Attended, de bijgewoonde mastersessie

De Engelse taal blijft alom vertegenwoordigd in ons vakgebied. Mastering zelf is een van oorsprong Engelse term, net zoals gear, outboard, engineer, dithering, fluffing & ducking and so on. Attended is ook zo’n veelgebruikte term. De letterlijke vertaling van attended is ‘bijgewoond’ en dat is precies wat het is, een bijgewoonde masteringsessie. De klant (of een vertegenwoordiger daarvan) is fysiek aanwezig tijdens de mastering.

Het grote voordeel van zo’n bijgewoonde sessie is dat de klant direct invloed heeft op het eindresultaat. En daarmee daalt ook zienderogen het aantal revisies (aanpassingen aan de master). Een ander voordeel is dat een mastersessie ook heel leerzaam kan zijn (voor de klant dan). Zeker als diegene ook de producer of mixer is, kent het bijwonen van een sessie alleen maar voordelen. Zo wordt het gordijn der mysteriën rondom mastering steeds een stukje verder geopend.

Voor mastering engineers bestaat er een tweedeling: er zijn engineers die het prettig vinden als een klant de sessie bijwoont, met het eerder genoemde voordeel van de invloed (en minder kans op revisie). En je komt als masteraar nog ‘ns iemand tegen; het beroep mastering technicus kan vrij solistisch en individueel zijn, zo helemaal alleen in je mastering studio.

Daarnaast is er de groep masteraars die het toch fijner vindt om alleen te werken. Ook hier is er een voordeel: doordat je alleen werkt, kun je je volledig focussen op de tracks(s). Er is geen afleiding door zogenaamde ‘klant-interruptie’.

Deze klant-interruptie kan bij een bijgewoonde sessie trouwens behoorlijk afleidend werken. Wanneer een ‘bijwoner’ je op het hoogtepunt van je concentratie vriendelijk wijst op het rommelige laag terwijl je daar net mee bezig wilt gaan, dan werkt dat niet bepaald sfeerverhogend.

Communicatie, daar draait het om. Voordat ik aan knoppen begin te draaien maak ik bij een bijgewoonde sessie duidelijke afspraken met de klant. Pas als ik klaar ben met mijn eerste ronde voodoo-mojo-knoppendraaierij kom ik bij je terug en kan er naar hartenlust becommentarieerd worden.

Je raadt het al: ik ben een voorstander van de bijgewoonde, de attended, masteringsessie. Het voordeel van invloed weegt voor mij zwaarder dan de solistische concentratie en focus. Die focus is ook heel goed mogelijk als de klant bij de sessie aanwezig is.

De prijs voor een bijgewoonde sessie is bij mij dezelfde als die voor een niet-bijgewoonde mastersessie. Ik vind het vreemd om meer geld te vragen voor een bijgewoonde sessie. Alsof je minder je best zou doen als een klant niet bij de sessie aanwezig is.

Tenzij een klant de avond ervoor slecht heeft gegeten en er tijdens de mastersessie drie toiletrollen doorheen draait. In dat geval ben ik genoodzaakt om drie euro (exclusief BTW) extra in rekening te brengen.

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Interview: KEES

“Het leven is een voortdurende zoektocht”

Door haar winst bij de Sena Perfomers Grote Prijs van Rotterdam in 2018 werd ze doorgeplaatst naar de halve finale van de Grote Prijs van Nederland en schreef ze uiteindelijk de titel op haar naam. En dat terwijl ze nog altijd, en misschien wel voorgoed, op zoek is naar de juiste sound voor haar muziek. De vrolijke single Lekker Fietsen is een veelbelovend begin. We voelen KEES nader aan de tand.

KEES is dus Evelien Keesmaat. Een bijzondere naam, zo op het oog, maar veel vrienden noemen haar Kees. Vandaar. En het wekt vaak verwarring, want de meeste mensen verwachten een man te ontmoeten. Evelien kan er wel om lachen. Dat doet ze trouwens veel, lachen. Ook tijdens het gesprek in Hotel New York. In de stad waar ze zo van houdt. Nadat ze haar studie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg had afgerond, snelde ze terug naar haar liefde Rotterdam. “Heerlijk, die smeltkroes van mensen, ongepolijst, lomp, direct. Je moet in deze stad een beetje je best doen om de leuke plekken te vinden, maar ze zijn er genoeg”.

Het zag er aanvankelijk totaal niet naar uit dat je Nederlandstalige muziek zou gaan maken.

“Op mijn 11e nam ik saxofoonles en tijdens mijn studie Docent Muziek werd de saxofoon mijn hoofdinstrument. Nadat ik merkte dat ik aardig kon zingen, belandde ik in de jazzwereld. Vervolgens liet ik me opleiden tot jazz-zangeres op de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Maar ik voelde me na de succesvolle afronding – ik ben een hele brave studente – absoluut géén jazz-zangeres. Na de opleiding gunde ik mezelf de zoektocht naar wat ik écht wilde in de muziek. Ik begon veel te schrijven, luisterde naar andere muzikanten, onder wie Spinvis, en vond uit dat ik me in het Nederlands het beste kan uiten. In die taal kom ik sneller tot de kern van wat ik wil vertellen”.

Zoals in je nieuwe single Lekker Fietsen, die je recent uitbracht. Een nummer met een pakkend refrein. Waar gaat het over?

“Ik fiets graag door Rotterdam en zie van alles om me heen gebeuren. Fietsen is een moment voor jezelf, je maakt je hoofd leeg, maar bent ook verbonden met de mensen om je heen. Mensen die bezig zijn met van alles en nog wat. Voortdurend kreeg ik tijdens het fietsen flarden tekst in mijn hoofd die beschreven wat ik zag. En via een montage van die teksten ontstond Lekker Fietsen”.

Ga je de komende tijd meer muziek met ons delen?

“Jazeker. Ik overwoog eerst om een ep te maken, maar de nummers die ik nu heb liggen, vind ik nog te weinig samenhangend om ze op een ep te bundelen. Maar in het najaar breng ik een aantal singles uit, inclusief videoclip. Het eerstvolgende nummer heet Buik Op Slot, een kwetsbaar lied over onbeantwoorde liefdes. Je raakt verstikt en je buik, het middelpunt van je lijf, gaat op slot. Single drie en vier liggen ook al op de plank: Alleen Ben Je Het Meest en Dans Voor Mij”.

Je lijkt je richting voor de toekomst al te hebben bepaald.

“KEES wordt steeds duidelijker ja, maar ik ben er nog niet. Overal spaar ik ideeën, melodieën en tekstflarden. Ter inspiratie luister ik graag naar De Jeugd van Tegenwoordig, Bon Iver, Spinvis, Eefje de Visser, Lianne La Havas en Becca Stevens, die op een verrassende manier jazz en folk combineert. Het is en blijft een zoektocht, net als het leven trouwens. Gelukkig ben ik regelmatig onzeker en kwetsbaar, maar daar put ik positieve energie uit om door te gaan”.

Een herkenbare, eigen sound, ben je daar nadrukkelijk naar op zoek?

“Natuurlijk, maar niet tegen elke prijs. Ik waak ervoor een eigen sound te vinden als doel op zich. Een sound die misschien prettig is voor het publiek, maar waarmee ik mezelf tevens zou verloochenen. Maar het is al best herkenbaar: Nederlandstalige teksten, elecropop, loopstation; de hulp van producer en klankbord Jorn ten Hoopen helpt daar zeker aan mee. Zijn ‘out of the box’-denken en humor duwen mij de goede kant op”.

Welke rol speelt je winst dit jaar van de Grote Prijs van Nederland?

“Het is onmiskenbaar dat je meer gewicht en aanzien krijgt, maar het is helaas niet zo dat ik sindsdien door iedereen wordt benaderd. De tijd dat je als Grote Prijs-winnaar bij De Wereld Draait Door mocht spelen is helaas voorbij. Het meedoen en winnen gaf me zeker een mentale boost door de mening van relevante mensen uit de muziekwereld. In die zin helpt het zeker”.

Durf je vooruit te kijken. Waar ben je over pakweg vijf jaar als muzikant?

“Lastig. Ik durf best vooruit te kijken, maar ik weet oprecht niet welke kant het opgaat. De zoektocht mag wat mij betreft voortduren. Ik wil blijven genieten van het creëren van nieuwe muziek en een vast publiek opbouwen. Een connectie maken met mensen die waarderen wat ik maak, dat inspireert me genoeg en daagt me uit. Het zou heel tof zijn als ik over vijf jaar mag spelen in clubs en theaters in Nederland en België”.