Maak kennis met de finalisten: BANDS!

Op zaterdag 21 september vindt de Bands finale van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam plaats in De Doelen. Tussen al het Rotterdams talent dat zich heeft aangemeld, hebben onderstaande vijf acts zich weten te plaatsen voor de finale. Verwacht een diverse avond met talentvolle acts in een mooie zaal!

Eline Mann – is een energieke en soulvolle zangeres waar de vonken van afvliegen. In 2018 kwam ze tot de halve finale van de Grote Prijs van Nederland, toerde mee met Popronde en stond in het voorprogramma van Macy Gray in een uitverkocht Tivoli. In juni kwam haar debuut ep Tantrum uit. In de Bands finale zal ze te zien zijn met band!

Ella East – soms licht en fragiel, dan weer elektronische invloeden of in volle band bezetting. Inspiratiebronnen als London Grammar of de Zweedse Sigrid kun je terughoren in haar muziek. “Popmuziek van nu heeft altijd een soort melancholie. Het kan heel up klinken, maar met wat donkere lyrics… daar houd ik van, dan kan je me wegdragen.” In oktober 2018 bracht ze haar debuut ep Where To Go uit in eigen beheer.

Het ruwe geluid van de Rotterdamse band Hearing Dogs for Deaf People (HD4DP) kan heel kort en krachtig beschreven worden als simpel, recht door zee, ruw, puur en pakkend. De drie jonge getalenteerde, enthousiaste en energieke bandleden creëren een vrolijke, maar ijzersterke mix van punk, rock en grunge.

Modji betekent ‘de reis’ in Ewe, een dialect gesproken in Ghana en Togo. De reislust spat er vanaf: van West-Afrikaanse tradities via moderne afrofunk, naar hun zwoele Latijns-Amerikaanse en Westerse roots. De live show geeft je een elektrische schok en niet bewegen is geen optie! Modji klinkt zoals het leven elke dag zou mogen zijn; altijd zomer en vol passie en verlangen.

The Legendary Orchestra Of Love is een vat vol tegenstrijdigheden. Het rock-‘n’-roll trio speelt vrolijke, dansbare gitaarmuziek. De liedjes vertellen absurde maar vermakelijke verhalen. De band is visueel aantrekkelijk, bezit aanstekelijke humor en ook aan showmanschap ontbreekt het de drie heren niet.

Nog geen kaartje voor de finale(s)? Haal ‘m snel in onze ticketshop!

Alvast inluisteren voor de finales? Check de Spotify-playlist!

Copyright foto’s: Jasper Mol (Bordoo Creations)

https://open.spotify.com/playlist/5LC3pjvyOcHetGk9F8Y7lB?si=ZurI3VGAQ_mchvwbQNgZeg

Datum: zaterdag 21 september
Locatie: De Doelen, Eduard Flipse Zaal
Adres: Karel Doormanstraat 223, Rotterdam
Aanvang: 19.30
Entree: 7,50

Ticketlink / Facebook-event

Attended, de bijgewoonde mastersessie

De Engelse taal blijft alom vertegenwoordigd in ons vakgebied. Mastering zelf is een van oorsprong Engelse term, net zoals gear, outboard, engineer, dithering, fluffing & ducking and so on. Attended is ook zo’n veelgebruikte term. De letterlijke vertaling van attended is ‘bijgewoond’ en dat is precies wat het is, een bijgewoonde masteringsessie. De klant (of een vertegenwoordiger daarvan) is fysiek aanwezig tijdens de mastering.

Het grote voordeel van zo’n bijgewoonde sessie is dat de klant direct invloed heeft op het eindresultaat. En daarmee daalt ook zienderogen het aantal revisies (aanpassingen aan de master). Een ander voordeel is dat een mastersessie ook heel leerzaam kan zijn (voor de klant dan). Zeker als diegene ook de producer of mixer is, kent het bijwonen van een sessie alleen maar voordelen. Zo wordt het gordijn der mysteriën rondom mastering steeds een stukje verder geopend.

Voor mastering engineers bestaat er een tweedeling: er zijn engineers die het prettig vinden als een klant de sessie bijwoont, met het eerder genoemde voordeel van de invloed (en minder kans op revisie). En je komt als masteraar nog ‘ns iemand tegen; het beroep mastering technicus kan vrij solistisch en individueel zijn, zo helemaal alleen in je mastering studio.

Daarnaast is er de groep masteraars die het toch fijner vindt om alleen te werken. Ook hier is er een voordeel: doordat je alleen werkt, kun je je volledig focussen op de tracks(s). Er is geen afleiding door zogenaamde ‘klant-interruptie’.

Deze klant-interruptie kan bij een bijgewoonde sessie trouwens behoorlijk afleidend werken. Wanneer een ‘bijwoner’ je op het hoogtepunt van je concentratie vriendelijk wijst op het rommelige laag terwijl je daar net mee bezig wilt gaan, dan werkt dat niet bepaald sfeerverhogend.

Communicatie, daar draait het om. Voordat ik aan knoppen begin te draaien maak ik bij een bijgewoonde sessie duidelijke afspraken met de klant. Pas als ik klaar ben met mijn eerste ronde voodoo-mojo-knoppendraaierij kom ik bij je terug en kan er naar hartenlust becommentarieerd worden.

Je raadt het al: ik ben een voorstander van de bijgewoonde, de attended, masteringsessie. Het voordeel van invloed weegt voor mij zwaarder dan de solistische concentratie en focus. Die focus is ook heel goed mogelijk als de klant bij de sessie aanwezig is.

De prijs voor een bijgewoonde sessie is bij mij dezelfde als die voor een niet-bijgewoonde mastersessie. Ik vind het vreemd om meer geld te vragen voor een bijgewoonde sessie. Alsof je minder je best zou doen als een klant niet bij de sessie aanwezig is.

Tenzij een klant de avond ervoor slecht heeft gegeten en er tijdens de mastersessie drie toiletrollen doorheen draait. In dat geval ben ik genoodzaakt om drie euro (exclusief BTW) extra in rekening te brengen.