Van dansvloeren naar Radio Rijnmond

Okkie bespreekt het verleden, het heden en de toekomst van zijn dj-carrière in een driedelige serie columns. In dit tweede deel vertelt hij over het draaien in Rotown, zijn radioshows en doorlopende zoektocht naar muziek.

Dit is een vervolg op ‘De zaterdagmiddag dj: Sfeer maken

Zaterdagmiddag draaien in Rotown
Een dj associeert. Dat is de essentie van een dj. Sfeerbeheer. Song selector. Technisch onderscheidend. Druk op de dansvloer houden, publiek in de juiste stemming brengen. Deze platen horen op dit feest. In die bepaalde volgorde. Een tijdloze situatie creëren en zelf bij de tijd zijn.

Ik begon met draaien bij punk, hardcore- en metalconcerten. Wat volgde waren alternatieve-muziek dansnachten. Door het voortdurend ontwikkelen ontdekte ik de opwinding van dansvloeren meekrijgen met HET MOMENT. Rond 2005 draaide ik breder en voegde ‘zwarte muziek’ toe aan mijn mix zonder te beseffen dat er zulke scheidslijnen bestonden. Ik kwam door mijn muzikale interesse en draaitechnische ontwikkeling in commerciële concepten terecht. Grote zalen, thema-feesten. Dat soort zaken. Tegelijkertijd kwam een ander soort dj-en op mijn pad.

Radio-dj
DJ en vriend Ron Miller vroeg mij om mee te doen aan een radioshow die hij maakte: Radio Rijnmond’s Wakkere Honden. Twee uur radio maken per uitzending, live in de nacht. Deze man realiseerde een droom. Fijn zelf geselecteerde muziek draaien en er over praten, samen in een studio. Onvergetelijke tijden.

Vervolgens kwam ik in contact met radiopresentator Eric Lemmers. Hij was bezig met een nieuwe opzet voor de radioshow Vraag Het De Bieb, live op de zaterdagmiddag tussen 12 en 14 uur. Ik zou de muziekvragen gaan beantwoorden en items maken voor een eigen onderdeel in het programma, genaamd Cover & Origineel met DJ Okkie. Ik ging daarvoor met Muziekweb, de landelijke muziekafdeling van de bibliotheek, samenwerken.

Elke 14 dagen was ik van de partij met allerlei plannen. Zo maakte ik compilatie-versies van bekende liedjes. Ik nam een bekend liedje, nam stukjes van coverversies daarvan, plakte dat aan elkaar en maakte zo weer één liedje. Dat werd een prijsvraag: wie herkent de meeste uitvoerenden? Een tijdlang werkte dit idee goed.

Hier een voorbeeld:


 

 

Muziekkenner en (toenmalig) Muziekweb-medewerker Peter De Koning werd mijn sparringspartner voor een later plan: Daar Zit Muziek In. Een compilatie van vijf songs over hetzelfde onderwerp mét een uitlegtekst. Songs over schoenen, politiek, eten, noem maar op. Allebei leuke plannen maar wel een boel werk om te realiseren. Hier een voorbeeld.

Het idee wat tot het einde van het programma werkte was het uitlichten van één song. Origineel, coverversie of een gerelateerd onderwerp. Met bijpassende muziek en als het lukte de bijpassende geluidsdrager: meestal een plaat of single met uiteraard een hoes.

Zoals in dit voorbeeld:

Negen jaar lang bestond Vraag Het De Bieb en was ik hierbij betrokken met mijn items over originelen, coverversies en gesamplede liedjes. Op mijn site staan meer dan 110 verhalen die ik heb gemaakt voor dit programma. Een onvergetelijke ervaring om live met mensen over muziek van alle tijden praten. De emoties die soms los kwamen was uniek.

Originelen, versies en samples
Mijn zoektocht ging dieper. Steeds meer ging ik liedjes, stukjes melodie en samples herkennen voor mijn radio-items. In de nacht draaide ik sowieso songs met herkenbare melodie, ritme of tekst. Overeenkomsten die vaak niet zo toevallig zijn. Het gebruik door moderne artiesten van stukjes ‘oude’ muziek is sinds de introductie van betaalbare muziekapparatuur op het gebied van samplen (Akai MPC 1988) in een stroomversnelling geraakt.

Deze techniek werd meteen toegepast in hiphop, dance en popmuziek. Muziek die het goed doet op dansvloeren, dat is de link. De muzikale herkenning ging voor mij een eigen leven leiden. Door een samenloop vond ik toepassingen om de kennis te gebruiken.

word vervolgd…

Okkie Vijfvinkel (1968) is net als Obelix bij zijn geboorte in een ketel met toverdrank gevallen. Vandaar dat hij al van jongs af als een bezetene in de weer is. Vooral met muziek! Door zijn eeuwige aanwezigheid in het uitgaansleven, zijn dj-werk en zijn avonturen als zanger en drummer van diverse bands, is hij een niet meer weg te denken steunpilaar uit de Rotterdamse muziekscene.

Quarantainment playlist | april

Dit keer een anti-corona variatie op onze maandelijkse live-agenda playlist. In deze speciale Quarantainment Playlist op Spotify vind je een selectie home office favorieten, in willekeurige volgorde, gecureerd door het Popunie team!

Martin:
1. Lewsberg – From Never To Once
2. Neighbours Burning Neighbours – Grace
3. Naaz – Taped
4. WOWI – What Is Love
5. Bow Wow Wow – Do You Wanna Hold Me

 

Jessica:
1. Golden Caves – Black Hound
2. Hawser – In Harmony
3. Life’s Electric – Guillotine
4.  Jacklust – Goin’ Out Swinging’
5. 2 Years – Flame In The Flood

 

Willem:
1. Si Christina – Fluister In Mijn Oor
2. Djocy Santos – Bem Ma Nos
3. The Sweet Release Of Death – Sway
4. VVARD – In Her Shoes
5. Caribou – You And I

 

Judith:
1. WOWI – What Is Love
2. KEES – Dans Voor Mij
3. Jessy Yasmeen –  Unchain Me
4. Nankosoul – The Sky At Sunrise
5. Modji – El Sueño

 

Tom: 
1. Janna Lagerström – Telefoon
2. Ron Sinoo – We Put The Kettle On
3. The Kik – Alle Tijd Van de Wereld
4. Golden Caves – Little Lonely
5. Hef – Wanneer Zijn We Safe