Interview: Sommerhus

Moody folk, intiem en melancholisch

Aan de ene kant de twijfel, want hoe noem je de muziek die ze maken? En waar staan ze over vijf jaar? Tegelijkertijd is er de vastberadenheid als het gaat om gigs. Want die moeten vooral passen, met luisterend publiek. Een interview over twijfel en vastberadenheid. Maar we wilden meer weten van Vera Jessen Jührend en haar (muzikale) partner Peter Jessen, die samen als Sommerhus door het leven gaan.

Degene die je als eerste verwelkomt in huize Jessen is hond Thijs, een vrolijke kwispel wanneer de deur opengaat. Crooswijk, met aan de overkant van de Rotte Rotterdam-Noord. Van wat eens vervallen was begint steeds meer te lijken op een hippe buurt. Er verschijnt thee op tafel met een lekkernij van ‘De lof der Zoetheid’. Een absolute aanrader volgens Peter. De interviewer proeft, beaamt en noteert het. Beneden bevindt zich een piano, een erfstuk. Ook de contrabas van Peter staat er. Verder ademt de benedenverdieping niet direct muziek uit. Boven hebben Vera en Peter een studio.

Jullie wonen samen en maken samen muziek. Is er een leven naast de muziek?

Vera: “Zeker wel. We passen de muziek redelijk organisch in ons leven in. Het heeft grote voordelen, maar ook een nadeel, want het uitstellen van repetities ligt op de loer. Dan denken we: komt morgen wel. Daarom plannen we de repetities altijd in. We praten natuurlijk veel over muziek, maar in de avond doen we veel andere dingen”.

Zowel bij Vera als Peter zat muziek er al vroeg in. Op zijn zevende nam Peter pianoles bij de SKVR bij een leraar die ook basgitaarles gaf. Dat vond hij veel leuker. Op de middelbare school formeerde hij met vrienden zijn eerste bandje: Vim Fuego (vernoemd naar de leadzanger uit de Britse mockumentary Bad News). Na het conservatorium in Alkmaar (basgitaar) studeerde hij op de contrabas af op het Conservatorium in Rotterdam, tegenwoordig Codarts. Vera zat op de basisschool op een kinderkoor en later op een volwassenenkoor. Ze leerde zichzelf te begeleiden op gitaar en ontwikkelde haar stem door veel te zingen en te kijken en luisteren naar andere zangers, met soms tips van bevriende zangeressen.

Wanneer is voor jullie de liefde voor muziek ontstaan?

Peter: “Ik ben van huis uit altijd gestimuleerd om muziek te maken. Mijn vader speelt viool, mijn moeder zingt en speelt piano, mijn broer contrabas. Tijdens de studie contrabas in Rotterdam ging ik lesgeven bij de SKVR en belandde ik fulltime in de muziekwereld”.

Vera: “Vroeger was ik musicalgek. Mijn ouders namen me mee naar Miss Saigon. Toen ik het theater binnenkwam, de geur rook en het stemmen van de instrumenten hoorde, wist ik het: dat wilde ik ook”.

In het begin heetten jullie Vera, daarna Sommerhus, jullie doen songs van The Everly Brothers en zetten gedichten op muziek. Zijn jullie niet bang dat die verschillende dingen verwarring oproepen?

Peter: “We doen de dingen die we leuk vinden en bij alles wat we deden en doen zit er een Sommerhus-saus overheen. De constante bezetting is gitaar, contrabas en twee keer zang en daardoor blijft het altijd herkenbaar Sommerhus. Het is allemaal intiem en melancholisch”.

Vera: “Theatergroepen maken ook verschillende voorstellingen en dat doen wij ook. De muziek van The Everly Brothers past ons goed en met de Jozonetten van dichter Joz Knoop voelen we ons zeer verwant. Een Jozzonet is een dichtvorm waarin een gedicht zich spiegelt rond de middenregel, om weer te eindigen met de openingszin. Heel spannend om daar muziek op te zetten”.

En jullie gaan op deze weg door?

Vera: “Momenteel zijn we nieuw materiaal aan het schrijven, waarbij we wat meer zoeken naar ritme en structuur. Maar dat kan ook nog veranderen”.

Peter: “In feite ligt alles nu nog open. We laten elkaar flarden van ideeën horen en kleien zo een liedje in elkaar. Maar we gaan ook door met de Jozonetten en de nummers van The Everly Brothers”.

Waar zijn jullie tot nu toe trots op?

Er valt een kleine stilte. Dan:

Peter: “Op onze twee albums Sommerhus en Is There Such A Thing As Too Much Love, maar ook op onze reizen naar Zuid-Afrika en Swaziland waar indertijd een neef van mij werkte. Hij vroeg: komen jullie hier spelen en we zeiden natuurlijk ja. En daar hebben we met behulp van de Popunie (Music Export Rotterdam) een tour omheen gepland”.

Vera: “Optreden in IJsland vond ik geweldig, evenals onze gig op het klassieke muziek-festival Wonderfeel, maar ze proberen om klassieke muziek uit een keurslijf te halen. Waar ze nadrukkelijk op zoek zijn naar crossovers met klassieke muziek. Remy van Kesteren (harpist) speelde daar ook”.

Crossover, die term doemt op wanneer je jullie muziek hoort. Hoe omschrijven jullie je muziekstijl?

Peter: “Ja, daar hebben we het de laatste tijd wel over. Een tijdje noemden we het ‘kamerpop’ of ‘chamberpop’, maar dat dekt de lading niet helemaal. Iemand noemde het recent ‘moody folk’ en daar kunnen we ons wel in vinden. Het is een goede suggestie waar we nog wel even over nadenken”.

Even de glazen bol erbij pakken: waar staat Sommerhus over vijf jaar?

Vera: “Ik ben niet zo van het ver vooruitkijken. Ik denk dat we in 2020 met nieuwe liedjes gaan optreden en verder zijn we vooral bezig met het nu en we staan open voor allerlei nieuwe dingen. We merken dat als we integer blijven er steeds toffe nieuwe dingen op ons afkomen”.

Meer informatie over Sommerhus vind je op hun Facebook-pagina.

Dien je aanvraag in voor Music Export Rotterdam 2020

Om de export van Rotterdamse popmuziek te bevorderen, heeft de Popunie de toursupport regeling Music Export Rotterdam ontwikkeld. Hiermee worden jaarlijks gemiddeld 25 tournees van Rotterdamse artiesten gesupport. Deze muziekambassadeurs van de stad verzorgen hierbij jaarlijks ruim 150 optredens/shows verspreid over 25 landen.

Ook in 2020 is de regeling operationeel! Dankzij een investering van de gemeente Rotterdam kan de Popunie Rotterdamse muzikanten supporten bij hun muzikale zegetocht in het buitenland. Vanaf heden kunnen er dus weer aanvragen voor buitenlandse tournees door Rotterdamse artiesten ingediend worden. Let er goed op dat je aanvraag uiterlijk zes weken voor aanvang van de tour door de Popunie ontvangen moet zijn, om in behandeling genomen te kunnen worden!

Rotterdam barst van het muzikale talent dat rijp is om hun kunsten in het buitenland te gaan vertolken. De drempel om in het buitenland optredens te regelen en te verzorgen is vrij hoog. Onder meer vanwege de kosten, de administratieve rompslomp (visa, verzekeringen, vervoer apparatuur en instrumentaria) en het ontbreken van voldoende directe inkomsten voor deze optredens. De meeste bands missen de middelen om in het buitenland op te treden, terwijl het talent volop aanwezig is en er zich voldoende kansen voordoen. Met Music Export Rotterdam probeert de Popunie de drempel te verlagen om de stap naar het buitenland te zetten. De voornaamste doelstellingen zijn:

  • Promotie: van Rotterdam, de Rotterdamse muziek en haar beoefenaars over de landsgrenzen
  • Netwerken: creëren door aanleg centrale database met contacten waardoor de weg voor Europese optredens geplaveid wordt voor meer Rotterdamse acts
  • Kennisoverdracht: o.a. middels tourverslagen op de Popunie site
  • Deskundigheidsbevordering: o.a. door intakes en workshops over touren in het buitenland

De Popunie biedt met Music Export Rotterdam zowel financiële, promotionele als organisatorische ondersteuning. Wil je een aanvraag doen, lees dan eerst hier aan welke criteria je moet voldoen. Download of print het aanvraagformulier en stuur dit ingevuld met een korte inhoudelijke omschrijving van de tour digitaal of per post naar:

Popunie
T.a.v. Martin Scheijgrond
Postbus 21450
3001 AL Rotterdam
martin@popunie.nl

Als de aanvraag gehonoreerd is, vergeet dan niet de logo’s op het promomateriaal te plaatsen en de hashtag #musicexportrotterdam op je socials te gebruiken.

Binnen zes weken na afloop van de tour moet de eindverantwoording ingediend worden, om de bijdrage vast te kunnen stellen. Hiervoor kun je dit afrekenformulier gebruiken.

Voorbeelden van bands die afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van Music Export Rotterdam om op tour te gaan in het buitenland.