Popunie Music Support: Lenya en Tim Verhaal in De Machinist

Op woensdag 11 maart vindt de achtste singer/songwriteravond van het jaar plaats in het café van De Machinist. Vanaf 21.00 uur zullen Lenya en Tim Verhaal eigen repertoire ten gehore brengen, aangevuld met een kort optreden van Albeda Collegestudent Louise Hu.

LENYA (By Maxime Cardol&Bart Jansen)Lenya
Onder naam Lenya (een eerbetoon aan de legendarische Kurt Weil-vertolkster Lotte Lenya) verenigt de Rotterdamse singer/songwriter en multi-instrumentalist Julia Reinhold sfeervolle, semi-akoestische folk met rauwe alternatieve popsongs. Haar liefde voor muziek resulteert in dynamische songs en spannende harmonieën. De ep Backwood uit 2012 kreeg lovende recensies. ‘We hebben hier een gevarieerd, overtuigend werkstuk van een beloftevolle artieste, ‘ aldus Musiczine.net, terwijl webzine 3voor12 Zuid-Holland haar ‘grote kwaliteiten als songwriter en zangeres’ roemde. Meer weten? Bezoek haar website.

 

 

PersfototimVerhaalTim Verhaal
Als student van het Albeda College wist Rotterdammer Tim Verhaal grote indruk te maken op het publiek van De Machinist met een kort stage-optreden. Reden genoeg om hem ditmaal terug te vragen voor een volledig optreden. Zichzelf begeleidend op de piano weet Verhaal sterke songs te koppelen aan persoonlijke verhalen – waarmee hij zijn achternaam eer aandoet – gebracht met een theatrale dynamiek die in de verte soms
doet denken aan Freddie Mercury (Queen) en Mathew Bellamy (Muse). Een breed scala van melodieuze pop en stekelige alternative rock klinken door in de songs van dit jonge, aanstormende talent, zoals te horen op zijn eerste ep 6 Impossible Things. Benieuwd? Beluister de songs op zijn Bandcamp.

Albeda College presenteert: Louise Hu
De zeventienjarige Nederlandse singer-songwriter Louise Hu werd beïnvloed door r&b en popmuziek. Zij was van jongs af aan bezig met muziek en het leek vanzelfsprekend voor haar om na de middelbare school te kiezen voor de muziekopleiding van het Albeda College in Rhoon. Ze werkt op dit moment aan haar eerste ep Promise. Meer weten? Bezoek haar Facebook-pagina

Programma maart
18 maart – CATA en Eva Auad
25 maart – Book Of Eli en Rass Motivated

Het Rotterdamse agency Roots & Routes vult het programma aan met korte showcases van muziekleerlingen van het Albeda College.

Op 1 april wordt de invulling verzorgd door ZanglesRotterdam Onstage: een verrassende avond met nieuw Rotterdams talent, gecoacht door de professionele zangdocenten van ZanglesRotterdam.nl.

Extra informatie
Datum: woensdag 11 maart
Locatie: De Machinist, Willem Buytewechstraat 45
Aanvang: 21:00 uur
Entree: gratis

Voor meer informatie bezoek je de website van De Machinist.

Deze avond wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Rotterdam.

Eksit – Niet voor bands met hits

Tom Waits.Leliveld

Tom Waits

De wortels van menig grote naam in de wereld van de Nederlandse popmuziek liggen in de Eksit. Hoog tijd dus, dat er een boek verscheen over deze Rotterdamse poptempel avant la lettre. Kees Vermeer presenteerde op 20 februari in WORM zijn boek Eksit. In dit boek neemt hij een duik in het verleden met de initiators, verschillende oud-medewerkers, de optredende artiesten en de bezoekers en neemt de lezer mee terug in de tijd.

En wat een tijd moet dat zijn geweest! U2 trad er op, en de Simple Minds en Marianne Faithfull. Maar ook Tom Waits, Graham Parker en The Police. En de Sex Pistols natuurlijk en The Cramps en The Fall. Groot geworden namen die voor twee gulden vijftig soms voor halflege zalen speelden in een tot popzaal verworden jongerencentrum.

eksit dec 1977Soms vlak voordat ze doorbraken, want een band met een hit werd niet geaccepteerd. Het gemeentelijk beleid was nog soepel, waardoor er heel veel mogelijk was. Zo konden bands doordeweeks gewoon spelen op de Lijnbaan en werden Eksit-avonden georganiseerd in de Doelen.

Eksit was er niet alleen voor de muziekliefhebber, maar bood ook theater, film, politieke avonden en schaakcafé De Gedekte Dame. Begonnen door Theo Hensen, die het hoog tijd vond voor een plek waar zijn muziek werd gedraaid en uitgegroeid van hippieplek begin jaren zeventig tot punktent rond 1980, al bleef er altijd een brede programmering te zien en te luisteren. Het was de bakermat van de beruchte Eksit Courant / Exit Krant, waaraan menig bekend Rotterdams schrijver meewerkte en Frank van der Meijden, de latere manager van Doe Maar en Bløf heeft er het vak geleerd.

Graham Parker

Graham Parker

Maar all good things must end. Uiteindelijk moest Eksit haar deuren sluiten in 1981 om terug te keren als Arena op de Kruiskade. Voor de jonge lezers: De Eksit is de voorloper van de Arena is de voorloper van Nighttown is de voorloper van WATT.

Als Vermeer al een politieke boodschap wil uitdragen met zijn boek, is het wel dat Rotterdam het best vaart bij het vrijlaten van creativiteit en het overlaten van popmuziek aan de popliefhebbende ondernemende jongeren, dan komt het vanzelf wel weer goed met het Rotterdamse popklimaat.

10659197_776414089096372_625544838233405555_nIedereen die daar een beetje inspiratie bij nodig heeft: Laat Vermeer je meevoeren naar Eksit en droom even weg bij de vele foto’s en het archiefmateriaal dat het boek biedt. Een mooi tijdsdocument van een periode waarin het in Rotterdam heus niet per se makkelijk was, maar wel heel leuk.

Meer Eksit?
Luister radioshow ONGEHOORD voor een interview met Kees Vermeer én muziek van de bands die ooit in Eksit speelden. Er is een openbare Facebookroep met regelmatige posts van betrokkenen en het boek (uitgeverij Douane) kun je hier bestellen.

 

Christine Madern

 

foto Christine Madern
Christine Madern is historicus, schrijver en muzikant, oprichter van Bureau Terugblik, initiatiefnemer van RRRoots, bassist van The Minor Details, bestuurslid van Music Matters, moeder van Vesper en Rotterdammer in hart en nieren.