Rudo Olyslager (Stealers)

Rudo - by Francois de JongeEen van de hardst punkende bands in Rotterdam, Stealers, heeft een nieuw album uit en dat wordt gevierd met een releaseparty in Bar³ op zaterdag 30 juli as. Met inmiddels ook al weer bijna 10 jaar op de teller redenen genoeg om eens af te spreken met de band en te kijken hoe zij het allemaal aanpakken. Onze reporter Robbert trok er op uit en deed een uitgebreid interview met gitarist Rudo Olyslager onder andere over de recente bassistwisseling en het nieuwste album Street Law.

Stealers bestaat al vanaf 2007. De leden speelden toen ook al in andere bands zoals Cenobites. Hoe is Stealers ontstaan?
Ik zat vroeger in een hardcore band, I-Reject, en die ging uit elkaar. En toen ben ik Stealers begonnen met de drummer van I-Reject. Hij zat tevens in de Dicemen, daar kende ik Peter weer van. Peter was weer mijn buurman en zodoende hebben we hem erbij gevraagd. De huidige zanger kennen we ook weer van een andere band. Zo is het een beetje ontstaan.

Je bent een druk bezet muzikant met meerdere projecten en bands. Hoe ben je toentertijd en nu in staat om ze allemaal evenveel zorg te geven?
Drie a vier dagen in de week oefenen. En welke band de eerstvolgende show heeft, die gaan dan voor. Met de Stealers en de Cenobites konden we dit een beetje met elkaar afstemmen. Meerdere leden zaten in beide bands.

Heb je ook met beide bands tours gedaan waarin je meerdere sets moest spelen?
Nee, we hebben nooit samen getourd. We doen ook niet echt tours. Gewoon lange weekenden, omdat we ook allemaal werken. We hebben weleens samengespeeld, maar dat is echt sporadisch geweest. Dat ze ons alle twee vragen.

Wat is de dynamiek binnen Stealers? Hoe gaat het schrijven bij jullie in z’n werk?
Op de eerste plaat begonnen vrijwel alle nummers met mijn gitaarriffs. Op de tweede plaat heeft de zanger heel veel ideeën naar voren gebracht. Uiteindelijk schaven we samen heel veel in de oefenruimte.

Het begint niet standaard met een riff of een drumlead?
Meestal met een riff. Maar ook weleens met een zanglijn. Nooit eerst met een drumlead, dat is één ding dat zeker is. De teksten worden het meest geschreven door de zanger. Mijn deel bestaat vooral uit de muziek. Dat is mijn grootste bijdrage.

Jullie zanger is natuurlijk Pet/Ear Tearing en jullie bassist was Peter Vogeli. Zit Peter nog in de band?
Onze nieuwe bassist is Jesse, hij speelt onder andere in The Patrons, en nog een hele hoop andere bands. Hij zit nu sinds januari in de band. Peter is weggegaan in december.

Was het onverwacht dat Peter zou vertrekken?
Enigszins. Ik wist het al wel enigszins, de rest nog niet. Hij had het er al langer over om weg te gaan naar Zuid-Amerika.

Wat verandert er binnen een band als er een lid vertrekt en waar kijk je naar bij het zoeken van een nieuwe bassist?
Goed genoeg bas kunnen spelen en in de buurt wonen (lacht). Jesse woont ook in de buurt, aan de overkant. Er wonen veel rockers in Noord/Bergpolder (lacht).

Hoe ben je Jesse tegengekomen?
We kenden hem al. Hij was een groot fan van de band. Hij speelt ook in een aantal andere bands, dus zodoende. We hebben hem gevraagd om het te komen proberen, en dat ging prima.

Is Jesse ook betrokken bij de nieuwe plaat?
Nee. Hij heeft niet meegeschreven of ingebast, dat is allemaal door Peter gedaan.

Jullie hebben een nieuwe plaat: Street Law. De eerste single op YouTube is Blitzbomber; ‘You see me coming and you know you’re gonna die!’ Zeer rock ‘n’ roll. Hoe lang heeft de plaat erover gedaan om gemaakt te worden?
Niet zo lang. Hoewel, het schrijven heeft wel een tijdje geduurd. Ik denk een jaar. Het opnemen is in totaal 4 a 5 dagen geweest. Een weekend in de zomer en een weekend in de winter. Zo is het een beetje gedaan. In de zomer kwamen we erachter dat Peter wegging. Toen kwam de discussie op gang of Peter de plaat zou inbassen of niet. Hij ging het doen, waardoor we toch verder konden met de plaat.

Stealers horizontaal

Jullie zijn een jaar bezig geweest met de plaat. Schrijven jullie elke week, of sporadisch, hoe gaat het in z’n werk?
We hebben een hele tijd gedaan over nummers schrijven. We hebben ook veel materiaal weggegooid. Wat we tof vonden hebben we bewaard. Het is niet zo dat je iedere week een nummer maakt, maar gewoon veel proberen. Het kan zijn dat je in één week drie nummers maakt en dan weer drie maanden niets. Het is gewoon doorbijten.

Oefenen jullie thuis? En sturen jullie dan materiaal naar elkaar toe?
Het gaat meestal zo dat iemand met een idee komt in de oefenruimte. Dit kan thuis geschreven zijn. Iemand heeft een idee in zijn hoofd en dit komt eruit in de oefenruimte. We oefenen eens in de week en daar gebeurt het. Heel soms sturen we elkaar wat toe via email. Vooral bij de eerste plaat deden we dit weleens. Samen met de drummer namen we stukken op via de computer, welke we elkaar dan toestuurden. ‘Dit en dat wordt het’. Maar het meeste gebeurt toch echt tijdens het oefenen.

Hoe vaak oefenen jullie?
Eén keer in de week. Dat is de bedoeling (lacht).

Is deze track (Blitzbomber) representatief voor wat we van de plaat kunnen verwachten?
Blitzbomber is wel heel rock, de rest is toch meer punk. Maar toch ook weer wel. Je kunt de plaat al luisteren op Spotify en iTunes. Of koop de plaat zaterdag!

Kun je vertellen waar de track Blitzbomber over gaat?
Over een piloot van een bommenwerper (lacht). Wat wij erbij bedenken! Gewoon oorlogsfilms kijken, dat soort dingen. Geen politieke boodschap.

Welke andere onderwerpen heb je aangesneden op de plaat?
Hetzelfde als de vorige plaat. Jezus, waar gaat het allemaal over? Dagelijkse dingen, dingen die we tof vinden, gewoon rockmuziek. Geen liefdesliedjes. Geen politieke boodschappen.

Zijn jullie een band die daar bewust ver vandaan blijft?
Ja. We hebben echt helemaal niks met politiek, dat is één. Er zijn genoeg mensen die mooie teksten maken, daar zijn we niet zo van. In de zin van; wij vinden onze teksten mooi. Maar bijvoorbeeld singer/songwriters, daar kan ik echt helemaal niks mee. Dat raakt me voor geen meter. Dat vind ik aanstellers. Die kunnen veel mooiere liefdesliedjes schrijven dan wij. Ik wil gewoon iets maken waarvan ik denk; “dat vind ik tof om te horen”. Muziek is gewoon party, en dat is eigenlijk wie wij zijn.

Heb je hoogtepunten op deze plaat, waarvan je denkt; daar ben ik nou echt trots op?
Gewoon de hele plaat in zijn geheel. Ik zie dat als één ding. Alle nummers bij elkaar. Ik vind gewoon dat het klopt, of in ieder geval waar we naartoe hebben gewerkt. Zoals ik al zei; we hebben een halve, al dan niet een hele plaat, weggeflikkerd en daar de beste dingen uitgehaald. En dat de plaat uit is, natuurlijk!

Jullie zijn behoorlijk gevestigd als band. Is het moeilijk om in deze tijd nog een plaat uit te brengen?
We hebben een platenlabel, Rebellion Records. En als ik zeg dat we een nieuwe plaat hebben en deze willen uitbrengen, dan vinden ze dat prima. Daar gaat niet echt een discussie aan vooraf. Samen met Peter doe ik nog een label, Stolen Recordings, en die hebben ook van de Cenobites en Stealers dingen uitgebracht. We zitten er zelf voor de helft in. Dat maakt het ook een stuk makkelijker. We nemen alles zelf op. Ik ben zelf de publisher van mijn eigen muziek, dus alle rechten van de muziek liggen ook bij mij.

De platenmaatschappij hoeft ons niet zoveel te betalen. Wij willen geen voorschot. Ik heb bij meerdere bands gespeeld, en we zijn alleen maar genaaid door platenmaatschappijen. Dan ga je de studio in voor €15.000,-, maar dat bedrag moet je eerst terugverdienen voor je iets verdient aan je werk. En nu is het gewoon; als ik een plaat verkoop is iedere euro voor de band, klaar. Dat is waar we naartoe hebben gewerkt. Maar dat is veel je hoofd stoten en veel ervaring opdoen.

Street LawDus je zit zelf in Rebellion Records?
Wij hebben Stolen Recordings, en Rebellion doet hiervan de helft. Zij nemen de helft van de kosten voor zich en wij nemen de helft van de kosten voor ons. Rebellion zit in Den Bosch. Ze doen vooral… Het heet tegenwoordig DSE geloof ik, in ieder geval brengen ze tegenwoordig heel veel death metal opnieuw uit op vinyl. En heel veel Oi! en punk doen ze er ook nog bij. Ze timmeren goed aan de weg. Ook hardcore platen, Agnostic Front en al dat soort dingen, daar hebben ze de vinylrechten voor.

Hoe zijn jullie daarbij terechtgekomen?
Ik speel met de platenbaas in een band! (lacht). Ook weer zoiets, zodoende. Hij kwam een keer kijken naar Stealers toen we speelden in Arnhem. En hij vroeg ons of we al een platendeal hadden. Zodoende hebben we meteen een plaat uitgebracht. Hij wilde het gelijk opnemen en uitbrengen. Dat kan tegenwoordig ook nog gewoon. Het is geen groot label zoals dat in de films gebeurt, maar gewoon iemand die honderd procent achter je staat en je niet uitknijpt. Grote labels, daar heb ik alleen maar slechte ervaringen mee.

En wie zijn dan 2 Life Sentences Music?
Dat is een label uit Italië. Die doen mee en delen in de kosten voor de vinyl versie. We hebben een cd- en een vinyl versie. En voor die vinyl versie neemt 2 Life Sentences de distributie in Italië op zich. Ik heb veel goede vrienden in Italië. We hebben er ook veel gespeeld. Daar vinden ze ons wel tof.

En als je de plaat nou uit wilt geven in bijvoorbeeld Duitsland of België? Kan dat dan ook via hun?
Rebellion Records heeft eigenlijk gewoon wereldwijde distributie. We zijn gewoon wereldwijd verkrijgbaar. Ga maar eens kijken op Amazon Japan of waar dan ook. Daar kun je gewoon onze plaat krijgen, ook in de winkels.

Hebben jullie al reviews ontvangen? En vinden jullie reviews überhaupt belangrijk?
Jazeker. Uit Amerika, Engeland, Nederland. Het was allemaal positief. Het is tof, maar het zijn wel genre-reviews, zo moet je het zien. Bij de vorige plaat hadden we in Classic Rock Magazine, die hadden we helemaal geen plaat opgestuurd, die hebben hem gewoon gekocht, een van de hoogste reviews. “Een van de beste rockplaten van het jaar”. Wow, dat is wel echt een compliment. Het is altijd wel een veer in je reet als je een compliment krijgt. Vooral van iets waar je het niet van verwacht, dat is het leukste.

Hiervoor maakten jullie de platen Breakout en Stealers. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met Street Law?
Het klinkt allemaal hetzelfde! (lacht). Het is gewoon hard en riffs en meezingbaar. En hopelijk gaan mensen uit hun dak als ze het horen. We zijn niet echt van het; iedere plaat een nieuwe look, nieuwe sound, weet je? Veel van hetzelfde!

Voel je wel als muzikant dat je iedere plaat weer nieuwe dingen hebt geleerd?
Ja, natuurlijk. Hoe je een nummer in elkaar zet. Op een gegeven moment weet je wel; dat moet erbij, en dat moet erbij, en dan moet er een solo. Dat soort dingetjes. Dat zijn de dingen die je leert.

Waar is Street Law opgenomen?
Hetzelfde als alle vorige singles en de vorige lp; bij iemand thuis. We hebben een keer bij die jongen opgenomen en we waren gewoon blij met het geluid. Het is iemand die woont in een anti-kraakpand en die heeft ook gewoon een opleiding gedaan om muziek op te nemen. Heeft in een studio gewerkt en vervolgens gewoon zijn eigen studio gebouwd met een computer en een oude mengtafel. We nemen allemaal individueel onze eigen stukken op. Allemaal apart. Ik begeleid op mijn gitaar wel alle andere leden. Zoals de drums, de zang en de bas. Maar qua opname gebeurt dit allemaal apart in maximaal vijf dagen. De band was dit keer ook volledig aanwezig bij de opnames. Meestal niet, want als ik heel de dag gitaarsolo’s op ga nemen, dan heeft de drummer er weinig te zoeken.

Jullie releaseparty; wat kunnen mensen verwachten?
Een hele hoop mooie lp’s die je kunt kopen! (lacht). Mooie T-shirts en voor de rest gewoon een vette show. Ik hoop dat er een beetje mensen komen, want er is geloof ik nog meer te doen. Caribisch Carnaval geloof ik, haha. We spelen een set van 45 minuten. Ik vind dat zelf ook het fijnst om naar te kijken. Allemaal komen!

Wil je zelf nog iets toevoegen?
Ja: koop de plaat! Of luister hem op Spotify. Tot zaterdag!

Stealers 2016: Rudo/Teeth Rattling – gitaar | Pet/Ear Tearing – vocalen | Gerry/Evil Batteria – drums | Johnny – bas
Wil je meer weten over Stealers? Check de website en volg ze op Facebook.

releaseparty posterExtra informatie releaseparty
Line-up: Gewoon Fucking Raggen, The Patrons en Stealers
Datum: zaterdag 30 juli
Locatie: Bar³, Nieuwe Binnenweg 17
Aanvang: 20.00u
Entree: gratis
Bekijk het event op Facebook en nodig je vrienden uit.

 

Tekst: Robbert Meijntjes
Foto Rudo: Francois de Jonge

 

Rotterdammer Robbert Meijntjes (1986) heeft in 2012 Frontaal opgericht. Van een hecht clubje jonge schrijvers uitgegroeid tot een gesubsidieerd schrijverspodium met sinds 2015 iedere maand vijf jonge aanstormende schrijvers en één Grote Gast op het programma. Hiernaast is Robbert betrokken bij evenementen zoals Woordnacht en Kill Your Darlings en publiceerde in o.a. Trouw, Metro en Stadslog Rotterdam. Regelmatig draagt hij voor op podia als Woorden Worden Zinnen, Notes of a Dirty Old Man en Where The Wild Things Are. Momenteel werkt hij hard aan zijn debuutroman. Het einddoel: de kost kunnen verdienen met het full-time schrijven. Al is het maar in een donkere tweekamerflat, in een afgelegen hoek van de stad, net boven de vuilnisbakken.

Meer zoals dit

Investeer in Talent: St. Solaire – 40 Shows, 48 Hours, 40 Cities

saint solairekleinerDe Rotterdamse popband St. Solaire brengt in september haar eerste single uit. Ter promotie hiervan hebben zij een ludieke actie bedacht. Van 19 tot 21 augustus trekt de band het gehele land door en zullen zij binnen 48 uur in 40 steden hun single ten gehore brengen. Van Leeuwarden tot Middelburg, van Venlo tot Alkmaar en van Deventer tot Den Haag.

Het ʻrondjeʼ van maar liefst 1600 km staat beter bekend als de Popronde. Het landelijk reizend muziekfestival dat elk najaar in de periode van september tot en met november plaatsvindt in een 40-tal steden door het hele land. St. Solaire is hiervoor geselecteerd maar kan dus niet wachten en neemt het heft in eigen handen.

Eindfeest in Rotterdam
De gehele tour is live te volgen via de Facebookpagina van de band. Het 40ste en tevens laatste optreden van de tour vindt plaats in thuishaven Rotterdam waar de band een groot eindfeest heeft georganiseerd. De gehele tour wordt vastgelegd op camera zodat er uiteindelijk een videoclip van gemaakt kan worden waarin de tour wordt samengevat.

Crowdfunding
Om het gehele project van touren en vastleggen te financieren (benzine, eten, crew etc.) heeft de band een crowdfundingsactie op het VoorDeKunst platform opgezet. Kijk hier hoe je kunt bijdragen aan deze unieke tour en wat de tegenprestaties zijn.

Houd de St. Solaire Facebookpagina en website in de gaten voor het laatste nieuws.