De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #17

Sinds maart 2020 neemt het kabinet logischerwijs maatregelen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Dit heeft ook grote impact op de muzieksector die voor langere tijd niet meer kan functioneren als voorheen. Na versoepelingen die in ieder geval weer iets meer mogelijk maken volgt vaak noodgedwongen weer een vorm van ‘lockdown’. Gelukkig hebben al veel mensen zich laten vaccineren waardoor de maatschappij stap voor stap weer open gaat.

Tegelijkertijd is de realiteit dat veel ondernemers en werkenden in de muzieksector hard zijn getroffen. Buffers zijn geslonken, reserves zijn opgebruikt en realisatie van events blijft erg onzeker. De sector is dus nog lang niet gered en financiële ondersteuning blijft noodzakelijk. Maar waar kan je terecht als je in de muzieksector zit? Na de vele tips in 16 eerdere artikelen hebben wij opnieuw een aantal actuele initiatieven, updates en reminders voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee!

Rijksoverheid – extra steun culturele en creatieve sector, met name voor zzp’ers
Het kabinet trekt, bovenop de eerdere steun van €195,1 miljoen voor de periode vanaf 12 november 2021, nog eens €56,5 miljoen extra uit voor specifieke steun aan de sector voor de periode 1 februari tot en met 8 maart. Hiermee komt het totaal beschikbare bedrag voor dit vijfde steunpakket uit op €251,6 miljoen.

Een groot deel van dit steunpakket is bedoeld voor het ondersteunen van makers, kunstenaars en andere culturele professionals.

– €15 miljoen loopt via de zes rijkscultuurfondsen. De fondsen kunnen zo regelingen met directe steun voor makers voortzetten. Het gaat om regelingen voor werkbudgetten, beurzen en steun voor experimenteel onderzoek.
– €10 miljoen voor het Steunfonds Rechtensector. Het doel van dit fonds is om makers en uitvoerende kunstenaars uit de gehele creatieve en culturele sector financieel te ondersteunen. Via eerdere rondes wist dit fonds duizenden makers te bereiken.
– €3,5 miljoen voor het Abraham Tuschinski Fonds om de productie van Nederlandse bioscoopfilms te ondersteunen. Dit private fonds wordt gevuld door de Nederlandse bioscopen, filmtheaters en filmdistributeurs die per verkocht kaartje een afdracht doen.
– €1,5 miljoen aan de Koninklijke Bibliotheek om tegemoet te komen aan de hoge vraag naar ebooks. Het bedrag is bestemd voor auteurs, vertalers, illustratoren en uitgevers vanwege de extra uitleningen van hun werken.
– €122,5 miljoen voor de compensatieregelingen bij het Fonds Podiumkunsten.

Producenten van professionele livevoorstellingen en -concerten worden gecompenseerd voor inkomsten die ze uit de kaartverkoop mislopen via een regeling bij het Fonds Podiumkunsten. Voor de compensatieregelingen heeft het fonds tot en met 8 maart 2022 in totaal €122,5 miljoen beschikbaar (€111,5 miljoen uit dit nieuwe steunpakket + €11 miljoen die nog beschikbaar is uit een eerder pakket).

Rijksoverheid – Garantieregeling evenementen (TRSEC)
Op 14 december 2021 kondigde het kabinet de verlenging aan van de garantieregeling evenementen. De garantieregeling geldt nu voor evenementen tot en met 30 september 2022. Voor evenementen in 2022 gelden in ieder geval deze aangepaste voorwaarden:

– De subsidie voor evenementen tijdens een evenementenverbod in Q1 2022 wordt 90%, met een lening voor de resterende 10%.
– De subsidie voor evenementen tijdens een evenementenverbod in Q2 en Q3 2022 wordt 80%, met een lening voor de resterende 20%.
– Voor de lening geldt een rentepercentage van 2%.

Meer informatie of zodra een nieuwe aanvraagperiode bekend is, lees je op deze pagina.

Rijksoverheid – Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE)
De Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE) biedt steun aan organisatoren van evenementen die niet in aanmerking komen voor de garantieregeling evenementen (TRSEC). De ATE 2021 vergoedt de gemaakte kosten van evenementen die tussen 10 juli en 31 december 2021 niet zijn doorgegaan, vanwege een evenementenverbod van de Rijksoverheid.

Naar verwachting wordt de ATE voor 2021 binnenkort geopend, het zit in de eindfase en ligt nu voor goedkeuring bij de Europese Commissie. Zodra er een openingsdatum bekend is, wordt dat aan deze pagina toegevoegd. Ondernemers kunnen zich alvast hier inschrijven voor updates over de ATE 2021 (via RVO).

Voor verlenging van de ATE t/m 30 september 2022 wordt zo snel mogelijk een aangepaste subsidieregeling gemaakt.

Fonds Podiumkunsten – Compensatieregeling 3 is online!
Het Fonds Podiumkunsten heeft de nieuwe compensatieregeling aangekondigd voor geannuleerde of verplaatste shows die hadden moeten plaatsvinden in november of december 2021 en in januari 2022. Hun subsidieloket voor Compensatieregeling 3 gaat maandag 7 februari 2022 open en sluit 16 dagen later (woensdag 23 februari). Ga hiervoor naar ‘Mijn Fonds‘ op de website van het Fonds Podiumkunsten. Er is in totaal €66,5 miljoen beschikbaar gesteld voor deze regeling.

Waarvoor kun je een vergoeding aanvragen?
– concerten en voorstellingen die in de periode van 28 november tot 19 december 2021 nog hebben plaatsgevonden vóór 17.00 uur;
– concerten en voorstellingen die in de periode van 26 januari tot 1 februari 2022 hebben plaatsgevonden vóór 22.00 uur;
– concerten en voorstellingen die stonden gepland voor de periode van 28 november 2021 tot 1 februari 2022, maar zijn geannuleerd of verplaatst vanwege de aangekondigde beperkingen.

Wie kan aanvragen?
In Nederland gevestigde rechtspersonen. Dat wil zeggen: BV’s, NV’s, stichtingen en verenigingen. Eenmanszaken (zzp’ers), vof’s en maatschappen zijn uitgesloten van deze regeling. De regeling is bedoeld voor concerten en voorstellingen die zijn gemaakt en uitgevoerd door professionele podiumkunstenaars.

Heb je zelf geen stichting of BV?
Dan kun je een aanvraag laten indienen door je boeker, management, label of het podium. Het is in ieder geval belangrijk dat de link tussen jou en de aanvrager duidelijk is. En het is dus wel noodzakelijk dat de aanvrager ook de rechtsvorm heeft die nodig is voor het doen van een aanvraag.

Hoeveel kun je aanvragen?
Tot 85% van de verloren kaartverkoop, minus de wel verkochte kaarten. Daarbij mag je de normale (dus pre-corona) capaciteit van de zaal aanhouden. Bij de aanvraag geef je dus aan wat die normale capaciteit van de zaal is, hoeveel er al verkocht was en wat de ticketprijs was. Een rekentool op de site van FPK zal uitrekenen hoeveel je kunt krijgen.

Flat Fees / Dance
Soms heb je een flat fee afgesproken met het podium. Indien het in dat geval een productie betreft waar het om één artiest/DJ gaat die centraal staat, moet je als artiest/DJ even zelf de ticketstanden en ticketprijzen opvragen bij het podium en kun je zelf aanvragen. Gaat het bv. om een clubavond of een avond met meerdere acts, dan ben je zelf vaak niet de organisator en kan het podium (of de organisator) de aanvraag indienen. Deze vraagt dan voor het gehele event aan en draagt zorg voor de verdere betaling van de artiesten en andere belanghebbenden.

Bewijs voor controle
Er zal steekproefsgewijs controle worden uitgevoerd bij aanvragen onder de €125.000,-. Je zult dan aan de hand van aankondigingen op websites en/of socials (bijvoorbeeld Facebook-events) moeten bewijzen dat de show daadwerkelijk in de verkoop is gegaan. Alleen een contract met de zaal/boeker is niet voldoende. Maak dus nu alvast screenshots van de websites en houd deze achter de hand. Doe je een aanvraag van meer dan €125.000,-? Dan moet je een accountantsverklaring bij je aanvraag voegen en word je sowieso gecontroleerd.

Compensatieregeling 2
Heb je een show verplaatst of geannuleerd die zou plaatsvinden tussen 13 november en 27 november 2021? Dan kun je een aanvraag doen bij de FPK Compensatieregeling 2. De regeling geldt ook voor concerten die vóór deze periode stonden gepland, maar zijn geannuleerd als gevolg van de capaciteitsbeperkingen.
Het is ook bij deze regeling de bedoeling dat aanvragers ervoor zorgen dat de subsidie zo snel mogelijk terechtkomt bij uitvoerenden en zzp’ers. Zorg ervoor dat je manager of boeker dubbelcheckt dat dit gebeurt: Alleen podia en festivals kunnen aanvragen voor deze regeling, dus een dubbele check op die doorbetaling is goed om te doen!

Deadline aanvraag
Zorg ervoor dat er sowieso op tijd wordt aangevraagd, want aanvragen die na 23 februari bij het FPK binnenkomen, worden niet meer in behandeling genomen. Mocht het fonds worden overvraagd, dan moeten de sterkste schouders de grootste lasten dragen en in dat geval zullen de grootste aanvragers (vanaf €1 miljoen) wat moeten inleveren. Voor de periode van 1 februari tot en met 8 maart zal het Fonds Podiumkunsten een nieuwe suppletieregeling opstellen (Compensatieregeling 4) en daar t.z.t. over communiceren.

Gemeente Rotterdam – Pitcher Perfect 010
De cultuursector is zichzelf steeds aan het heruitvinden en vernieuwen. Pitcher Perfect 010 speelt hierop in als unieke, laagdrempelige vorm van projectfinanciering zonder inhoudelijke criteria of jury. Tijdens een Pitcher Perfect 010-avond vertel je in vijf minuten waarom je met jouw plan het verdient om subsidie te krijgen. Het totale budget is €90.000,- per pitchronde die wordt verdeeld over maximaal 20 pitchers. Je kunt een maximum bedrag van €10.000,- krijgen.

Inschrijven voor jouw Pitch
De pitchavonden vinden twee keer per jaar plaats. Inschrijven hiervoor is steeds in de maanden maart en september. Projecten mogen op het moment van de pitchavond nog niet zijn gestart en deelname is op volgorde van inschrijving. De eerstvolgende inschrijving start op dinsdag 1 maart 2022. De datum en locatie van de pitchavond wordt later bekend. Aanvragen doe je hier.

BAM! Popauteurs lanceert gratis subsidieloket voor songwriters en artiesten
Volgens de belangenvereniging liet een inventarisatie onder de leden zien dat veel popmuzikanten niet bekend zijn met loketten waar financiële steun voor tours of releases kan worden aangevraagd. De meerderheid van hen heeft nog nooit een succesvolle subsidieaanvraag gedaan. “Juist nu de culturele sector hard getroffen is door corona, is er meer dan ooit behoefte aan ondersteuning bij muzikale ondernemers”, zo wordt gesteld.

Advies mbt verschillende subsidieaanvragen
Via direct contact met de subsidiespecialisten van BAM! Popauteurs kunnen songwriters en artiesten advies inwinnen over hun subsidieaanvraag. De focus ligt hierbij op grote fondsen als Upstream:Music, diverse regelingen van het Fonds Podiumkunsten, het Norma Fonds en het Sena Muziekproductiefonds, maar ook bij andere relevante fondsaanvragen kan hulp geboden worden.

Het subsidieloket is vanaf 8 februari gratis toegankelijk voor alle leden van BAM! Popauteurs. Lid worden van de vereniging is mogelijk voor alle Nederlandse songwriters en artiesten, meer informatie hierover vind je hier.

Sena (Performers) Muziekproductiefonds
Musici kunnen nog steeds een aanvraag voor steun aan producties in eigen beheer doen bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. Dit ontvangt jaarlijks meer dan 200 subsidieaanvragen terwijl er een budget van €300.000 per jaar beschikbaar is. Dit betekent dat er slechts een beperkt aantal aanvragen kan worden gehonoreerd.

Aanvraagrondes 2022:
Aanvraagronde 1: 1 november 2021 t/m 20 maart 2022
Aanvraagronde 2: 21 maart 2022 t/m 19 juni 2022
Aanvraagronde 3: 20 juni 2022 t/m 13 november 2022

De 1e tranche van het Sena Muziekproductiefonds* heeft andere subsidiecriteria:
– Performers en producenten kunnen een aanvraag doen;
– Het eigen beheer criterium vervalt;
– Aanvragen voor artiesten kunnen ook door platenmaatschappijen gedaan worden;
* Doordat zowel performers als producenten een aanvraag kunnen doen in deze tranche is de naam aangepast naar Sena Muziekproductiefonds i.p.v. Sena Performers Muziekproductiefonds.

Nationaal Podiumplan (NPP)
Het Nationaal Podiumplan is een initiatief van de Kunstenbondvakgroep Muziek/Ntb i.s.m. SENA en wil een fundamentele bijdrage leveren aan de Nederlandse muziekcultuur. Dit door de ‘humuslaag’ van kleine essentiële podia met een pop-, jazz- en wereldmuziekprogrammering te verstevigen en te verduurzamen voor zowel het publiek als voor de musici. Hierbij wil het NPP stimuleren dat professionele musici een eerlijke betaling kunnen ontvangen voor hun prestaties (volgens Fair Pay maatstaven).

– Per 12 januari 2022 wordt €270,- als actuele gagenorm gehanteerd (was € 265,-).
– Per 20 januari 2022 is het maximaal aantal musici verhoogd (van 5) naar 8 musici.

Het basisconcept
Het Nationaal Podiumplan (NPP) voorziet hierbij in een regeling zonder uitgebreide aanvraagprocedure. Het NPP kan de vergoeding voor een concert van de musicus aanvullen tot de actuele gagenorm van €270,-. Dit is mogelijk als een podium dat is aangesloten bij het NPP zelf minimaal de helft van deze gagenorm als bedrag voor het concert inlegt.

De overeenkomst tussen het podium en de band vormt hierbij de basis. Hierin wordt o.a. vastgelegd dat voor het optreden een minimale gage van €135,- (50% van de gagenorm) per musicus van toepassing is en dat het concert verder voldoet aan alle overige voorwaarden (zie voor de voorwaarden het Algemeen Reglement). Het NPP reserveert dan voor dit concert de toekenning van €135,- per musicus.

Nadat de bandleider heeft aangetoond dat het concert volgens de voorwaarden heeft plaatsgevonden, wordt de reservering door het NPP rechtstreeks op de (Nederlandse) bankrekening van de musicus overgemaakt.

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen blijft in de huidige situatie heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Ondernemende Rotterdammers in 2021 succesvol met crowdfunding!

Het gaat al jaren goed met het cultureel ondernemerschap in de Rotterdamse popmuziek! Ook in deze vervreemdende tijden vol pandemie-belemmeringen, zijn de Rotterdamse makers en organisatoren succesvol geweest als cultureel ondernemer. Er is in 2021 met crowdfundingscampagnes een bedrag van € 75.049,- binnengehaald. Dankzij de genereuze bijdragen van 1.160 donateurs zijn 14 projecten mede mogelijk gemaakt.

Met het programma Investeer in Talent verzamelt, ondersteunt en promoot de Popunie crowdfundingsprojecten van ondernemende Rotterdamse muzikanten op o.a. Voor de Kunst. Deze projecten geven we een extra impuls door ze overzichtelijk te bundelen en extra aandacht en ruimte te geven op de website en social media van de Popunie. Steeds meer muzikanten proberen op creatieve en inventieve wijze hun nieuwe plaat, videoclip of buitenlandse tour uit de markt gefinancierd te krijgen. De investeerders krijgen in ruil voor hun bijdrage en afhankelijk van de hoogte hiervan tegenprestaties geleverd door de muzikanten. Dit varieert van een aantal gesigneerde exemplaren van de te realiseren cd tot het verzorgen van huiskamerconcerten.

De cijfers van 2021 tonen aan hoe cultureel ondernemend, creatief en marktgericht Rotterdamse muzikanten te werk gaan om hun carrière verder te ontwikkelen.

*  In 2021 zijn er 14 crowdfundingsprojecten van Rotterdamse makers / popmuzikanten gerealiseerd.

*    Deze 14 projecten hebben in totaal € 75.049,- opgebracht.

*    In totaal hebben 1.160 donateurs een bijdrage geleverd en geïnvesteerd.

Dit is het overzicht van de crowdfundingsprojecten in 2021 die bij de Popunie bekend zijn en promotioneel werden  ondersteund.