De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #16

Sinds maart 2020 neemt het kabinet logischerwijs maatregelen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Dit heeft ook grote impact op de muzieksector die voor langere tijd niet meer kan functioneren als voorheen. Na versoepelingen die in ieder geval weer iets meer mogelijk maken volgt vaak noodgedwongen weer een vorm van ‘lockdown’. Gelukkig hebben al veel mensen zich laten vaccineren waardoor de maatschappij stap voor stap weer open gaat.

Tegelijkertijd is de realiteit dat veel ondernemers en werkenden in de muzieksector hard zijn getroffen. Buffers zijn geslonken, reserves zijn opgebruikt en realisatie van events blijft erg onzeker. De sector is dus nog lang niet gered en financiële ondersteuning blijft noodzakelijk. Maar waar kan je terecht als je in de muzieksector zit? Na de vele tips in 15 eerdere artikelen hebben wij opnieuw een aantal actuele initiatieven, updates en reminders voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!

Rijksoverheid – 1,5 meter afstand niet meer verplicht en coronatoegangsbewijs nodig
Vanaf 25 september zijn de beperkingen voor festivals en evenementen in de buitenlucht en geplaceerde concerten en voorstellingen die binnen plaatsvinden grotendeels opgeheven. Voor concerten en voorstellingen zonder vaste zitplaatsen zijn er nog steeds beperkingen en mogen organisatoren b.v. 75% van het maximumaantal bezoekers toelaten. De overheid komt organisatoren en podia tegemoet door de inkomsten die organisatoren hierdoor mislopen binnenkort te compenseren. De rijksoverheid trekt hiervoor €15 miljoen uit.

Dat blijkt uit een Kamerbrief die minister Hugo de Jonge naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

 

NORMA – Feniks Fonds
Om nieuwe projecten te ondersteunen opent NORMA een alternatieve aanvraagronde namens het Steunfonds Rechtensector. Het NORMA Feniks Fonds stelt met de steun uit het Steunfonds Rechtensector een totaalbudget van €300.000,- beschikbaar voor subsidieaanvragen. Dit kan makers in staat stellen om alternatieve projecten te realiseren, om zo hun publiek te bereiken. Denk hierbij aan een concertfilm, een theaterstuk op een alternatieve locatie of een podcast met creatieve inhoud, zoals een hoorspel of audiotour.

Aanvragen van een beurs uit het NORMA Feniks Fonds staat open voor professionele uitvoerende kunstenaars die werkzaam zijn als (stem-)acteur, muzikant, of aanverwante disciplines (poppenspeler, danser etc.) en men hoeft niet ingeschreven te staan bij NORMA. Lees voor de voorwaarden goed het reglement en de instructies op de website.

Heb jij een goed idee? Dan kun je nu een aanvraag indienen voor een beurs uit het NORMA Feniks Fonds van €5.000 of €10.000. Aanvragen kunnen worden ingediend tot 27 september 10.00 uur via de website van NORMA. Heb je vragen over het reguliere NORMA fonds of het NORMA Feniks Fonds? Neem dan per e-mail contact op met Robert Zomers via: normafonds@stichtingnorma.nl.

BAM!, MMF en UIMA roepen op een aanvraag in te dienen bij het garantiefonds!
BAM! Popauteurs, Music Managers Forum en United Independent Music Agencies roepen artiesten en managers op om bij hun boeker/organisatoren aan de bel te trekken bij gecancelde (festival)shows. Door een aanvraag in te dienen bij het garantiefonds, kunnen gages van artiesten vergoedt worden.

De Subsidieregeling Evenementen van de Rijksoverheid (ook bekend als ‘garantiefonds’) is een tijdelijke subsidie regeling voor evenementen, die het mogelijk maakt om gemaakte kosten van organisatoren te vergoeden als de Rijksoverheid het evenement moet verbieden vanwege de coronasituatie. Het gaat om evenementen die plaatsvinden tussen 1 juli en 31 december 2021. Door dit fonds van €450 miljoen kunnen organisatoren kosten vergoed krijgen die gemaakt zijn op basis van afspraken met artiesten, leveranciers en dergelijke. Hier behoren dus ook de gages van artiesten bij. Een van de voorwaarden is dat alleen de organisator van een evenement, een aanvraag kan indienen.

Artiesten en managers moeten dan ook hun boekers en organisatoren verzoeken om een aanvraag te doen bij het garantiefonds!

Het is van belang dat de artiest en/of manager niet automatisch akkoord gaat met het verschuiven van de show, maar de overeenkomst en volledige factuur van dit jaar in stand houdt. Door zoveel mogelijk aanvragen bij het garantiefonds in te dienen, geeft dit een signaal aan Den Haag dat de nood hoger is dan ze dachten. Dien je aanvraag in, ook als je denkt dat je evenement niet aan de voorwaarden voldoet. Meer informatie over het garantiefonds en het indienen van je aanvragen vind je hier.

Kunstenbondvakgroep Muziek/Ntb i.s.m. SENA – Nationaal Podiumplan (NPP)
Per 1 september is het Nationaal Podiumplan ook voor het genre popmuziek opengesteld om zo een fundamentele bijdrage te leveren aan de Nederlandse muziekcultuur. Dit door de ‘humuslaag’ van kleine essentiële podia met een pop-, jazz- en wereldmuziekprogrammering te verstevigen en te verduurzamen voor zowel het publiek als voor de musici. Hierbij wil het NPP stimuleren dat professionele musici een eerlijke betaling kunnen ontvangen voor hun prestaties (volgens Fair Pay maatstaven).

Het basisconcept
Het Nationaal Podiumplan (NPP) voorziet hierbij in een regeling zonder uitgebreide aanvraagprocedures. Het NPP kan de gage voor een concert van de musicus aanvullen tot de actuele gagenorm van €265,-. Dit is mogelijk zodra een podium dat is geregistreerd bij het NPP zelf minimaal de helft van deze gagenorm als bedrag voor het concert inlegt.

De overeenkomst tussen het podium en de band vormt hierbij de basis. Wanneer hierin is vastgelegd dat voor het optreden een minimale gage van €132,50 per musicus van toepassing is (50% van de gagenorm) en het voldoet verder aan alle voorwaarden, dan reserveert het NPP voor dit concert een toekenning van €132,50 per musicus.*

Nadat het optreden heeft plaatsgevonden volgens de NPP voorwaarden, wordt de reservering door het NPP rechtstreeks op de bankrekening van de musicus overgemaakt.
* (Momenteel komen alleen muziekformaties van max. vijf leden in aanmerking)

 

Gemeente Rotterdam – Pitcher Perfect 010
De cultuursector is zichzelf steeds aan het heruitvinden en vernieuwen. Pitcher Perfect 010 speelt hierop in als unieke, laagdrempelige vorm van projectfinanciering zonder inhoudelijke criteria of jury. Tijdens een Pitcher Perfect 010-avond vertel je in vijf minuten waarom je met jouw plan het verdient om subsidie te krijgen. Het totale budget is €90.000,- die wordt verdeeld over maximaal 20 pitchers. Je kunt een maximum bedrag van €10.000,- krijgen.

Inschrijven voor jouw Pitch
De pitchavonden vinden twee keer per jaar plaats. Inschrijven hiervoor is steeds in de maanden maart en september. Projecten mogen op het moment van de pitchavond nog niet zijn gestart. De eerstvolgende pitchavond is op donderdag 14 oktober 2021 in Islemunda. Aanvragen doe je hier.

Sena Performers Muziekproductiefonds
Musici kunnen nog steeds een aanvraag voor steun aan producties in eigen beheer doen bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. De tranches voor dit jaar zijn als volgt ingedeeld:

Aanvraagronde 1: 2 november 2020 t/m 7 maart 2021
Aanvraagronde 2: 8 maart 2021 t/m 6 juni 2021
Aanvraagronde 3: 7 juni 2021 t/m 31 oktober 2021

Deze derde tranche heeft iets andere subsidiecriteria:
– Performers én producenten kunnen een aanvraag doen
– Het eigen beheer criterium vervalt
– Aanvragen voor artiesten kunnen ook door platenmaatschappijen gedaan worden

Aanvragen is uiteraard geen garantie op toewijzing. Het Muziekproductiefonds ontvangt meer dan 200 subsidieaanvragen per jaar terwijl er een budget van €300.000,- per jaar beschikbaar is. Dit betekent dat er slechts een beperkt aantal aanvragen kan worden gehonoreerd, maar niet geschoten; altijd mis!

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen blijft in de huidige situatie heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Tourverslag: Promotietour van Distant

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Deathcore band Distant vertrok naar Tsjechië voor een promotietour van het album Aeons of Oblivion. Over hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

De eerste show: FajtFest, CZ
Eindelijk is het dan zover, de eerste show na meer dan 1.5 jaar in huis ‘’opgesloten’’ te hebben gezet. En dan gelijk een reeks aan vette festivals in het buitenland. Distant bestaat uit 4 bandleden uit de regio Rotterdam en 2 uit Bratislava, Slovakije. De eerste show in Tsjechië begon dus met het huren van een busje en een nacht doorrijden om de 14 uur lange rit te overbruggen met alle Nederlandse bandleden, na het afnemen van een PCR test natuurlijk (ook al zijn wij volledig gevaccineerd).

Daar aangekomen in de ochtend spraken we met de twee Slowaakse bandleden af bij een kroeg. Niet om een biertje te drinken, maar om nog een paar uur lang te oefenen als volledige band, want dat was al een tijd geleden. Na de oefensessie vertrokken we richting het festival, boven op een berg, waar weinig van de corona maatregelen te bekennen was. Het voelde weer zoals vroeger. Het was spannend om weer op het podium te staan, maar het voelde mega goed. De nieuwe nummers hakten er in, maar ook klassiekers zoals Zeroten (onze ode aan Rotterdam).

Het publiek (zo’n 4000 man) ging uit zijn dak en de eerste show was een succes! Na de show was het helaas weer tijd om in te pakken, want we moesten weer 14 uur lang terug rijden naar Nederland.

Het Brutal Assault weekend
Een maand later was het de buurt aan het tweede festival, weer in Tsjechië. Zoals eerder vertrokken we weer in de avond en kwamen we in de ochtend aan op het festival terrein. Dit maal had echter onze Slowaakse wederhelft motorpech, waardoor ze met spoed naar het dichtstbijzijnde stadje gesleept moesten worden en een vervangende bus moesten huren. Op de valreep kwamen ze uiteindelijk aan bij het oude fort waarin dit festival plaats vindt.

Wie denk aan Brutal Assault, denkt aan een festival met 50.000 man, echter werd dit jaar een kleinere versie georganiseerd met ‘’maar’’ 7000 bezoekers, omdat dat in Tsjechië wel virus-verantwoord is. Net zoals bij FajtFest viel de muziek in de smaak bij de Tsjechen en ging het er stevig aan toe. Een dag later reden we richting het zuiden voor een ‘’second-hometown’’ show in Bratislava.

Dit was de eerste club-show in een hele lange tijd, dus we hadden er zin in. Ook al was het in een kelder, het was er alsnog 40 graden tijdens de volgeladen show (zo’n 120 man). Onze handen zweette er bij wijze van spreken af, maar het publiek leek daar geen problemen mee te hebben, aangezien de hele zaal in beweging kwam tijdens het spelen van onze set.

Na het slapen in een hostel was het tijd om naar Wenen te vertrekken. Helaas werd tijdens het inladen van de bus een van onze rugzakken met daarin de laptop die onze backingtrack aanstuurt gestolen. We hadden gelukkig een back-up bij ons en wilden de pret verder niet laten drukken, dus besloten we nog een afkoelende duik te nemen in een meertje op de weg naar Oostenrijk.

Een headline show in hartje Wenen, wat kan je daar nou van verwachten als Nederlandse metal band? We hadden er niet zulke hoge verwachtingen van als de festivals en shows hiervoor, maar we hadden ons vergist! De zaal stond bijna vol (80 man) en het publiek kon duidelijk onze nummers al. Na het afscheid van onze Slowaakse bandleden vertrokken we weer richting Nederland om even een paar dagen bij te komen.

Het laatste festival: Death Coffee Party, CZ
Het bijkomen was van korte duur, want op vrijdag avond vertrokken we weer richting Tsjechië voor het laatste festival van deze tour. De nachtrit liep voorspoedig na het goed afwisselen van bestuurders en slapen tussen de banken van de bus in, we hadden dit ondertussen al 3 keer gedaan in 1 maand dus we wisten nu wel hoe we het best konden afwisselen.

Dit keer was het festival (met ca. 1500 bezoekers) in een tent, met 17 bands over de hele dag verdeeld. Door de loop van de dag heen hoorde we dat ons home-town festival Baroeg Open Air, waar we net voor bekend gemaakt waren, weer werd afgezegd door de corona-maatregelen in Nederland. Een tegenslag, maar het liet onze pret niet drukken. Aan het eind van de dag waren wij aan de beurt, en zoals we al van de vorige festivals door hadden gaat het er in Tsjechië stevig aan toe. Ook al hadden we graag in Rotterdam op Baroeg Open Air de zomer willen afsluiten, was dit stiekem toch ook wel een perfect einde van deze festival tour.