Klinkt vinyl beter? | Deel 2

In mijn vorige column “Klinkt vinyl beter?” noemde ik de driedimensionale luisterervaring die je ondergaat zodra je een vinylalbum speelt op een -enigszins- deugdelijke stereoset.

Ik kan er mijn vinger niet op leggen maar bij bepaalde -in mijn oren erg goed klinkende platen- ervaar ik een soort 3D-effect wat ik bij datzelfde album op cd niet of in veel mindere mate ervaar. Kippenvel is het direct zichtbare resultaat van zo’n 3D-moment.

Streaming laat ik even buiten beschouwing omdat dat vrijwel altijd gecomprimeerde muziekbestanden zijn (mp3 en aanverwanten). Ik focus nu even op muziek met de maximale luisterkwaliteit.

Sommige albums lijken voor vinyl gemaakt en ja, in zo’n geval klinkt vinyl wel degelijk beter. Mits goed gemasterd en goed gesneden en afgespeeld met een platenspeler die zijn taak goed verstaat. Tel daarbij op het fantastische artwork van een lp en de populariteit van vinyl wordt ineens een stuk logischer.

In muziekland regeert het oor. Daarmee wil ik zeggen dat ík dan wel kan vinden dat een bepaald album beter klinkt op vinyl, maar dat iemand anders het daar volledig mee oneens kan (en mag) zijn. Bijvoorbeeld omdat hij/zij het album al zo vaak op een digitaal medium heeft geluisterd en er zo’n sterke associatie is met die manier van luisteren, dat vinyl die luisterervaring alleen maar minder zou maken.

Het luisteren van muziek is een nogal subjectieve bezigheid. Je stemming, het tijdstip waarop je luistert, je luisteromgeving, of het zomer of winter is. Het zijn allemaal factoren die je muzikale opinie kunnen beïnvloeden.

Na bovenstaand relaas kunnen we dus concluderen dat vinyl zomaar beter zou kunnen klinken. Daarbij geen rekening houdend met het feit dat sommige mensenoren het verschil tussen analoog en digitaal of het verschil tussen vinyl en streaming in de laagste kwaliteit überhaupt niet zullen gaan horen.

Of het bovenstaande ook op jou van toepassing is? Goeie vraag. Koop een platenspeler en een paar mooie lp’s met je favoriete muziek en ga ‘ns luisteren. Je komt er al snel achter of je dit prachtige medium gaat omarmen of niet. Zo niet? Geen probleem, de lp’s met hun mooie artwork doen perfect dienst als muurversiering.

Een goed glas Schotse single malt whisky schijnt te helpen je mening ten faveure van vinyl bij te stellen, maar dat geheel terzijde.

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Dit was de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam 2020 finale van Electronic!

Bij de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam finale van Electronic kon dit jaar helaas geen publiek aanwezig zijn. Gelukkig hebben we wel de beelden en kunnen we nog nagenieten! Benieuwd naar wat alle finalisten in één uur gemaakt hebben en wat de jury daarvan vond? Check snel de after movie en de foto’s. Dit was de finale van Electronic!

Diep verscholen in het M4H gebied, tegen de grens van Schiedam, ligt de Triphouse Rotterdam studio van Steven Pieters. In Triphouse Rotterdam Studio gingen Vypes, Pildrin, Curi, Hebbe en Port Patrol een beat battle met elkaar aan, waarin ze in één uur tijd een track moesten maken met behulp van een door de GPR geleverde sample track. Na een uur werden de tracks aan de jury gepresenteerd.

De grote winnaar werd Vypes die met de Juryprijs naar huis ging.  De Publieksprijs ging naar de act die de meeste stemmen wist te verzamelen tijdens de livestream: Pildrin!

Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam
De Popunie kijkt trots terug op een succesvolle finale weekend van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam, die in dit door corona getroffen jaar tóch nog heeft kunnen plaatsvinden. Vanwege de Covid-19 maatregelen waren de finales te volgen via een livestream.

Benieuwd naar de foto’s? Check een aantal van de Electronic finale hieronder en kijk voor meer op de Facebook pagina van de GPR.

Vypes

Pildrin

Curi

Hebbe

Port Patrol

Foto copyright © Robert Tjalondo