Verzadigd, nog steeds trek

Wanneer ik thuiskwam van school wist ik dat mijn broer thuis was als de muziek door de gang klonk. Als het The Neptunes niet was, was het Opgezwolle, anders iets geproduceerd door Timbaland. Ik bleef dan ook uren in mijn broers kamer en nam alle muziek in mij op. Dit was waar ik naar uitkeek elke dag: thuiskomen en checken waar mijn broer nu naar luistert.

Op zaterdagochtend vergezelde ik mijn broer naar Free Record Shop om de nieuwste cd te kopen. Nadat elke cd grijs was gedraaid en te bekrast om te repareren met tandpasta, werd het tijd dat ik zelf ging zoeken naar muziek.

Hiphop queeste
Het was ergens begin 2017 toen ik besloot mij meer te verdiepen in de cultuur die hiphop heet. Dit om mijn kennis te verbreden, maar ergens ook om hoge ogen te gooien in discussies over hiphop. Tot die tijd ging mijn kennis over hiphop niet verder dan Kanye West’s discografie en de vete tussen Notorious B.I.G en Tupac.

Mijn reis naar hiphopexpertise begon met het verzamelen van hiphopdocumentaires op en ze te plaatsen in een speciale afspeellijst. Bol.com werd alleen gebruikt voor het aanschaffen van boeken over hiphop in plaats van de gebruikelijke elektronica.

 

Good ol’ days
Naarmate tijd vorderde, vergaarde ik meer kennis en veranderde ik de koptekst op mijn LinkedIn van student naar hiphop aficionado. Niets enthousiasmeerde mij meer dan samples van Kurtis Blow of The Furious Five herkennen in hedendaagse tracks. Tegelijkertijd vroeg ik mij af waarom mijn vrienden niet dezelfde enthousiasme delen. Ik heb weleens polls uitgezet op social media of bij vrienden om de hiphopkennis onder jongeren te peilen.

Menig kennen een Migos of Lil Uzi, maar de namen Eric B. & Rakim deden geen belletje rinkelen. Ik durf te wedden dat iemand die hiphop in haar kinderschoenen heeft meegemaakt ook maar een handjevol newschool rappers weet op te noemen. Dit kan onwetendheid zijn of trots – van beide kanten. Wat de reden ook is, je kan niet om hiphop heen.

 

Grote spelers
Het grotere publiek en instanties hebben dit nu ook door. Hiphop is een culturele leider, een trendsetter. Instellingen als musea omarmen de cultuur en introduceren het op haar beurt weer aan een groter publiek. Een publiek dat niet zo snel in aanraking komt met hiphop of het eerder vermijdt.

Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen Kunsthal en het Hiphophuis. Er wordt alleen maar vol lof over gesproken door jong en oud. Ik zie het ook terug op social media: Instagram puilt van de kiekjes naast een foto van The Notorious B.I.G of A Tribe Called Quest. Clubfoto’s hebben plaatsgemaakt voor artistieke en esthetische foto’s naast grootheden. Een column schrijven over deze verandering, positieve ontwikkeling, dit fenomeen, maakt mij nu ook een deel van deze revolutie.

The revolution may not be televised, but it sure will be written.

Imani “Siggymani” Boschveld is fris uit de schoolbanken en met een bachelor op zak probeert ze haar passie voor marketing en liefde voor hiphop te delen met het grote publiek.

Popweek special: IFFR in WORM

International Film Festival Rotterdam (IFFR), de Popunie en WORM slaan de handen ineen voor een bijzondere presentatie. Een uitgelezen selectie van drie muziekdocu’s over Rotterdamse muzikanten óf door Rotterdamse muzikanten gemaakt wordt vertoond op zondag 3 november.

De films die vertoond worden:

Vinyljunkies

Sommige muziekliefhebbers kunnen maar geen genoeg krijgen van het eindeloos speuren naar platen. Zo ook in platenzaak Demonfuzz Records op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Elsbeth van Noppen maakte een documentaire over de eindeloze zoektocht van deze zogeheten vinyljunkies.

De koning van de Nederlandstalige rock & roll

De Rotterdamse singer-songwriter Eric de Boer, beter bekend als Ricky de Sire, werkt al sinds de vroege jaren ’80 aan een imposant, maar tot dusver volstrekt onbekend gebleven en onbegrepen oeuvre. Desondanks werkt deze ongekroonde koning van de Nederlandstalige rock-‘n-roll onvermoeibaar aan zijn repertoire en fysieke conditie, om klaar te zijn voor een doorbraak.

In dit regiedebuut van Bastiaan Bosma wordt eindelijk recht gedaan aan zijn unieke talent, dat vooral ligt in het schrijven van liedjes die even bevreemdend als poëtisch zijn: “Ik voel een kut om mijn lul / Maar die vrouw heeft een zak over haar hoofd […] Ik voel me van mijn zaad beroofd.” “Is het geen cabaret wat je doet?”, vraagt een radiomaker. De Boer corrigeert hem: “dit is liedkunst, en het gaat over dingen die er echt toe doen.” In ingetogen zwart-witbeelden reflecteert de muzikant op zijn werk, leven en toekomstdromen – een intiem portret van een uitzonderlijk gedreven artiest.

Home Of The Brave

HipHopHuis heeft de handen ineengeslagen met Koala Koncepts, om een video te maken waarmee ze een ode brengen aan de Rotterdamse hiphop cultuur. Het resultaat, Home Of The Brave, is een visuele mix van beelden van de family en woorden van the legendary Black Ice.

Hiernaast zullen er videoclips uit de selectie van de IFFR Rotterdam dag vertoond worden en kun je een Q & A met de makers of hoofdpersonen verwachten.