Klinkt vinyl beter?

Vinyl is terug van nooit weggeweest.
De langspeelplaat kent een lange geschiedenis die teruggaat naar begin 20e eeuw met de 78 toeren platen van shellac. (schellak, materiaal afkomstig uit de afscheiding van… jawel: luizen)

Voor het tijdperk van de 78 toeren plaat zijn er nog andere platen geproduceerd, maar die laat ik even buiten beschouwing.

Met de komst van digitale audio in de jaren ’80 werd het marktaandeel van vinyl kleiner en kleiner en leek de plaat tot uitsterven gedoemd.

Totdat de dancescene vinyl ontdekte. Meer en meer dj’s bleken vinyl te omarmen als een prettig klinkend en gebruiksvriendelijk medium.
Gebruiksvriendelijk geldt dan wel voor dj’s die hun skills op orde hebben. Ik heb het ooit ‘ns geprobeerd maar het in-time over laten lopen van twee tracks bleek voor mij een schier onmogelijke taak.

De RIAA-curve. Als je de twee curves combineert is het resultaat een rechte lijn. Hiermee worden zowel het laag als het hoog op een plaat gecompenseerd door de phono preamp.

Dit is precies waarom met name het laag van vinyl wordt geroemd door dj’s. Een goede phono voorversterker compenseert de lage (en hoge) tonen op een mooie en krachtige wijze. Versterk dit met een goede PA en al dat analoge laag stroomt zo de zaal in, waarop de voetjes van het aanwezige dancepubliek niet langer stil kunnen blijven staan en een rave party is geboren. Het is wat simplistisch gesteld, maar het typeert de impact en power van vinyl.

Zo ook in de huiskamers. Voor een plaat moet je even gaan zitten. En na pak ‘m beet 20 minuten moet je opstaan om de plaat om te draaien. Het is een medium wat aandacht nodig heeft, maar daar krijg je dan ook iets moois voor terug.

Een driedimensionale luisterervaring is je beloning voor dat stilzitten. Voorwaarde is wel dat je over een redelijke platenspeler bezit met dito naald. Er worden van die portable platenspelers verkocht met naalden waar je gerust een tattoo mee kunt zetten. Die zijn in staat blijvende schade toe te brengen aan je geliefde platencollectie. Kortom: laat die gerust links liggen of zet er meteen een ander element op, zonder zo’n krasnaald.

En dan nu de hamvraag: klinkt vinyl beter? Het antwoord is zo makkelijk nog niet. Het ligt er maar helemaal aan waar je het mee vergelijkt en vooral hoe kritisch je luistert. Er zijn nou eenmaal mensen die het verschil tussen een mp3 op 64kbps (da’s een behoorlijk lage setting) en een ongecomprimeerde wav-file niet horen, terwijl er kritische luisteraars zijn die het verschil (claimen te) horen tussen muziek met een resolutie van 16 of 24 bit, beiden ongecomprimeerd.

Weet je wat, ik denk er even een maandje over na, en ik zit ook aan m’n taks qua woorden. Ik ga zo eerst maar ‘ns een plaat opzetten en de boel overdenken. Vinyl deel 2; volgende maand het definitieve antwoord op de vraag: klinkt vinyl beter?

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Maak kennis met de GPR jury!

Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag september vinden de finales van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam in de categorieën Electronic, Hiphop, Bands en Singer/Songwriter plaats in Triphouse Rotterdam Studio, BIRD, Grounds en New Grounds. In eerdere artikelen kon je al kennis maken met de finalisten. Maar wie zijn de juryleden?

Electronic Finale – VR 18 SEP – Triphouse Rotterdam Studio

Panda Lassow
Annika Wetzko a.k.a Panda Lassow is een multi-getalenteerde muzikante uit Rotterdam. Ze is DJ, producer, eigenaar van de labels ANUS Records en LES CIDRES, organiseert The Beatmakers Union en had haar eigen show op Red Light Radio. Luisteren naar Panda Lassow is alsof je op reis gaat. Ze laat je elektronische muziek horen met invloeden van over de hele wereld, met affiniteit met dans, ritmische structuren en mentale explosies

Falco van Weerd a.k.a. QNIEZERY 
Na een muzikale carrière in onder andere een Renaissance muziekgroep en grunge bandjes, begon Falco zich in de jaren ’90 te interesseren in elektronische muziek. Hij experimenteerde met samples & sequencers en kreeg een voorliefde voor breakbeats met dikke baslijnen. Begin 00’s werd de band Pourquoi me Reveiller opgericht. Hiermee toerde hij van kraakpand tot Paradiso en bracht een album uit bij Dying Giraffe Recordings.

De liefde voor elektronische muziek bleef echter aanwezig en zodoende bracht hij onder de naam QNIEZERY twee albums uit bij het label Uncoiled Loops en enkele singles en remixes bij o.a. Lowriders Recordings en Beats For Change.

Falco is naast muzikant en producer ook docent in videodesign, sounddesign & music-production en werkt sinds enkele jaren als mix- en mastering engineer voor o.a. Darker Than Wax, Soulection, Lowriders Recordings, Wicked Wax, Super Sonic Jazz Records en Kowtow Records.

Jaap Wiewel
Jaap Wiewel (38) is de helft van het in Den Haag gevestigde producers en engineering team Killing Skills. In de afgelopen 15 jaar heeft Killing Skills haar naam kunnen vestigen in de nationale en internationale hiphop scene door te werken met artiesten als Jarreau Vandal, Full Crate, The Partysquad, Dret & Krulle, Steen, Joe Kickass, O.S.T.R.

Met de laatst genoemde Poolse rapper O.S.T.R. heeft Killing Skills in de afgelopen 7 jaar meerdere multi-platinum platen geproduceerd en zijn zij uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke en succesvolle producers van Polen op dit moment.
Onder de naam Killing Skills Academy organiseren ze verschillende lessen en cursussen op het gebied van producing en engineering bij instellingen zoals HiphopHuis, Haags Hiphop Centrum, Sound Education etc.

Hiphop finale – VR 18 SEP – BIRD

Marta Belay
Ze is 28 jaar jong en is momenteel actief als label manager bij Rotterdam Airlines Music Group, het muzieklabel van onder andere Jairzinho, DODO, Young Ellens, Jack en een nog veel breder assortiment aan artiesten.

Daarnaast is ze mede-oprichter van Clout Management, waarbij Marta artiesten als Jairzinho, Dodo en Chip Charlez managet. Marta heeft de studie Media, Informatie en Communicatie afgerond aan de Hogeschool van Amsterdam. Na het afronden van de opleiding is ze onder ander werkzaam geweest bij diverse labels en Buma Stemra.

Ruud Lemmen
Ruud Lemmen is festivaldirecteur van het prestigieuze WOO HAH festival en tevens hoofd programma bij Poppodium 013 in Tilburg. Zowel vanuit professioneel oogpunt, als vanuit eigen interesse, is hij altijd op zoek naar nieuw muzikaal talent in het algemeen, en nieuw talent op het gebied van hiphop in het bijzonder.

Rens Peters
Rens Peters (22) werkt als boeker en artist-manager bij concert-organisator Friendly Fire. Rens begon op jonge leeftijd met het management voor rapper Ares en studeerde aan de Herman Brood Academie voor Music Industry Professional. Zodoende maakte hij snel kennis met de Nederlandse muziekindustrie. Inmiddels is Rens als boeker werkzaam voor verschillende artiesten en dj’s. O.a. Jonna Fraser, Cero Ismael en Kans behoren tot zijn roster. Daarnaast is Rens als manager werkzaam voor Big2 (The Opposites) en Joël Domingos.

Bands finale – ZA 19 SEP – Grounds

Elroy Timmermans
Elroy is sinds twee jaar programmeur en marketeer bij poppodium De Kroepoekfabriek in Vlaardingen. Voor hij deze functie bekleedde deed hij onder meer de productie, fondsenwerving, boekhouding en marketing bij het podium.

De Kroepoekfabriek organiseert naast het eigen programma ook festival Rock ’n Ramps en voorheen de nachtelijke poolparty float. Tevens is hij betrokken bij het Zomerterrasfestival en het Stadsstrand in Vlaardingen als programmeur en presentator. In zijn vrije tijd organiseert hij met enkele vrienden drum ’n bassfeest Liquidation.

Mingue
Mingue groeide als schrijver en vocalist op in Rotterdam. Met Ming’s Pretty Heroes bracht zij drie studioalbums uit, won de Music Matters Award, componeerde voor Conny Janssen Danst, en tourde door Duitsland, China en Zwitserland.

Momenteel werkt Mingue als songwriter en vocalist in de pop- en dancescène. Ze bracht nummers uit in samenwerking met o.a. Bolier, Zonderling en EDX bij verschillende grote labels, en de teller gaat op dit moment voorbij de 40 miljoen streams op Spotify. In Rusland en Turkije draaide één van haar nummers meer dan een half jaar mee in de Top 40. Naast schrijver, zangeres en producent is Mingue ook songwritingdocent op de Rockacademie.

Ricardo Jupijn
The Daily Indie; wie kent dit online muziekplatform tegenwoordig nou niet? Als oprichter en hoofdredacteur is Ricardo Jupijn sinds 2010 zeven dagen per week bezig met The Daily Indie. Daarnaast is hij actief als gitarist in de Rotterdamse band Anemone, waarmee hij onder meer aan Popronde meedeed, op Motel Mozaique speelde en als support van Triggerfinger. 

Singer/Songwriter finale – ZO 20 SEP – New Grounds

Sophie Reekers
Sinds haar opleiding Songwriting aan het conservatorium schrijft Sophie Reekers liedjes voor en over alles. Van kinderproblemen tot stadsgeschiedenis, in opdracht of voor haar eigen project so-fi. Daarnaast geeft ze les in zingen en songwriting bij muziekscholen of bijvoorbeeld voor de Kunstbende.
Walter Wilhelm
Walter Wilhelm is eigenaar van boekings- en management kantoor For the Road en tevens werkzaam als hoofd van de boekingsafdeling van Dox (Dox Records, Dox Live).

Naast de werkzaamheden voor acts als New Cool Collective, Steffen Morrison, Jennie Lena, Wardrobe, PEER, The Maureens, Florian Wolff en Philip Kroonenberg, begeleid Walter graag jonge, nog onbekende acts in hun carrière op weg naar meer zichtbaarheid.

Ayu Lestari
Ayu Lestari zit niet stil. Ze is producer van o.a. Romy Dya, Jaskelis, Vtje, Joshua J, heeft vijf internationale awards op zak voor haar filmcomposities (Becoming Lev, Street kids United 2&3) én ze is medeoprichter van het label Signature Music -en community/platform Sisters in Songwriting: een sisterhood van producers, engineers, songwriters en artiesten.

“Als vrouwen meer vertegenwoordigd willen zijn in de muziek(industrie), dan moeten ze meer met elkaar samenwerken,” aldus Ayu. SIS heeft begin 2020 meer dan 60 vrouwelijke creatives bij elkaar gebracht in de Q-Factory Amsterdam voor een writingcamp, waarbij er een album is opgenomen in Redbull Studios. 🎙️👩🏽‍🎤

Dit najaar brengt SIS in samenwerking met Signature het allereerste all female geproduceerde compilatie album van Nederland uit.

Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam

De Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam wordt georganiseerd door de Popunie en is dè muziekcompetitie voor muzikaal talent in Rotterdam. Alle finales worden in één weekend georganiseerd, op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 september.

Alvast inluisteren voor de finales? Check de Spotify-playlist!