Tijdelijke uitbreiding Music Support Rotterdam

Met Music Support Rotterdam levert de Popunie in samenwerking met alle creatieve en ondernemende muzikanten en organisatoren in de stad in 2020 wederom een bijdrage aan een levendig optreedcircuit in Rotterdam met veel live muziek van lokaal talent. Nu het live circuit vanwege de coronacrisis stil staat, breiden we het Music Support Rotterdam project tijdelijk uit.

Heb jij als muzikant/act/band een geniaal idee voor een leuk initiatief in dit coronatijdperk en zoek je hiervoor ondersteuning? Dien dan een plannetje en begroting in van maximaal één A4tje. Er zijn drie uitgangspunten:

1. Het moet een initiatief zijn van, voor en door Rotterdamse muzikanten (livestreams, livesessies, homebased recordings, speciale releases).

2. Het moet plaatsvinden/gerealiseerd worden in april, mei of juni 2020.

3. De bijdrage van de Popunie bedraagt maximaal €1.000 per project en moet rechtstreeks ten goede komen aan de Rotterdamse muzikanten.

Je kunt je ideeën doorlopend via de mail bij ons droppen: Vul het aanvraagformulier in en stuur een mail naar info@popunie.nl. Je krijgt binnen een week schriftelijk uitsluitsel of het gehonoreerd wordt.

Kijk hier voor meer info over Music Support Rotterdam.

Online je muziek promoten: bepaal je focus met ‘seizoenen’

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? Mirjam Sieben van Onlightning deelt in april i.s.m. Popunie vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing.

Stap 1: bepaal je focus met ‘seizoenen’.
Zichtbaar zijn op social media is belangrijk. Maar wát moet je delen dan? Op basis van spreekwoordelijke ‘seizoenen’ kun je jouw focus bepalen en daar ook de promotionele planning op maken. Dit is een belangrijke basis om te kunnen bepalen hoevéél je het beste kunt delen op social media en wát je gaat delen.

Corona
Door corona noemen sommigen ‘het seizoen afgelopen’. Maar het gaat hier om je eigen muzikale seizoenen. Ook in deze periode kun je stappen zetten voor je muziek. Grote kans dat in een korte tijd je beeld van de komende maanden enorm is veranderd. Misschien was je plan om veel op te treden en is dat aangepast naar het schrijven en/of opnemen van nieuwe nummers. Wat je ook kunt doen, is een plan maken om je muziek te promoten.

Word niet onzichtbaar
Veel muzikanten worden onzichtbaar op het moment dat ze gaan schrijven of opnemen. Maar ook dán kun je zichtbaar blijven en zelfs nieuwe fans aantrekken! Hoe fijn is het, als je ook in deze periodes nieuwe fans aantrekt die zitten te wachten op je nieuwe liedjes?

Focus
Daarom: het metafoor van ‘seizoenen’ om de verschillende fases in je muzikale carrière te omschrijven met de bijbehorende focus. Het in beeld brengen van je muzikale seizoenen geeft je een houvast met betrekking tot je planning. Het geeft je inzicht waarop je jezelf nú moet focussen en waarop je later gaat focussen.

Herfst
In de ‘herfst’ focus je op jezelf en je inspiratie. Je creëert nieuwe muziek, maar je neemt ook de rust. Ook in de ‘herfst’ blijf je op een consistente basis zichtbaar voor de buitenwereld én kun je nieuwe fans aantrekken, voornamelijk met online marketing.

Winter
In de ‘winter’ ga je je inspiratie concreet maken, in de studio bijvoorbeeld. En je gaat artwork laten maken, cd’s en/of vinyl persen en een release planning maken voor het volgende seizoen. Je wordt nog zichtbaarder naar de buitenwereld, je wil de mensen meenemen in het proces. Ook in de ‘winter’ kun je nieuwe fans aantrekken.

Lente
‘Lente’! Tijd om te zaaien en op te bloeien. Je gaat jezelf laten zien. Actief de aandacht trekken. Je hebt iets nieuws te vertellen en dat moet terecht gaan komen bij de juiste mensen. Je bent super zichtbaar en je gebruikt je nieuwe muziek en eventuele nieuwe video’s voor het uitbreiden van je fanbase. De focus van de promotie ligt op het vergroten van de fanbase én het activeren van de huidige fans, bijvoorbeeld om de nieuwe plaat te kopen.

“Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij”

Zomer
In de ‘zomer’ is het tijd om te oogsten, met optredens en merchandise verkoop. In deze periode vergroot je jouw fanbase het meest. Dat komt omdat online marketing nu ook wordt gecombineerd met offline. Tijdens optredens, festivals en voorprogramma-shows word je ook ‘in reallife’ ontdekt. De promotie die je doet zet je in op het vergroten van je fanbase, maar vooral ook op het activeren van nieuwe volgers, door ze in ‘het echt’ te ontmoeten bij optredens. Zo wordt de relatie versterkt.

Waar zit jij?
In welk(e) seizoen(en) zit jij komende maanden? Natuurlijk gaat het tegenwoordig niet meer zo ‘op volgorde’, kunnen de seizoenen zich in hoog tempo opvolgen of zit je soms zelfs tegelijkertijd in meerdere seizoenen… Tóch geeft het overzicht. En om verwarring te voorkomen: je ‘muzikale seizoenen’ hoeven niet gelijk te lopen met de daadwerkelijke seizoenen van het jaar. Dus je kunt midzomer best in de muzikale ‘winter’ zitten! Bedenk voor jezelf in welk(e) seizoen(en) je de komende tijd zit en zorg ervoor dat je zichtbaar blijft zodat mensen je niet vergeten.

 

Automatisme
Peter de Roeck van Roekie vertelt wat het de ‘seizoenen’ hem heeft gebracht: “Toen ik ermee begon, had ik net mijn debuutplaat gereleased. Ik kwam dus meteen in de ‘lente’ en de ‘zomer’ terecht en dat hebben mijn volgers geweten. Het was even zoeken naar inspiratie en de instelling om elke dag iets te posten en om die posts relevant te houden. Ik merkte dat de fans getriggerd werden en dat er volgers bijkwamen.”

“Wat ik vreesde – dat volgers zouden afhaken omdat mijn berichten te opdringerig zouden zijn – gebeurde niet. Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij. Binnen een jaar plan ik een nieuwe release en ik heb al een goed zicht op hoe ik dat ga aanpakken op de socials. Dat is dus weer toeleven naar de ‘winter’: de plaat opnemen en een planning opmaken voor het vervolg: optredens, pers, promomateriaal…”

In de komende drie artikelen (iedere week een nieuwe) krijg je meer inspiratie over wát je precies kunt delen op je socials om jouw muziek te promoten.