Een Facebook- of Instagramaccount is voor jou als muzikant misschien wel net zo vanzelfsprekend als een website. Je bent er waarschijnlijk van overtuigd dat het nuttig (misschien zelfs wel noodzakelijk) is om actief te zijn op social media. Tegelijkertijd vind je het ook best lastig om te bepalen hoe je er nu voor zorgt dat het je ook echt klanten oplevert.
Want zeg eens eerlijk: het is best gezellig om via Facebook contact te houden met bekenden. Een groot aantal likes en leuke reacties op een post is hartstikke vlijend. En je komt ook volop interessante filmpjes en inspirerende afbeeldingen tegen. Niks mis mee natuurlijk, maar je rekeningen kun je daar niet mee betalen.
Om te zorgen dat social media echt fans en gigs opleveren, is het handig om iets meer te weten van marketing. En dan met name over wat programmeurs nodig hebben voordat ze met jou in zee gaan. Voordat iemand klant bij jou wordt, zijn er drie dingen noodzakelijk: hij moet je kennen, mogen en vertrouwen. In de marketing worden deze drie samen ook wel de know-like-trust-factor genoemd.
Allereerst is het nodig dat programmeurs weten dat je bestaat en wat voor muziek je maakt (know). Deze stap zetten de meeste muzikanten wel. Ze hebben een website, gaan netwerken en soms plaatsen ze een advertentie. Maar alleen je aanwezigheid kenbaar maken is niet genoeg.
Het is daarnaast erg belangrijk dat potentiële klanten je sympathiek vinden (like). Want iedereen wil uiteindelijk het liefst zakendoen met iemand die leuk, vriendelijk en behulpzaam is. Ten slotte is het essentieel dat ze er daarnaast ook vertrouwen in hebben dat jij een geweldig optreden gaat geven (trust).
Door ervoor te zorgen dat potentiële klanten je niet alleen kennen, maar je ook nog eens sympathiek vinden en bovendien vertrouwen in je hebben, zorg je dat ze jou boeken in plaats van één van die vele anderen.
Het is dus belangrijk om te zorgen dat programmeurs je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Alleen als je aan alle drie deze factoren voldoende aandacht besteedt, zullen je contacten de stap wagen om ook daadwerkelijk klant te worden. Maar hoe zet je jouw socialmedia-kanalen nu zo in dat ze bijdragen aan alle drie deze factoren?
Het is goed om je te realiseren dat elk van deze drie factoren een andere manier van socialmedia-gebruik vraagt. En dat ze uiteindelijk allemaal even belangrijk zijn. Afwisseling is dus belangrijk. Om te werken aan je know-factor is het essentieel dat je nieuwe mensen bereikt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te adverteren op Facebook (je post wordt dan aan veel meer mensen getoond). Een andere manier is een deel-en-win actie organiseren. Door een prijs te verloten onder mensen die jouw bericht delen, zorg je voor een groot bereik en meer naamsbekendheid.
Bij je like-factor richt je je dan weer juist op de mensen die je al kennen. Dat zijn bijvoorbeeld je vrienden of de mensen die jouw pagina liken of volgen. Je wilt het contact met hen onderhouden en verstevigen.
Dat doe je door in je posts te laten zien wie jij bent. Je mag dus een beetje persoonlijk worden. Laat maar zien waar je je naast je bedrijf nog meer mee bezighoudt. Daarnaast werkt het goed om de interactie op te zoeken. Reageer ook zelf op berichten van mensen in je netwerk en deel content die interessant is voor jouw doelgroep.
Voor de trust-factor, tenslotte, is het enorm belangrijk dat je jouw deskundigheid laat zien. Zo merken mogelijke klanten dat jij weet waar je het over hebt. Ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Een goede manier hiervoor is om reacties op je optredens of videomateriaal te delen. Laat resultaten zien.
Om te zorgen dat jouw social media je boekingen opleveren, is het dus essentieel dat je aandacht besteedt aan alle aspecten van je know-like-trust factor. Een goed begin is om voor jezelf te bepalen welke acties je gaat ondernemen voor groei op elk van de drie gebieden.
Maaike van Steenis is trainer en leert creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.