Popunie Clipoverzicht maart 2020

Het Popunie clipoverzicht van maart 2020 staat klaar! In deze veelbewogen eerste coronacrisis maand blijft er gelukkig muziek gemaakt worden en zijn er ondanks alles toch een overdonderend aantal nieuwe video’s uitgebracht door Rotterdamse acts en bands. Hier het overzicht met deze clips. Voor zover deze op onze radar zijn verschenen, hebben we ze op een rijtje gezet.

 

Bhai – Aishwarya Rai (Rockstar)
Instead Of Ella – If Love Is The Drug Then I Want To OD (original by The Brian Jonestown Massacre)
K3RN – In De Nacht
Catalijne – Louder
Far I – Contact (Sandaime/Golden Touch) ft. Agnes & AYA
Kid Freeza 00 – Niet Meer ft. Brokezart
GIAN – Connectie
Voodoom – Sacrificial Artefacts
Dominik – Rocken
Los Paja Brava ft. Tribo Louca – Matador
Nani Kry feat. TIM I.D. – MOE
DOOL – Wolf Moon
Harry Femer ft. SLIMM – Stop Niet
Banda Matatu – Gimi Chamo
DJ Superior, Ghetto Flow, JPB ft. Rich Kalashh – Prende Apaga
Alex Euro ft. Jais – Volgens Plan
Thyrza – Tijd
Usurper – Century Of Entitlement
Ricky De Sire – Mythes Zonder Einde (’87 Freak Versie)
Jo Goes Hunting – Careful
$hirak & Bokoesam – Bumpa 2 Bumpa
Jairzinho & Chip Charlez – Solero
Gita Buhari – No Guidance
Ik Ben Ruud – Zo Hard
Saiks – Dopeboy Winter
Alison Jutta – Free
Catalijne – You’ll Never Walk Alone (original by Rodgers, Hammerstein)
Ricky De Sire – (Masturberen) Jezelf Vereren
Caza – Slide (unplugged)
Qlas & Blacka x $hirak – Corona
Ronnie Flex – Arcade
Lewsberg – At Lunch
MPES – On Top
Chris Locked – Veggies
VVARD – In Her Shoes
Dax – I Tell Little Lies
Ricky De Sire – Psychofoon
Joyba – Als Ik Kom ft. Zwanetta Fox
Smallavelli aka Rachi – Jaloezie
Phill-E – Niet Genoeg
Bob Spanish – Padvinder Sessie
Quen – Everlasting
Eleven – F*ck
Dando – Cuarentena
Catalijne – Toxic (original by Britney Spears)
Sammie Sedano – Reset
Diona Fox & Her Ragdolls – En Elsker I Berlin (original by Kari Bremnes)
The Kik – Een Lied Voor…
Dread Pitt – Guru
Lucas Thijs – Never Had It Anyway
The Legendary Orchestra Of Love – Little Lick Of Paint (live)
Ricky De Sire – Wolkenvelden Zonder Genade
Catalijne – Think Of Me (original by Webber, Hart, Stilgoe)
Def Major – Tijd Vliegt
MPES ft. Jozo & Sevirio – Moodswings
Young Illu – Ik Was
Jairzinho ft. Jiri11 – Perfecte Timing
Amina – Morgen
Lucas de Peinder & Eddie Kuijpers – Volgend jaar
Catalijne – Imagine (NL, original by John Lennon)
Corleone – Querencia
Portland Rider – New Beginning
Sevirio – Bigplans
Caza – Gone (unplugged)
Neviah – Composer Of Hearts (live)
$hirak x Bokoesam – Boring Girl
Infinity 3.0 ft. Lady Shaynah – Survivor (original by Destiny’s Child)
Maushaund – Escapism
Ricky De Sire – Hypocrisie
Catalijne – You Were The One
Dear Variant – Permanent Bruise (stayhomewritesongs#1)
Raw Roets – Nirvana Flow (Live Sessie)
The Legendary Orchestra Of Love – One Jones (live)
Sha Hennep – Spiegel

Van dansvloeren naar Radio Rijnmond

Okkie bespreekt het verleden, het heden en de toekomst van zijn dj-carrière in een driedelige serie columns. In dit tweede deel vertelt hij over het draaien in Rotown, zijn radioshows en doorlopende zoektocht naar muziek.

Dit is een vervolg op ‘De zaterdagmiddag dj: Sfeer maken

Zaterdagmiddag draaien in Rotown
Een dj associeert. Dat is de essentie van een dj. Sfeerbeheer. Song selector. Technisch onderscheidend. Druk op de dansvloer houden, publiek in de juiste stemming brengen. Deze platen horen op dit feest. In die bepaalde volgorde. Een tijdloze situatie creëren en zelf bij de tijd zijn.

Ik begon met draaien bij punk, hardcore- en metalconcerten. Wat volgde waren alternatieve-muziek dansnachten. Door het voortdurend ontwikkelen ontdekte ik de opwinding van dansvloeren meekrijgen met HET MOMENT. Rond 2005 draaide ik breder en voegde ‘zwarte muziek’ toe aan mijn mix zonder te beseffen dat er zulke scheidslijnen bestonden. Ik kwam door mijn muzikale interesse en draaitechnische ontwikkeling in commerciële concepten terecht. Grote zalen, thema-feesten. Dat soort zaken. Tegelijkertijd kwam een ander soort dj-en op mijn pad.

Radio-dj
DJ en vriend Ron Miller vroeg mij om mee te doen aan een radioshow die hij maakte: Radio Rijnmond’s Wakkere Honden. Twee uur radio maken per uitzending, live in de nacht. Deze man realiseerde een droom. Fijn zelf geselecteerde muziek draaien en er over praten, samen in een studio. Onvergetelijke tijden.

Vervolgens kwam ik in contact met radiopresentator Eric Lemmers. Hij was bezig met een nieuwe opzet voor de radioshow Vraag Het De Bieb, live op de zaterdagmiddag tussen 12 en 14 uur. Ik zou de muziekvragen gaan beantwoorden en items maken voor een eigen onderdeel in het programma, genaamd Cover & Origineel met DJ Okkie. Ik ging daarvoor met Muziekweb, de landelijke muziekafdeling van de bibliotheek, samenwerken.

Elke 14 dagen was ik van de partij met allerlei plannen. Zo maakte ik compilatie-versies van bekende liedjes. Ik nam een bekend liedje, nam stukjes van coverversies daarvan, plakte dat aan elkaar en maakte zo weer één liedje. Dat werd een prijsvraag: wie herkent de meeste uitvoerenden? Een tijdlang werkte dit idee goed.

Hier een voorbeeld:


 

 

Muziekkenner en (toenmalig) Muziekweb-medewerker Peter De Koning werd mijn sparringspartner voor een later plan: Daar Zit Muziek In. Een compilatie van vijf songs over hetzelfde onderwerp mét een uitlegtekst. Songs over schoenen, politiek, eten, noem maar op. Allebei leuke plannen maar wel een boel werk om te realiseren. Hier een voorbeeld.

Het idee wat tot het einde van het programma werkte was het uitlichten van één song. Origineel, coverversie of een gerelateerd onderwerp. Met bijpassende muziek en als het lukte de bijpassende geluidsdrager: meestal een plaat of single met uiteraard een hoes.

Zoals in dit voorbeeld:

Negen jaar lang bestond Vraag Het De Bieb en was ik hierbij betrokken met mijn items over originelen, coverversies en gesamplede liedjes. Op mijn site staan meer dan 110 verhalen die ik heb gemaakt voor dit programma. Een onvergetelijke ervaring om live met mensen over muziek van alle tijden praten. De emoties die soms los kwamen was uniek.

Originelen, versies en samples
Mijn zoektocht ging dieper. Steeds meer ging ik liedjes, stukjes melodie en samples herkennen voor mijn radio-items. In de nacht draaide ik sowieso songs met herkenbare melodie, ritme of tekst. Overeenkomsten die vaak niet zo toevallig zijn. Het gebruik door moderne artiesten van stukjes ‘oude’ muziek is sinds de introductie van betaalbare muziekapparatuur op het gebied van samplen (Akai MPC 1988) in een stroomversnelling geraakt.

Deze techniek werd meteen toegepast in hiphop, dance en popmuziek. Muziek die het goed doet op dansvloeren, dat is de link. De muzikale herkenning ging voor mij een eigen leven leiden. Door een samenloop vond ik toepassingen om de kennis te gebruiken.

word vervolgd…