De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #3

Het kabinet heeft logischerwijs een aantal maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Deze hebben echter een grote impact op het openbare leven in Nederland en ook de muzieksector staat voor langere tijd vrijwel stil. Vele honderden afgelaste shows, poppodia die de deuren plotseling hebben moeten sluiten en vooral heel veel mensen die hun werk niet of nauwelijks meer kunnen uitvoeren. Dat dit een grote klap is voor de sector staat vast. Maar wat gebeurt er nog wel en waar kan je terecht als je in de muzieksector zit?

Na de tips in deel 1 en deel 2 hebben wij weer een aantal actuele initiatieven voor je op een rij gezet.

Live for Live
Dat thuiszitten, dat doet pijn. Vooral voor de mensen die uitblinken in logistieke trajecten, projectmanagement, stress en crisis. Veel van deze professionals willen aan de slag en helpen, in plaats van jammeren op de situatie. Op sociale media verschenen verschillende oproepen van leveranciers, producenten en freelancers die hun kunde en kennis willen inzetten voor anderen in de maatschappij.

Popfotograaf Nathan Reinds startte daarom het platform Live for Live dat is bedoeld om het aanbod vanuit de eventbranche te bundelen en te presenteren. Dit kunnen betaalde maar ook vrijwillige aanbiedingen zijn. Help je mee? Meld jezelf of je bedrijf hier aan.

Bandcamp: Supporting Artists During the Covid-19 Pandemic
Na het overweldigende succes van hun eerste actie op 20 maart (opbrengst 4,3 miljoen dollar) heeft Bandcamp bekendgemaakt de makers en muzikanten in deze moeilijke tijden opnieuw te willen steunen. Het realiseren van muziekinkomsten kan op dit moment voor veel DIY acts namelijk net het verschil maken. Daarom ziet Bandcamp op vrijdag 1 mei wederom af van hun eigen inkomstendeel van alle verkopen op het platform. Gedurende 24 uur (van middernacht tot middernacht PST / UCT+8) gaan dan alle verkoopinkomsten uit muziek en merchandise via Bandcamp direct naar de artiest.

Spotify voegt doneerfunctie toe
Muzikanten kunnen vanaf nu een optie toevoegen aan hun profiel waardoor luisteraars geld kunnen doneren. Met deze functie kunnen luisteraars doneren aan artiesten en hun crew, maar krijgen muzikanten ook de optie om geld in te zamelen voor andere initiatieven. De zogeheten Artist Fundraising Pick is gelinkt aan online betaaldiensten als PayPal.

Spotify heeft tijdens de coronacrisis ook al gedoneerd aan verschillende goede doelen. Daarnaast heeft de streamingdienst het Covid-19 Music Relief-fonds van 10 miljoen dollar opgericht voor muzikanten en andere muziekprofessionals die financiering nodig hebben. Op dit moment is hiervoor nog geen Nederlandse partner vermeld.

Side Door Access
Omdat muzikanten wereldwijd min of meer in hetzelfde schuitje zitten ontstaan er overal interessante nieuwe (DIY) platforms die het mogelijk maken geld te genereren uit je fanbase. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van tickets voor je (Zoom)streamingconcert. Wij hoorden enthousiaste verhalen over Side Door, zoals ze zelf aangeven: “a platform that matches artists with hosts, builds direct connections, and simplifies the show-booking process with easy and transparent digital tools.” In de maand april rekenen ze trouwens geen commissie (normaal 10%).

PrivePodium.live
Ook dit Nederlandse initiatief wil artiesten verzamelen en een privépodium geven. Vanuit hun huiskamer of studio, streamen ze naar de website van Privé Podium. Zo kunnen ze hun publiek toch bereiken, voor kleine of wat grotere sessies. Zangers, zangeressen, bands, cabaretiers; iedereen die door wil gaan met z’n vak en allemaal vanuit hun eigen ‘quarantaine-plek.’

Tijdens de stream-concerten kan er gedoneerd worden. Dat is trouwens niet verplicht maar natuurlijk wel heel fijn. Deze donaties worden als volgt verdeeld: 70% artiest | 20% corona-pot | 10% platform

Met die corona-pot wil dit platform gedupeerde artiesten gaan helpen die geen reserves hebben en nu in de financiële problemen komen door gemiste inkomsten. Onder ‘agenda‘ kun je zien wie er op het programma staan voor de komende week. En onder ‘terugkijken’ en ‘artiesten’ kun je zien wie er al geweest zijn en hun optredens terugkijken. (Ook dan bestaat er nog een mogelijkheid om te doneren).

Chartmetric
Meten is weten, zeker nu het releasen van muziek zonder bijbehorende liveshows urgenter dan ooit is geworden. Beter doe je dit dan als een pro. We kwamen deze buitenkans tegen: Speciaal gericht op self-releasing en unsigned artiesten biedt Chartmetric nu tijdelijk een gratis Pro-Account aan!

Inschrijven kan tot 24 mei en alle info vind je hier.

Album release strategies in the time of coronavirus
Mocht je nog twijfelen of het in de huidige situatie wel of niet verstandig is om muziek te releasen dan raden wij aan de vele artikelen die momenteel hierover verschijnen te lezen. Bijvoorbeeld dit heldere interview/artikel op de site van het Engelse Hold Tight! PR geeft goed inzicht in de verschillende overwegingen hierbij.

Een webinar of livestream produceren? Voorkom deze acht beginnersfouten
Nu evenementen en meetings niet doorgaan, storten heel veel organisaties en bedrijven zich noodgedwongen op webinars, virtuele meetings, video’s en live events. Voor sommige organisaties is dit gesneden koek, zij weten inmiddels hun weg te vinden met de digitale middelen. Andere komen pas net kijken. Voor hen zet de website van Marketingfacts acht beginnersfouten op een rijtje.

Eén van de maatregelen is een verbod op evenementen, festivals en concerten in heel Nederland tot 1 juni 2020. Concerten, festivals of evenementen die in die periode gepland staan worden zoveel mogelijk verplaatst. Voor een groot aantal events is dit al gelukt. Maar voor sommige concerten nog niet en duurt dit helaas wat langer door de omstandigheden. Gelukkig is er inmiddels duidelijkheid over gekochte tickets. De branchevereniging van poppodia en festivals in Nederland (VNPF) en de daarbij aangesloten podia lanceerden daarom de publieksactie Bewaar Je Ticket, Geniet Later.

Voucherregeling
Wanneer je verhinderd bent bij een verplaatst concert, of een evenement niet meer verplaatst kan worden, kan je ticket worden omgezet in een voucher. Deze voucher kun je tot een bepaald moment na uitgifte inwisselen voor een ander evenement bij het desbetreffende podium. De waarde van je voucher is het oorspronkelijke ticketbedrag plus de servicekosten die je betaald hebt.

FAQ

Waarom de ‘bewaar je ticket, geniet later’ regeling?
De culturele- en sportbranche hoopt dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaan door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst.

Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector. Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar.

Hoe werkt de ticketregeling?
Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert is afgelast, krijg je jouw geld – inclusief service en/of reserveringskosten – terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.

Hoe lang is mijn voucher geldig?
Tickets voor evenementen die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus blijven geldig voor het verplaatste evenement, mits die verplaatsing plaatsvindt binnen een termijn van 13 maanden na het oorspronkelijke evenement. Als je uiteindelijk je voucher niet hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je jouw geld terug.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als consument heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort is afhankelijk van of het een geannuleerd of een verplaatst evenement betreft. Indien het evenement verplaatst is, kan je geld teruggestort worden. Indien het evenement geannuleerd is, is deze termijn tot drie maanden na de datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen dat doet. Vandaar dat ook de overheid deze regeling steunt.

Kan ik een donatie doen?
Graag zelfs! Per organisatie verschilt het hoe dat georganiseerd is. Sommige hebben een eigen fonds opgericht, andere verwijzen je direct naar de donatiemogelijkheden bij de makers. Kijk daarvoor weer op de website van de betreffende organisatie.

Ook voor de Buma/Stemra leden hebben de corona-maatregelen grote gevolgen. Op korte termijn omdat optredens, campagnes en andere opdrachten zijn afgezegd. Op lange termijn omdat de omzet van muziekgebruikers daalt. Daardoor zullen de inkomsten uit auteursrecht van componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers sterk afnemen.

Om rechthebbenden tegemoet te komen, heeft Buma/Stemra besloten een aantal distributies te vervroegen:

Auteursrechtgelden uit live optredens
Auteursrechtgelden uit live optredens in 2019 worden in april en mei 2020 uitgekeerd in plaats van september 2020. Met deze maatregel wordt ca €12.000.000 vier tot vijf maanden eerder uitgekeerd aan rechthebbenden.

Auteursrechtgelden uit Radio en TV
Auteursrechtgelden uit Radio en TV in 2019 worden in juni 2020 uitgekeerd in plaats van in september 2020. Met deze maatregel wordt ca €38.000.000 drie maanden eerder uitgekeerd aan rechthebbenden.

Daarnaast is besloten om een aantal betalingen die nu jaarlijks plaatsvinden per kwartaal uit te betalen:

Auteursrechtgelden uit live optredens volgens AL-Licenties worden vanaf gebruiksjaar 2020 per kwartaal afgerekend. Met deze maatregel wordt structureel ca €7.000,000 tot €10.000.000 zes tot 15 maanden eerder uitgekeerd.

Auteursrechtgelden uit Publieke en commerciële Radio en Televisie zenders worden vanaf gebruiksjaar 2020 per kwartaal afgerekend. Met uitkeren van gebruik uit Q1 2020 wordt in september 2020 aangevangen. Met deze maatregel wordt structureel ca €27.000,000 tot €30.000.000 drie tot 12 maanden eerder uitgekeerd.

Noodfonds
Daarnaast stelt Buma/Stemra €2.750.000 ter beschikking voor een noodfonds. Dit geld dient om de nood te verlichten van rechthebbenden die ondanks de generieke overheidsmaatregelen en de specifieke op de sector aangekondigde maatregelen in problemen komen. Sena heeft ook een bedrag beschikbaar gesteld, en we hopen dat de overheid het fonds zal aanvullen. Samen met de Raad van Rechthebbenden, het Sociaal Fonds Buma en Buma Cultuur zullen we nauwkeurige criteria en procedures afspreken voor uitkeringen aan onze rechthebbenden.

Meer over de achtergronden van deze Buma/Stemra noodmaatregelen lees je in dit NRC interview.

TOZO Webinar
Op 22 april gaf Buma/Stemra in samenwerking met Ernst & Young een webinar over de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers), specifiek gericht op de wat professionelere muziekmakers. Pak een drankje en ga het eens rustig bekijken, ’t duurt een uurtje en bevat goed en gratis advies!

 

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen is juist nu heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Online je muziek promoten: Hoe word je zichtbaar op social media?

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? Mirjam Sieben van Onlightning deelt in april i.s.m. Popunie vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing.

Stap 2b: wordt zichtbaar op social media.
Je weet nu in welk ‘seizoen’ je zit en wat voor soort posts je kunt delen op social media. Maar hoe zorg je er nu voor dat je beroemd in je niche wordt en niet onbekend blijft, vergeten of irritant gevonden wordt omdat je teveel deelt?

Je hebt geleerd dat je altijd zichtbaar moet blijven, ongeacht in welk ‘seizoen’ je ook zit. Dus ook als je in een schrijfproces zit, of in de studio, dan wil je regelmatig dingen posten. Ik zie nu nog heel veel muzikanten die bang zijn om te veel te posten. Maar als je de juiste dingen deelt, dan staat je doelgroep juist te springen om je content, in plaats van dan ze je irritant vinden. Op het moment dat je relevante content gaat delen in een hoge frequentie, dan word je heel zichtbaar, oftewel beroemd (in je niche).

Verhouding tussen de soorten posts
Hieronder zie je een plaatje van de ideale verhoudingen tussen de 6 soorten posts waar je in mijn vorige blog over hebt geleerd.

Dit is een uitgangspunt. Het hoeft dus niet EXACT deze verhoudingen te hebben, maar het is wel een goede leidraad die je aan kunt houden zodat je niet teveel of te weinig promo-posts plaats bijvoorbeeld. Stel, je hebt een lange tijd geen optredens, of je bent zelfs een artiest die zich daar helemaal niet op op focust, dan kun je de 20% van de ‘optredens’ content soort naar eigen inzicht verdelen over de andere 5 soorten posts.

Maar het gaat erom: als je ongeveer deze verdeling aanhoudt, dan kun je super zichtbaar zijn met een hoge frequentie zonder dat het voor de juiste mensen (je ideale fans) irritant wordt. En als je super zichtbaar bent, dan zullen mensen vaker aan je denken en dan ook veel eerder actie ondernemen als je nieuwe muziek uit brengt of iets te koop hebt.

Hoeveel moet je dan posten?
Hoe vaak je content plaatst verschilt per platform. Aangezien je beroemd wil worden in je niche, top of mind wil blijven en niet vergeten wil worden, wil je op regelmatige basis zichtbaar blijven. Hieronder volgt een lijst met de gebruikelijke platformen waarin je ziet hoe vaak je content plaatst. Afhankelijk van het seizoen waarin je je bevindt, plaats je dus in een lage, midden of hoge frequentie content.

 

Hoe hou je dit vol?
Als je echt zichtbaar wil worden dan is het slim om dit strategisch aan te pakken. Maak een plan (ook wel contentkalender genoemd) en ‘stick to it’. Je maakt een weekplanning op zo’n manier dat het voor jou overzichtelijk en handig is, zodat je meer overzicht krijgt en verder vooruit kunt denken. Want dan kun je ook berichten inplannen zodat je er niet iedere dag meer aan hoeft te denken, dat geeft rust én resultaten. Succes!