Interview: Dripple6ix

Wat begon als een random freestyle sessie met vrienden bij de McDonalds in 2018, is uitgelopen tot een serieuze muziekcarrière en het volgen van een opleiding aan de Herman Brood Academy.

Dripple6ix maakte deel uit van de Boogie Brothers, de publiekswinnaar van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam (Hiphop) in 2019. Hierna is hij echter zijn eigen weg gaan volgen. Een zoektocht naar identiteit en authenticiteit waarbij hij 1000% wil geven om zijn naam in deze wereld te vereeuwigen.

Hoe is het allemaal begonnen?
“Toen ik in een dieptepunt zat, kwam ik een oude schoolvriend tegen op het internet en hebben we afgesproken om bij de McDonalds te gaan chillen. Er kwamen wat andere guys mee en één begon te freestylen. Ik deed voor de grap mee en toen liep de grap uit de hand.

We hadden een video op Instagram gezet en toen werden we benaderd door iemand met een studio, dat was Antipesto (een stichting die jongeren en gepeste jongeren helpt hun dromen na te jagen, in mijn geval is dat nummer 1 artiest worden van de wereld). We hebben daar drie maanden muziek gemaakt met zijn tweeën (Chervvy en ik) en toen kwamen de andere drie gasten van de Boogie Brothers. Zo is het begonnen, eind 2018. En toen dacht ik al ‘dit is wat ik wil’.

Ik had echt geen zin meer om te leren, dus ik ging van 5VWO naar 5HAVO. Ondanks dat ik er goed voor stond met mijn cijfers, ben ik toch gestopt. Ik moest me te vaak ziek melden vanwege shows.”

Hoe heeft dat uitgepakt?
“In het begin deed het niet perse iets goeds, pas toen ik uit de Boogie Brothers was gestapt. Ik hoefde ineens maar voor één iemand effort in de act te stoppen. Met een groep moet je de hele tijd wachten op elkaar en nu had ik alle tijd om op mijn carrière te focussen. Dat heb ik een jaar lang straight gedaan.

Nu zit ik op de Herman Brood Academy. Dat voelt niet als school, maar ik ga er wel veel leren. Ik heb les in de studio, wat ik echt fantastisch vind. Mixen is bijvoorbeeld iets dat ik liever via school wil leren, dan filmpjes op YouTube. Ook zijn de connecties heel handig.”

Waarom was je gestopt met de Boogie Brothers?
“Het ging niet op het tempo dat ik wilde. Met een groep groot worden is wel makkelijker, maar als niet iedereen zijn focus bij muziek ligt dan wordt het hem niet. Ik wil 1000% geven, maar een ander heeft dan een opleiding en werk ernaast dat voorgaat.

Als je je muziek niet serieus neemt als werk, dan kun je niet die 1000% geven. Daarom zijn we uit elkaar gegaan. Ik wilde de muziek naar een hoger niveau brengen. Het was een goede beslissing, want in dat opzicht is het wel verbeterd.”

Wat is er nu precies verbeterd?
“Boogie Brothers was niet per se origineel. Nu doe ik wel iets wat eigen is. Ik vind niet dat je mij direct kunt vergelijken met een andere artiest. Bij de Boogie Brothers kregen we vaak te horen dat we de Backstreet Boys waren of Broederliefde. En ja op Broederliefde leken we wel.”

Vond je dat vervelend?
“Je wordt wel vergeleken met een grote groep, dus dat betekent ook iets goeds. Maar mijn doel is om iets nieuws te zijn. Als je iets doet wat andere mensen al hebben gedaan, ga je nooit onthouden worden. Je hoort altijd alleen nog op lange termijn over de mensen die iets origineels zijn begonnen.”

Wat wil je bereiken met je eigen muziek?
“Dat mijn naam voor altijd blijft bestaan. Ik heb een ankh (key of life) op mijn gezicht getatoeëerd. Dat staat voor eeuwig leven. Voor mij betekent dat dat mijn naam voor eeuwig moet bestaan. Op die manier blijf ik voor eeuwig leven, ondanks ik dood ben straks.”


Dat is dus je droom, je naam vereeuwigen?
“Dat is wel mijn grootste droom.”

Je bent eigenlijk de Justin Timberlake van Nsync.
“Als je Nsync noemt, moet je Justin Timberlake erbij zeggen om te weten wat het ook alweer is. Hij heeft ook zijn eigen ding gedaan.”

Terug naar je eigen muziek. Hoe omschrijf je je muziek?
“Ik maak veel verschillende dingen, maar ik ben wel kieskeurig met wat ik uitbreng. Ik wil een duidelijk imago naar buiten brengen. Wat ik maak is een beetje emo/trap/pop.. maar ook wel feestmuziek. In sommige nummers zit ook punk. Ik vind New York drill ook vet.

Wat naar buiten komt, is meer emo/trap/pop en drill. New York drill is het tegenovergestelde van Nederlandse drill, het gaat niet over messen en mensen doodmaken.

Mijn teksten gaan vaak over liefde, vrouwen en relaties. En soms over de situatie nu, mijn carrière en de slechte dingen achter me laten.”

Slechte dingen?
“Tijd verspillen met verkeerde mensen op straat. Nu focus ik meer op muziek en daar probeer ik mensen mee te helpen. Ik hoop dat mijn nummers ook echt iets betekenen voor mensen.”

Waar haal jij je inspiratie uit?
“Ik maak juist de muziek die ik nu maak, omdat ik niet naar Nederlandse muziek luister. Als ik muziek luister, is het vaak Amerikaanse emo/trap/pop. En New York drill dus. Ik wil die sound wel meebrengen.

Tory Lanez, XXXTENTACION. Degene die ik nooit echt noem, is wel Juice WRLD. Tyga ook wel. Ik ga ook als een andere artiest, Drip Daddy, naar buiten treden. Dat wordt meer vieze muziek voor in clubs en feestjes.”


Wie maakt de muziek?
“Er zijn drie producers waar ik bijna alles mee doe. Dat zijn alledrie jongens van 16/17 jaar. Ik vind ze al heel goed. YungTribeBeats, Dylle en Ebazz uit Belgie. Maar nu ik op de HBA zit, zie ik ook veel talent in mijn klas dus met hen maak ik nu ook een aantal nummers.”

Met wie zou je nog willen samenwerken?
“Er zijn veel mensen waar ik van kan leren. In Nederland zou dat  bijvoorbeeld Frenna zijn.”

Geen Drip Daddy glijer met Famke maken?
“Haha nee.”

En internationale artiesten? Of zijn die allemaal al dood?
“Dan zou ik wel met Jason Derulo willen samenwerken. Hij is de laatste tijd wel weer poppin’. Het lijkt me leuk om met hem iets te doen.”

Wie moeten we verder nog in de gaten houden in Nederland?
“Ik vind Juulz hard, uit Den Haag. Giatherapper. Wowi. Al die jongens van mijn school zijn echt talenten, dus houd de studenten van de HBA in de gaten!”

En wat kunnen we van jou verwachten in de nabije toekomst?
“Er liggen meerdere releases klaar, maar i.v.m. corona is het nu niet mogelijk om het optimale eruit te halen, dus het is voor mij nu even afwachten tot alles weer een beetje back to normal is en dan weer te vlammen”.

Volg Dripple6ix op FacebookInstagram en op Spotify voor het laatste nieuws!

Popunie’s Choice playlist | december 2020

Nog eventjes en dan is 2020 alweer voorbij. Ook deze feestmaand ziet er, vanwege de nog steeds geldende gedeeltelijke lockdown, anders uit. Gelukkig kunnen we nog wel van muziek genieten. We hebben weer een nieuwe lijst met onze (home) office favorieten voor je klaargezet. In de Popunie’s Choice Playlist op Spotify vind je, in willekeurige volgorde, een aantal favoriete tracks gecureerd door het Popunie team!

Martin:
1. Josimar Gomes – The Black Experience
2. Jopie Parlevliet – Tebbie Nou Op Je Muil?!
3. Rats On Rafts – A Trail Of Wind And Fire
4. Froukje – Licht en Donker
5. Phil Lynott – Old Town

 

Jessica:
1. Distant – Dawn of Corruption
2. Voidcrawler – Certain Fatality
3. Willem ’t Hart – Not That Guy ft. Kay Slice
4. Nana M. Rose – November
5. Love and Death – Down

 

Judith:
1. Bkk – Come To Me
2. Lucky Blue – Do It All (Again)
3. Le Motat – Denk Niets
4. Eusebio – Van Niets
5. Parish Boy – Off Guard

 

Tom: 
1. The Afterveins – The Trouble
2. Duvel Duvel – Bun Arrogant
3. Johnny Kidd & The Pirates – Shakin’ All Over
4. MXRCXL – Who’s The Richer?
5. Giant Eagles – Put One In The Chamber

Yemima:
1. Kaascouse & Remsst – Gooi Jezelf Weg
2. Naaz – Taped
3. Lavils – Don’t Get It
4. Broederliefde – Meisje Je Weet
5. Kaywht – 11:30 Interlude

Lisanne
1. Froukje – Ik Wil Dansen
2. Naaz – Mute Love
3. Left In Suspense – The Moon
4. Rum For Breakfast – WithoutXpectations
5. James Smith – I Don’t Wanna Know