Tourverslag: Kwartet Niek Hilkmann – Tour De Chansons

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Kwartet Niek Hilkmann ging eerder dit jaar naar Frankrijk voor hun Tour de Chansons. Hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

Paris
Vol verwachting vertrokken wij vanaf Oefenruimte De Frikandel op onze Tour De Chansons. Dennis moest nog tot 12 uur werken, dus die pikten we met zijn fiets op langs de kant van de weg. Een eerste hoogtepunt van de tour volgde snel. In een wegrestaurant bij de Belgische grens kondigde onze geluidsman Chris aan dat hij ons iets moest vertellen. Aan een tafeltje in de zon vertelde hij ons dat hij een nieuwe liefde had gevonden. De hele reis zouden ze elkaar bellen en sms’en. Menigmaal verzuchtte hij dat de tour wel érg lang duurde. Ach ja, de liefde!

Van de stad van de liefde hebben we echter maar weinig gezien. Onze eerste stop was Parijs, in de Pointe Lafayette. Bij aankomst stortregende het en werden we gevraagd om in een kleine, zweterige kelder op de organisatoren van het evenement te wachten. Boven ons was in een soort bruin café een karaoke bezig. De gasten daar leken geen vermoeden of interesse te hebben in wat zich onder hun voeten afspeelde.

Gelukkig bleek dit goed bewaarde geheim wel animo te vinden bij een enthousiast lokaal publiek. De kelderzaal was ook knus genoeg om zonder moeite vol te raken. Ruud gaf de naanbroodjes van de zaak naast het café een 8,2. Achteraf sliepen we bij een zekere Nick op de vloer. Ik werd wakker in een plas vocht met een kat in mijn gezicht. De twee hadden gelukkig niet direct met elkaar te maken. Er was een lekkage en de kat was bang voor het onweer. Al met al een geslaagd begin van de tour.

Lyon
In Lyon speelden we op een boot, Le Sonic. De organisatoren van het concert hadden een hotel voor ons geboekt, de Premiere Classe. Voor het optreden hadden we hier een zeldzaam moment voor onszelf. Ik besloot de buurt te gaan verkennen. Het hotel bleek in een niet al te beste buurt te liggen. Overal lagen kapotte koelkasten en stukgeslagen magnetrons in de berm. Ik verdwaalde en was bang iemand met een mes (of erger) tegen te komen. Uiteindelijk is er niks gebeurd.

Le Sonic ligt niet in de Rhône, maar in de Saône. Je kan de zaal vergelijken met een grote, scheve versie van V11. Na ons speelde ‘The Lounge Society’, die een betrekkelijk jong publiek leken aan te spreken. Even voelden we ons zoals Doe Maar dat in ’82 moet hebben gedaan… Of eerder hun voorprogramma. Het optreden sloeg aan, en we hebben in de backstage een hele behoorlijke couscous gegeten. Ruud gaf deze een 7,5. Achteraf ben ik direct naar bed gegaan, terwijl de rest van de band nog op zoek ging naar het gevaar in nachtelijk Lyon. De volgende ochtend vertelden ze mij dat ze dat niet hadden weten te vinden.

Rennes
In vergelijking met wat ik gezien heb van Lyon was Rennes behoorlijk pittoresk. De stad deed Ruud aan Krakau denken. We speelden in een café, ‘Le Melody Maker’. Het plafond van de zaal was erg laag, waardoor we moesten bukken om het publiek te kunnen zien. Voor ons speelden twee rappers. Hierover vertelden de organisatoren ons dat ze al 10 jaar muziek maakten, maar dat dit de eerste keer was dat ze optraden. De nummers gingen over lokale aangelegenheden. Een soort Franse duo-rap-versie van Meindert Talma?

Na het concert werden we meegenomen naar een plek die ‘de Twin Towers’ werd genoemd. Ik verwachtte een soort Ground Zero kraakpand, maar in werkelijkheid bleek het een loft in een gloednieuwe Little C-achtige flat. Er werden cocktails geshaket, terwijl er vrolijke, maar beschaafde muziek werd gedraaid. “Hier doe ik niet aan mee.” protesteerde Chris “Jullie moeten morgenochtend weer vroeg opstaan.” Dennis, Arie en Ruud lieten zich de After Eight likeur echter goed smaken en gaven deze een 8,1. Ik besloot de verzoenende factor te zijn en na een enkele Orange Zip te gaan slapen.

Strasbourg
De volgende dag stapte de band weer monter de auto in voor de rit naar Strasbourg. Het bleek dat deze stad wel erg ver van Rennes lag. De vorige avond hadden mensen ons hier al over uitgelachen. Pas laat in de avond kwamen we aan in de ‘Diamant d’or’. Dit bleek een aangenaam, betonnen kunstenaarscomplex te zijn, waar we werden ontvangen door cultheld Zad Kokar, die een psychedelische poster voor de gelegenheid had gemaakt. Voor ons speelde Paul Arámbula zo hard dat de stoppen doorsloegen.

Na het optreden wilde Ruud om onduidelijke redenen twintig kipnuggets eten. Te voet ging de band langs de McDrive. Voor mij als vegetariër viel hier weinig te beleven. Ruud gaf de kipnuggets een 6,5. Zad heeft tot half 3 op ons gewacht. Daarna stopte hij ons in een soort atoomkelder uit de koude oorlog, waar onze bedden stonden. Chris was niet geamuseerd door de vochtige toestand, maar Zad had een elektrisch kacheltje voor hem geregeld. Eind goed, al goed.

Rotterdam
De volgende dag moesten we nog een goede 8 uur rijden om weer terug in Rotterdam te geraken. Dat is een stuk minder leuk zonder optreden in het vooruitzicht. Om het ietsje minder zwaar te maken besloten we naar een lokale hypermarché te gaan om Strasbourgse delicatessen te kopen, zoals chips met camembertsmaak en sinaasappel-komeet-kerstbier. Daarna hadden we uren om na te mijmeren over de tour, en te dromen over de volgende… Wellicht een ‘Tour De Schlager’?

Wat hebben we geleerd? Hier zijn wat tips en tricks voor komende Franse tournees:

* Strasbourg en Rennes liggen wel erg ver uit elkaar.

* Frankrijk is grotendeels verbonden met tolwegen. We waren ongeveer evenveel geld kwijt aan tol als aan benzine. Ruud snapt het hele concept niet: “Die wegen liggen er toch al?”

* Goede afspraken over de muziek in de auto kunnen geen kwaad. Voor je het weet zit je 8 uur lang naar dub, chansons of hair-metal te luisteren.

* De McDonalds in Frankrijk heeft in tegenstelling tot zijn Nederlandse evenknie weinig tot geen vegetarische opties.

Volg Kwartet Niek Hilkmann op Instagram en Spotify.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Tourverslag: The Sweet Release of Death op tour naar o.a. Colours of Ostrava

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Sweet Release of Death vertrok eerder dit jaar naar Tsjechië voor Colours of Ostrava en speelden rondom het festival nog een klein tourtje. Hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

Elke tour is anders. Nadat in 2020 vrijwel elk festival klaar stond en daarna keer op keer
gecancelled werd zijn er daarvan nog een paar festivals overgebleven die we dit jaar spelen:
Colours of Ostrava en Baroeg Open Air. Rondom Colours of
Ostrava spelen we een klein tourtje. Het is niet alleen de eerste keer dat we weer op tour
gaan na de laatste lockdown van vorig jaar: de week voor de tour speelden we voor het
eerst in 3 jaar tijd in onze thuisstad (WORM) samen met de Tsjechische noise-rock band
SINKS waar we deze tour ook 2 optredens mee spelen.

Ook de travel party is weer anders. We hebben Max mee als chauffeur en tourmanager om
alles in goede banen te leiden. Chris (LGMStudios, oa bekend van geluid en opnames voor
bands als Rats on Rafts en Lewsberg) gaat mee voor geluid en Michèle is mee als chauffeur
en voor fotografie.


Foto copyright Michèle-Margot

Berlijn – SCHOKOLADEN
Op de een of andere manier hebben we als band weinig in Duitsland gespeeld, en ook nog
nooit in Berlijn. Na heel vroeg opstaan en een probleemloze rit komen we aan bij
Schokoladen, een legendarisch kraakpand in de binnenstad van Berlijn. We spelen met
Alienbaby Collective, een zeer goede bekende van ons (het solo project van Liu, oa van
Slow Worries en SOON) die in haar eentje (en een imposante opstelling van pedalen) noise
scapes maakt. Een optreden op maandag is altijd een vraagteken, maar het staat bomvol en
mensen zijn heel enthousiast. Het is heel fijn om na lang niet gespeeld te hebben zowel in
WORM als hier weer te merken dat het wat losmaakt bij mensen als we spelen.

Praag – Kasarna Karlin
We spelen op de binnenplaats van Kasarna Karlin, een sociaal en cultureel centrum
gevestigd in voormalige militaire barakken. Het gebouw is historisch erfgoed en wordt totdat
het verbouwd wordt opengesteld voor het publiek en culturele activiteiten. Er zijn
sportvelden, een pleinbios, speelplaatsen, cafés, expositieruimtes en optredens. Overal op
het terrein zijn mensen en wat te doen. Vanwege het goede weer spelen we buiten op een
geïmproviseerd podium in de hoek van het complex. Buiten spelen is altijd wat onwennig,
zeker qua geluid, maar dankzij Chris komt het allemaal goed en is het een succesvolle
avond. We spelen wederom met SINKS, een geweldige band die zeker het ontdekken waard
is.

Ostrava – Colours of Ostrava
Colours of Ostrava is een festival dat in grootte niet onder doet voor de grotere Nederlandse
festivals, met headliners zoals Franz Ferdinand en The Killers. Het is het grootste festival
van Tsjechië dat al sinds 2002 bestaat. Het terrein is gigantisch maar wat vooral indruk
maakt is de omgeving: het festival vindt plaats temidden van vervallen overblijfselen van de
staalindustrie. Overal torenen oude fabrieken en silos boven je uit, het is een bizarre
omgeving die direct uit een film of computerspel lijkt te komen.

We spelen midden tussen zulke gebouwen op het podium van Full Moon, een Tsjechisch muziekmagazine ala Oor die ons voor dit festival hebben uitgenodigd. Zo’n gigantisch festival en groot podium is even een groot contrast met een kraakpand, maar zeker niet onwennig. Helaas begint het tijdens onze set te regenen, maar het mag de pret niet drukken. Uiteindelijk eindigen we in de regen dansend met SINKS op hits van The Killers, dat maak je niet elke dag mee.

Warschau – Club Poglos
Net zoals we al jaren niet in Rotterdam hadden gespeeld, is het ook al heel lang geleden dat
we in Warschau gespeeld hebben, waar we deze tour eindigen. We hebben hier een redelijk
uitgebreid verleden, sinds dat we ooit via de Popunie terecht kwamen op Sounddrive
Festival in Gdansk. De mensen en bands uit Warschau die we daar ontmoet hebben kennen
we nog steeds en ook vanavond spelen we met 1 van die bands samen: Hanako.

Het is een avond vol oude bekenden, en het is heel fijn om ze na al die tijd weer te zien. Het blijft het mooiste aan touren, de mensen en bands die je ontmoet en blijft ontmoeten, alsof er geen tijd voorbij is gegaan. Voor en met vrienden spelen blijft toch altijd geweldig. Helaas moeten we weer vroeg op voor een lange rit naar huis en moeten we al snel weer afscheid nemen. Hopelijk deze keer niet voor lang.

Het was wederom een bijzondere ervaring. Het is altijd weer spannend om samen te werken
met nieuwe mensen, maar dankzij Chris, Max en Michèle is de tour vlekkeloos verlopen en
kan je je als band gewoon richten op wat eigenlijk het belangrijkst is: spelen!