Investeer in Talent: Beau Zwart & Vincent Boy Kars

De Rotterdammers Beau Zwart (componist) en Vincent Boy Kars (regisseur) zijn de afgelopen twee jaar bezig geweest met het maken van de soundtrack voor de film Drama Girl. De score zien zij als een op zichzelf staand werk dat ook los van de film beluisterd moet kunnen worden. Daarom is de droom om deze om te vormen naar een volwaardig luisteralbum en het resultaat uiteindelijk met een voltallig synth band live te performen. Voor dit mooie project hebben ze jullie hulp nodig, want juist nu is het belangrijk om kunst en cultuur voort te zetten en niet op te geven!

 

De Film
Drama Girl is een filmexperiment waarin twintiger Leyla De Munck de hoofdrol speelt in een film gebaseerd op haar eigen levensverhaal. De film ging in première tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam, was genomineerd voor een Tiger Award en was vanaf 5 maart te zien in de Nederlandse filmhuizen. Door de coronamaatregelen zijn alle bioscopen op dit moment helaas gesloten, maar de film is nog wel te streamen via Picl en Vitamine Cineville.

 

De score en het album
Tijdens het maken van de score hebben Beau Zwart en Vincent Boy Kars geprobeerd om het gevoel van traditionele filmmuziek uit de jaren ’60 en ’70 om te zetten in elektronische muziek. Het resultaat is een melancholische score met invloeden van jazz, klassiek, hiphop, house, pop en elektronica.
De score willen ze nu transformeren naar een luisteralbum, waarmee ze willen laten zien en horen dat filmmuziek veel meer is dan begeleiding van beeld.

De crowdfunding
Het doel is om een budget te krijgen om dit te kunnen verwezenlijken. Zo moeten er nieuwe arrangementen worden gemaakt van de composities, de stukken moeten opnieuw worden afgemixt en gemasterd en het album moet worden vormgegeven.

Het resultaat zal voor iedereen toegankelijk worden gemaakt door het uitbrengen van het album op alle streamingsdiensten, een fysieke release op vinyl en een bijbehorende liveperformance. De release en concerten zullen voor dit najaar op de planning staan. Afhankelijk van de donatie krijg je o.a. een ticket voor de live performance, het album op vinyl, een originele track, een prive concert, een dj-set of je (bedrijfs)naam komt op de credits van het album te staan.

“We hopen dat jullie ons willen steunen en na deze dramatische tijden de release van het album met ons komen vieren!” – Beau Zwart en Vincent Boy Kars

Ga snel naar de VoorDeKunst-pagina en check hoe je dit project kan steunen!

Online je muziek promoten: inspiratie voor 6 soorten posts op social media

Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? Mirjam Sieben van Onlightning deelt in april i.s.m. Popunie vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing.

Stap 2a: wordt zichtbaar op social media.
In mijn vorige blog heb je geleerd in welk ‘muzikaal seizoen’ je zit. Je weet nu dat je, ongeacht in welk ‘seizoen’ je zit, zichtbaar moet blijven op social media. Maar ja, wat dan?

Rommel je maar wat aan? Post je – op het moment dat je iets hebt bedacht – iets online en krijgt daar vervolgens minder respons op dan je eigenlijk zou willen? En heb je geen idee wat je dan wél zou moeten posten om impact te maken?

In dit tweede artikel leg ik je de zes volledige ‘content formats’ uit die ervoor zorgen dat je op een afwisselende manier gaat communiceren op social media.

1) CULTUUR
Stel jezelf de vraag: welke cultuur hoort er rondom m’n muziek? Welke lifestyle-elementen horen er allemaal bij het genre/niche waar m’n muziek toe behoort? Of zijn er misschien thema’s die binnen m’n muziek vaak naar voren komen, die niet per se met de muziek zelf te maken hebben?

Cultuur is al datgene wat vanzelfsprekend is. Als je aan een vis zou vragen wat hij ziet, dan noemt hij alles behalve het water. Dat is te normaal om waar te nemen. Pas op de toonbank van de visboer realiseert die vis zich hoe belangrijk water was. Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort.

Dit kun je ook zo zien binnen bepaalde muziek-stromingen. Hieronder vallen o.a. het geheel van normen en waarden, de voeding, lichaams-versieringen, eetgewoonten, kleding, godsdienst, tradities en muziek en dans. De lichaamstaal speelt ook een rol, gedrag en non-verbale communicatie kunnen verschillen. De cultuur is in feite een optelsom van deze kenmerken.

Een aantal voorbeelden van m’n eigen band The Dirty Denims, waarmee we ‘happy hardrock’ maken:

Normen en waarden: niet te moeilijk doen, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, don’t worry be happy, niet zeuren, flexibel zijn, etc.

Voeding: bier, vlees, BBQ, hamburgers.

Lichaamsversiering: plectrumkettingen, festivalbandjes, baarden.

Eetgewoonten: tussendoor, lekker, om geen honger te hebben, bourgondiër.

Kleding:
bandshirts, spijkerbroeken, sneakers, kistjes, Converse Allstars, leren jasjes.

Godsdienst: atheïst.

Tradities: heavy metal handgebaar.

Muziek en dans: moshen, airguitar, gebalden vuisten in de lucht

Hobby’s: concerten/festivals bezoeken, sleutelen aan auto’s/motoren, het verzamelen van cd’s/vinyl, instrument spelen.

Je wil deze cultuur zichtbaar gaan maken in je uitingen, zodat mensen zich aangesproken voelen, zich verwant voelen met jou én met de andere fans van je muziek. Denk aan een magazine. Je hebt een tijdschrift gekocht op basis van het onderwerp (bepaalde niche bijvoorbeeld, zoals een computerblad, of een tijdschrift over classic rock), de titel (je kent het al, of je hebt er van gehoord en het maakt je nieuwsgierig), de vormgeving (huisstijl/artwork) en de teksten die erop staan. Je komt thuis, ploft op de bank en je gaat bladeren. En dat moet als een warm bad van herkenbaarheid voelen. Je vind het lastig om ‘m weg te leggen en voor het weet heb je ‘m uit.

Zo wil je ook dat jouw social media kanalen aanvoelen voor je volgers. Daarom is ‘cultuur’ de meest belangrijke content soort voor muzikanten. Want je kocht het tijdschrift voor de redactionele stukken. Niet voor de advertenties. Maar als die advertenties voorbij komen vind je het niet erg.

2) OPTREDENS
Er vanuit gaande dat je een artiest/band bent die regelmatig wil optreden, is één van de belangrijke content formats posts over optredens. Mocht je een lange tijd geen optredens hebben gepland, of zelfs een artiest/band zijn die zich daar helemaal niet op focust, dan kun je deze laten vervallen.

Onder deze content-soort valt o.a.:
– Aankondigingen van komende optredens (incl. eventuele ticketlinks)
– Foto’s en video’s van afgelopen optredens
– Live-uitzending tijdens een optreden
– Throwback Thursday achtige posts over optredens in het verleden

Foto’s/video’s van ‘achter de schermen’ bij een optreden, bijvoorbeeld backstage of bij een soundcheck, horen meer bij de ‘Behind The Scenes’ content soort. Dit gaat dus vooral over het ‘openbare’ gedeelte van het optreden.

3) BEHIND THE SCENES
Laat datgene zien wat normaal niet zichtbaar is voor je volgers. Dit kunnen twee dingen zijn:

Muziek gerelateerde behind the scenes, zoals ‘making offs’ van studio, video of foto’s van repetities, pakketjes van verkopen uit webshop, voorbereidingen shows, backstage, bandmeetings en ga zo maar door. Dit zijn vaak ‘on the moment’ posts die je niet gaat inplannen maar waar je wel rekening mee houdt in je planning. Maar het kunnen ook wél ingeplande berichten zijn natuurlijk, bijvoorbeeld als het ‘terugblik’ posts zijn. Het kunnen ook live-uitzendingen zijn vanuit de studio of repetitieruimte bijvoorbeeld.

Persoonlijke behind the scenes, zoals huisdieren, familie, vakantie, hobby’s, diner/lunch. Het mogen ook gewoon de simpele dingen in het leven zijn, zodat je volgers zien dat je ook gewoon een mens bent naast je rol als artiest.

Hier versta ik ook band-gerelateerde dingen onder, zoals vragen die bandleden beantwoorden over hun eigen leven maar ook over hun rol in de band. Ik stuurde een lijst met vragen naar de bandleden. Als je al deze vragen en antwoorden vervolgens los post, met steeds weer een andere foto van het desbetreffende bandlid, dan heb je zo alweer tientallen posts op de plank liggen.

4) PROMO
Met ‘promo-posts’ zorg je ervoor dat je fan een volgende stap maakt in het supporten van je muziek.

Denk bijvoorbeeld aan:

– Een uitnodiging om je ook te gaan volgen op een ander social media kanaal

– Een uitnodiging om lid te worden van je Facebook-groep

– Een uitnodiging om lid te worden van je nieuwsbrief

– Een uitnodiging om een review te plaatsen op je Facebook-pagina

– Een uitnodiging om merchandise te kopen

– Een speciale sale

– Een goede review uit de pers (dit ‘bewijst’ aan de volger dat die goede smaak heeft)

Dit zijn de ‘look at me!’ en ‘Me! Me! Me!’ posts, maar omdat je ook andere dingen deelt, zullen je volgers dit niet vervelend vinden. Hoe meer andere posts, hoe vaker je promo kunt plaatsen. Het gaat hier om de juiste verhoudingen t.o.v. de andere soorten posts.

5) VERHAAL / VISIE
Verhaal
Met persoonlijke verhalen maak je echte connectie met je volgers. Het vertelt wat over jou en/of je band, je/jullie muziek en je/jullie achtergrond.

Ieder genre leent zich voor persoonlijke verhalen, alleen de insteek zal per genre verschillen. Het niveau van ‘emotionele content’ kun je zelf het beste aanvoelen. Wat past bij je muziek en waar zitten liefhebbers daarvan op te wachten?

Bijvoorbeeld: een singer/songwriter met diepgaande teksten, zal ook eerder de emotionele connectie opzoeken met zijn/haar publiek dan een happy hardrock band (om maar een voorbeeld te noemen, haha). En een politieke punkband zal meer diepgaande verhalen schrijven dan een pretpunk band met luchtige lyrics.

Wel of niet emotioneel: met verhalen maak je échte connectie. Het zet jou en je muziek binnen een grotere context.

Visie
Een post met persoonlijke visie of inspiratie trekt like-minded mensen aan, die dezelfde missie, visie of waarden hebben als jij. Denk aan:

– Waar je lyrics over gaan. Post bijv. (een stuk van) een songtekst en leg het uit. Of laat je gewoon inspireren door waar jullie liedjes in het algemeen over gaan en schrijf daar een post over.

– Visie op muziek (bijv.: muziek moet vernieuwd zijn. Of juist: muziek moet je mee terugnemen naar vervlogen tijden).

– Visie op de wereld (hoe jij bijv. denkt over politiek, natuur, economie, spirituele onderwerpen of geloof).

– Visie op persoonlijke dingen (bijv. over hobby’s of dingen die te maken hebben met de cultuur rondom je muziek).

Het kunnen lange verhalen zijn, maar ook kortere quotes (van jezelf of anderen) of positieve vibes.

6) VRAAG
Met het stellen van vragen krijg je betrokken publiek. Het kan van alles zijn. Als muzikant zijnde wil je namelijk van alles weten over je volgers, omdat je zo een beter beeld krijgt van hen en wat hun interesses zijn. Je kunt de vragen dus opdelen in:

Inhoudelijke vragen: je kunt ze bijvoorbeeld laten meebeslissen met bepaalde dingen. Zoals artwork voor album of merchandise of de liedjes die je op je setlist zet. Of laat ze hun mening geven over welk album of liedje van jou ze het best vinden. Of vraag aan ze aan welke bands of woorden ze moeten denken bij jouw muziek. Of… nou ja, je begrijpt het wel.

Persoonlijke vragen: een kans om je ideale fan nog scherper te krijgen. Stel ze persoonlijkere vragen, zoals hun favoriete website(s), tijdschrift(en), band(s), film(s), etc. Grote kans dat het je nog op ideeën brengt voor cultuur-posts (dat heb ik ook regelmatig). En mensen vinden het ook gewoon leuk om zulke vragen te beantwoorden, dus je ‘engagement’ gaat omhoog.

Maak polls op Facebook of in stories op Instagram, of stel juist een open vraag en vraag om antwoord in een reactie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is altijd wel een vraag te stellen aan je volgers. Zorg ervoor dat je concrete vragen stelt zodat de stap tot actie om te antwoorden voor mensen klein is.