Muzikant met slecht gehoor (2)

In mijn vorige column heb ik verteld over mijn slechte gehoor en de problemen waar ik tegenaan loop als muzikant (jezelf niet goed kunnen horen, monitor/versterker gaat rondzingen, etc.).

Maar gelukkig zijn er ook oplossingen. Ik heb al lange tijd hoortoestellen. Tot voor kort waren dat zogenaamde in het oor-toestellen. Die vallen minder op, omdat ze ín en niet áchter het oor zitten. Die toestellen hielpen mij goed om mensen beter te kunnen verstaan. Helaas was het nooit mogelijk om met die toestellen muziek te maken. Heel snel was het geluid te hard voor deze toestellen en ging het ‘oversturen’. Voor de gitaristen: een soort ‘distortion’ maar dan hinderlijk. Het geluid werd een leijk klinkende brij.

Vrij kort geleden moest ik op zoek naar nieuwe hoortoestellen. Tegenwoordig heb je alleen nog maar digitale toestellen. Dat ‘klinkt’ misschien positief, maar alle toestellen die ik probeerde hadden hetzelfde probleem: het geluid van mijn akoestische gitaar en ook van mijn stem werd vervormd door die toestellen. Nu was er geen sprake van oversturen, maar er zit zoals ik het hoor een soort trilling in.

Heel erg irritant en voor mij was het onmogelijk om met die vervorming muziek te maken. Dat schijnt overigens een bekend probleem te zijn. Reden waarom veel muzikanten met gehoorproblemen nog steeds een ouderwets, zgn. lineair, toestel houden of willen. Helaas worden die over het algemeen echter niet meer gemaakt of verkocht. Na meerdere toestellen te hebben geprobeerd zat ik met mijn handen in het weinige haar dat ik nog over heb. Na enig speurwerk kwam ik terecht bij iemand die bij een universiteit werkt en expert is in muziek en slecht gehoor.

Hij had een lijstje met aanpassingen van de instellingen van digitale hoortoestellen, waardoor de vervorming weg zou moeten zijn. En dat bleek te kloppen! Jammer is het wel om te moeten constateren dat deze kennis ontbreekt bij veel audiciëns (opticiën, maar dan voor je oren). Ik heb nu een speciale muziekstand op mijn hoortoestellen. Ik hoor alles veel beter, er is geen vervorming en ook in een band spelen gaat prima. Ik heb nu trouwens achter het oor-toestellen. Dat schijnt toch een beter geluid te geven. ‘Voordeel’ is dat ik er nu ook gewoon voor uitkom dat ik een slecht gehoor heb. Die toestellen vallen namelijk veel meer op.

Er is nog een andere oplossing denkbaar, namelijk in ear-monitors. Mocht je een muzikant zijn met een slecht gehoor en dit overwegen, dan raad ik je aan hier goed advies over in te winnen. Het ‘gevaar’ van deze oplossing kan namelijk zijn dat je, om jezelf te kunnen horen, deze monitoren zo hard zet / moet zetten dat je een extra gehoorbeschadiging oploopt. Het schijnt mogelijk te zijn om te meten hoe hard deze monitors staan als je ze gebruikt tijdens het muziek maken. Los daarvan zijn in ear-monitors vrij duur.

Kortom: ik prijs mij gelukkig dat ik met mijn gehoorproblemen nog steeds muziek kan maken!

Ik ben ik zeker benieuwd naar ervaringen van andere muzikanten. Schroom ook niet om mij vragen te stellen.

Timo Bee is een Capelse singer/songwriter en een veteraan met de passie van een jonge gast. Onder de naam Timber schrijft hij akoestische liedjes met americana-invloeden en treedt regelmatig op. In zijn columns verhaalt hij over zijn belevenissen in de wondere wereld van de popmuziek. Volg Timber op Facebook voor het laatste nieuws en shows, meer informatie en al z’n muziek vind je op zijn website.

Verslag Meet The Pro sessie #35: Publishing & Syncs

Tijdens de Rotterdamse Popweek vond op maandag 4 november alweer de laatste Meet The Pro sessie van het jaar plaats. Het onderwerp: publishing & syncs. De pro’s die speciaal voor deze sessie waren uitgenodigd zijn Björn de Water (Snap-B Music), Daan Determeijer (Spinnin’ Records / MusicAllStars Publishing) en als vanouds onze host Martijn Crama (Musicunited). Het zaaltje in het Popunie-gebouw stroomt iets voor achten aardig vol.

Publishing
Om te beginnen krijgt Daan de vraag wat er precies wordt verstaan onder publishing. Het antwoord is: zorgen dat het door jou gecomponeerde liedje wordt ‘geopenbaard’ (in de openbare ruimte komt) zodat dit liedje wat kan gaan opleveren. Zowel componisten als uitgevers hebben dus baat bij maximale exploitering van hun muziek.

Streams leveren weinig op, terwijl er bijna altijd wel iemand aan verdient als er ergens muziek wordt gedraaid. Denk bijvoorbeeld aan de supermarkt: hier heeft muziek de taak om klanten op hun gemak te stellen, zodat ze meer aankopen doen. Publishing is er om te zorgen dat alle partijen die betrokken zijn bij het tot stand komen van die muziek hiervan profiteren.

Een mastertrack die getekend is bij een publisher krijgt uitkering van gelden. Je blijft altijd mede-eigenaar van je liedje als je een contract tekent bij een publisher, maar je levert wel een deel van je rechten in. Je blijft auteur als je auteur bent, maar als iemand in een tv-productie bijvoorbeeld jouw liedje inzingt, krijgt het productiebedrijf in kwestie ook rechten.

Syncing
Muziek die gemaakt is vóór of gebruikt wordt dóór derden, zoals reclamespots en films, valt onder syncing. Syncing is daarmee minder breed dan publishing. Een syncing agent zorgt ervoor dat jouw muziek bij de juiste opdrachtgever terechtkomt en dat jij als artiest uiteindelijk profiteert van het gebruik ervan.

copyright foto: Brian van Rensen

Inkomstenstroom uit jouw muziek
Als jij muziek maakt (in de zin van componeren/tekstdichten) en deze werken registreert bij Buma/Stemra, zorgt deze organisatie voor het innen en uitkeren van gelden waar je recht op hebt (volgens de Auteurswet en het auteursrecht) bij openbaarmaking van je muziek.

Er wordt niet echt gecontroleerd hoe vaak je individuele track wordt gedraaid. In het algemeen wordt er vanuit gegaan dat muziek wordt afgespeeld op plekken waar een x aantal mensen aanwezig is en degene die de muziek draait, zoals de supermarkt, betaalt op basis daarvan een jaarlijkse bijdrage aan Buma/Stemra. Tegenwoordig speelt ‘fingerprinting’, waarmee muziekgebruik op radio en televisie herkend wordt, hierbij een rol.

Aan de hand van het ‘naburige recht’ int Sena vergoedingen voor de openbaarmaking van muziek namens producenten en uitvoerend kunstenaars (kunnen dus andere zijn dan de componisten/tekstdichters). Een producent is degene die financieel verantwoordelijk is voor de opname van een liedje. Onder uitvoerend kunstenaars vallen naast artiesten dus ook sessiemuzikanten. Zodra een track commercieel wordt uitgebracht (lees: ergens te koop wordt aangeboden) heb je repertoire dat je kunt aanmelden bij Sena. Sena verwerkt playlisten van radio en tv, matcht die met het opgegeven repertoire en keert vervolgens de gelden uit aan de rechthebbende.

copyright foto: Brian van Rensen

Wat doet een publisher?
Een publisher begint met studiosessies opzetten. Hij zet artiesten bijvoorbeeld bij elkaar met een producer en een songwriter. Het doel is om hits te produceren. Als hier een liedje uit is gekomen, stapt hij naar een artiest of label of sync manager. Hij is niet per se verantwoordelijk voor de promotie van jouw liedje, maar voor het productieproces, want een performance is niet het doel. De muziek wordt geëxploiteerd door syncing of doordat iemand er bijvoorbeeld een cover van opneemt.

Wat is de rol van een sync agent?
Een sync agent houdt nauw contact met de liedschrijver en kijkt tegelijkertijd ook naar de markt en beoordeelt aan wat voor soort muziek er behoefte is. Daarbij zet hij zijn persoonlijke smaak natuurlijk opzij. Hij houdt nauw contact met zijn partners en houdt goed in de gaten wat de trends zijn.

Als een sync agent een liedje ontvangt, kijkt hij naar wie de rechthebbenden zijn. Hij vraagt of je verschillende versies wilt aanleveren (dus mp3, WAV, instrumentaal, vocals en alle losse sporen), voor het geval het moet worden aangepast om het ergens te kunnen wegzetten. Bij interesse heeft hij dan alles al klaar staan, inclusief het contract.

Een publisher of sync agent vinden
Het is handig om een publisher te zoeken als je jouw rechten beter wilt beschermen en groter wil denken. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld dat Rihanna jouw liedje gaat zingen. Dat gebeurt sneller als je met een publisher werkt dan wanneer je dat niet doet.

Volgens Daan is een persoonlijke klik belangrijk bij het kiezen van een publisher. Ook is het handig om naar de track record van degene met wie je een deal sluit te kijken: wat voor dingen heeft die persoon al gedaan? Ook andere zaken zijn belangrijk. Een contract met Björn is non-exclusief, waardoor je dus ook met andere partijen een contract mag afsluiten terwijl je bij hem zit. Bij Daan is dit niet het geval.

Aandachtspunten bij syncing
Er zijn wel belangrijke consequenties waar je op moet letten. Bij syncing gaat het om de volgende punten.
– Voor hoe lang teken je jouw track weg? Een redelijke termijn is drie jaar.
– Houd in de gaten wat je krijgt, los van bijvoorbeeld performance royalty’s. Dit noem je een flat fee, of vast tarief.
– Let op de duur van het contract en de transparantie ervan.
– Als je een volmacht geeft, let er dan op dat de andere partij niet zonder jouw medeweten mag syncen, maar dat je hier altijd vooraf van op de hoogte wordt gesteld en toestemming voor geeft.

Valkuilen bij publishing
– Alles wat je binnen de duur van het contract schrijft, valt onder het contract, dus let ook hier op de duur daarvan. Drie jaar is ook hier ideaal.
– Als het contract is beëindigd, staan de liedjes uit die periode nog bij de publisher, dus houd hier rekening mee. Kijk goed naar hoelang die rechten nog bij de publisher blijven. Hier vallen afspraken over te maken, maar de wettelijke termijn is tot 70 jaar na je dood.

Als je bij een uitgever tekent, is het belangrijk om op de motieven van die partij te letten. Björn vertelt: een voorschot krijgen kan tegen je werken. Het is geld dat je toch wel zou gaan verdienen en het risico is voor de uitgever, maar dit kan ook heel anders zitten.

Stel, jij managed een zangeres en Universal heeft interesse in die artiest en biedt aan een voorschot te investeren. Dat kan een hele mooi kans zijn. Echter, als die partij al een vergelijkbare artiest getekend heeft, kan het motief ook het ‘kopen’ en uitschakelen van een concurrent zijn. Diegene kan dan namelijk niet bij een ander tekenen.

Let op of het voorschot terug te vorderen is, anders kun je flink vastzitten. Een uitgever heeft wel altijd een inspanningsplicht bij dit soort regelingen, die is in de Europese wetgeving vastgelegd en dat kan een mogelijke escape zijn. Maar ook dit gaat niet altijd op: er zijn veel rechtszaken geweest waarin het verweer van de uitgever was dat een voorschot geven genoeg inspanning was om de muziek aan de man te krijgen. Waar de inspanning van een uitgever precies uit bestaat, is niet zwart-wit.

Conclusie
Aan het eind van deze sessie valt wel te zeggen dat we een prettig inkijkje hebben gehad in een vrij ingewikkelde kant van het muzikant-zijn. Wil je meer met je muziek? Daar zijn genoeg mogelijkheden voor, maar let wel op met wie je te maken hebt en wat je rechten en plichten zijn, zoals eigenlijk bij elk contract belangrijk is. Succes!