Maak kennis met de GPR jury!

Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag september vinden de finales van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam in de categorieën Electronic, Hiphop, Bands en Singer/Songwriter plaats in Triphouse Rotterdam Studio, BIRD, Grounds en New Grounds. In eerdere artikelen kon je al kennis maken met de finalisten. Maar wie zijn de juryleden?

Electronic Finale – VR 18 SEP – Triphouse Rotterdam Studio

Panda Lassow
Annika Wetzko a.k.a Panda Lassow is een multi-getalenteerde muzikante uit Rotterdam. Ze is DJ, producer, eigenaar van de labels ANUS Records en LES CIDRES, organiseert The Beatmakers Union en had haar eigen show op Red Light Radio. Luisteren naar Panda Lassow is alsof je op reis gaat. Ze laat je elektronische muziek horen met invloeden van over de hele wereld, met affiniteit met dans, ritmische structuren en mentale explosies

Falco van Weerd a.k.a. QNIEZERY 
Na een muzikale carrière in onder andere een Renaissance muziekgroep en grunge bandjes, begon Falco zich in de jaren ’90 te interesseren in elektronische muziek. Hij experimenteerde met samples & sequencers en kreeg een voorliefde voor breakbeats met dikke baslijnen. Begin 00’s werd de band Pourquoi me Reveiller opgericht. Hiermee toerde hij van kraakpand tot Paradiso en bracht een album uit bij Dying Giraffe Recordings.

De liefde voor elektronische muziek bleef echter aanwezig en zodoende bracht hij onder de naam QNIEZERY twee albums uit bij het label Uncoiled Loops en enkele singles en remixes bij o.a. Lowriders Recordings en Beats For Change.

Falco is naast muzikant en producer ook docent in videodesign, sounddesign & music-production en werkt sinds enkele jaren als mix- en mastering engineer voor o.a. Darker Than Wax, Soulection, Lowriders Recordings, Wicked Wax, Super Sonic Jazz Records en Kowtow Records.

Jaap Wiewel
Jaap Wiewel (38) is de helft van het in Den Haag gevestigde producers en engineering team Killing Skills. In de afgelopen 15 jaar heeft Killing Skills haar naam kunnen vestigen in de nationale en internationale hiphop scene door te werken met artiesten als Jarreau Vandal, Full Crate, The Partysquad, Dret & Krulle, Steen, Joe Kickass, O.S.T.R.

Met de laatst genoemde Poolse rapper O.S.T.R. heeft Killing Skills in de afgelopen 7 jaar meerdere multi-platinum platen geproduceerd en zijn zij uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke en succesvolle producers van Polen op dit moment.
Onder de naam Killing Skills Academy organiseren ze verschillende lessen en cursussen op het gebied van producing en engineering bij instellingen zoals HiphopHuis, Haags Hiphop Centrum, Sound Education etc.

Hiphop finale – VR 18 SEP – BIRD

Marta Belay
Ze is 28 jaar jong en is momenteel actief als label manager bij Rotterdam Airlines Music Group, het muzieklabel van onder andere Jairzinho, DODO, Young Ellens, Jack en een nog veel breder assortiment aan artiesten.

Daarnaast is ze mede-oprichter van Clout Management, waarbij Marta artiesten als Jairzinho, Dodo en Chip Charlez managet. Marta heeft de studie Media, Informatie en Communicatie afgerond aan de Hogeschool van Amsterdam. Na het afronden van de opleiding is ze onder ander werkzaam geweest bij diverse labels en Buma Stemra.

Ruud Lemmen
Ruud Lemmen is festivaldirecteur van het prestigieuze WOO HAH festival en tevens hoofd programma bij Poppodium 013 in Tilburg. Zowel vanuit professioneel oogpunt, als vanuit eigen interesse, is hij altijd op zoek naar nieuw muzikaal talent in het algemeen, en nieuw talent op het gebied van hiphop in het bijzonder.

Rens Peters
Rens Peters (22) werkt als boeker en artist-manager bij concert-organisator Friendly Fire. Rens begon op jonge leeftijd met het management voor rapper Ares en studeerde aan de Herman Brood Academie voor Music Industry Professional. Zodoende maakte hij snel kennis met de Nederlandse muziekindustrie. Inmiddels is Rens als boeker werkzaam voor verschillende artiesten en dj’s. O.a. Jonna Fraser, Cero Ismael en Kans behoren tot zijn roster. Daarnaast is Rens als manager werkzaam voor Big2 (The Opposites) en Joël Domingos.

Bands finale – ZA 19 SEP – Grounds

Elroy Timmermans
Elroy is sinds twee jaar programmeur en marketeer bij poppodium De Kroepoekfabriek in Vlaardingen. Voor hij deze functie bekleedde deed hij onder meer de productie, fondsenwerving, boekhouding en marketing bij het podium.

De Kroepoekfabriek organiseert naast het eigen programma ook festival Rock ’n Ramps en voorheen de nachtelijke poolparty float. Tevens is hij betrokken bij het Zomerterrasfestival en het Stadsstrand in Vlaardingen als programmeur en presentator. In zijn vrije tijd organiseert hij met enkele vrienden drum ’n bassfeest Liquidation.

Mingue
Mingue groeide als schrijver en vocalist op in Rotterdam. Met Ming’s Pretty Heroes bracht zij drie studioalbums uit, won de Music Matters Award, componeerde voor Conny Janssen Danst, en tourde door Duitsland, China en Zwitserland.

Momenteel werkt Mingue als songwriter en vocalist in de pop- en dancescène. Ze bracht nummers uit in samenwerking met o.a. Bolier, Zonderling en EDX bij verschillende grote labels, en de teller gaat op dit moment voorbij de 40 miljoen streams op Spotify. In Rusland en Turkije draaide één van haar nummers meer dan een half jaar mee in de Top 40. Naast schrijver, zangeres en producent is Mingue ook songwritingdocent op de Rockacademie.

Ricardo Jupijn
The Daily Indie; wie kent dit online muziekplatform tegenwoordig nou niet? Als oprichter en hoofdredacteur is Ricardo Jupijn sinds 2010 zeven dagen per week bezig met The Daily Indie. Daarnaast is hij actief als gitarist in de Rotterdamse band Anemone, waarmee hij onder meer aan Popronde meedeed, op Motel Mozaique speelde en als support van Triggerfinger. 

Singer/Songwriter finale – ZO 20 SEP – New Grounds

Sophie Reekers
Sinds haar opleiding Songwriting aan het conservatorium schrijft Sophie Reekers liedjes voor en over alles. Van kinderproblemen tot stadsgeschiedenis, in opdracht of voor haar eigen project so-fi. Daarnaast geeft ze les in zingen en songwriting bij muziekscholen of bijvoorbeeld voor de Kunstbende.
Walter Wilhelm
Walter Wilhelm is eigenaar van boekings- en management kantoor For the Road en tevens werkzaam als hoofd van de boekingsafdeling van Dox (Dox Records, Dox Live).

Naast de werkzaamheden voor acts als New Cool Collective, Steffen Morrison, Jennie Lena, Wardrobe, PEER, The Maureens, Florian Wolff en Philip Kroonenberg, begeleid Walter graag jonge, nog onbekende acts in hun carrière op weg naar meer zichtbaarheid.

Ayu Lestari
Ayu Lestari zit niet stil. Ze is producer van o.a. Romy Dya, Jaskelis, Vtje, Joshua J, heeft vijf internationale awards op zak voor haar filmcomposities (Becoming Lev, Street kids United 2&3) én ze is medeoprichter van het label Signature Music -en community/platform Sisters in Songwriting: een sisterhood van producers, engineers, songwriters en artiesten.

“Als vrouwen meer vertegenwoordigd willen zijn in de muziek(industrie), dan moeten ze meer met elkaar samenwerken,” aldus Ayu. SIS heeft begin 2020 meer dan 60 vrouwelijke creatives bij elkaar gebracht in de Q-Factory Amsterdam voor een writingcamp, waarbij er een album is opgenomen in Redbull Studios. 🎙️👩🏽‍🎤

Dit najaar brengt SIS in samenwerking met Signature het allereerste all female geproduceerde compilatie album van Nederland uit.

Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam

De Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam wordt georganiseerd door de Popunie en is dè muziekcompetitie voor muzikaal talent in Rotterdam. Alle finales worden in één weekend georganiseerd, op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 september.

Alvast inluisteren voor de finales? Check de Spotify-playlist!

Voor meer info over de finalisten, de finale en de livestream volg je de GPR op Instagram en Facebook! Of check de website van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam.

Livestream tickets

De Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam wordt o.a. mede mogelijk gemaakt door Popunie, Sena Performers, Gemeente Rotterdam, VSBfonds en Stager.

Het Portret: Gary van Niks & Jony Trash

Ken je Gary van Niks en Jony Trash al? Dit duo in de muziek en liefde doet niks liever dan met muziek bezig zijn en het delen daarvan. Saar spreekt het duo over o.a. Spazz Records en Nospray Bookings, hun liefde voor muziek, hun muzikale ervaringen, de Rotterdamse DIY punkscene en meer!

“Daardoor zijn we soms een duo, soms een trio.”

Wij zijn
“Ik ben Gary, mede-eigenaar van het labeltje Spazz Records samen met Marcel Haug (Club Haug) en samen met Jony Trash, Timo en Lukas (beiden Pig Frenzy) beheer ik Nospray Bookings. Jony en ik hebben al 15 jaar een relatie, ook vormen we samen een dj duo. We draaien veel samen, maar ook individueel en soms met anderen. Daardoor zijn we soms een duo, soms een trio.”

“Ik ben Jony en hoor inderdaad bij Nospray Bookings. Met zijn vieren halen we bandjes naar Rotterdam. Ik ben een platenverzamelaar en draai plaatjes als duo met Gary of iemand anders. Ook heb ik een eigen YouTube kanaal genaamd ‘Buurt Moeder’, daar zet ik allemaal nieuwe muziek op die ik o.a. op Bandcamp vind. Verder heb ik een eigen Mixcloud kanaal met allerlei soorten mixen.”

 

“Hierna ben ik gewoon veel gaan zoeken en toen kwam ik Gary tegen.”

Tiener in de jaren ‘60
“Bij mij is de liefde voor muziek al heel jong begonnen. Mijn ouders hadden vroeger een jukebox, daar zaten veel singletjes in uit de jaren ’60. Mijn moeder was een tiener in die tijd en kocht graag plaatjes van o.a. The Outsiders en Q65. Het is bij mij gewoon met de paplepel ingegoten, ik luisterde op jonge leeftijd al naar The Kinks, The Stones en The Beatles.

Toen ik wat ouder was ging ik wat meer richting de indie hoek qua muziek, denk aan bands zoals Franz Ferdinand. In die tijd werkte ik ook bij de Kinki kappers in Amsterdam, waar de gehele dag harde muziek aanstond. Ik kwam daar in aanraking met new wave, zoals New Order, B-52’s en electroclash acts zoals Miss Kittin, ADULT. en Ladytron. Grappig genoeg is mijn kappers- en muziekpraktijk hier dus samengekomen.

“Het is ook een beetje ons pensioen, want die bouwen we natuurlijk tegenwoordig niet meer op met zijn allen als creatieve zelfstandigen.”

Hierna ben ik gewoon veel gaan zoeken naar muziek en toen leerde ik Gary kennen. We bleken allebei een voorliefde te hebben voor muziek, hij was al veel aan het graven naar dingen en dat ging ik even later ook doen. We begonnen samen met 50 singletjes en dat is ondertussen uitgegroeid tot een collectie van duizenden singles in elke categorie. Veel jaren ’60, rhythm & blues, oude punk, new wave, no wave, post-punk, garage punk en punk van nu.

Je kunt het vinyl sparen wel onze hobby noemen, ik denk dat wij er per maand zo’n €400 aan uitgeven. Hoeveel we er precies hebben zouden we niet weten, maar Gary is wel zo’n purist die alles origineel wilt hebben. Wat ik dus wel weet is dat er heel veel geld in is gaan zitten. Het is ook een beetje ons pensioen, want die bouwen we natuurlijk tegenwoordig niet meer op met zijn allen als creatieve zelfstandigen.”

 

Cd’tjes lenen van de bibliotheek
Gary: “Ik weet niet meer precies waar mijn liefde voor muziek begonnen is, maar ik weet nog wel dat ik rond mijn 12/13e bij een kennis van mijn ouders The Dead Kennedys heb gehoord. Ik dacht toen ik het hoorde wauw, dit is echt te gek. Toen is het een beetje gaan rollen, ik ging cd’tjes lenen van de bibliotheek en tapies opnemen, dat soort dingen.

Of ik muziek vanuit huis uit heb meegekregen? Nee, mijn moeder hield van Celine Dion en Barbara Streisand, dat vond ik helemaal niks. Mijn vader was al helemaal niet uitgesproken in zijn muzieksmaak, alhoewel ik er later achter ben gekomen dat die Bob Marley platen had. O ja, en ik weet dat ‘ie van oude soul houdt.”

 

“Op die boot speelden Thee Oh Sees en wij draaiden er plaatjes.”

De boot in Venetië
“Qua hoogtepunten in onze muzikale ervaringen tot nu toe moeten we gelijk denken aan de The Guilty Party Boat Cruise in Venetië. Op die boot speelden Thee Oh Sees en wij draaiden er plaatjes. Er was een mannetje of 200 aanwezig, het was echt te gek. Wat het vooral bijzonder voor ons maakte was dat de Italianen een hele leuke scene hebben. Ze zijn daar super sympathiek en mega enthousiast.

Mensen grepen tijdens het optreden naar de constructie van de boot, trokken zich omhoog en legden hun benen in de nek van de persoon voor zich om zo te crowd surfen. Na afloop legde de boot aan op de kade, waarna we dronken door de verlaten straten van Venetië naar onze slaapplek zwalkten. Mooie tijden waren dat.

De organisatie hebben we leren kennen door de festivals waar we vanaf onze 18e naartoe gaan, waaronder het Rotterdamse Primitive! Festival en de Rotterdam Rumble. Omdat we betrokken waren bij deze lokale festivals sliepen er altijd bands bij ons die op de festivals speelden, waaronder de Italiaanse band The Mojomatics. Zij begonnen later de organisatie van The Guilty Party Boat Cruise, waardoor we daar weer terecht zijn gekomen.”


Zo’n DIY avondje
“Los van dat we nu 2020 een beetje willen vergeten, begon het jaar heel goed voor Nospray. We hebben hele toffe avonden georganiseerd, met best wel weinig geld maar toch hele goede bands. Daar zijn we ook gewoon trots op, de netwerken van ons vieren hebben ons goed geholpen. We merkten dat onze avonden een goede toevoeging zijn in het aanbod van de stad, met de meest vernieuwende muziek wat betreft post-punk, new wave, hardcore punk en punk, die hele hoek. De avonden waren meestal in WORM en V11.”

“We hadden hem er ook juist tussenin gezet om het ijs een beetje te breken.”

Gary: “Een ander hoogtepunt was met Spazz Records, dat was toen we een plaatje hadden uitgebracht van Pig Frenzy. De releaseparty was in het Poortgebouw en dat was één totaal gekkenhuis. Op die avond speelde Pig Frenzy, een bandje genaamd Cry, de band SFD en de act Karel uit Amsterdam.

Het was echt van alles wat, Karel is een soort dromerige new wave synthesizer pop wat een heel leuk contrast was met bijvoorbeeld de hardcore punk van Pig Frenzy. Die Karel klimt overal in en stond als een gek te dansen, we hadden hem er ook juist tussenin gezet om het ijs een beetje te breken. Iedereen ging er helemaal mee in op.

Jony: “We kwamen er toen ook achter hoeveel behoefte er in Rotterdam is aan gewoon een avondje waarbij niet zo veel geregeld is of gestuurd, mensen willen graag zo’n DIY-avondje. Een avond met een losse structuur en jonge mensen die gewoon losgaan. Er zijn in de stad niet zo veel mensen die zulke dingen ondernemen, maar het hoeven er ook niet per se veel te zijn. Kijk, wij zijn opgestaan en als nog wat mensen dat doen dan heb je echt wel genoeg.”

 

Gary: “Op die avond zagen we ook dat er een nieuwe generatie is die opstaat. Dat is ook de reden dat we Nospray zijn begonnen met Timo en Lukas. Wij zijn voor ons gevoel wat oud nu maar kunnen wel onze kennis delen. Dat twee generaties daarin samenkomen zorgt alleen maar voor veel toffe dingen, ideeën en ondernemingen. We hadden zelfs een eigen festival op de planning staan.

Dat is helaas (nog) niet doorgegaan, het festival heet Nospray All-nighter (8 bands in een nachtprogrammering) en zou in mei gaan plaatsvinden in WORM. Als het volgend jaar kan en mag gaat het door. We hadden de hele line-up al klaarstaan en het heeft bloed zweet en tranen gekost om te organiseren. Het is best zwaar om met een kleine begroting een festival op te zetten en er stond ook best wat druk op ons door het vertrouwen van WORM.”

“Een gezonde scene, eentje met allerlei verschillende mensen in allerlei soorten kleuren, met allerlei soorten meningen die elkaar ondersteunen, en zich veilig daarin voelen.”

Gewoon een gezonde, DIY punk scene
“Nospray is mede in Rotterdam terecht gekomen omdat wij merkten dat veel bands naar bijvoorbeeld Amsterdam en Antwerpen gingen. Wij gingen daar altijd heen en we bedachten ons op een gegeven moment echt van; hallo, wat zijn we aan het doen? Dat was voor ons een beetje de cue om iets in Rotterdam op te starten waarmee we bands hier naartoe kunnen halen.”

Jony: “Ons doel in de muziek is gewoon om Nospray uit te bouwen, dat je sowieso elke twee weken ergens een band hebt staan en dat je een eigen scene opbouwt. Een gezonde scene, eentje met allerlei verschillende mensen in allerlei soorten kleuren, met allerlei soorten meningen die elkaar ondersteunen, en zich veilig daarin voelen. Gewoon een gezonde, DIY punk scene.”

Gary: “Ik zou het heel tof vinden als daar dan ook een soort centrum in Rotterdam bij hoort, een plek waar je als band kunt spelen en opnemen. Een soort creatieve broedplaats voor de underground muziek. In het interview met Wesley Walker had Wesley het ook over zo’n centrum, misschien dat we eens met hem rond de tafel moeten gaan zitten.”

“Er liepen allemaal mensen met puntschoentjes.”

Fuck it, doe het gewoon
Gary: “Als het gaat om eigen dingen opzetten moet je gewoon aan de slag. Je kan heel lang met een idee rondlopen en er over nadenken, maar fuck it, doe het gewoon. De opstartkosten voor een nieuwe onderneming zijn niet zo heel hoog, het is niet dat je jezelf ineens €10.000 in de schuld werkt. Wij zijn met weinig begonnen en proberen het nu uit te bouwen, daarin is het heel belangrijk om enthousiast te blijven.”

Jony: “En het is belangrijk om respect te hebben voor andere mensen in de scene, ga er netjes mee om en heel belangrijk, kom je afspraken na.”

Gary: “Wij zijn natuurlijk ook niet helemaal op ons achterhoofd gevallen, het is niet alsof we niks wisten voordat we begonnen. We hadden al weleens eerder avondjes georganiseerd in o.a. Waterfront, dat heette ‘Wild! Wild! Wild!’, de hele avond was gericht op sixties en punk. The Madd speelde er onder andere, dat was de band vóór The Kik. Er liepen allemaal mensen met puntschoentjes rond.”

 

“Er zijn hier zo veel harde werkers en het is gewoon idioot om er over na te denken dat straks bijvoorbeeld Rotown niet meer bestaat.”

Oproep aan de gemeente Rotterdam
Jony: “Ik heb een oproep aan de gemeente Rotterdam. Pas nu, vooral met de corona, op voor dat niet alles kapotgaat. Er is en wordt door verschillende partijen heel hard gewerkt aan de cultuur in Rotterdam en Rotterdam maakt hier reclame mee om het vestigingsklimaat te bevorderen. Er zijn heel veel mensen in Rotterdam die in de cultuursector werken.

Al die jaren aan werk kunnen verloren gaan door, wat ik vind, geen visie. Ik weet niet of ik er de aangewezen persoon voor ben, maar de gemeente zou in gesprek moeten gaan met mensen uit de sector; platforms, venues, theatermakers, muziekmakers etc. Er moet een plan gemaakt kunnen worden zodat niet alles verloren gaat en daarbij moet niet alleen aan de giganten gedacht worden, maar ook aan de kleine plekken die de stad diversiteit bieden.

Ik vind het jammer om het interview zo af te ronden, maar ik zie de toekomst somber in. Ik hoop dat Rotterdam 180 graden gaat draaien en met een goede visie komt. Er zijn hier zo veel mooie initiatieven, het is gewoon idioot om erover na te denken dat straks plekken als Rotown niet meer bestaan. Dat alle Rotterdammers die van muziek houden geen plekken meer hebben om samen te komen. Ik word er echt geëmotioneerd van.”

“Stiekem Rotterdams maar eigenlijk buitenaards.”

Doe het maar effentjes
“Van live muziek genieten we vooral in Roodkapje, WORM, V11, Poortgebouw, Rotown en Herman was een heel leuk concept. De Player is tof, WORM is een soort Player light. Dat was in de Afrikaanderwijk, maar bestaat helaas ook niet meer.

Pig Frenzy gaan we even noemen, de nieuwe band Dyatlov, Sonndr, JC Thomaz & The Missing Slippers, Lewsberg, Neighbours Burning Neighbours, Rats On Rafts, Les Robots (stiekem Rotterdams maar eigenlijk buitenaards), Smudged Toads, Iguana Death Cult, Forbidden Wizards, Vulva en The Sweet Release Of Death. Het zijn misschien een beetje de uitgekauwde bands, maar het zijn wel dé bands.

Left Of The Dial is het beste festival, shoutout naar Minke Weeda, Stephan Maaskant, Dennis Koster, Barbara Versteegh en de rest van de LOTD-crew voor het harde werk. Doe het maar effentjes met al die bands. We vonden het echt een fantastisch festival en gaan eigenlijk ook gewoon geen andere festivals benoemen. Alhoewel, Eendracht Festival is ook wel heel tof. En we hebben gehoord dat Nospray hele toffe dingen doet, haha!”

 

LIJSTJES

Gary:

Favoriete muzikanten: Bo Diddley, Little Richard, Howlin’ Wolf, The Stooges, Devo, Ramones, Country Teasers, Uranium Club, The Coneheads, Erik Nervous, Gee Tee, Giorgio Murderer en Powerplant.

 

Favoriete platen: The Kinks – Village Green Preservation Society, Rolling Stones – Aftermath, White Noise – An Electric Storm, Devo – Q: Are We Not Men, A: We Are Devo, The Stooges – The Stooges, Zero Boys – Vicious Circle, The Undertones – The Undertones en Country Teasers – Satan Is Real Again (Or: Feeling Good About Bad Thoughts).

 

Favoriete evenementen: Funtastic Dracula Carnival, Get Lost Fest en Left Of The Dial.

Favoriete platform, kanaal, zender etc: Harakiri Diat (kanaal op Youtube), Terminal Boredom (message board) en Bandcamp.

JONY:

Favoriete muzikanten: The Kinks, The Country Teasers, Devo, The Ramones, The Cowboys, The Spits, Uranium Club, Oh Sees, The Fall en Wire.

 

Favoriete platen: The Undertones – The Undertones (1979) , Love – Forever Changes (1967), Oblivians – Soul Food (1995) en Suicide – Suicide (1978).

 

Favoriete evenementen: Funtastic Dracula Carnival, Get Lost fest,  Static Shock, EO Jongeren dag en Left of the Dial.

Favoriete platform, kanaal, zender etc: YouTube, Bandcamp, Facebook groepen en Blogspots.