De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #11

Het kabinet heeft sinds maart logischerwijs een aantal maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Dit heeft ook grote impact op de muzieksector die voor langere tijd niet meer kan functioneren als voorheen. Gelukkig traden er per 1 juli wat versoepelingen in werking die in ieder geval weer iets meer mogelijk maken, maar de sector is hiermee nog lang niet gered en financiële ondersteuning blijft noodzakelijk.

Dus waar kan je terecht als je in de muzieksector zit? Na de vele tips in tien eerdere artikelen hebben wij opnieuw een aantal actuele initiatieven, updates en reminders voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!

Kickstart Cultuurfonds
Het Kickstart Cultuurfonds is een gezamenlijk initiatief van de BankGiro Loterij, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en de VandenEnde Foundation. Stichting Droom en Daad, Ammodo, Fonds 21, Zadelhoff Fonds / Zadelhoff Cultuur Fonds, Fonds 1818, Stichting Zabawas en het Ministerie van OCW hebben zich bij dit initiatief aangesloten.

Het betreft een tijdelijk fonds en heeft ruim €16 miljoen beschikbaar. Dit fonds biedt financiële ondersteuning aan theaters, concertzalen & poppodia, producenten van professionele podiumkunsten en musea om aanpassingen aan de anderhalvemeter-samenleving door te kunnen voeren. Zodat de deuren open kunnen, producties weer op de planken kunnen en het publiek weer live, fysiek in aanraking komt met kunst en cultuur.

Het Kickstart Cultuurfonds is er voor organisaties die geen gebruik kunnen maken van het extra overheidspakket van €300 miljoen voor de cultuursector. Instellingen die in 2017–2020 meerjarige exploitatiesubsidie ontvangen van het Ministerie van OCW, VWS of de Rijkscultuurfondsen, komen ook niet voor ondersteuning in aanmerking.

Loket voor muziekpodia
Op 15 juli opende het loket van het Kickstart Cultuurfonds. Heb je een projectplan dat is gemaakt voor of aangepast aan de anderhalvemeter-samenleving? Oriënteer alvast op de website of jouw podium in aanmerking komt. Als je plan in aanmerking lijkt te komen, is het aanvraagformulier geopend op: maandag 14 september (10:00u) – vrijdag 18 september (16:00u). Na indiening van de aanvraag duurt het naar verwachting vier weken voordat je weet of je geld krijgt.

Zuid-Hollandse instellingen die gebruik willen maken, maar niet weten hoe kunnen contact opnemen met Kunstgebouw, die helpen je graag op weg.

NORMA – Corona Fonds
Dit noodfonds is onderdeel van het Steunfonds Rechtensector (met €10 miljoen budget), waarin NORMA samen met andere rechtenorganisaties deelneemt. Het doel van dit fonds is om professionals in de creatieve industrie, met name scheppende kunstenaars, te stimuleren en in staat te stellen om nieuw werk te maken. Denk daarbij aan theater, muziek, dans, film, series, videoclips, hoorspelen en alle denkbare mengvormen. Het NORMA Corona Fonds staat open voor iedereen, ook voor individuele aanvragen.

Om zoveel mogelijk initiatieven en projecten van uitvoerende kunstenaars te ondersteunen worden de criteria voor het doen van aanvragen ten opzichte van het reguliere NORMA fonds eenmalig verruimd. Het noodfonds NORMA Corona Fonds heeft een totaalbudget van €500.000 beschikbaar voor subsidieaanvragen.

Aanvragen die voldoen aan het reglement konden vanaf 1 september worden ingediend via het aanvraagformulier en de deadline is op woensdag 16 september om 10:00 uur.

Buma/Stemra – Investeringsfonds Muziek
Buma/Stemra en het Ministerie van OCW versterken de muzieksector door werkbijdragen beschikbaar te stellen aan componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. Ze komen gezamenlijk auteursrechthebbenden tegemoet met het Investeringsfonds Muziek.

Kort na het begin van de coronacrisis is door Buma/Stemra €2,75 miljoen gereserveerd om muziekprofessionals te ondersteunen met het begin mei gelanceerde Noodfonds Muziek. Het Ministerie van OCW heeft, als onderdeel van de aanvullende middelen voor de culturele sector, €5 miljoen vrijgemaakt voor het Steunfonds Rechtensector, een initiatief van de Federatie Auteursrechtbelangen. Daarvan is €2.475.000 beschikbaar voor het Investeringsfonds Muziek.

Buma/Stemra wendt deze bijdrage aan om professionals in de muziekindustrie te ondersteunen bij het ontwikkelen van (nieuwe) werken en nieuwe exploitatie van bestaande werken. Componisten, tekstschrijvers en uitgevers van muziek kunnen vanaf maandag 5 oktober tot  maandag 2 november 2020 een aanvraag doen. Meer informatie vind je hier.

BAM! Popauteurs – nu grootste beroepsvereniging voor popmuzikanten in NL
De Beroepsverenigingen BAM! (Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten) en Popauteurs.NL zijn per 7 september gefuseerd tot BAM! Popauteurs en vertegenwoordigt nu een groot scala aan popmuzikanten.

Popauteurs.NL ontstond vanuit PALM en de Vereniging van Woord- en Toondichters der Lichte Muziek (WTL). BAM! werd in 2015 opgericht door een nieuwe generatie popartiesten, onder wie Casper Starreveld (Kensington) en Torre Florim (De Staat).

Grootste belangenvereniging
BAM! Popauteurs is nu de grootste belangenvereniging voor makers van popmuziek in Nederland en vertegenwoordigt songwriters uit alle popgenres, van dance tot hiphop, het levenslied en rock. Ze strijden voor een eerlijker verdienmodel in de popsector, zodat je als popauteur beter betaald wordt als je liedje gestreamd wordt, of gespeeld op een podium, radio of tv.

Ze zijn vertegenwoordigd in bestuursorganen van o.a. Buma/Stemra, Sena, NORMA, de Popcoalitie en diverse internationale koepelorganisaties, en zitten aan tafel in Den Haag en Brussel. Daarnaast organiseren ze speciale evenementen voor hun leden om kennis te delen, en hebben een gratis juridisch spreekuur.

Lidmaatschap
In een snel veranderende muziekindustrie waarin de positie van makers onder druk staat, sta je samen sterker dus sluit je voor maar €50,- p/j aan als je nog niet aangesloten bent!

Stg. Cultuur+Ondernemen – Culturele Financieringswijzer
Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Op hun website vind je een overzicht van financieringsmogelijkheden voor kunstenaars en creatieven in Nederland.

Ben jij fotograaf, choreograaf, schilder, schrijver, filmmaker, beeldhouwer, ontwerper, performancekunstenaar of oefen je een ander creatief beroep uit? En heb jij geld nodig voor je idee, project of culturele onderneming? Waarom heb je geld nodig? Waarvoor heb je het geld precies nodig? In welke fase zit je?

 

Beantwoord de vragen binnen de Culturele Financieringswijzer en ze helpen je om de voor jou meest geschikte en best passende financieringsbron en -vorm te vinden. Plus: hoe je nu de juiste geldbron kiest en hoe collega-kunstenaars en creatieven het vinden van financiering aanpakken.

Fonds Cultuur+Financiering – Duurzame Cultuurleningen
Fonds Cultuur+Financiering helpt creatieven, kunstenaars en culturele organisaties op weg met cultuurleningen en garanties. Financieel maatwerk, tegen lage rentes. Ze verstrekt Cultuurleningen aan kunstenaars, culturele organisaties en creatieven. Ook geven zij garanties af op bancaire leningen voor culturele investeringen, tegen soepele voorwaarden.

Als initiatief van Stg. Cultuur+Ondernemen is ook dit fonds een stichting zonder winstoogmerk en werkt het nauw samen met overheden en andere fondsen. Zo kunnen ze cultuurfinancieringen op maat verstrekken tegen lage rentes. Zij willen daarmee helpen dromen en ambities te verwezenlijken in kunst, cultuur en creatieve industrie.

De Rotterdamse Cultuurlening is er voor kunstenaars, creatieve ondernemers en culturele organisaties die woonachtig en/of gevestigd zijn in Rotterdam. Leent jouw investering zich niet voor subsidies en/of crowdfunding en wil je je artistieke onafhankelijkheid waarborgen? Dit partnerschap tussen fonds en gemeente Rotterdam maakt lenen tegen gunstige voorwaarden mogelijk voor culturele initiatieven in Rotterdam.

24Streamer – Nieuw Interactief Livestream Platform
Een nieuwe inkomstenbron voor elke ondernemer die live content wil laten streamen. Denk aan artiesten, bands, podia, sporters, sprekers, maar ook therapeuten en koks. Veel activiteiten zijn ten gevolge van de coronamaatregelen afgelopen maanden afgelast of verplaatst. En de vraag is voor hoelang dit blijft. Creatives en technici hebben daarom de handen ineen geslagen om een platform te creëren met directe inkomsten voor de streamer.

“Support your local streamers and enjoy the best events.”

Sinds 8 september is er nu 24Streamer waarop de streamer o.a. op een real-time dashboard  kan zien wat z’n inkomsten zijn. Als streamer bepaal je zelf het bedrag per stream-event en krijg je binnen 14 dagen uitbetaald. Meer achtergrondinformatie vind je b.v. hier.

 

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen blijft in de huidige situatie heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Meer zoals dit

Klinkt vinyl beter?

Vinyl is terug van nooit weggeweest.
De langspeelplaat kent een lange geschiedenis die teruggaat naar begin 20e eeuw met de 78 toeren platen van shellac. (schellak, materiaal afkomstig uit de afscheiding van… jawel: luizen)

Voor het tijdperk van de 78 toeren plaat zijn er nog andere platen geproduceerd, maar die laat ik even buiten beschouwing.

Met de komst van digitale audio in de jaren ’80 werd het marktaandeel van vinyl kleiner en kleiner en leek de plaat tot uitsterven gedoemd.

Totdat de dancescene vinyl ontdekte. Meer en meer dj’s bleken vinyl te omarmen als een prettig klinkend en gebruiksvriendelijk medium.
Gebruiksvriendelijk geldt dan wel voor dj’s die hun skills op orde hebben. Ik heb het ooit ‘ns geprobeerd maar het in-time over laten lopen van twee tracks bleek voor mij een schier onmogelijke taak.

De RIAA-curve. Als je de twee curves combineert is het resultaat een rechte lijn. Hiermee worden zowel het laag als het hoog op een plaat gecompenseerd door de phono preamp.

Dit is precies waarom met name het laag van vinyl wordt geroemd door dj’s. Een goede phono voorversterker compenseert de lage (en hoge) tonen op een mooie en krachtige wijze. Versterk dit met een goede PA en al dat analoge laag stroomt zo de zaal in, waarop de voetjes van het aanwezige dancepubliek niet langer stil kunnen blijven staan en een rave party is geboren. Het is wat simplistisch gesteld, maar het typeert de impact en power van vinyl.

Zo ook in de huiskamers. Voor een plaat moet je even gaan zitten. En na pak ‘m beet 20 minuten moet je opstaan om de plaat om te draaien. Het is een medium wat aandacht nodig heeft, maar daar krijg je dan ook iets moois voor terug.

Een driedimensionale luisterervaring is je beloning voor dat stilzitten. Voorwaarde is wel dat je over een redelijke platenspeler bezit met dito naald. Er worden van die portable platenspelers verkocht met naalden waar je gerust een tattoo mee kunt zetten. Die zijn in staat blijvende schade toe te brengen aan je geliefde platencollectie. Kortom: laat die gerust links liggen of zet er meteen een ander element op, zonder zo’n krasnaald.

En dan nu de hamvraag: klinkt vinyl beter? Het antwoord is zo makkelijk nog niet. Het ligt er maar helemaal aan waar je het mee vergelijkt en vooral hoe kritisch je luistert. Er zijn nou eenmaal mensen die het verschil tussen een mp3 op 64kbps (da’s een behoorlijk lage setting) en een ongecomprimeerde wav-file niet horen, terwijl er kritische luisteraars zijn die het verschil (claimen te) horen tussen muziek met een resolutie van 16 of 24 bit, beiden ongecomprimeerd.

Weet je wat, ik denk er even een maandje over na, en ik zit ook aan m’n taks qua woorden. Ik ga zo eerst maar ‘ns een plaat opzetten en de boel overdenken. Vinyl deel 2; volgende maand het definitieve antwoord op de vraag: klinkt vinyl beter?