel gaan nadenken over wat ik later graag wilde gaan doen en heb ik ervoor gekozen om een artiest te worden. Ik wilde gewoon de next Ed Sheeran, Justin Bieber of Drake -achtige guy zijn. Dus dat was ineens mijn droom.”

Wat gebeurde er toen je had besloten artiest te willen worden?

“Ik was van school gestuurd, want dat ging heel moeizaam. Ik heb nooit echt in het schoolsysteem gepast. Ik heb mijn MAVO niet afgemaakt. Ik was koppig en kon me niet aan de regels houden, het was beter voor mij om te stoppen met school.

Toen moest ik een startkwalificatie halen zodat ik als minderjarige kon gaan werken. Door fulltime te werken kon ik mijn eerste studioapparatuur kopen. Ik had mijn salaris dus gelijk geïnvesteerd. Zoals je ziet begon de drang om dingen te maken en een artiest te willen zijn al heel jong.

Ik was er vanaf dat moment zo zeker van dat de droom zou gaan lukken, maar ik was echt slecht in het begin. Ik kon geen noot halen en geen woord schrijven, alleen gitaar spelen. Ik kon ook echt niet goed produceren.”

Interessant. Hoe word je dan beter? Hoe ging dat proces?

“Door mezelf op te sluiten in mijn kamer en 24/7 mijzelf te pushen om in alles beter te worden. Dat heb ik jaren gedaan. Ik heb mezelf opgesloten en maakte de slechtste beats en liedjes. Totdat er ineens een goed nummer uitkwam. Je weet dan dat iets goed is, omdat andere mensen het ook nice vinden. Sowieso heeft het wel twee jaar geduurd voordat ik een liedje geheel op de computer kon maken en dat het ook nog goed klonk.”

Je bent gedreven om de beste te worden. Hoe kijk je nu terug op die eerste single uit 2017?

“Ik vond het toen goed genoeg, maar eigenlijk was het toch slecht, haha. Toen ik iets voor de eerste keer uitbracht, was ik 17. Achteraf vind ik het een slechte tune, maar ik was allang blij dat ik een nummer had gemaakt wat een refrein en verses had. Het was een liedje wat ik in mijn eentje had gemaakt.”

Wat waren de reacties?

“Ik kreeg wel haatreacties in het begin hoor. Veel mensen twijfelden aan mij. ‘Wtf doet deze jongen’ reageerden mensen via YouTube en in het echt hoorde ik mensen zeggen dat ik niet kon zingen. Maar ik kon ook helemaal niet zingen, haha.

Ik ben nog steeds niet de beste zanger, vind ik, maar ik kan nu wel mijn ding doen. Van de haat krijg ik alleen maar meer motivatie en ik wil juist die mensen laten zien dat het gaat lukken. Soms zie ik diezelfde mensen ineens een liedje van mij posten in hun story, dan denk ik ‘lekker man’. Dat geeft me een goed gevoel. Mensen dachten ook echt dat ik never iets zou bereiken, maar niemand wist dat ik mijzelf vijf jaar lang zou opsluiten in mijn kamer om goed te worden.”

Toen ‘ineens’ was daar een featuring met Fresku vorig jaar. Hoe is dit tot stand gekomen?

“Hij had het nummer Eternal van mij gehoord. Dat had ik uitgebracht op 7 mei 2019. Twee maanden later kreeg ik een dm van zijn toenmalige manager dat een van zijn artiesten graag met mij wilde samenwerken. Dat bleek toen Fresku. Ik gaf mijn nummer en een half uur later belde Fresku. Hij vertelde me dat hij me tof vond, mij wilde helpen en of ik ook met hem aan zijn album wilde werken. Hij voelde mijn sound en dat was het begin van een mooie samenwerking.”

 

Wat heeft dat jou nu opgeleverd?

“Ik heb mijn eerste voet aan de grond gezet in Nederland, ook omdat ik in het Nederlands heb gezongen. Daarnaast heb ik veel podiumervaring opgedaan, het heeft als het ware hier een publiek voor mij gecreëerd. Ik ben zo koppig, ik luister bijna alleen maar naar mezelf, maar Fresku is in veel dingen een soort mentor voor mij geweest. Hij is voor velen een soort legende, dus dan luister je wel.”

Wat zou je het liefst willen met je muziek?

“Ik wil kunnen leven van mijn muziek en al mijn tijd eraan besteden. Ik heb geen baan of school dus dit is mijn leven. Met dit alles wil ik zo dicht mogelijk bij mezelf blijven, independent iets opbouwen en ervan genieten.”

Possessed By The Dream. Heftige titel. Wat betekent dit precies?

“Betekent wat er staat. Dat heel mijn leven en ikzelf zijn overgenomen door mijn droom. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen.”

Hoe zou je jouw droom omschrijven?

“Mijn droom is om een fanbase op te bouwen, zo groot dat ik overal op de wereld een show kan uitverkopen, zonder veel in de media te zijn. Ik wil de mensen die naar mijn concert komen, helpen met mijn muziek.”

Ik zie thema’s als hoop en zoeken naar zingeving veel in je teksten voorkomen. Je boodschap komt op mij positief en hoopvol over. Hoe belangrijk zijn deze twee thema’s in jouw leven?

“Ja, ik wil ook een boodschap meegeven. Ik wil mijn visie delen. Hoe ik denk over dingen en hoe ik dingen zie. Het leven is veel zoeken naar jezelf en naar wat jou vervulling geeft. Daarnaast wil ik met mijn muziek uitdragen dat alles kan en dat je alles kunt doen wat je wilt. Je moet volhouden, in jezelf geloven en hoop houden. ‘We all got hopes and dreams’.

Ik vraag me af of we alles zelf in de hand hebben of dat er een derde ding is dat invloed heeft op mijn leven. Dat verwerk ik ook in mijn liedjes. Mensen die zich ook zo voelen, die kunnen zich daar in vinden en geïnspireerd voelen dat ze niet alleen zijn.”

Derde ding? Iets spiritueels?

“Ja gewoon iets in de zin van God of het universum. Ik vertel letterlijk ‘we hebben allemaal dromen, maar zijn we nu 100% in controle, of is er nog iets waarbij het een deel in de handen ligt’. Dat is een vraag die in mijn hoofd zit en dat zet ik dan automatisch om in een nummer. Doordat ik gewoon schrijf wat ik voel en denk.

Vaak zonder echt te denken waar ik over schrijf. Ik schrijf gewoon vanuit mijn emotie en soms pas nadat een nummer online staat, besef ik wat ik heb geschreven en wat het nummer betekent. Ik gooi mijn emotie en intuïtie op papier en dat worden verhalen.”

 

Geloof je in iets?

“Ik geloof sowieso in een externe factor, maar misschien is die juist meer intern. Ik geloof niet in de bijbel of hoe mensen het omschrijven, geen regels, maar dat iedereen iets persoonlijk voor zichzelf heeft. Iedereen noemt dat weer anders. De een noemt het Allah, de ander Boeddha. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, je gelooft in een externe factor wat een invloed kan hebben op jouw leven.

Soms lijkt alles te kloppen en soms lijkt alles random te gaan. Ik geloof in de natuur: Positief trekt positief aan en negatief het negatieve. Dat je energie voelt van anderen en dat je dit ook kunt delen. Waarom de wind waait en de zee stroomt, het is allemaal energie. We voelen de energie van elkaar, maar ik geloof niet in de man met de baard die boven de regeltjes voor ons aan het bepalen is. Daar geloof ik niet in nee.”

 

Mooi. Tenslotte, je bent een Rotterdamse artiest… wat is jouw connectie met de scene?

“De meeste mensen kennen me denk ik wel en ik hen, het is een kleine community. Ik heb ook de platina single Op De Weg van Jack geproduceerd voor Rotterdam Airlines, een van de weinige Rotterdamse established labels.”

Welke Rotterdamse artiest moeten mensen checken?

“Qua opkomend talent moet je sowieso Vlins checken. Dat is een Marokkaanse jongen die vrolijke, maar emotionele Nederlandse muziek maakt. Zijn teksten zijn goed en hij is prettig om naar te luisteren.”

 

De ep Possessed By The Dream van Asiah komt op 7 mei uit.

Volg Asiah op Instagram en Spotify.

Een show met Originelen, Versies en Samples

Okkie bespreekt het verleden, het heden en de toekomst van zijn dj-carrière in een driedelige serie columns. In dit derde deel en laatste deel vertelt hij over zijn muziekshow, vol herkenning, verbazing en vermaak.

Dit is een vervolg opZaterdagmiddag draaien in RotownenVan Dansvloeren naar Radio Rijnmond‘. 

Copyright foto Saar Koopman

In columns één & twee beschreef ik mijn avontuur als dj, begonnen bij concerten. Via nachten in muziekcafé’s, naar dansvloeren met commerciële feesten in clubs en ondertussen op zaterdagmiddagen een ontspannen, tijdloos muziek-evenement ontwikkelen. Daarnaast was ik bezig met radiomaken voor RTV Rijnmond. Eerst in de nacht, later op prime-time zaterdagmiddag.

DJ op feesten, ontspannen middagen en radio
Door de radioshow, mijn ontwikkelingen op dansvloergebied én het op zaterdagmiddag draaien van tijdloos materiaal, kwam ik steeds verder op het terrein van Originelen, Coverversies en Samples (hergebruikte muziek). Ondertussen heb ik een platenkast en hard discs vol met materiaal verzameld. Niet om het verzamelen zelf, maar om er wat mee te doen.

Het besef groeide dat ik de verzamelde originelen, covers en gesamplede liedjes net zo goed voor mijn dj-opdrachten kon gebruiken. Op een groot bedrijfsfeest werkte het idee niet zo goed, daar wil men de klappers horen en daar betalen de mensen mij ook voor. Andere gelegenheden werden de aangewezen plek voor mijn speciale repertoire.

Optredens waar ik mijn gang kan gaan met muziek uit verschillende tijden en stijlen. Waar ik geboekt wordt voor mijn kennis en kunnen. Het is een sport geworden om het materiaal te gebruiken. Het ene liedje werkt wel, het andere niet. Het mooiste is de herkenning. De verbazing dat een liedje wat je een leven lang kent niet het origineel is. Een stukje muziek van enkele seconden en je weet het. Ook wanneer je een coverversie hoort van een bekende song in een totaal andere muziekstijl, vorm of taal. Hoe dat mogelijk is laat ik aan andere deskundigen over. Ik maak er gebruik van.


Een muziekshow vol herkenning, verbazing en vermaak
Dit idee ben ik andersom gaan zien. Het resulteerde in een plan. Een optreden waar ik muziek laat horen die bij elkaar past. In hoog tempo draai ik Originelen, Versies en Samples. Ik laat hoezen zien en show dj-technieken door middel van een projectie op een scherm van een camera die op mijn dj booth-werkterrein gericht staat. Soms vertel ik wat met de muziek tijdelijk op de achtergrond. Ik gebruik platenspelers en zoveel mogelijk origineel materiaal. Muziek is leidend. De aanwezige herkent de muziek, zo niet is het in ieder geval vermakelijk. Entertainment.

Door mijn brede interesse qua muziek vorm ik mijn plan naar de gelegenheid. Zo kan de show bij een popquiz geboekt worden, na een hiphop optreden of op een muziekfestival als onderdeel van de randprogrammering. Geef mij de kaders en ik maak de show. Door de corona-ellende gingen mijn eerste optredens helaas niet door, maar ik ben er ieder geval klaar voor!