Popweek Special: Meet The Pro #35: Publishing & Syncs

Op maandagavond 4 november vindt de speciale Popweek sessie van Meet The Pro plaats. We gaan in deze sessie in op Publishing & Syncs. Jouw liedje bijvoorbeeld in de nieuwe hitserie op Netflix? Dat is mogelijk! Maar… hoe werkt dit precies?

Hierbij legt een panel van experts uit wat het fenomeen ‘publishing’ inhoudt en hoe dit precies werkt. Ook gaan we in op hoe je ervoor kan zorgen dat jouw muziek ‘gesynced’ zou kunnen worden in bijvoorbeeld reclames of films.

Panel
In het panel hebben we een aantal pro’s die hun sporen reeds verdiend hebben in de wereld van publishing & Syncs.

Björn de Water
Björn de Water (Rotterdam, 1977) werkt sinds eind jaren ’90 in de muziek-scene. Hij werkte o.a. met Sinéad O’Connor (IE), Delinquent Habits (USA), Postmen, I Am Aisha en Lucien Foort en verzorgde consultancy en juridische assistentie voor vele artiesten waaronder de helaas inmiddels overleden rapper Feis.

Zijn training kreeg hij in Londen van zakelijk partner en management legende Simon Napier-Bell (o.a. Wham!, George Michael, T-Rex, Marc Bolan, The Yardbirds, Boney M) via het bedrijf Snap-B Music Ltd waar hij sinds eind 2016 ook het stokje van general manager op zich heeft genomen.

In 2017 is hij gestart met Snap-B Sync wat een onderdeel is van Snap-B Music Ltd en realiseerde hij synchronisaties met veel Amerikaanse partijen zoals Starbucks, Panera Bread, General Mills, Kroger en Zumba.

Björn is een duizendpoot, stond zelf ook vroeger geregeld op de verschillende kernpodia en bespeelt meerdere instrumenten. Toch heeft hij sinds tien jaar duidelijk gekozen om de focus te leggen op de begeleiding van andere songwriters en artiesten die naar zijn mening veel getalenteerder zijn dan hij ooit op een podium kan zijn.

Met een focus op rights management en contractonderhandelingen dealt hij elke dag met de verschillende vraagstukken van zijn cliënten.

Daan Determeijer
Voordat hij een professional in de muziekindustrie werd, werkte Daan voor verschillende tv- en mediabedrijven en was hij ook een fanatieke dj en promotor van evenementen. Hij was een van de oprichters van crowdfundingplatform en muzieklabel Africa Unsigned en werkte samen met enkele van de meest getalenteerde artiesten van Afrika.

Via het underground label Basserk Records verhuisde hij naar MusicAllStars Publishing in 2013 en nam hij een A&R-rol op zich bij de uitgeverij van het toonaangevende dance-label Spinnin’ Records ter ondersteuning van de schrijvers, producers en artiesten op het roster, waaronder Oliver Heldens, Sam Feldt, Lucas & Steve, Shermanology, Kris Kross Amsterdam en Trobi.

MusicAllStars is vooral gericht op het ontwikkelen van producenten en schrijvers. MAS-schrijvers hadden tracks met artiesten zoals Ty Dolla $ign, Lady Gaga, Tiësto, Hardwell, Martin Garrix, Will.I.Am & Britney Spears, Major Lazer, Azealia Banks, Ronnie Flex, David Guetta en vele anderen.

MusicAllStars & Spinnin’ Records hebben een synchronisatieafdeling die zich actief richt op games met plaatsingen in: o.a. Watchdogs 2, Destiny, Wipe Out, Forza, The Crew 2, Beat Fever, EA sports games, GTA 5 trailer, Konami Dance Rush, Steep en Just Dance.

De sessie zal als vanouds gehost worden door Martijn Crama (docent, manager en auteur).

Aanmelden
Houd het Facebook-event in de gaten voor updates & koop je alvast je ticket(s) via de ticketlink

Datum: Maandag 4 november
Locatie: Popunie kantoor, Pannekoekstraat 102, 3011 LL Rotterdam
Inloop: 19.30u. Start: 20.00u
Entree: €5 (ex. servicekosten)
Wij zorgen voor een drankje!
Facebook-event | inschrijven

De Rotterdamse Popweek is een initiatief van de Popunie, wordt georganiseerd door de Rotterdamse popsector en is onderdeel van de agenda van Rotterdam Festivals. Het evenement wordt verder mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Rotterdam Festivals, Stichting PopUp Rotterdam en Stichting Bevordering van Volkskracht.

Verzadigd, nog steeds trek

Wanneer ik thuiskwam van school wist ik dat mijn broer thuis was als de muziek door de gang klonk. Als het The Neptunes niet was, was het Opgezwolle, anders iets geproduceerd door Timbaland. Ik bleef dan ook uren in mijn broers kamer en nam alle muziek in mij op. Dit was waar ik naar uitkeek elke dag: thuiskomen en checken waar mijn broer nu naar luistert.

Op zaterdagochtend vergezelde ik mijn broer naar Free Record Shop om de nieuwste cd te kopen. Nadat elke cd grijs was gedraaid en te bekrast om te repareren met tandpasta, werd het tijd dat ik zelf ging zoeken naar muziek.

Hiphop queeste
Het was ergens begin 2017 toen ik besloot mij meer te verdiepen in de cultuur die hiphop heet. Dit om mijn kennis te verbreden, maar ergens ook om hoge ogen te gooien in discussies over hiphop. Tot die tijd ging mijn kennis over hiphop niet verder dan Kanye West’s discografie en de vete tussen Notorious B.I.G en Tupac.

Mijn reis naar hiphopexpertise begon met het verzamelen van hiphopdocumentaires op en ze te plaatsen in een speciale afspeellijst. Bol.com werd alleen gebruikt voor het aanschaffen van boeken over hiphop in plaats van de gebruikelijke elektronica.

 

Good ol’ days
Naarmate tijd vorderde, vergaarde ik meer kennis en veranderde ik de koptekst op mijn LinkedIn van student naar hiphop aficionado. Niets enthousiasmeerde mij meer dan samples van Kurtis Blow of The Furious Five herkennen in hedendaagse tracks. Tegelijkertijd vroeg ik mij af waarom mijn vrienden niet dezelfde enthousiasme delen. Ik heb weleens polls uitgezet op social media of bij vrienden om de hiphopkennis onder jongeren te peilen.

Menig kennen een Migos of Lil Uzi, maar de namen Eric B. & Rakim deden geen belletje rinkelen. Ik durf te wedden dat iemand die hiphop in haar kinderschoenen heeft meegemaakt ook maar een handjevol newschool rappers weet op te noemen. Dit kan onwetendheid zijn of trots – van beide kanten. Wat de reden ook is, je kan niet om hiphop heen.

 

Grote spelers
Het grotere publiek en instanties hebben dit nu ook door. Hiphop is een culturele leider, een trendsetter. Instellingen als musea omarmen de cultuur en introduceren het op haar beurt weer aan een groter publiek. Een publiek dat niet zo snel in aanraking komt met hiphop of het eerder vermijdt.

Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen Kunsthal en het Hiphophuis. Er wordt alleen maar vol lof over gesproken door jong en oud. Ik zie het ook terug op social media: Instagram puilt van de kiekjes naast een foto van The Notorious B.I.G of A Tribe Called Quest. Clubfoto’s hebben plaatsgemaakt voor artistieke en esthetische foto’s naast grootheden. Een column schrijven over deze verandering, positieve ontwikkeling, dit fenomeen, maakt mij nu ook een deel van deze revolutie.

The revolution may not be televised, but it sure will be written.