Interview: Jessy Yasmeen

“Zweet op mijn voorhoofd, maar ik haalde eruit wat erin zat”

Huh? Ik? Ben ik de winnaar? Jessy Yasmeen kon het eerst niet geloven toen haar naam werd genoemd. Maar het was waar, ze had zojuist de prestigieuze Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam gewonnen, een initiatief van de Popunie. Maar helemaal vlekkeloos verliep haar optreden niet. Drie dagen later spreken we Jessy bij Jordy’s Bakery op de Nieuwe Binnenweg.

“Ik hoorde mezelf tijdens het optreden niet goed zingen”, zegt ze en dat is misschien wel de nachtmerrie van iedere zanger/zangeres. Maar wat doe je dan? “Je hebt geen keuze, je moet door. Het zweet liep over mijn voorhoofd en ik zong voor een groot deel volledig op gevoel, dat kan volledig verkeerd uitpakken. Ik geef altijd 100% input, maar je weet nooit of je ook 100% output krijgt. Gelukkig heeft het publiek het niet gemerkt en heb ik de jury kunnen overtuigen”.

Je optreden zag er verrassend uit en klonk als een nieuwe weg.

“Nadat ik me als singer/songwriter in eerste instantie thuis voelde in de countryrock, verschuift mijn muzikale richting momenteel meer naar indiefolk in combinatie met elektronica en visuals. En die weg heb ik ingezet met mijn 20-minuten set tijdens deze Grote Prijs”.

Had je bewust gekozen voor zo’n klein en intiem optreden?

“Jazeker, ik wilde een uniek optreden doen. In een minimale bezetting, alleen samen met een drummer. Het ging me om een beetje afwijken van de gebaande paden en ik realiseer me dat ik daarmee een risico nam. Voor hetzelfde geld had niemand het goed gevonden. Ik wilde een totaalperformance neerzetten, met soundscapes en videobeelden met caleidoscopen. In eerste instantie heb ik geprobeerd om alles in het Nederlands aan elkaar te praten, maar dat klonk voor geen meter. En dus koos ik ervoor om het in het Engels te doen”.

In eerste instantie was je niet eens geselecteerd.

“Ik had wat songs aangeleverd en ging vervolgens op gesprek met de jury van de voorselectie en in een close call viel ik nipt af. Maar ik wilde per se meedoen en heb me toen gestort op de alternatieve mogelijkheid om tóch mee te kunnen doen: publieksstemmen verzamelen. Ik heb dagen achter elkaar mensen ge’appt, gemaild en via social media benaderd. En met succes”.

En daar sta je dan met deze mooie titel op zak. Wat ga je met de prijs van €1.000 doen?

“In eerste instantie wil ik verspreid een aantal singles met videoclip uitbrengen, om zo de aandacht van het publiek vast te houden. Mijn droom is om ooit iets op vinyl uit te brengen, maar dat kost veel geld. Als winnaar van deze Grote Prijs mag ik ook optreden tijdens het Bevrijdingsfestival in Rotterdam en ik ben automatisch genomineerd voor De Belofte categorie van de Rotterdam Music Awards. Inmiddels stond er een groot artikel in het AD en besteedde RTV Rijnmond aandacht aan mijn winst. Het levert veel op. En ik heb nog dromen genoeg”.

Je voelt de vraag al aankomen…

“Ja haha, welke dromen ik heb. Mijn ep van afgelopen juli was een droom, ik heb opgetreden in Berlijn en Paradiso en veel getoerd door Nederland. En wanneer ik, naar verwachting, in februari 2020 ben afgestudeerd als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener wil ik me volledig storten op de muziek. Mijn uiteindelijke grote droom is doorbreken als internationaal gevestigde artiest en daarna een eigen label oprichten waarmee ik andere muzikanten naar de top help en waar mensen werken die willen re-integreren in de maatschappij. Verder wil ik graag een keer optreden op Glastonbury (Engeland) en Coachella, een megafestival in Indio, Californië”.

Je gaat lekker, en dat terwijl je jezelf alles hebt aangeleerd.

“Ik ging op mijn tiende gedichtjes schrijven, vier jaar later leerde ik mezelf gitaar spelen en toen ik op mijn 18de begon met kleine optredens in Café de Bel, hier in Rotterdam, kreeg ik veel positieve feedback. Nu ik deze mooie prijs heb gewonnen, pak ik graag door. Alle promotie en zoektochten naar speelplekken doe ik op dit moment nog zelf, maar ik ben op zoek naar een managementbureau dat mij dat uit handen kan nemen. Via social media kwam ik al wel in contact met een geïnteresseerd bureau in Australië, en misschien ga ik daar wel heen om te spelen. Maar voor de Nederlandse markt, en later ook die van bijvoorbeeld Duitsland en Engeland, zou ik graag willen werken met een goed bureau in de buurt”.

Meer over Jessy Yasmeen vind je op haar website of Facebook-pagina.

Investeer in Talent: Full Circle Studio

Het nieuwe hiphop collectief NSE (New Self Educated) heeft het plan om een studio te bouwen om hiermee opkomende jonge artiesten te ondersteunen in o.a. het opnemen, mixen en masteren van tracks. Lees hieronder hun uitleg..

Als collectief valt het ons op dat de barrière tot het toetreden naar de hiphopwereld hoog kan zijn voor jongeren als het aankomt op het opnemen, mixen en masteren van muziek en zagen dit als kans om een helpende hand te kunnen bieden door zelf een studio te bouwen door de jongeren, voor de jongeren. Crowdfunding geeft ons de mogelijkheid dit te verwezenlijken in samenwerking met de jongeren die wij later willen ondersteunen.

Het idee van het crowdfunding concept is gebaseerd op het bouwen van een studio. Deze studio gaat worden beheerd door de members van NSE (Micha, Ismael, Kevin, Duane) en gaat worden opengesteld voor de lokale artiesten. Deze kunnen tegen een relatief goedkope prijs bij ons komen voor onder andere recordings (door Micha Ismael, Kevin), mixing/mastering (Kevin), social media coverage (Duane). Tevens krijgen zij een kans om op een volgend event op te treden als hun skills dermate ontwikkeld zijn dat ze een perfomance kunnen dragen. Wij zijn er uiteraard ook voor tips en het meekijken naar de act.

Wil je deze actie steunen? Check dan hun crowdfunding-pagina.