De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #2

Wanneer in de toekomst het muzikale leven weer een beetje op gang komt zal het belangrijker dan ooit blijken je te (kunnen) onderscheiden door met je act op te vallen tussen alle anderen. Hiernaast zullen de act die het best hun doelgroep weten te bereiken en aanspreken als vanouds de beste papieren hebben om geboekt te worden. De huidige coronacrisis waarin relatief veel tijd vrijkomt biedt dus ook de ideale kans om doelgericht de belangrijke zaken naast de muziek zelf eindelijk eens goed aan te pakken.

Denk hierbij aan je biografie, site en media profielen (zijn die allemaal up-to-date?, staat er op alle platforms hetzelfde?). Dit is bijvoorbeeld ook hét moment om je eens goed te verdiepen in hoe social media marketing nu eigenlijk precies werkt. Heb je alle mogelijke inkomstenbronnen al benut? Denk aan merchandise, crowdfunding, subsidies etcetera. (Check ook de Doe Het Nu tips van het Popunie team!)

Wereldwijd worstelen muzikanten en acts hiermee en dus zijn er veel bronnen waar je handige tips en tricks kunt vinden. Wij zetten graag een aantal handige links om je op weg te helpen op een rij.

“Everyone seems to be jumping to livestreaming as some sort of holy grail. While it’s fun, I’m growing increasingly skeptical about whether it’s a good use of many artists’ time. Beyond survival, we should look at the time we have while everything is on hold as a resource. Invest this time in the future. Careful with doing one-offs. Take a step back. Understand your revenue streams and how they work for more successful artists. Consider what you’ve been busy with and what you want to actually spend your time on. Develop a strategy and then decide whether these ‘one-offs’ fit into it and are more than one-offs.”
Bas Grasmayer, Berlin

Please Don’t Stop The Music
Nu COVID-19 ervoor zorgt dat alle concerten en festivals voor de komende tijd worden afgezegd of verplaatst, worden artiesten meer en meer geconfronteerd met de negatieve financiële gevolgen die dit met zich meebrengt. Met andere woorden: Er worden grote verliezen geleden en de live-industrie is in gevaar. Want je mist niet alleen inkomsten door de uitgestelde optredens, ook de gedane voorinvesteringen zorgen voor een penibele situatie.

Om artiesten een hart onder de riem te steken heeft 3S Music Management (o.a. My Baby) Please Don’t Stop The Music opgericht. Een website waar mensen hun waardering kunnen laten blijken, door het luisteren naar muziek en het kopen van merchandise van hun favoriete Nederlandse artiesten, direct via hun webshop. Zo kunnen we er hopelijk voor zorgen dat artiesten straks kunnen blijven optreden. Want als we niet opletten en het zo blijft doorgaan, dan bestaat er straks geen live-industrie meer.

Artiesten kunnen hun gegevens via deze link invullen zodat ze op de site komen te staan.

Musicpreneurs on F.I.R.E.
Het online groepscoachingsprogramma F.I.R.E. van ervaringsdeskundige Mirjam Sieben (The Dirty Denims, Onlightning Online Marketing) richt zich op ondernemende DIY muzikanten die zich willen bekwamen in meetbare direct-to-fan marketing binnen hun eigen genre.

Een belangrijk uitgangspunt want als het je niet lukt om onder de aandacht te komen van mensen die je muziek waarderen, dan blijf je aanmodderen binnen je kring van familie, vrienden en kennissen. Zij vinden het meestal leuk omdat JIJ het bent, maar je mist dan de echte erkenning voor je muziek, echte fans! Wij denken dat investeren in kennis op dit gebied zich altijd zal terugbetalen. Fans = Interactie + Relevantie + Eigenheid

Mirjam van Onlightning deelt in april op de Popunie site vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. De eerste blog staat inmiddels online!

Studio Charlatan – cursus songproductie xl
De Rotterdamse studiowizard Emil van Steenwijk krijgt wanneer hij met mensen in zijn studio werkt zo vaak vragen over audio en audioproductie, mix-gerelateerde zaken, compressors en equalizers, compositietechnieken, muziektheorie en songstructuur dat hij dit wil gaan samenvatten in de vorm van een losstaande cursus, die in zijn prachtige Studio Charlatan te volgen zal gaan zijn.

Zijn idee is om zes wekelijkse sessies te doen van twee uur, in groepen van drie (in overeenstemming met de nu geldende antivirus-regels). Als cursist maak je (in je eigen tijd) een track aan de hand van een aantal vooraf bepaalde parameters, en die track wordt behandelt tijdens de zes sessies. In deze sessies komen dan alle mogelijke zaken die te maken hebben met muziekproductie aan bod, van het niveau van de muzikale structuur van de track tot op het niveau van de audio zelf.* Met als doel een volledig geproduceerde track te hebben aan het einde van de zes weken.

*“Ik geloof er ‘heilig’ in dat wanneer muziek je ding is, je kennis moet opdoen van alle facetten van een productie. Leonardo en Michelangelo maakten tenslotte ook hun eigen verf, en een kok die niet weet waar z’n ingrediënten vandaan komen, kookt wellicht prima maar heeft in essentie een begrensd begrip van wat voedsel zou kunnen zijn.”

Aangezien dit voor Emil de eerste keer is dat hij zo’n cursus opzet, wil hij eerst een versie als ‘pilot’ draaien. Voor informatie, interesse of aanmelden mail je: info@studiocharlatan.nl

Music Matters – Rotterdammers laten zich horen
Music Matters komt met de hashtag #RotterdamLaatZichHoren. 10 dagen waarop er wordt opgestaan met muziek. Muziek als klein gebaar van troost, hoop, verbeelding, liefde, rust of juist energie zodat we elkaar als stadsgenoten beter leren kennen en begrijpen in deze periode.

Wat is de bedoeling? Deel 10 dagen elke ochtend jouw muziekgebaar op social media met #RotterdamLaatZichHoren en vraag 10 stadsgenoten om hetzelfde te doen. Zet een liedje op voor de buren, je gezin of een geliefde. Speel je instrument op het balkon of in de tuin. Zing of rap iets uit jouw cultuur of die van een ander. Deel een speellijst of concert met vrienden of collega’s. Wat je ook doet, begin de dag met muziek!

The Unsigned Guide
Op dit uitgebreide Engelse DIY platform staat een helder lijstje van dingen die je juist nú zou kunnen doen. Zorg dat je bandgerichte productiviteit hoog blijft en richt je niet alleen op ‘streaming’, er is veel meer wat je kunt doen. Check deze link.

Believe’s Creative Marketing Playbook
Het in Parijs gevestigde Believe is een van de grootste distributie service companies voor independent artists. Zo is het bijvoorbeeld de eigenaar van DIY platform TuneCore en behoren Nuclear Blast, Tôt ou tard en Lobster tot hun labelfamilie. Voor hun klanten hebben ze een Creative Marketing Playbook gemaakt en vanwege de coronacrisis stellen ze dit nu gratis downloadbaar beschikbaar. Via deze link vind je meer informatie.

VoorDeKunst – Actiecampagne’s
Samen met online partner Digital Natives, biedt VoorDeKunst makers en instellingen die door de maatregelen rondom het coronavirus inkomsten mislopen een nieuwe tijdelijke functionaliteit aan: actiecampagnes.

Waar het bij een crowdfundingcampagne draait om een concreet project, een specifiek doelbedrag en een afgebakende looptijd, geldt dit bij de actiecampagnes niet. Donateurs kunnen dan een maker of instelling die momenteel inkomsten misloopt op deze manier steunen. In ruil voor een donatie bieden instellingen en makers speciale tegenprestaties aan: zoals een virtuele rondleiding door een instelling of een huiskamerconcert via Zoom. Zo kan deze actiecampagne ingezet worden om tijdelijk extra inkomsten te genereren. Aanmelden kan via deze link.

Stager
Ook Stager is bezig geweest en heeft de Refund or Donate tool ontwikkeld, waarmee je poppodia kan steunen. Heb je een ticket met Stager gekocht? Wanneer een evenement verplaatst of afgelast is, moet de organisator eerst instellen dat voor tickets van dit evenement om terugbetaling gevraagd kan worden. Vervolgens kun jij als kaartkoper via deze link naar de Refund or Donate tool om de barcode van je ticket in te voeren. Alle info is hier te vinden.

Stream The Virus Away
Uiteraard blijft ook streamen van belang, zeker als je dit weet te combineren met een manier om je fans ook financieel te laten bijdragen. Voor ‘lessen’ b.v. via Teachable of Podia. Voor ‘give what you want’ initiatieven zijn b.v. Petje.af en BuyMeACoffee (geen fee gedurende april!) geschikt. En hoe de industrie hier op inspeelt lees je b.v. hier.

En als je dan streamt, doe het dan wel goed en zo professioneel mogelijk zodat het niet averechts werkt. Ook op het streaming vlak dus nog wat tips:

Soundcloud x Twitch
Soundcloud helpt artiesten ook in deze periode graag door er samen met Twitch voor te zorgen dat ze met streaming geld kunnen verdienen. Alle SoundCloud Pro, SoundCloud Premier en Repost by SoundCloud creators kunnen een versnelde aanvraag doen voor een affiliate status van hun Twitch account. Zo kan je je fans live blijven bereiken en tegelijkertijd  betaald krijgen. Hoe dit precies in zijn werk gaat, lees je hier.

How To Live Stream On Social Media: Musicians Guide
Via het onvolprezen Hypebot vonden we dit handige overzichtje van de streaming mogelijkheden op de bekendste platforms.

De 10 livestreaming tips van VI.BE
VI.BE platform is gecreëerd en wordt beheerd door VI.BE, een non-profit organisatie die opereert vanuit Brussel. Livestreaming is booming en een handige tool voor artiesten om aan online promotie te doen. Maar hoe doe je dit zo goed mogelijk? Deze 10 tips helpen je zeker en vast op weg.

Livestreaming DJ Sets In 2020: A Complete How-To Guide
Speciaal voor dj’s vonden we op de specialistische site DJ Techtools dit overzichtelijke plan van aanpak.

Nieuwe muzikale jam app: Endlesss
Op het blog Fast Moving Targets vonden we het interessante artikel #Handpicked: hoe samen online muziek maken nu wel kan. Speciaal aanbevolen voor degene die met een groep muziek willen (blijven) maken.

Tenslotte nog de tips van DJ Dawn Panty:

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen is juist nu heel belangrijk.

Ons eerste artikel met speciale coronacrisis tips vind je hier.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Tijdelijke uitbreiding Music Support Rotterdam

Met Music Support Rotterdam levert de Popunie in samenwerking met alle creatieve en ondernemende muzikanten en organisatoren in de stad in 2020 wederom een bijdrage aan een levendig optreedcircuit in Rotterdam met veel live muziek van lokaal talent. Nu het live circuit vanwege de coronacrisis stil staat, breiden we het Music Support Rotterdam project tijdelijk uit.

Heb jij als muzikant/act/band een geniaal idee voor een leuk initiatief in dit coronatijdperk en zoek je hiervoor ondersteuning? Dien dan een plannetje en begroting in van maximaal één A4tje. Er zijn drie uitgangspunten:

1. Het moet een initiatief zijn van, voor en door Rotterdamse muzikanten (livestreams, livesessies, homebased recordings, speciale releases).

2. Het moet plaatsvinden/gerealiseerd worden in april, mei of juni 2020.

3. De bijdrage van de Popunie bedraagt maximaal €1.000 per project en moet rechtstreeks ten goede komen aan de Rotterdamse muzikanten.

Je kunt je ideeën doorlopend via de mail bij ons droppen: Vul het aanvraagformulier in en stuur een mail naar info@popunie.nl. Je krijgt binnen een week schriftelijk uitsluitsel of het gehonoreerd wordt.