Monday Special

spin theSpin The Barrel
bluesy rock

Het gaat er steeds meer op lijken dat Rotterdam, de bluesstad van Zuid-Holland gaat worden. Jarenlang was de havenstad de bakermat van soul, funk en indiebands. De laatste tijd doet Rotjeknor zich te goed aan twaalf-maten-zielenpijn zonder zichzelf te verlogenen. Misschien komt dit wel doordat er ander water door de maas stroomt. Verandering van spijs doet in ieder geval eten. Zo ook bij het kwartet Monday Special geformeerd rondom de broertjes Wehkamp. Jeroen neemt de vocalen voor zijn rekening en broer Sander laat zichzelf gaan op de vier snaren.

Exact een jaar na de oprichting komt Monday Special met de debuut-ep Spin The Barrel en maakt hiermee alle verwachtingen waar. Lekker grooven met anderhalf been in de blues en al het andere in de rock. Als belangrijke invloeden worden acts als The Black Keys, Garry Clark Jr. en Queens Of The Stone Age genoemd. Vreemd, omdat ik bij het beluisteren van Spin The Barrel niet direct een referentie maak met bovengenoemde acts. De zes nummers op dit debuut hebben teveel blues in zich om voor een rockachtig bandje door te gaan. Vanaf openingstrack Wanted doet Monday Special mij dan ook eerder denken aan het debuutalbum van wijlen Jeff Healey See The Light van dik vijfentwintig jaar geleden. Het gitaarspel is anders, maar ook weer totaal hetzelfde en Healey’s vocalen klinken gruiziger dan Wehkamp, maar qua intonatie en dynamiek ligt het in het verlengde van de veel te vroeg overleden Canadese gitaargrootheid. Alleen heeft Wehkamp de neiging om lui te gaan zingen. Hij ligt meer in de nummers dan dat hij erop zit. Hiermee verraad Monday Special nogmaals juist in de bluesrock thuis te horen.

Een ander sterk nummer op Spin The Barrel is The One. Catchy gitaarrifjes begeleid met opgewekte samenzang in de refreinen. Hier laat gitarist Mick Vierbergen horen dat hij gitaar kan spelen als een ware bluesheld. Lekkere soli maar niet te nadrukkelijk aanwezig, alles in balans. Waarneer ik de site van Monday Special bekijk, is te zien dat de band zichzelf serieus neemt. Ook de filosofie qua optredens spreekt mij aan. Eerst de eigen regio plat spelen, vervolgens de rest van Zuid-Holland om over een jaar of twee/drie Lowlands, Pinkpop en andere befaamde festivals in te pakken. Toch rest mij wel één puntje van ‘opbouwende’ kritiek: nog niet elk nummer is even sterk. Gaandeweg de ep komt een beetje de sleet erin en als onbevangen luisteraar krijg ik de neiging om door te zappen. Zonde, want op een geluidsdrager van zes nummers moet het er gewoon inhakken, net zoals de openingstrack. Iets om aan te werken als Monday Special straks een heel album op de markt brengt. Het vele spelen zal dan zeker zijn vruchten hebben afgeworpen.

Cok Jouvenaar

Popunie Live op Motel Mozaïque met The Sweet Release Of Death, Sevdaliza en The Afterveins

afterveins_marcnolte-659x440

The Afterveins

Dit jaar presenteert Popunie Live drie acts op Motel Mozaïque: The Sweet Release Of Death (vrijdag Plaza Mozaïque), The Afterveins (zaterdag Plaza Mozaïque) en Sevdaliza (zaterdagnacht in Perron). De keuze van bands is in samenwerking met het festival tot stand gekomen.

Popunie Live is een nieuw concept dat in 2013 door de Popunie ontwikkeld is met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici in de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carrière in de muziek.

Deze categorie valt vaak tussen wal en schip en blijft buiten het reguliere aanbod van podia, festivals en organisaties. Te goed als voorprogramma, te riskant als hoofdact. Terwijl het juist loont om deze categorie dat laatste zetje te geven, met goed betaalde optredens op gerenommeerde festivals ter lering en promotie. Denk bijvoorbeeld aan spraakmakende festivals zoals Oerol, Metropolis en nu ook Motel Mozaïque!

Bekijk hier de Popunie recensie van The Sweet Release Of Death en hier die van The Afterveins.

Zie ook de Popunie Live pagina

Datum: vrijdag 4 en zaterdag 5 april