Meld je aan voor Meet The Pro sessie #23: How To Do It Yourself?

De derde Meet The Pro sessie van 2017 vindt plaats op maandag 2 oktober en gaat over hoe je kunt opvallen als een DIY/independent artiest.

Voordat managers, boekers en labels voor je in de rij staan, zul je het vooral zelf moeten doen. Wat te doen als 3FM je niet geschikt vindt voor op de radio of je niet voor de popronde wordt geselecteerd? Hoe zorg je ervoor dat programmeurs wel reageren op je mailtjes? Wat kan je gewoon zelf doen op weg naar succes en wat zijn interessante online kanalen en platformen om gebruik van te maken? Voor antwoorden op deze vragen, en nog veel meer, hebben we de volgende pro’s voor jullie uitgenodigd.

Xander van Dijck – Cloudhead Bookings
Xander zat 5 jaar geleden als gitarist van The Afterveins met zijn handen in het haar, toen hij voor de zoveelste keer een afwijzing ontving. Rebels als dat hij is, bedacht hij een naam en maakte een Facebookpagina en e-mailadres aan. Cloudhead Bookings was een feit en met succes. Het ene na het andere feestje werd georganiseerd, nieuwe optredens volgden en verschillende bands benaderden Xander of hij ook voor hun optredens kon regelen. Inmiddels bestaat Cloudhead vijf jaar en verzorgd Xander de boekingen voor o.a. De Likt, Hausmagger en Henk & Melle.

Bas ‘Bazz’ Barnasconi – Bazzookas/Pinguin Radio
In de jaren negentig was Bazz met zijn Nederlandstalige nu-metalband Van Katoen al het toonbeeld van doe-het-zelf-mentaliteit. Door ludieke en slimme publiciteitsacties werd in korte tijd een grote schare fans opgebouwd. Van Katoen zorgde ervoor dat de verkoop van cd’s via internet verwerkt werden in de albumlijsten en via hetzelfde internet kwam het nummer Lef in de hitlijsten van Indonesië terecht. Ook werd de arrogantie van de Hilversumse radio-deejays aan de

Eline Leijten – Plugify
Het DIY-alternatief voor de reguliere boekingsbureaus? Op Plugify boek je live muziek direct bij de artiest. Van zoeken tot boeken: allemaal gewoon online, zonder tussenkomt van een boeker. Eline Leijten, oprichter en tevens winnaar van het NK Pitchen 2017, schrijft er het volgende over: “Toen ik zangeres van de Hermes House Band was, speelden we aan de lopende band in binnen- en buitenland. Als je niet op zo’n naam kunt teren is het regelen van optredens veel lastiger. Het meeste gaat nog altijd via-via, en boekingsbureaus vragen in mijn optiek vaak te hoge marges. Na drie jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, wil ik me volledig inzetten voor het transparant en ’21e eeuw proof maken’ van de live muziekindustrie. Door muziek boeken gemakkelijk te maken en artiesten zo het podium te geven dat zij verdienen. Deze missie motiveert mij elke dag. Daarom Plugify.”

 

Martijn Crama is weer onze host. Martijn heeft zijn eigen managementbureau Music United en is docent Music Management aan de ArtEZ popacademie.

 

 

Meld je aan voor deze sessie via de aanmeldpagina!

Extra informatie
Datum: maandag 2 oktober 2017.
Locatie: Popunie kantoor. Adres: Pannekoekstraat 102, Rotterdam.
Inloop: 19.30u. Start: 20.00u.
Entree: € 5,- (contant betalen svp!). Wij zorgen voor een drankje!
Meld je hier aan voor deze sessie.

Hoe je zorgt dat social media je cash opleveren in plaats van enkel likes

Een Facebook- of Instagramaccount is voor jou als muzikant misschien wel net zo vanzelfsprekend als een website. Je bent er waarschijnlijk van overtuigd dat het nuttig (misschien zelfs wel noodzakelijk) is om actief te zijn op social media. Tegelijkertijd vind je het ook best lastig om te bepalen hoe je er nu voor zorgt dat het je ook echt klanten oplevert.

Want zeg eens eerlijk: het is best gezellig om via Facebook contact te houden met bekenden. Een groot aantal likes en leuke reacties op een post is hartstikke vlijend. En je komt ook volop interessante filmpjes en inspirerende afbeeldingen tegen. Niks mis mee natuurlijk, maar je rekeningen kun je daar niet mee betalen.

Om te zorgen dat social media echt fans en gigs opleveren, is het handig om iets meer te weten van marketing. En dan met name over wat programmeurs nodig hebben voordat ze met jou in zee gaan. Voordat iemand klant bij jou wordt, zijn er drie dingen noodzakelijk: hij moet je kennen, mogen en vertrouwen. In de marketing worden deze drie samen ook wel de know-like-trust-factor genoemd.

Allereerst is het nodig dat programmeurs weten dat je bestaat en wat voor muziek je maakt (know). Deze stap zetten de meeste muzikanten wel. Ze hebben een website, gaan netwerken en soms plaatsen ze een advertentie. Maar alleen je aanwezigheid kenbaar maken is niet genoeg.

Het is daarnaast erg belangrijk dat potentiële klanten je sympathiek vinden (like). Want iedereen wil uiteindelijk het liefst zakendoen met iemand die leuk, vriendelijk en behulpzaam is. Ten slotte is het essentieel dat ze er daarnaast ook vertrouwen in hebben dat jij een geweldig optreden gaat geven (trust).

Door ervoor te zorgen dat potentiële klanten je niet alleen kennen, maar je ook nog eens sympathiek vinden en bovendien vertrouwen in je hebben, zorg je dat ze jou boeken in plaats van één van die vele anderen.

Het is dus belangrijk om te zorgen dat programmeurs je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Alleen als je aan alle drie deze factoren voldoende aandacht besteedt, zullen je contacten de stap wagen om ook daadwerkelijk klant te worden. Maar hoe zet je jouw socialmedia-kanalen nu zo in dat ze bijdragen aan alle drie deze factoren?

Het is goed om je te realiseren dat elk van deze drie factoren een andere manier van socialmedia-gebruik vraagt. En dat ze uiteindelijk allemaal even belangrijk zijn. Afwisseling is dus belangrijk. Om te werken aan je know-factor is het essentieel dat je nieuwe mensen bereikt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te adverteren op Facebook (je post wordt dan aan veel meer mensen getoond). Een andere manier is een deel-en-win actie organiseren. Door een prijs te verloten onder mensen die jouw bericht delen, zorg je voor een groot bereik en meer naamsbekendheid.

Bij je like-factor richt je je dan weer juist op de mensen die je al kennen. Dat zijn bijvoorbeeld je vrienden of de mensen die jouw pagina liken of volgen. Je wilt het contact met hen onderhouden en verstevigen.

Dat doe je door in je posts te laten zien wie jij bent. Je mag dus een beetje persoonlijk worden. Laat maar zien waar je je naast je bedrijf nog meer mee bezighoudt. Daarnaast werkt het goed om de interactie op te zoeken. Reageer ook zelf op berichten van mensen in je netwerk en deel content die interessant is voor jouw doelgroep.

Voor de trust-factor, tenslotte, is het enorm belangrijk dat je jouw deskundigheid laat zien. Zo merken mogelijke klanten dat jij weet waar je het over hebt. Ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Een goede manier hiervoor is om reacties op je optredens of videomateriaal te delen. Laat resultaten zien.

Om te zorgen dat jouw social media je boekingen opleveren, is het dus essentieel dat je aandacht besteedt aan alle aspecten van je know-like-trust factor. Een goed begin is om voor jezelf te bepalen welke acties je gaat ondernemen voor groei op elk van de drie gebieden.