Rats On Rafts & De Kift

  • Rats On Rafts & De Kift

  • Rats On Rafts & De Kift
    • Genre: Nederlandse postpunk
    • Release-type: LP, CD, digitaal
    • Label: Fire Records

Het is een verhaal om bij weg te dromen: ze vonden elkaar op het Metropolis Festival, hier in Rotterdam.

Het zal heus niet de eerste liefde zijn die daar is ontsproten, of de laatste. Maar dat deze twee bands op Metropolis verliefd werden, dat is gewoonweg hartverwarmend. Herenliefde op zijn best.

Dat was in 2013. Nu ligt er eindelijk een plaat.

De heren hebben hierop om beurten elkaars nummers bewerkt.

Van het Rotterdamse Rats On Rafts betreft het nummers van hun meeste recente album Tape Hiss. De liedjes van De Kift komen uit verschillende periodes van hun inmiddels zeer lange, bijna 30-jarige, loopbaan. Hoe dat klinkt? Eigenzinnig op zijn minst.

Neem Voorbij, daar is het alsof Sonic Youth de degens kruist met de lokale fanfaregroep.

En dan Rat Poison Face van Rats On Rafts, op dit album Brass Pison Face genaamd. Dat nummer krijgt dankzij de kopersectie van De Kift ineens de gelaagdheid die het origineel feitelijk ontbeert.

Een nummer met ballen. Favorieten zijn Melk en Benzine – een nummer met een heerlijke drive en een even prachtige als absurde tekst – en Meggy, waar de samenwerking tussen beide bands voor mij het mooist geïllustreerd wordt: zowel de gitaren als blazers brengen je in volledige vervoering.

Na enkele luisterbeurten blijft het verhaal de fantasie voeden.

Wie zal als eerste de passie hebben (h)erkend? Was het De Kift, die oude heer, die iets van zijn jeugdigheid terugzag bij het onstuimige Rats On Raft?

Of was het juist die jongeling, die schoonheid zag in de eigenzinnige man op leeftijd? Ach, wat deert het.

Belangrijkst is dat ze tot elkaar kwamen, een muzikale minne. En nu is daar dan hun eersteling, hun eigen liefdesbaby. Het is een fraai kindje geworden.

Blijf op de hoogte van Rats On Rafts via Facebook. De officiële website vind je hier.

Brengen scherven geluk?

dsc_7845
De Rotterdamse band MXRCXL nam recentelijk een opvallende clip op. Zanger/bassist Marcel Janssen schreef voor ons een column over het ontstaan van het idee achter deze clip.

Om te stellen dat de band niet heel enthousiast reageerde toen ik op een donderdag avond in de repetitieruimte mijn idee voor een nieuwe videoclip op tafel gooide zou een understatement zijn.

“Waarom zou je in Jezus naam je eigen album kapot slaan?” En “Kunnen we niet gewoon in een betonnen loods voor een muur van bouwlampen, achter een rookgordijn onze biceps laten zien, zoals iedere band?” waren de reacties. Ik verklaarde mij nader.

Toen ik jonger was dan nu, en op een dag met een middelbare school vriend bij zijn garage aankwam om muziek te maken, schrokken we ons kapot. In een hoek lagen de cd’s en hoesjes van onze favoriete bands in scherven op de grond.

Zijn moeder die altijd zat te zeuren dat we minder tijd aan muziek en meer tijd aan school moesten besteden, had er als een malle op staan stampen. Ze wilde die duivelse troep niet in haar huis, bleek bij navraag.

“The most that I can learn is in records that you burn” zong Marilyn Manson op die scherven, en zo was het. Die albums waren onze houvast tijdens adolescentie.

Furieus waren we, maar ook in de war. Want hoe kon het dat iets dat voor ons zo waardevol was door zo’n kreng werd vernield?

Daarbij heeft het ook nog eens bijzonder averechts gewerkt, want hij is doorgedraaid en ik ben muzikant geworden. Maar toch, het gaf wel een sterk beeld, zo die scherven van die albums. Een beeld dat me tot op heden is bijgebleven.

Nu ik een kleine twintig jaar later eindelijk mijn eerste album heb gemaakt (in die tijd kwamen we nooit verder dan eindeloze demo’s) is de waarde ervan totaal veranderd. Er zijn geen artiesten meer.

Muziek is meer dan ooit een mode verschijnsel geworden dan dat het nog werkelijk rebelleert. Onze live shows zijn niets meer dan onscherpe selfie achtergronden. Onze podia zijn veranderd in vlakke vloeren. Interviews zijn gereduceerd tot Facebook posts en albums tot visitekaartjes. Geperste lucht.

Iedereen is publiek en artiest tegelijk, en dat is maar goed ook, want we zijn creatiever dan ooit.

We laten meer albums op de wereld los dan scheten, en ik geniet er elke dag van, maar sla ze ajb wel kapot. Want een debuutalbum stelt geen reet meer voor, enkel het uithoudingsvermogen.

Dit hele betoog werkte natuurlijk niet heel verhelderend bij mijn bandleden, maar resulteerde wel in een unanieme; “Tja… la ma proberen dan”

Gewapend met een koekblik vol clichés als: “Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work” (Gustave Flaubert) en “Art should comfort the disturbed and disturb the comfortable” (whoever) neem ik de dag na de video release de telefoon op: “Nee, geen zorgen, het gaat heus goed met me mam.”




Mxrcxl

Marcel (Mxrcxl) Janssen is een Rotterdamse singer/songwriter from hell. Met zijn band MXRCXL bracht hij in november 2015 zijn debuut album In Alarm uit. Info en tourdata vind je hier.