Online je muziek promoten: inspiratie voor 6 soorten posts op social media

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? Mirjam Sieben van Onlightning deelt in april i.s.m. Popunie vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing.

Stap 2a: wordt zichtbaar op social media.
In mijn vorige blog heb je geleerd in welk ‘muzikaal seizoen’ je zit. Je weet nu dat je, ongeacht in welk ‘seizoen’ je zit, zichtbaar moet blijven op social media. Maar ja, wat dan?

Rommel je maar wat aan? Post je – op het moment dat je iets hebt bedacht – iets online en krijgt daar vervolgens minder respons op dan je eigenlijk zou willen? En heb je geen idee wat je dan wél zou moeten posten om impact te maken?

In dit tweede artikel leg ik je de zes volledige ‘content formats’ uit die ervoor zorgen dat je op een afwisselende manier gaat communiceren op social media.

1) CULTUUR
Stel jezelf de vraag: welke cultuur hoort er rondom m’n muziek? Welke lifestyle-elementen horen er allemaal bij het genre/niche waar m’n muziek toe behoort? Of zijn er misschien thema’s die binnen m’n muziek vaak naar voren komen, die niet per se met de muziek zelf te maken hebben?

Cultuur is al datgene wat vanzelfsprekend is. Als je aan een vis zou vragen wat hij ziet, dan noemt hij alles behalve het water. Dat is te normaal om waar te nemen. Pas op de toonbank van de visboer realiseert die vis zich hoe belangrijk water was. Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort.

Dit kun je ook zo zien binnen bepaalde muziek-stromingen. Hieronder vallen o.a. het geheel van normen en waarden, de voeding, lichaams-versieringen, eetgewoonten, kleding, godsdienst, tradities en muziek en dans. De lichaamstaal speelt ook een rol, gedrag en non-verbale communicatie kunnen verschillen. De cultuur is in feite een optelsom van deze kenmerken.

Een aantal voorbeelden van m’n eigen band The Dirty Denims, waarmee we ‘happy hardrock’ maken:

Normen en waarden: niet te moeilijk doen, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, don’t worry be happy, niet zeuren, flexibel zijn, etc.

Voeding: bier, vlees, BBQ, hamburgers.

Lichaamsversiering: plectrumkettingen, festivalbandjes, baarden.

Eetgewoonten: tussendoor, lekker, om geen honger te hebben, bourgondiër.

Kleding:
bandshirts, spijkerbroeken, sneakers, kistjes, Converse Allstars, leren jasjes.

Godsdienst: atheïst.

Tradities: heavy metal handgebaar.

Muziek en dans: moshen, airguitar, gebalden vuisten in de lucht

Hobby’s: concerten/festivals bezoeken, sleutelen aan auto’s/motoren, het verzamelen van cd’s/vinyl, instrument spelen.

Je wil deze cultuur zichtbaar gaan maken in je uitingen, zodat mensen zich aangesproken voelen, zich verwant voelen met jou én met de andere fans van je muziek. Denk aan een magazine. Je hebt een tijdschrift gekocht op basis van het onderwerp (bepaalde niche bijvoorbeeld, zoals een computerblad, of een tijdschrift over classic rock), de titel (je kent het al, of je hebt er van gehoord en het maakt je nieuwsgierig), de vormgeving (huisstijl/artwork) en de teksten die erop staan. Je komt thuis, ploft op de bank en je gaat bladeren. En dat moet als een warm bad van herkenbaarheid voelen. Je vind het lastig om ‘m weg te leggen en voor het weet heb je ‘m uit.

Zo wil je ook dat jouw social media kanalen aanvoelen voor je volgers. Daarom is ‘cultuur’ de meest belangrijke content soort voor muzikanten. Want je kocht het tijdschrift voor de redactionele stukken. Niet voor de advertenties. Maar als die advertenties voorbij komen vind je het niet erg.

2) OPTREDENS
Er vanuit gaande dat je een artiest/band bent die regelmatig wil optreden, is één van de belangrijke content formats posts over optredens. Mocht je een lange tijd geen optredens hebben gepland, of zelfs een artiest/band zijn die zich daar helemaal niet op focust, dan kun je deze laten vervallen.

Onder deze content-soort valt o.a.:
– Aankondigingen van komende optredens (incl. eventuele ticketlinks)
– Foto’s en video’s van afgelopen optredens
– Live-uitzending tijdens een optreden
– Throwback Thursday achtige posts over optredens in het verleden

Foto’s/video’s van ‘achter de schermen’ bij een optreden, bijvoorbeeld backstage of bij een soundcheck, horen meer bij de ‘Behind The Scenes’ content soort. Dit gaat dus vooral over het ‘openbare’ gedeelte van het optreden.

3) BEHIND THE SCENES
Laat datgene zien wat normaal niet zichtbaar is voor je volgers. Dit kunnen twee dingen zijn:

Muziek gerelateerde behind the scenes, zoals ‘making offs’ van studio, video of foto’s van repetities, pakketjes van verkopen uit webshop, voorbereidingen shows, backstage, bandmeetings en ga zo maar door. Dit zijn vaak ‘on the moment’ posts die je niet gaat inplannen maar waar je wel rekening mee houdt in je planning. Maar het kunnen ook wél ingeplande berichten zijn natuurlijk, bijvoorbeeld als het ‘terugblik’ posts zijn. Het kunnen ook live-uitzendingen zijn vanuit de studio of repetitieruimte bijvoorbeeld.

Persoonlijke behind the scenes, zoals huisdieren, familie, vakantie, hobby’s, diner/lunch. Het mogen ook gewoon de simpele dingen in het leven zijn, zodat je volgers zien dat je ook gewoon een mens bent naast je rol als artiest.

Hier versta ik ook band-gerelateerde dingen onder, zoals vragen die bandleden beantwoorden over hun eigen leven maar ook over hun rol in de band. Ik stuurde een lijst met vragen naar de bandleden. Als je al deze vragen en antwoorden vervolgens los post, met steeds weer een andere foto van het desbetreffende bandlid, dan heb je zo alweer tientallen posts op de plank liggen.

4) PROMO
Met ‘promo-posts’ zorg je ervoor dat je fan een volgende stap maakt in het supporten van je muziek.

Denk bijvoorbeeld aan:

– Een uitnodiging om je ook te gaan volgen op een ander social media kanaal

– Een uitnodiging om lid te worden van je Facebook-groep

– Een uitnodiging om lid te worden van je nieuwsbrief

– Een uitnodiging om een review te plaatsen op je Facebook-pagina

– Een uitnodiging om merchandise te kopen

– Een speciale sale

– Een goede review uit de pers (dit ‘bewijst’ aan de volger dat die goede smaak heeft)

Dit zijn de ‘look at me!’ en ‘Me! Me! Me!’ posts, maar omdat je ook andere dingen deelt, zullen je volgers dit niet vervelend vinden. Hoe meer andere posts, hoe vaker je promo kunt plaatsen. Het gaat hier om de juiste verhoudingen t.o.v. de andere soorten posts.

5) VERHAAL / VISIE
Verhaal
Met persoonlijke verhalen maak je echte connectie met je volgers. Het vertelt wat over jou en/of je band, je/jullie muziek en je/jullie achtergrond.

Ieder genre leent zich voor persoonlijke verhalen, alleen de insteek zal per genre verschillen. Het niveau van ‘emotionele content’ kun je zelf het beste aanvoelen. Wat past bij je muziek en waar zitten liefhebbers daarvan op te wachten?

Bijvoorbeeld: een singer/songwriter met diepgaande teksten, zal ook eerder de emotionele connectie opzoeken met zijn/haar publiek dan een happy hardrock band (om maar een voorbeeld te noemen, haha). En een politieke punkband zal meer diepgaande verhalen schrijven dan een pretpunk band met luchtige lyrics.

Wel of niet emotioneel: met verhalen maak je échte connectie. Het zet jou en je muziek binnen een grotere context.

Visie
Een post met persoonlijke visie of inspiratie trekt like-minded mensen aan, die dezelfde missie, visie of waarden hebben als jij. Denk aan:

– Waar je lyrics over gaan. Post bijv. (een stuk van) een songtekst en leg het uit. Of laat je gewoon inspireren door waar jullie liedjes in het algemeen over gaan en schrijf daar een post over.

– Visie op muziek (bijv.: muziek moet vernieuwd zijn. Of juist: muziek moet je mee terugnemen naar vervlogen tijden).

– Visie op de wereld (hoe jij bijv. denkt over politiek, natuur, economie, spirituele onderwerpen of geloof).

– Visie op persoonlijke dingen (bijv. over hobby’s of dingen die te maken hebben met de cultuur rondom je muziek).

Het kunnen lange verhalen zijn, maar ook kortere quotes (van jezelf of anderen) of positieve vibes.

6) VRAAG
Met het stellen van vragen krijg je betrokken publiek. Het kan van alles zijn. Als muzikant zijnde wil je namelijk van alles weten over je volgers, omdat je zo een beter beeld krijgt van hen en wat hun interesses zijn. Je kunt de vragen dus opdelen in:

Inhoudelijke vragen: je kunt ze bijvoorbeeld laten meebeslissen met bepaalde dingen. Zoals artwork voor album of merchandise of de liedjes die je op je setlist zet. Of laat ze hun mening geven over welk album of liedje van jou ze het best vinden. Of vraag aan ze aan welke bands of woorden ze moeten denken bij jouw muziek. Of… nou ja, je begrijpt het wel.

Persoonlijke vragen: een kans om je ideale fan nog scherper te krijgen. Stel ze persoonlijkere vragen, zoals hun favoriete website(s), tijdschrift(en), band(s), film(s), etc. Grote kans dat het je nog op ideeën brengt voor cultuur-posts (dat heb ik ook regelmatig). En mensen vinden het ook gewoon leuk om zulke vragen te beantwoorden, dus je ‘engagement’ gaat omhoog.

Maak polls op Facebook of in stories op Instagram, of stel juist een open vraag en vraag om antwoord in een reactie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is altijd wel een vraag te stellen aan je volgers. Zorg ervoor dat je concrete vragen stelt zodat de stap tot actie om te antwoorden voor mensen klein is.

Hulp nodig bij het online promoten van je muziek? Wil je meer fans en luisteraars voor je muziek? Wil je minder afhankelijk worden van anderen en situaties zoals de coronacrisis en wil je ook online échte fans gaan aantrekken? Maandag 4 mei start de volgende editie van het online groepscoachingsprogramma F.I.R.E., lees hier meer informatie.

Samen in beeld: hoe doe je dat?

We blijven thuis en maken muziek. Ieder voor zich. The Legendary Orchestra Of Love maakte van de nood een deugd en greep de extra vrije tijd aan om op afstand samen een liedje op te nemen. Met zijn drieën in beeld, alle drie vanuit huis gefilmd. Hoe doe je dat? Drummer Jasper legt het graag uit.

Het principe is simpel. Je zet je telefoon op een statief of op een stapel boeken en je filmt jezelf terwijl je een liedje speelt. Toch zijn er een aantal uitdagingen. Hieronder noem ik ze op.

 

Syncen
Veruit het belangrijkste is om synchroon te spelen met je andere bandleden. In de video’s lijkt het misschien of we Skypen of Facetimen, maar dat is niet te doen. Vertraging in de verbinding verpest de boel. In plaats daarvan film je jezelf terwijl je meespeelt met een liedje op je koptelefoon. Er zijn drie opties.

Als je een cover speelt, kun je gewoon het liedje aanzetten op Spotify en meespelen. Het lastige is om op het goede moment te beginnen. Je zou het liedje kunnen downloaden en 4 of 8 tellen vooraf kunnen toevoegen.

De andere optie is een guide-track maken. Dit hebben wij met The Legendary Orchestra Of Love gedaan bij onze video van The Monkey’s On Fire. Ik had op mijn laptop samen met gitarist Jan-Jaap al eens zitten werken aan het liedje, dus ik had een ruwe versie met drums, gitaar en backing vocals. Die track heb ik naar de bandleden rondgestuurd en op die manier speelden we alle drie over hetzelfde audiofragment.

De derde optie is met een click-track of metronoom te spelen. Lastig, want je hoort niet precies waar je zit in het liedje en een fout is snel gemaakt. Als alternatief kun je één bandlid met click laten opnemen (de drummer/percussionist is de meest logische keuze) en daarna het volgende bandlid daaroverheen laten opnemen. Bewerkelijk, maar te doen.

Nog één opmerking over het filmen zelf. Zorg dat iedereen met dezelfde framerate opneemt! Als iemand een video maakt met een afwijkend aantal frames per seconde, dan baal je tijdens de montage. Alles loopt dan uit sync. De meeste telefoons staan ingesteld op 30 fps. Dat is prima. Vooral losse videocamera’s kunnen nog weleens afwijken naar 24 fps, 25 fps of 29,97 fps.

Picture-in-picture
De volgende vraag is: “hoe zet ik meerdere filmpjes in één scherm?”. De term daarvoor is picture-in-picture, frame (with)in frame of gewoon split-screen. Je zult videobewerking-software moeten gebruiken om dat voor elkaar te krijgen. Daarvoor zijn er verschillende opties.

Zelf gebruik ik Adobe Premiere Pro, waar je verschillende lagen of video-sporen kunt gebruiken voor de verschillende filmpjes. Op eenzelfde manier kun je in Adobe After Effects werken. Deze programma’s zijn vrij prijzig. Wie deze software heeft aangeschaft, zal ik niet hoeven uitleggen hoe je te werk moet gaan. Maar in het kort: je dropt de video’s op de tijdlijnen, snijdt ze bij en zet ze op de goede plek. Een soort Photoshop met filmpjes. Wie toch een tutorial wil: 2x, 3x en 4x split screens in Premiere Pro.

De beste gratis optie is denk ik iMovie, die standaard op elke Macbook staat. Deze software is niet perse gemaakt voor split-screen. Dat wil zeggen, je kunt maar twee filmpjes over elkaar zetten. Wil je meer video’s in een scherm, dan is er een workaround. Zet eerst de twee filmpjes op de juiste plek en exporteer dat als nieuwe video. Die nieuwe video met twee filmpjes gebruik je opnieuw, je zet ‘m in iMovie en je zet daar het derde filmpje overheen. Herhaal deze stap tot je video klaar is. Een tutorial vind je hier.

Gratis opties voor Windows ken ik zelf niet, maar op het internet vind ik zo snel standaard Windows software en Filmora met een gratis trial. Google en gij zult vinden.

Audio bewerken
De audio van het filmpje dat je opneemt is in principe genoeg om het liedje te publiceren. Toch kun je nog het een en ander doen om het beter te laten klinken.

In het filmpje van The Legendary Orchestra Of Love hebben Jan-Jaap (gitaar) en ik (Jasper, drummer) allebei nog een microfoon in de kamer gezet. Tijdens het filmen liep de microfoon mee op de laptop. Mike heeft zijn basgitaar ingeplugd en heeft op die manier los het geluid van zijn bas opgenomen. Geen overbodige luxe, want bas in de ruimte oppikken via een telefoon is altijd een uitdaging.

Door extra audio op te nemen kun je jouw track nog wat nabewerken. Het nabewerken heb ik in Logic gedaan. Met GarageBand zou je ook een heel eind moeten kunnen komen. De drie losse audio-sporen en de drie audiofragmenten van de filmpjes heb ik ingeladen en gemixt. Mike’s bas door een standaard bass-amp plug-in. Jan-Jaap en mezelf een beetje links/rechts uitgelijnd zoals we ook in het filmpje links/rechts in beeld staan.

De microfoon van Jaap bleek meer vocaal op te pikken dan gitaar, dus daar kon ik nog wat mee spelen. Mijn eigen microfoon en telefoon pikten nauwelijks vocalen op, dus die heb ik later nog eens apart ingezongen en eronder gezet. Mijn microfoon stond achter de cajon, dichtbij, en de camera uiteraard ervoor, ver weg, waardoor ik nog wat met de sound kon spelen. Op het filmpje van Mike hoor je behoorlijk wat room-reverb waar ik met EQ nog wat aan heb proberen te doen. En klaar!

Het bewerkte audiofragment kun je nu weer los inladen in je videobewerkings-software. Alles even rechtschuiven zodat het synchroon loopt en exporteren.

Op deze manier kun je met alle corona-maatregelen toch een leuke video maken!