Interview: Life’s Electric

De alternatieve / modern rockband Life’s Electric is dit jaar lekker bezig. Na eerder in het voorprogramma van bands als Sixx:A.M. en Nothing More  te hebben gestaan en aftershows van o.a. Muse en Bring Me The Horizon te hebben verzorgd, werd het vorig jaar stiller rond de band. Daar is dit jaar verandering in gekomen; Life’s Electric is terug met nieuwe muziek die gehoord mag worden. De eerste twee single’s Guillotine en Riot zijn sterk en beloven veel goeds voor de rest van de releases die voor dit jaar gepland staan.

Een goed moment dus om Life’s Electric eens wat vragen te stellen. Monica van Submit Fest belde frontman Ferry op voor een video call en gaat met hem en drummer Florian de diepte in over hun nieuwe muziek (zoals de single Riot) en het schrijfproces, de coronacrisis en de nieuwe richting en doelen van de band. Ook kijken ze naar de ontwikkelingen in de scene en geeft Ferry zeer bruikbare tips mee voor andere bands.

Volg Life’s Electric op Facebook, Instagram en via hun website voor het laatste nieuws!

Submit Fest is hét indoor festival met de beste ‘up and coming’ en ‘breaking through’ metal acts van regionale, nationale en internationale bodem en richt zich op progressive metal, metalcore, modern metal en alternative metal. Submit, gerund door de Rotterdamse metalheads Monica en Jessica, gelooft in de kracht van de Nederlandse metalscene en het talent van de nieuwe generaties. Submit – Supporting the scene together. 

Volg Submit Fest via de websiteFacebook en Instagram.

Het Holland Pop Festival; Kralingen of Rotterdam Pop bestaat 50 jaar in 2020

Rotterdam, centre of the universe

In 1970 was Rotterdam voor even het middelpunt van de aandacht in de wereld. Voetbalclub Feyenoord won de Europacup plus Wereldbeker en in het Kralingse Bos vond het Holland Pop Festival plaats. Dit meerdaagse openluchtfestival werd vijftig jaar geleden gehouden in Rotterdam en was in Nederland het eerste in zijn soort.

Hoe het begon
Een festival dat door een samenloop van omstandigheden tot stand was gekomen. Twee getalenteerde mannen, Berry Visser en Georges Knap, kwamen samen en hadden een visie. Het avontuur ging voorspoedig van start. Ze werkten samen met vakmensen en boekten bekende bands die voor vermaak zorgden. Holland Pop Festival stond aan de basis van veel ontwikkelingen. Die van de festivalcultuur in dit landje en ook het ontstaan van concertpromotor-bedrijf Mojo.

Het belang van het festival voor liberaal Nederland reikte zelfs nog verder. Het gedoogbeleid op het gebied van softdrugs ontstond hier, het beleid wat in 2020 nog steeds grotendeels gehanteerd wordt.

De bands
Pink Floyd, Santana, The Byrds en Fairport Convention waren de grote namen waar het festival mee op de kaart gezet werd. Gevolgd door iets minder grote namen als Dr. John the Night Tripper, Tyrannosaurus Rex (later T. Rex) en Soft Machine. Wat ook werd geboekt waren Nederlandse bands als Supersister, CCC. Folk & Blues Inc. en Ekseption. Zelfs Focus stond op de poster. De op het laatste moment toegevoegde Mungo Jerry bleek een schot in de roos voor het festivalpubliek.

Hoofdzaak of bijzaak
Muziek was niet per se de hoofdreden om naar het festival te gaan. Zo blijkt uit gegevens van het toenmalige ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, die tijdens het Holland Pop Festival sociologische onderzoeken liet uitvoeren. 1100 Bezoekers werden ondervraagd.

Journalist de Kool van het NRC schreef destijds; “Bij deze gesprekken was duidelijk geworden dat de muziek maar één van de redenen was voor de komst naar het festival. Men kwam om al die mensen, om de sfeer. Een deel van de ondervraagden had weinig benul van de bands die op het programma stonden, en voor zover dat er wel was, bleek toch de muziek als reden vaak op de tweede of derde plaats te komen”.

Rotterdamse cultuur
De Rotterdamse stichting Dig It Up houdt een expositie over het festival in dit jubileumjaar. Dig It Up houdt zich bezig met het naar boven halen van Rotterdamse culturele geschiedenis, in dit geval het ‘Kralingen’ festival. Door middel van oproepen in kranten en op social media werd gevraagd verhalen, foto’s en film in te leveren die ‘op zolder’ of ‘in de berging’ liggen te verstoffen. Een geslaagde missie.

Ondergetekende is projectleider van de Holland Pop Festival Expositie, mijn eerste opdracht voor deze onderneming. De etalages van De Galerieruimte van Dig It Up (Schiedamsdedijk 62a) zijn ingericht als expositie, met foto’s en monitoren met beeld en informatieve teksten. Verder is er een nieuwe site klaargemaakt voor de digitale expositie. Zie voor details: Holland Pop

Muziekweb
De Nederlandse bibliotheek heeft een muziekafdeling genaamd Muziekweb, gevestigd in Rotterdam. Ik verricht werkzaamheden op freelance basis en voor hen schreef ik een stukje met twintig muziekvoorbeelden van optredende bands. Lees het hier: Playlist 50 jaar Kralingen popfestival.

Zijn jouw ouders, ooms & tantes naar het Kralingse Bos gegaan in het weekend van 26-27-28 juni van 1970? Vertel ze dan over dit initiatief en misschien hebben ze nog ergens op zolder foto’s liggen, of herkennen ze zichzelf of vrienden op de vele foto’s die op de website en de exposities staan. Mocht dat laatste het geval zijn, zouden ze dan een mailtje met informatie willen sturen naar: contact@digitup.nl ?

Copyright foto: Pieter Boersma