Zuid-Hollands aanbod van cultuur en erfgoed aantrekkelijk voor jong en oud

Jeugdtheaterhuis, Stichting Educatieve Orkest Projecten, Kunstgebouw, Popunie en Erfgoedhuis Zuid-Holland zetten de komende jaren samen met de provincie Zuid-Holland hun enthousiaste, innovatieve en soms baanbrekende werk binnen de cultuursector voort. Gedeputeerden Willy de Zoete en Floor Vermeulen hebben hierover op 8 december 2020 afspraken gemaakt met de vijf organisaties.

“Met deze afspraken geven we voor het eerst de organisaties die zó belangrijk zijn voor cultuur in onze provincie meerjarig zekerheid. In deze periode is dat extra belangrijk ook omdat de organisaties zoveel doen om cultuur voor jong en oud ook tijdens deze pandemie levend te houden in Zuid-Holland”, aldus Floor Vermeulen.

Willy de Zoete valt hem bij: “Deze kunst-, cultuur- en erfgoedinstellingen vormen de ruggengraat van een levendige provincie waar iedereen kan meedoen en er voor elke interesse activiteiten en ontmoetingsplekken zijn. Plekken waar onze gezamenlijke belangstelling, geschiedenis en toekomst gedeeld kan worden. Het belang hiervan is extra duidelijk geworden het afgelopen jaar.”

Cultuureducatie
De inwoners van Zuid-Holland kunnen de komende jaren weer rekenen op talloze mooie initiatieven en projecten zodat iedereen in aanraking kan komen met cultuur en erfgoed. Ook voor kinderen en andere groepen van de bevolking waarvoor dat niet zo vanzelfsprekend is. Daarbij speelt cultuureducatie een belangrijke rol in het terugdringen van laaggeletterdheid en houdt het ons erfgoed en immaterieel erfgoed levend.

Meerjarige afspraken
Jeugdtheaterhuis, Stichting Educatieve Orkest Projecten, Kunstgebouw, Popunie en Erfgoedhuis Zuid-Holland hebben met gedeputeerden Willy de Zoete en Floor Vermeulen 22 afspraken gemaakt om het belang van cultuureducatie, -participatie en erfgoed te ondersteunen. De afspraken gaan over de periode tot en met 2023.

Het algemene uitgangspunt van het afsprakenkader luidt dat cultuuronderwijs, cultuurparticipatie, talentontwikkeling en erfgoedbeleving positief bijdragen aan een open en inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen, waarin iedereen meetelt en meedoet. Alle organisaties zorgen gezamenlijk voor een compleet en dekkend aanbod en hun activiteiten zijn ondersteunend aan de ambities van de provincie. Verdergaande samenwerking tussen de instellingen voor cultuurparticipatie is eveneens vastgesteld. Vóór de zomer van 2022 zal een evaluatie plaatsvinden.

Binnen de provincie is Probiblio de provinciale ondersteuningsinstelling voor openbare bibliotheken in Zuid-Holland. Ook zij dragen waar mogelijk en wenselijk bij aan deze doelstellingen. Probiblio heeft een eigen afsprakenkader met de provincie Zuid-Holland.

Stichting Educatieve Orkest Projecten
Sinds 2003 verzorgt de Stichting Educatieve Orkest Projecten (SEOP) muziekeducatie op maat met als uitgangspunt “het symfonieorkest”. Gemeenten, scholen, muziekscholen en amateurmuziekverenigingen werken mee aan het meer bekendmaken van klassieke muziek. SEOP reist met professioneel orkest RBO Sinfonia naar diverse gemeenten en maakt zo deze muziek toegankelijk voor alle kinderen in Zuid-Holland, ook in gemeenten waar anders zelden of nooit een symfonieorkest komt.

Het symfonieorkest en het hele symfonisch repertoire zijn een unieke en zeer rijke uitingsvorm van de westerse muziekcultuur waar alle kinderen tijdens hun schooltijd kennis mee zouden moeten maken.

Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland
Het Jeugdtheaterhuis wil een huis zijn met deuren die wijd open staan en waar kinderen en jongeren bezig zijn met theater, bezig zijn met kunst. Voor hen vormt kunst een onuitputtelijke bron om te leren. Deelnemen aan theater stimuleert kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling. Het Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland draagt al jaren bij aan deze essentiële vorming.

Als kinderen het meedoen aan theater omarmen zien we dat dit hun zelfbewustzijn, sociaal vermogen en burgerschap in positieve zin beïnvloedt. Het Jeugdtheaterhuis verbindt platteland en stad, amateurs en professionals, binnen- en buitenschools leren, en zoekt kennismaking en verdieping.

Kunstgebouw
Kunstgebouw werkt samen met scholen, gemeenten en organisaties in Zuid-Holland bij het realiseren van hun ambities op het gebied van cultuuronderwijs en cultuurparticipatie. Kunstgebouw doet dit door landelijke subsidieregelingen naar de Zuid-Hollandse situatie te vertalen, door cultuurprogramma’s voor scholen te ontwikkelen en door cursussen te verzorgen voor leerkrachten en cultuuraanbieders.

Ze brengt partijen samen, deelt kennis en ondersteunt bij het organiseren. Kunstgebouw wil daarmee een positieve bijdrage leveren aan een omgeving waarin iedereen durft mee te doen, erbij hoort en zich kan uiten.

Popunie
De Popunie blijft ook de komende jaren de popmuziek in Zuid-Holland stimuleren en ontwikkelen. Zij promoten de beoefening van muziek en (lokale) talentontwikkeling in Zuid-Holland. Samen met de Zuid-Hollandse gemeenten zorgt de Popunie ervoor dat jong en oud gebruik kunnen maken van de infrastructuur, voorzieningen, expertise en talentontwikkeling die onze provincie op het gebied van popmuziek rijk is.

Mede hierdoor is onze provincie veelal de bakermat en kraamkamer van de Nederlandse popscene. Door het organiseren van ontwikkeltrajecten, showcases, workshops en allerlei (pop)projecten dragen zij zo bij aan de versterking en de promotie van de Zuid-Hollandse muziekcultuur.

Erfgoedhuis Zuid-Holland
Of het nu een archief is dat wil digitaliseren, een monumenteigenaar die zijn pand wil verduurzamen of een museum dat zijn collectie en kennis hierover bij de tijd wil houden: Erfgoedhuis Zuid-Holland ondersteunt gemeenten, professionele partijen en vrijwilligers in het erfgoedveld.

Door het aanbieden van cursussen, het uitvoeren van inspecties en het verstrekken van deskundig advies. Het bredere publiek kan dankzij de verhalen op het publiekskanaal Geschiedenisvanzuidholland.nl kennismaken met alle parels uit het Zuid-Hollandse erfgoed, niet zelden op wandelafstand verborgen tussen monumentale bomen. Dankzij de meerjarenafspraken met de provincie Zuid-Holland kan Erfgoedhuis zich met vertrouwen op de belangrijke ondersteunende taak richten: het mooie Zuid-Hollandse erfgoed optimaal behouden, benutten en beleven.

Een cultuurrijke leefomgeving
De kwaliteit van de leefomgeving wordt mede bepaald door het behouden, beschermen, beleefbaar maken en benutten van onze unieke cultuur en het talrijke erfgoed. De provincie Zuid-Holland wil daarom haar cultuur en erfgoed behouden voor toekomstige generaties. Deelname aan cultuur en het beleven van erfgoed in Zuid-Holland is van groot belang voor de betrokkenheid van iedereen bij de samenleving.

Cultuurparticipatie is primair de taak van gemeenten, maar de provincie Zuid-Holland ondersteunt graag dit soort cultuurinitiatieven. Zo maken we met elkaar Zuid-Holland elke dag beter.

Interview: Dripple6ix

Wat begon als een random freestyle sessie met vrienden bij de McDonalds in 2018, is uitgelopen tot een serieuze muziekcarrière en het volgen van een opleiding aan de Herman Brood Academy.

Dripple6ix maakte deel uit van de Boogie Brothers, de publiekswinnaar van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam (Hiphop) in 2019. Hierna is hij echter zijn eigen weg gaan volgen. Een zoektocht naar identiteit en authenticiteit waarbij hij 1000% wil geven om zijn naam in deze wereld te vereeuwigen.

Hoe is het allemaal begonnen?
“Toen ik in een dieptepunt zat, kwam ik een oude schoolvriend tegen op het internet en hebben we afgesproken om bij de McDonalds te gaan chillen. Er kwamen wat andere guys mee en één begon te freestylen. Ik deed voor de grap mee en toen liep de grap uit de hand.

We hadden een video op Instagram gezet en toen werden we benaderd door iemand met een studio, dat was Antipesto (een stichting die jongeren en gepeste jongeren helpt hun dromen na te jagen, in mijn geval is dat nummer 1 artiest worden van de wereld). We hebben daar drie maanden muziek gemaakt met zijn tweeën (Chervvy en ik) en toen kwamen de andere drie gasten van de Boogie Brothers. Zo is het begonnen, eind 2018. En toen dacht ik al ‘dit is wat ik wil’.

Ik had echt geen zin meer om te leren, dus ik ging van 5VWO naar 5HAVO. Ondanks dat ik er goed voor stond met mijn cijfers, ben ik toch gestopt. Ik moest me te vaak ziek melden vanwege shows.”

Hoe heeft dat uitgepakt?
“In het begin deed het niet perse iets goeds, pas toen ik uit de Boogie Brothers was gestapt. Ik hoefde ineens maar voor één iemand effort in de act te stoppen. Met een groep moet je de hele tijd wachten op elkaar en nu had ik alle tijd om op mijn carrière te focussen. Dat heb ik een jaar lang straight gedaan.

Nu zit ik op de Herman Brood Academy. Dat voelt niet als school, maar ik ga er wel veel leren. Ik heb les in de studio, wat ik echt fantastisch vind. Mixen is bijvoorbeeld iets dat ik liever via school wil leren, dan filmpjes op YouTube. Ook zijn de connecties heel handig.”

Waarom was je gestopt met de Boogie Brothers?
“Het ging niet op het tempo dat ik wilde. Met een groep groot worden is wel makkelijker, maar als niet iedereen zijn focus bij muziek ligt dan wordt het hem niet. Ik wil 1000% geven, maar een ander heeft dan een opleiding en werk ernaast dat voorgaat.

Als je je muziek niet serieus neemt als werk, dan kun je niet die 1000% geven. Daarom zijn we uit elkaar gegaan. Ik wilde de muziek naar een hoger niveau brengen. Het was een goede beslissing, want in dat opzicht is het wel verbeterd.”

Wat is er nu precies verbeterd?
“Boogie Brothers was niet per se origineel. Nu doe ik wel iets wat eigen is. Ik vind niet dat je mij direct kunt vergelijken met een andere artiest. Bij de Boogie Brothers kregen we vaak te horen dat we de Backstreet Boys waren of Broederliefde. En ja op Broederliefde leken we wel.”

Vond je dat vervelend?
“Je wordt wel vergeleken met een grote groep, dus dat betekent ook iets goeds. Maar mijn doel is om iets nieuws te zijn. Als je iets doet wat andere mensen al hebben gedaan, ga je nooit onthouden worden. Je hoort altijd alleen nog op lange termijn over de mensen die iets origineels zijn begonnen.”

Wat wil je bereiken met je eigen muziek?
“Dat mijn naam voor altijd blijft bestaan. Ik heb een ankh (key of life) op mijn gezicht getatoeëerd. Dat staat voor eeuwig leven. Voor mij betekent dat dat mijn naam voor eeuwig moet bestaan. Op die manier blijf ik voor eeuwig leven, ondanks ik dood ben straks.”


Dat is dus je droom, je naam vereeuwigen?
“Dat is wel mijn grootste droom.”

Je bent eigenlijk de Justin Timberlake van Nsync.
“Als je Nsync noemt, moet je Justin Timberlake erbij zeggen om te weten wat het ook alweer is. Hij heeft ook zijn eigen ding gedaan.”

Terug naar je eigen muziek. Hoe omschrijf je je muziek?
“Ik maak veel verschillende dingen, maar ik ben wel kieskeurig met wat ik uitbreng. Ik wil een duidelijk imago naar buiten brengen. Wat ik maak is een beetje emo/trap/pop.. maar ook wel feestmuziek. In sommige nummers zit ook punk. Ik vind New York drill ook vet.

Wat naar buiten komt, is meer emo/trap/pop en drill. New York drill is het tegenovergestelde van Nederlandse drill, het gaat niet over messen en mensen doodmaken.

Mijn teksten gaan vaak over liefde, vrouwen en relaties. En soms over de situatie nu, mijn carrière en de slechte dingen achter me laten.”

Slechte dingen?
“Tijd verspillen met verkeerde mensen op straat. Nu focus ik meer op muziek en daar probeer ik mensen mee te helpen. Ik hoop dat mijn nummers ook echt iets betekenen voor mensen.”

Waar haal jij je inspiratie uit?
“Ik maak juist de muziek die ik nu maak, omdat ik niet naar Nederlandse muziek luister. Als ik muziek luister, is het vaak Amerikaanse emo/trap/pop. En New York drill dus. Ik wil die sound wel meebrengen.

Tory Lanez, XXXTENTACION. Degene die ik nooit echt noem, is wel Juice WRLD. Tyga ook wel. Ik ga ook als een andere artiest, Drip Daddy, naar buiten treden. Dat wordt meer vieze muziek voor in clubs en feestjes.”


Wie maakt de muziek?
“Er zijn drie producers waar ik bijna alles mee doe. Dat zijn alledrie jongens van 16/17 jaar. Ik vind ze al heel goed. YungTribeBeats, Dylle en Ebazz uit Belgie. Maar nu ik op de HBA zit, zie ik ook veel talent in mijn klas dus met hen maak ik nu ook een aantal nummers.”

Met wie zou je nog willen samenwerken?
“Er zijn veel mensen waar ik van kan leren. In Nederland zou dat  bijvoorbeeld Frenna zijn.”

Geen Drip Daddy glijer met Famke maken?
“Haha nee.”

En internationale artiesten? Of zijn die allemaal al dood?
“Dan zou ik wel met Jason Derulo willen samenwerken. Hij is de laatste tijd wel weer poppin’. Het lijkt me leuk om met hem iets te doen.”

Wie moeten we verder nog in de gaten houden in Nederland?
“Ik vind Juulz hard, uit Den Haag. Giatherapper. Wowi. Al die jongens van mijn school zijn echt talenten, dus houd de studenten van de HBA in de gaten!”

En wat kunnen we van jou verwachten in de nabije toekomst?
“Er liggen meerdere releases klaar, maar i.v.m. corona is het nu niet mogelijk om het optimale eruit te halen, dus het is voor mij nu even afwachten tot alles weer een beetje back to normal is en dan weer te vlammen”.