Daar heb je Clipper!

Dynamiek, het blijft ons bezighouden. Men neme een mix en als we daar een compressor of limiter op zetten, wordt de dynamiek kleiner maar krijgt de muziek meer impact, punch, power, energie, et cetera. Mits dit goed gedaan wordt uiteraard. Van hypercompressie wordt niemand blij.

Toch blijft het gek, minder dynamiek, maar meer energie. Maar als je erover nadenkt is dat helemaal zo gek nog niet. Zie de compressor meer als een samendrukker (of samendrukkert op z’n Rotterdams). Dan wordt het ineens een stuk logischer: de energie die in de track zit wordt er door de compressor als het ware uitgeperst. Samen met de kleuring en de toevoeging van harmonischen (zie de vorige column) zorgt dit ervoor dat de dynamiek kleiner wordt terwijl het energieniveau juist toeneemt. Best een knappe uitvinding zo’n compressor. Al zal vast niet iedere eigenschap van het apparaat bewust ontwikkeld zijn.

Is er naast de compressor en limiter nog een middel om dynamiek te beïnvloeden? Jazeker wel! Het is tonaal (sound, kleuring) het meest transparante middel wat ik ken om muziek harder te laten klinken en dus de dynamiek kleiner te maken. Het is een fenomeen wat eigenlijk bij toeval is ontdekt door Amerikaanse mastering engineers in de jaren ’90.

Om tijdens de mastersessie gebruik te maken van analoge apparaten (EQ’s, compressors) moet het signaal afkomstig van de computer worden omgezet in een analoog signaal om vervolgens –nadat de apparaten hun mojo hebben gedaan– weer te worden omgezet in een digitaal signaal richting computer.

Dit proces heet conversie: van digitaal naar analoog (D/A) en van analoog naar digitaal (A/D). Masteraars ontdekten dat ze bij deze laatste conversie de convertor (A/D-omzetter) behoorlijk hard konden insturen zonder dat dat op het eerste gehoor iets deed met de klank, behalve een hoger volume. Werd nu de muziek ingeladen in een DAW (Digital Audio Workstation, kort gezegd de muzieksoftware waar je mee werkt) dan werd zichtbaar dat de pieken van de muziek afgeknipt bleken te zijn. Alsof de muziekkapper er een liniaal had langs gelegd om netjes de boel bij te knippen.

Dit bleek een gouden vondst. Het bleek een uitgelezen methode om muziek harder te maken zonder al te veel kleuring en met behoud van zoveel mogelijk transparantie. In de jaren ’90 was deze techniek samen met de beroemde Waves L2 limiter medeverantwoordelijk voor de harde masters uit die tijd.

Anno nu wordt clipping, ja zo heet deze truc, nog steeds vaak gebruikt om masters net een beetje extra volume mee te geven. Samen met de andere level- en dynamiek tools (compressor/limiter) zorgt dit voor het uiteindelijke volume van een track.

Er is wel een maar: de converter die je gebruikt moet erg goed zijn. Niet iedere A/D-omzetter vindt het fijn om op z’n lazer te krijgen met als gevolg nare bijgeluiden en ander gesputter.
De Crane Song HEDD die ik al jaren gebruik geeft geen krimp. Die kun je genadeloos hard insturen zonder direct kwalijke gevolgen, maar ook hier geldt: alles kan stuk!

Ik maak er dankbaar gebruik van om de masters die ik aflever net dat beetje extra volume mee te geven. Tot zover dit verhaal over Clipper, het geheime wapen onder ons mastering engineers!

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), Charlie Dée en Phil Bee’s Freedom. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Eerste namen Popunie Live op Baroeg Open Air bekend!

Popunie Live is ook dit jaar present op het gratis festival Baroeg Open Air (BOA), jaarlijks georganiseerd door poppodium Baroeg. Het festival vindt zaterdag 15 september voor de elfde keer plaats in het Zuiderpark in Rotterdam. BOA kenmerkt zich door een brede, underground programmering en heeft twee podia. Op het hoofdpodium ligt de nadruk op de grote namen in de harde en alternatieve muziek uit de rock, punk en metalscene. Het tweede podium biedt ’s middags ruimte aan startende en talentvolle bands en ’s avonds elektronische acts. Vandaag maken we de eerste twee Popunie Live acts bekend:

De Likt
Ergens diep en in de duisternis van Rotterdam leerden Jordy Dijkshoorn, Giorgi Kuiper en John van Beek elkaar in 2013 kennen. Er was een klik en een nieuwe band werd gevormd: De Likt. Met de verschillende muziekstijlen van het drietal creëerden ze een eigen sound. Zelf beschrijven ze het als ‘futuristische rock’. Ze wonnen binnen een jaar de muzikantenprijs tijdens de finale van de Grote Prijs van Nederland. Inmiddels hebben ze op festivals als Oerol, Metropolis, Motel Mozaique en Pinkpop gestaan.




 

Die Nakse Bananen
Dit lokale punkinstituut kan om de haverklap voor een gekkenhuis zorgen met oplawaaien als Rotterdam Riot Rebels en Randgroepbejaarden. In 28 jaar bandhistorie hebben de Nakse overal en nergens keet getrapt, van Brazilië tot De Vlerk. Hoog tijd dus om het Zuiderpark op te schudden met hun wervelwind van bier en punk.

Overigens zet drummer Deef de Kanarie elk jaar zijn wekker voor BOA, want hij kondigt altijd de bands aan. We zijn benieuwd wat hij over zijn eigen rampestampgezelschap de tent in schreeuwt. Afijn, de kater uit de boom kijken gaat hier niet werken: vuist in de lucht, doe de parkpogo, vreet het gras op of beuk tegen een beuk. Hoe dan ook, gaan met die banaan!




 

Popunie Live
Popunie Live is een concept dat in 2013 door de Popunie is ontwikkeld met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici naar de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carriere in de muziek. Deze acts programmeren we op festivals als Metropolis en Oerol, maar dus ook op Baroeg Open Air!

Klik hier voor meer Popunie Live.