De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #4

Het kabinet heeft logischerwijs een aantal maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Deze hebben echter een grote impact op het openbare leven in Nederland en ook de muzieksector staat voor langere tijd vrijwel stil. Vele honderden afgelaste shows, poppodia die de deuren plotseling hebben moeten sluiten en vooral heel veel mensen die hun werk niet of nauwelijks meer kunnen uitvoeren. Dat dit een grote klap is voor de sector staat vast. Maar wat gebeurt er nog wel en waar kan je terecht als je in de muzieksector zit?

Na de tips in deel 1 | deel 2 | deel 3 hebben wij weer een aantal actuele initiatieven voor je op een rij gezet.

Buma/Stemra, Sena & Spotify – Noodfonds Muziek
Zoals eerder aangekondigd hebben muziekrechtenorganisaties Sena en Buma/Stemra het Noodfonds Muziek opgericht. Per 1 mei is dit actief geworden en ook Spotify is partner.

Uit onderzoek onder rechthebbenden van Buma/Stemra en Sena blijkt 48% niet rond te kunnen komen met uitsluitend de maatregelen van het kabinet. Artiesten, musici, componisten, auteurs, uitgevers en muziekmaatschappijen zijn voor een groot deel van hun inkomsten afhankelijk van live-optredens en muziek die gedraaid wordt in het bedrijfsleven zoals de horeca, kapsalons en sportscholen. De activiteiten in deze sectoren liggen noodgedwongen vrijwel volledig stil.

Sena en Buma/Stemra dragen samen in totaal €3.750.000 bij aan het Noodfonds Muziek. Deze gelden zijn afkomstig uit reserves van Buma/Stemra, Buma Cultuur, Sociaal Fonds Buma en het Sociaal-Cultureel Fonds van Sena. Particuliere muziekliefhebbers kunnen bovendien via de site noodfondsmuziek.nl/spotify een donatie doen, die door Spotify verdubbeld wordt!

Buma/Stemra en Sena hebben ook de Ministeries van OCW en EZK om een financiële bijdrage gevraagd. De noodfondsregelingen worden nu nader uitgewerkt, waarbij de resultaten van het onderzoek gebruikt worden. Binnenkort wordt het voor muziekprofessionals mogelijk om een aanvraag te doen.

Dutch Music Export – Corona Support
Dutch Music Export heeft helaas geconstateerd dat Nederlandse artiesten binnen de popsector in de afgelopen weken regelmatig in financiële problemen zijn geraakt door het afzeggen van buitenlandse concerten en (showcase) festivals door (lokale) buitenlandse overheden, dit als gevolg van de huidige internationale Corona-maatregelen.

Om hulp te bieden aan deze Nederlandse artiesten stelt het Fonds Podiumkunsten nu ook Dutch Music Export in staat om een tegemoetkoming in de geleden schade te vergoeden.

Hoe werkt het?
Op basis van het DME Corona Hulpfonds kan een tegemoetkoming in de kosten worden aangevraagd onder voorwaarde dat er sprake is van annulering van buitenlandse optredens waardoor reeds gemaakte kosten niet konden worden terugverdiend of vanwege extra kosten voor repatriëring uit het buitenland.

Vanaf 4 mei tot uiterlijk 1 juni 2020 is het mogelijk om een beroep te doen op het DME Corona Hulpfonds via de website van Dutch Music Export. Hiervoor een aanvraag doen of meer info? Kijk dan hier.

Keep an Eye Foundation – Maker zoekt maker!
De Keep an Eye Foundation is al jaren bezig met het steunen en ontwikkelen van jong talent op verschillende (kunst)opleidingen. Nu lijkt het ze ontzettend nuttig om meer op zoek te gaan naar verbinding tussen verschillende vakgebieden. Vandaar dit nieuwe initiatief.

Keep an Eye wordt matchmaker, waardoor een componist de perfecte tekstschrijver vindt, een circusclown zijn/haar kleding-designer, een startende band hun fotograaf/videograaf enzovoort, enzovoort…

Hebben twee partijen elkaar via Keep an Eye gevonden? Dan kunnen ze samen aan de slag gaan met het projectplan/begroting en deze indienen om zo aanspraak te maken op maximaal €2500,- financiële ondersteuning om hun project te realiseren.

Ben jij…
… een student aan of alumnus van (max 5 jaar geleden afgestudeerd) een van de Nederlandse kunstopleidingen, én ben jij op zoek naar een match voor jouw project? Kijk dan hier voor meer informatie. Let op: informatie en aanmelden vóór 1 juni 2020!

Soundtrack010
Het DNA van Rotterdam gevat in één compositie, gemaakt door Rotterdamse artiesten. Dat is het idee achter Soundtrack010: een initiatief van Willemijn van Hussen en Niels de Jong van het Rotterdamse bedrijf Tambr, gespecialiseerd in sonic branding. Componist en muzikant Alexander van Popta kreeg van hen de opdracht om samen met tientallen musici typisch Rotterdamse geluiden te vertalen naar muziek.

Waarom?

Freelance musici worden hard geraakt door de crisis. Soundtrack010 is daarom met een zo groot mogelijk orkest opgenomen. Zo krijgen onze musici niet alleen een steuntje in de rug, maar ook het podium dat ze verdienen.


Muziekbibliotheek

Soundtrack010 is een cadeau aan de stad: Uit de track worden fragmenten en loops gedistilleerd en verzameld in een audiobibliotheek waar iedere Rotterdammer uit mag putten. Dit maakt Soundtrack010 – naast een bijzondere compositie – ook een audiobibliotheek met muziek, fragmenten en loops die iedereen mag gebruiken voor uitingen ter promotie van de stad. Denk daarbij aan een podcast maker die de muziek gebruikt, of als muziek onder een (muziek)video of zelfs als deurbel. Niels: “En hoe leuk zou het zijn als de soundtrack straks uit het carillon van de Laurenskerk klinkt?”

Partners
De reacties om een financiële bijdrage te leveren, of om op een andere manier mee te doen aan het project, zijn overweldigend. Niels: “We hebben financiering voor de muzikanten gekregen vanuit partijen als Stichting Droom en Daad en Eurocaps. Daarnaast bieden een heleboel mensen hun diensten belangeloos aan. Dit benadrukt voor ons het belang van muziek voor onze stad. Het is hartverwarmend.”

Het Grote ‘Ik Verkoop Rotown Uit’ Bordspel!
Dit bordspel kwam 10 april uit en krijgt wegens succes een tweede oplage. Dus heb jij Netflix ondertussen al uitgespeeld en weet je echt niet meer wat je nu moet gaan doen? Wil je nu alvast leren over hoe je straks Rotown kunt uitverkopen? Wil je het beste podium van Nederland steunen? Allemaal goeie redenen om het bordspel te bestellen!

Met de aankoop van het spel koop je niet alleen wat leuks, je steunt ook nog eens zowel Rotown als onze ticketpartner Stager. Oh, alle obstakels en meevallers die je onderweg in het spel tegenkomt, zijn waargebeurd en gebaseerd op ervaringen van het Rotown-team zelf. Je kunt er dus ook een raadspel van maken en gokken welke artiest welke stommiteit is begaan…

BIRD komt naar je block!
Met hun Courtyard Concerts brengt BIRD intieme concerten naar Rotterdamse binnentuinen. Samen met je buurt geef je je op, waarna je vanuit je keukenraam, balkon of hangmat in de tuin kan genieten van een akoestisch privé-concert. Buurten in Rotterdam met een gezamenlijke binnenplaats kunnen zich hiervoor aanmelden. Om de kosten van het concert te dekken (de band en techniek) wordt een bijdrage aan de buurtbewoners gevraagd.

BIRDbeats: Silent Disco
Een silent disco met je buren? Samen met je buren tune je in op één van de drie kanalen van BIRDbeats. Dans op gepaste afstand op je eigen balkon of in je binnentuin, tune in op kanaal old skool (met golden oldies, classics en evergreens), new skool (met hedendaagse hiphop en RnB) of het verzoekjeskanaal. Om de kosten te dekken wordt een bijdrage van €8 per koptelefoon gevraagd.

OPEN Rotterdam – FESTIVAL TV
OPEN Rotterdam, Rotterdam Festivals en de festivalorganisaties slaan de handen ineen en brengen samen de festivalagenda tot leven door speciale uitzendingen op OPEN Rotterdam FESTIVAL TV. Op de originele festivaldagen van een festival zijn er dagelijks twee tv-blokken met registraties, interviews, clips van artiesten en kunstenaars en andere video’s.

Via socials wordt opgeroepen herinneringen te delen. Op deze wijze laten ze zien dat Rotterdam een echte festivalstad is, ook al kunnen we dit nu niet fysiek samen beleven. Op de geplande festivaldagen zijn er speciale FESTIVAL TV-blokken tussen 14 tot 16 uur en tussen 20 tot 22 uur op OPEN Rotterdam TV (Ziggo 36, KPN 1349) en via de livestream.

Motel Mozaïque kwam als eerste aan bod op 17 april t/m 19 april. Wil je een event aanmelden, kijk dan hier.

Rotterdam Festivals – Enquête Cultuurbezoek
Inspelend op de huidige ontwikkelingen onderzoekt Rotterdam Festivals hoe het publiek kijkt naar de huidige situatie in de cultuursector. Hoe ervaren ze het online aanbod? En als er straks weer activiteiten mogelijk zijn buiten de deur, welke twijfels zijn er dan om activiteiten te ondernemen?

Dit onderzoek wil het inzicht vergoten in de houding en het vertrouwen m.b.t. (online) cultuurbezoek aan Rotterdamse instellingen en evenementen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen helpen in het maken van belangrijke keuzes, bijvoorbeeld op het gebied van programmering en aanpassingen op de locatie en communicatie.

Jouw input is van groot belang voor de instellingen en organisatoren, met name in deze tijden. De Enquête Cultuurbezoek duurt circa 10 minuten en er worden drie Bol.com cadeaubonnen ter waarde van €50 verloot onder de deelnemers van volledig ingevulde vragenlijsten. Doen!

Bandcamp – Supporting Artists During the Covid-19 Pandemic
Na het overweldigende succes van hun eerste actie op 20 maart (opbrengst $4,3 miljoen) en tweede op 1 mei (opbrengst $7,1 miljoen) heeft Bandcamp bekendgemaakt de makers en muzikanten in deze moeilijke tijden opnieuw te blijven steunen. Het realiseren van muziekinkomsten kan op dit moment voor veel DIY acts namelijk net het verschil maken.

Daarom ziet Bandcamp op vrijdag 5 juni wederom af van hun eigen inkomstendeel van alle verkopen op het platform. Gedurende 24 uur (van middernacht tot middernacht PST / UCT+8) gaan dan alle verkoopinkomsten uit muziek en merchandise via Bandcamp direct naar de artiest.

Bandcamp – Subscriptions
Bandcamp heeft ook nog een speciaal abonnement voor muziekfans bekendgemaakt. Deze kunnen artiesten en labels binnen Bandcamp aanbieden aan hun fans, waarmee fans de artiest kunnen blijven supporten.

Daarnaast kun je hiermee fans toegang bieden tot een exclusieve fan community, die artiesten en labels kunnen inzetten om extra content beschikbaar te maken via de artiestenpagina, zoals exclusieve promo activiteiten of Q&A’s, exclusieve merch, pre-sales en meer.

Volgens Bandcamp is dit interessanter dan crowdfundacties en willen ze hiermee artiesten op een reguliere basis blijven helpen om muziek te maken.

Facebook Livestream functies vernieuwd
Nu het gebruik van live-video’s sterk is toegenomen, komt ook Facebook met een aantal vernieuwingen. Zo heeft Facebook onlangs Messenger Rooms bekendgemaakt. Daarmee kan je een video call room aanmaken, waaraan 50 mensen (met en zonder Facebook) mee kunnen doen en waaraan geen tijdslimiet zit. De link naar de room is te delen via de Feeds, Groepen en Events, zodat je mensen makkelijk kan uitnodigen. De functie is bijvoorbeeld in te zetten voor online sessies, talks, masterclasses etc. Binnenkort wordt dit ook met o.a. Instagram geïntegreerd.

Ook Live With is terug van weggeweest op Facebook, waarmee je een andere persoon aan je livestream toe kan voegen, om zo een talksessie te doen, iemand te interviewen, of iemand aan je live optreden toe te voegen!

Andere nieuwe functies zijn o.a. het markeren van events als online-only (waarbij ook de live-video binnenkort mee-geïntegreerd zal worden), het toevoegen van een donatie button aan een livestream en Instagram livestreams die vanaf nu ook via een desktop te zien zijn.

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen is juist nu heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Releases april 2020