Tourverslag: Leonardo Prieto Ensemble in Mexico

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Tussen 12 en 23 oktober 2022 is het Leonardo Prieto Ensemble op tour in Mexico geweest. Daar heeft het ensemble zijn debuutalbum Sembrando gepresenteerd tijdens in totaal zes drukbezochte concerten in verschillende steden. Over hoe die ervaring was lees je in dit tourverslag!

Het Leonardo Prieto Ensemble bestaat uit zeven muzikanten. Leonardo Prieto is de leider van het ensemble en maakt de composities, speelt Jarana, requinto, piano en tapdanst (iets dat bij de stijl Son-Jarocho hoort). Verder speelt Loek van den Berg op Saxofoon, Fuensanta Mendez op vocaal en Jarana, Pablo Rodriguez op viool, Johannes Fend op contrabas, Philip Kukulies op percussie en Daan Arets op drums. Met hulp van lokale bookers, Popunie Rotterdam en een crowdfunding campagne heeft het ensemble deze tour kunnen realiseren.

12 oktober: Queretaro – ‘Moser’
Het eerste concert was in Queretaro. Een grote stad op ongeveer drie uur rijden van Mexico-stad. Bij aankomst was een hotel en lunch geregeld. De backline viel enigszins tegen, iets dat helaas een veelvoorkomend probleem was. Na een lange soundcheck was de band om 19:30 klaar om te spelen. Het concert in Moser was uitverkocht. Het publiek was zeer enthousiast en het ensemble heeft veel goede reacties gekregen na het concert.

13 oktober: Xalapa – ‘Cauz’
Na een rit van zes uur kwam de band aan in Xalapa, waar zij speelden in jazzclub Cauz. Cauz is een kleine en gezellige jazzclub, en ook deze keer was het helemaal uitverkocht. Vanwege het klein aantal monitoren en het kleine podium moest het ensemble improviseren om het geluidstechnisch te laten werken. Het publiek was zeer enthousiast en de band ontvingen  leuke reacties. Het ensemble sliep in een hotel dat door het podium was geregeld.

14 oktober: Mexico-stad – ‘Zinco’
Vanaf Xalapa was het vier uur rijden naar Mexico-stad, waar het ensemble zou optreden in de bekende jazzclub Zinco. Een half uur voor het concert stond er een rij voor de deur, maar de club zat al vol. Deze aanhoudende geweldige opkomst deed de muzikanten verbazen, omdat de muziek naar verwachting wat gewaagd is voor het Mexicaanse publiek en het de eerste keer was dat het ensemble in Mexico speelde. Ook de eigenaar was zeer tevreden en gaf aan dat het ensemble in de toekomst welkom is voor een tweede concert.

15 oktober: Mexico-stad – ‘Bibliotheca Vasconselos’
Vasconcelos is een bibliotheek met een auditorium in het hart van Mexico-stad. Dit evenement was gratis toegankelijk. Ondanks dat de akoestiek het voor de muzikanten moeilijk maakte, was het concert een succes. Het auditorium zat bijna helemaal vol en na het concert ontving de band goede reacties, waaronder een uitnodiging om te spelen op een radiozender. Dit was het laatste concert met de complete bezetting.

20 oktober: Irrapuato – ‘Gusttazzo’
Ongeveer vier uur rijden van Mexico-stad ligt Irrapuato, een kleinere stad in centraal Mexico. De lokale jazzclub waar het ensemble als kwintet een concert gaf heet Gusttazzo. Ook hier maakte de akoestiek het lastig spelen. Dit keer viel het aantal bezoekers een beetje tegen, maar daar tegenover stond dat de aanwezigen zeer aandachtig luisterden. Voor het ensemble was een hotel en eten gereld.

22 oktober: Apizaco – ‘Foro Cultural La Libertat’
In dit kleine stadje, twee uur rijden van Mexico-stad speelde het ensemble zijn laatste concert. De locatie is een klein theater met enthousiaste vrijwilligers. De zaal zat bijna vol en wat opviel was dat bijna de helft uit jongeren/kinderen bestond. Blijkbaar komen jazz concerten nauwelijks tot niet voor in deze stad en was dit concert een hele happening. Gelukkig viel het erg goed bij het publiek en wilden veel enthousiaste luisteraars met de muzikanten op de foto. Het ensemble kreeg een diner van de organisator en sliep in een hotel om de hoek van het theater.

De muzikanten kijken met een zeer goed gevoel terug op de tour. Er zijn uiteraard ook een paar leerpunten:

  • – Zo is het aan te raden om een totale backline te huren en mee te nemen.
  • – Technische details moeten vooraf beter besproken worden met de soundengineer. Ze lezen vaak de input lijst namelijk pas nét voor het concert.
  • – Ook is het handig om meer tijd inplannen voor de soundcheck.

Het ensemble wil iedereen bedanken voor hun support. Het was nooit mogelijk geweest om de tour te laten slagen zonder steun vanuit Nederland. Daar zijn de muzikanten heel dankbaar voor en trots op!

Volg het Leonardo Prieto op Facebook en  Instagram!

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Vacature: Stagiair(e) marketing & communicatie (24-32 p/week)

Hou je van muziek en ben je op zoek naar een leuke en leerzame stageplek binnen de Rotterdamse popsector? Popunie zoekt een stagiair(e) marketing & communicatie voor de periode februari t/m juni 2023!

Popunie
Popunie is een stichting die de beoefening en kwaliteit van de Rotterdamse popmuziek  stimuleert en optimaliseert door muzikanten en de popsector te informeren, adviseren, ontwikkelen, promoten en te verbinden. Popunie organiseert projecten als de KunstbendeSena Performers Grote Prijs van RotterdamRotterdam Music Awards en de Rotterdamse Popweek en verleent diensten aan popmuzikanten, popfestivals, podia en de gemeente.

Popunie zoekt voor de periode februari t/m juni 2023 een: Stagiair(e) marketing & communicatie (24-32 p/week)

Wie:
Je volgt een studie in de richting marketing/communicatie of een opleiding in muziek/evenementen/CMV. Je houdt je graag bezig met muziek, events en sociale media, bent handig met beeld en tekst en denkt graag na over hoe je mensen (online en offline) kan bereiken. Je hebt een brede interesse in uiteenlopende genres en het lijkt je leuk om meer te leren over de popsector.

Werkzaamheden zijn o.a.:

  • Het ondersteunen van de afdeling marketing & communicatie
  • Maken en plaatsen van content voor site en social media
  • Schrijven persberichten, nieuwsbrief en andere promotionele activiteiten
  • Opzetten en uitvoeren van creatieve promo-acties
  • Begeleiding en werven van schrijvers (columnisten, recensenten, interviewers)
  • Meewerken aan de publiciteit en productie van diverse Popunie projecten
  • PR verzorgen tijdens productiedagen
  • Eventueel het maken van artwork en video/podcast content

Wij vragen:

  • Een relevante HBO opleiding, liefst 3e of 4e jaars student CMV, Vrijetijdsmanagement, MEM of Communicatie
  • Passie voor popmuziek en lokaal talent
  • Je bent creatief, enthousiast, sociaal en communicatief vaardig
  • Minimaal 24 uur per week beschikbaar, maximaal 32 uur (met een piek rondom projecten)
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal
  • Aanwezigheid bij de productiedagen
  • Ervaring met content creatie is een pré

Wij bieden:

  • Een meewerkstage met veel vrijheid en kansen om jezelf te ontwikkelen
  • Veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit
  • Kans om je netwerk uit te breiden
  • Een informele werkomgeving
  • Een stagevergoeding
  • 50% thuiswerken en 50% op kantoor.

Ben jij dé marketing & communicatie stagiaire die wij zoeken? Neem voor meer info en om te solliciteren contact op met Martin Scheijgrond via martin@popunie.nl.