Interview: Clubhuis De Rotte Tiet

clubhuis de rotte tietOp zaterdag  5 april vindt de tweede editie van Clubhuis De Rotte Tiet plaats in Waterfront Rotterdam. Clubhuis de Rotte is gebaseerd op de Titty Twister bar uit de Quentin Tarantino film From Dusk Till Dawn. Een avond vol rockabilly, psychobilly rock ’n roll muziek en uiteraard sexy dames (en heren)! Wij spraken met Jesse van der Heijden over dit evenement.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Jesse van der Heijden, acht jaar geleden verhuisd uit Eindhoven om hier in Rotterdam muziek te studeren. Vanuit die opleiding is de band Liptease & The Backstreet Crackbangers ontstaan die nu vijf jaar bestaat. Als band Liptease maken we ons erg druk en zijn we heel serieus als het gaat om de toekomst. De toekomst voor onze muziek maar ook op zakelijk gebied. Zo komt onze eerste officiele release avond als opening voor onze promotour dit jaar. Ik ben ook bezig met een project met een zoute zeemans nasmaak, maar daar zwijgen we nog over… Tipje van de sluier: piraterij en hillbilly’s! Ik peuter wel eens uit de neus of bijt zo nu en dan een nageltje…

Wat is De Rotte Tiet?
Clubhuis de Rotte Tiet is gebaseerd op de Titty Twister bar uit de Quentin Tarantino film From Dusk Till Dawn. Mijn persoonlijke droom is om uiteindelijk echt een dergelijk clubhuis op te zetten net buiten Rotterdam, waar je herrie kan en mag maken en waar dingen kunnen die je op bijvoorbeeld het Stadshuisplein niet zal zien. Gewoon een plek waar wij “volwassenen” graag komen.

“In een land waar bezuinigd wordt op alles wat god geschapen heeft om het leven wat kleur te geven, kan het soms wat grijs getint zijn. Het hele mannenlijf moet tot op de anus of kaal en/of gebleekt zijn. En de elegantie in een vrouw heeft plaats gemaakt voor arrogantie. Daar waar de portemonnee plat staat, wordt het lichaam rijkelijk volgehangen met onbetaalbare en vaak inhoudsloze bagger om onze talrijke onzekerheden aan te vullen. De Rotte Tiet is geen club waar je een hele nacht schofterig wordt ontdaan van alle welverdiende centen. Nee, een échte club, een clubhuis met een deur-beleid waar vrouwen met cup D en mannen met cup B welkom zijn. Daar waar muziek hard is en waar je niet komt om bekeken te worden, maar om te bekijken, luisteren, genieten, drinken en feesten.” Dat is een stukje uit de omschrijving en visie van het uiteindelijke clubhuis, zoals het moet worden.

Het is dus bedoeld om een ongedwongen leuke avond te hebben en de ‘echte’ mensen uit ‘de scene’ of geïnteresseerde te ontmoeten en met ze te drinken. Het is ook een plek waar mensen input hebben. Het gaat niet alleen maar op mijn manier. Om een voorbeeld te geven: Rocky is een knul uit Rotterdam en vroeg mij: “Jesse zou ik eens plaatjes mogen draaien?” “Prima!”, zeg ik. Zegt hij twee dagen later: “Kan er dan ook een microfoon bij de draaitafels komen, zodat ik mijn plaatjes kan aankondigen?” Dit zijn die dingen waar ik zelf niet op zou zijn gekomen, maar wat ik wel helemaal te gek vind! Zo heeft iedereen op hun manier input in het uiteindelijke resultaat. Of je nou bezoeker bent of worstenbakker. Mijn goede vriend en compagnon Dennis wist van mijn idee en vertelde me: “Ok, een compleet clubhuis is misschien nog te vroeg, waarom maken we er niet een avond van? Ik help je wel!” En het idee was daar…

Waarom hebben jullie gekozen voor Waterfront Rotterdam als locatie?
Waterfront Rotterdam is een zaal waar veel mensen goede herinneringen aan hebben en de zaal is fantastisch. Het heeft een beetje een underground sfeertje. Gezien alle ontwikkelingen binnen de stad is het lastig het hoofd boven water te houden als je afhankelijk bent van de gemeente Rotterdam. Juist de kleine initiatieven hebben waarde binnen Rotterdam of de initiatieven die onafhankelijk zijn. Duidelijk voorbeelden zijn Schorem Barbier en Haarsnijders op de Nieuwe Binnenweg of Hans Worst op de Coolsingel. Deze ondernemingen hebben allemaal veel invloed binnen de rijke scène in Rotterdam.

Veel andere zalen hadden te veel regels en beperkingen. Livemuziek op de zaterdag avond tot 4 uur is ergens anders niet te doen, omdat er gekeken wordt vanuit zakelijke aspect en wellicht met de hete adem van de gemeente. Waterfront leent zich om een avond te organiseren in het belang van onze rijke scene, zonder hier een belachelijke huur voor te berekenen of een woensdagavond aan te bieden. We hebben zelfs wat van de drankprijzen afgekregen in het belang van onze gasten en om het live aspect in Rotterdam nog wat hoog te houden.

De eerste editie was packed en ze hebben een goede bar gedraaid die avond. Ik vind het echt kicke dat een zaal dat realiseert in deze stad! Dit hebben de liefhebbers van niet elektronische muziek of dj’s nodig. Er hangt kennelijk een negatieve deken over Waterfront na het sluiten jaren geleden, omdat er in de WATT meer te verdienen was. Maar de mensen die het nu runnen zijn ruimdenkend en zeer geschikt voor initiatieven als de Rotte Tiet.

Hoe zijn de reacties van de bezoekers?
De reacties waren op voorhand van de eerste editie al zeer lovend. Gelukkig hebben we onlangs het event Scumbash gehad, waarmee wij opeens erg verwend werden in Rotterdam! Toen wij daarvoor Clubhuis de Rotte Tiet lanceerde klapperde al veel oortjes, maar was het wachten op de grote versie van Clubhuis de Rotte Tiet, namelijk Scumbash. Dat alle liefhebbers ook in de late uurtjes op hun wenken zouden worden bediend was een kwestie van tijd en dat hebben we gemerkt tijdens de voorbereidingen van de eerste editie. De behoefte naar een goed event met livemuziek was welkom. De reacties naderhand waren nog veel toffer! De nodige paracetamollen zijn geslikt, eieren zijn gebakken en abortussen zijn gepleegd.

Wanneer is, na zaterdag 5 april, de volgende editie?
Er is nu maar één editie geweest en in verband met de Scumbash is de tweede uitgesteld naar zaterdag 5 april. Dit natuurlijk omdat de potentiële gasten hun zuur verdiende centjes maar één keer kunnen uitgeven en dat kunnen wij de mannen van Scumbash natuurlijk niet aandoen. Het is ook alleen maar tof om zo alles binnen deze groeiende scene binnen Rotterdam op elkaar af te stemmen en afwisselend te plannen om zo de stad uiteindelijk beter te maken. Wij zullen dit blijven doen en ik hoop dat dit in de toekomst zo veel mogelijk zal gebeuren, vanuit de grotere en ook de kleinere events. Dit zorgt voor een voldaan en verwend publiek en dus goede reacties en veel plezier.

Hoe kijk je terug op de eerste editie?
Om eerlijk te zijn waren wij blij verrast. We hadden een vermoeden dat het druk zou worden en gezellig, maar dit was echt overdreven. Iedereen heeft tot in de late uurtjes gefeest. De bands hebben die avond lekker gespeeld en de plaatjes waren wel overwogen. Vanaf het begin doen wij dit met het oogpunt quitte te willen spelen. Wij doen dit uit een flinke basis liefhebberij en het is meer een hobby, omdat ook wij van een feestje houden. We hebben afgesproken dat alles wat verdiend wordt op deze avond, terug in iedereens clubhuis wordt gestopt, zodat iedereen ook financieel een steentje bijdraagt aan hoe het clubhuis uiteindelijk zal worden. Deze keer is het dus weer een stukje extremer en toffer ten opzichte van de vorige keer. Er waren nog genoeg dingen die we kunnen ‘fine-tunen’, maar al met al een zeer geslaagd feest.

Welke bands komen er op zaterdag 5 april spelen?
Voor deze keer hebben we weer uitgepakt:
We beginnen de avond met een traditionele rockabillyband genaamd The Rhumba Kings. Onder leiding van meester bassist Marc Spex spelen zij een leuke mix aan originele en zelfgeschreven rockabilly. Hiervoor haal je je opgepoetste dansschoentjes uit de kast en zorg je dat je op tijd binnen bent!
(22.00 tot 22:45 uur)

Daarna is het de beurt aan de Milwaukee Wildmen. Hier vooraan staan: vrouwen met ballen of mannen met kloten Of echt oversised mannen en vrouwen die niets te vrezen hebben. Dit is hakken met de kraan open. Vette muzikale psychobilly en gegarandeerd feest.
(23.30 tot 00:15 uur)

En als we dan helemaal padje af zijn wordt het smerig met Pignose Willy’s. Vette blues rock ’n roll boogie, foot stompin hip shakin’ electric snakin billy. Een tweemans formatie die vooral incidenteel optreed, niet vaak te zien dus. Niet omdat ze zo enorm kut zijn, maar dit is bewust. Het is even diep in de buidel tasten, maar dan heb je ook wat aparts. Dit is de dronkemans herrie en ik denk een goede afluister van deze tweede editie.
(01.00 tot 01.45)

5 april

Waarom deze keer geen Rotterdamse acts?
Er is geen bewuste keus geweest geen Rotterdamse bands te programmeren. Het is heel verstandig dit wel te doen om de opkomst wat zekerder te maken, maar wij willen eigenlijk gewoon programmeren wat wij denken dat tof is. Vorige keer hadden we Liptease als enige Rotterdamse act. Clubhuis de Rotte Tiet is bedoeld voor onze gasten en daarom programmeren we ook zo. Aals er iets Rotterdams is wat we echte te gek vinden programmeren we dat. Dus niet omdat het Rotterdams is, maar omdat het goed is! We hebben wel wat Rotterdamse bands op het oog, maar dat is er gewoon nog niet van gekomen… De “rand” programmering is echter wel nogal uit deze streek, omdat we zo veel mogelijk initiatieven binnen de deuren willen hebben. Dat zijn vaak de individuen in of rond Rotterdam die de stad kleur geven en dat vind ik heel belangrijk. Creatievelingen bij elkaar zetten zorgt meestal voor een goede en ruimdenkende sfeer, letterlijk!

Waarom heb je ervoor gekozen om het te plannen tijdens Motel Mozaïque?
Misschien ook wel een beetje ondeugend, juist om Clubhuis de Rotte Tiet, Waterfront en alle geïnteresseerde mee te laten tellen. Laat je je een vetkuif knippen, kun je die avond om twaalf uur naar huis, omdat zelfs tijdens Motel Mozaïque na twaalven alleen maar dj’s staan te draaien. Dit vind ik persoonlijke een beetje jammer aan deze stad en haar uitgaansleven, maar dat is mijn mening. Ik denk dat wij met onze non profit programmering een juiste aanvulling zijn voor dat festival, ook na twaalven. Nee, nu hebben alle niet hipsters ook een plek waar ze naar toe kunnen dit weekend. Misschien een beetje schoppen… Het gaat ons ook om die laten uurtjes en het zijn juist die vage uurtjes die de nacht kleur, geur en smeur geven. Ik vind Motel Mozaïque een leuk initiatief, heb er zelf zo nu en dan ook wat voor gedaan. Jammer dat alleen op dezelfde plekken weer dezelfde type feestjes/programma’s zijn. Alleen nu allemaal tegelijk.

Hoe selecteren jullie de bands?
Een band moet goed zijn, strak maar vooral een bepaald gevoel geven. Voor ons is dat, dat je de drang heb om te dansen, zweten, rocken of schreeuwen. Je moet ook een beetje baldadig worden van een band. Je moet je als man man gaan voelen en als vrouw sexy. Je moet even de tijd vergeten en lekker mee kunnen doen. Je moet het naar je zin hebben… Sommige bands hebben dat heel sterk en die bands willen wij! Wel proberen we een beetje gevarieerd te programmeren, alles wat binnen deze ‘criteria’ valt is een optie. Zo wil ik bijvoorbeeld nog eens een gruwelijke glamrock band met spandex en hoge noten, maar dat wil nog niet echt lukken…  Dat komt wel! Het gevoel moet goed zijn bij een band. Er zijn niet echt selecties, het is een gevoel.

Kan je al een tipje van de sluier oplichten over de derde editie?
Ja, we hebben wilde plannen. Er komt een buiten editie, deze zomer nog. Dat is een hoop extra werk, maar het lijkt me te gek als je straks in hartje Rotterdam onder het genot van een zonnetje en een biertje een dansje kan wagen aan de Maas. Ik wil auto’s, drank, goede livemuziek, porno, een grote markt, BBQ, rock ‘ roll, gezelligheid, sexy meiden, hooibalen, kuiven, liefde en onverantwoord genot. We mikken nu op 26 juli, eerlijk gezegd een beetje in afwachting van de opkomst aanstaande zaterdag. ’s Middags willen we aan de Maas een terrein afzetten en dan ’s avonds zullen de deuren van het clubhuis open gaan voor de welbekende lange nacht. Het wordt tevens een terugkomend concept met bands die door het jaar heen binnen hebben gespeeld tijdens de reguliere avonden. De Dikke Clubhuis de Rotte tiet Zomer op je bol bash!

Kunnen bands zich aanmelden als ze willen spelen tijdens de volgende editie, zo ja hoe?
Zeker weten en dat doen bands al. Alles checken we! Niet alleen als programmeurs, maar gewoon als muziekliefhebbers. Als er kicke bands zijn die een stevige pot kunnen weg tikken, graag. Ook als je ons wil verrassen met iets niet voor de hand liggend, ben je altijd welkom. Zolang er maar gevoel inzit. Om een voorbeeld te geven van een band die ik heel goed en verrassend geprogrammeerd vond: Focus op Baroeg Open Air 2013 in het Zuiderpark. Na een middagje ruw metal en beukende kuiven te hebben doorstaan, was het tijd voor dit muzikale hoogstandje. Dit zou vet worden, dus de tent stond vol, maar het gros was afwachtend en een beetje de kat uit de boom kijkend. Het was ook naar mijn mening een gewaagde keus maar na tien minuten was iedereen om. Niet direct een eerste keus voor velen, maar enorm op zijn plaats. Vond het echt een toffe plek voor zo’n toffe band. Ouwe mannenrock tussen de ‘jonkies’, echt mijn festival momentje 2013. Heel mooi om te zien en hiermee wil ik zeggen dat alles mogelijk is. Als jij M. Glinka kan spelen op een mond harp, als het tof is, wil ik het horen. Nogmaals: als het gevoel er maar is. Doen dus, stuur ons een privé bericht op Facebook!

Moeten de bands verder nog aan bepaalde eisen voldoen?
Nou nee. Tof zijn, vies, vuig, gemeend en doordacht. Niet vanuit een carrière move geschreven, maar vanuit een hart.

Welke bands zou je graag willen boeken als het mogelijk was?
Wat voorbeelden van bands die wij nog heel graag zouden willen hebben zijn: Urban Voodoo Machine, The Spuny Boys, Focus, Bluegrass Boogieman, Jamie n Common, Sir Psyko and His Monsters, Batmobile, Peter Pan Speedrock, Demented Are Go, El Rio Trio of bijvoorbeeld Voodoo Swing. Een deel hiervan speelde op Scumbash, maar ik ga niet zeggen dat ik ze niet zou willen hebben, omdat het anders na-aperij zou zijn. Dit is nou eenmaal wat je wil hebben op dit soort feesten. Dit is de top, zeer gewenst en goed.

Uiteraard houden we wel onze ogen open om te zien welke bands/muziek zich voor Clubhuis de Rotte Tiet leent. Mijn persoonlijk favoriet is natuurlijk Peter Pan Speedrock. Als Eindhovenaar is dit met de paplepel ingegoten. Deze gasten ademen die stad en haar inwoners. Dat is iets om trots op te zijn. Toen ik op mijn zeventiende in Eindhoven op mezelf ging was dit dagelijkse kost. Deze gasten zijn mijn helden en of het nu in de Rotte Tiet avonden of in het uiteindelijke clubhuis is, zij spelen ooit op ons feestje. Dat weet ik zeker! Misschien deze zomer al, maar dat ligt een beetje aan de subsidies… We gaan ervoor!

Vind je dat er in de stad genoeg optreedmogelijkheden zijn voor rockabilly bands?
Mogelijkheden zat, het wordt alleen niet zo vaak geprogrammeerd. De Rotte Tiet is niet zozeer een rockabilly feestje, maar je heb bijvoorbeeld Rockabille Dazzle, wat de laatste keer in Rotown was en wat overigens vroeger voor jaren in Waterfront was. Je hebt het Pijnackerplein Bluegrass Festival, dat ook echt heel gezellig is. Je hebt op de Heemraadsingel eens per jaar een Amerikanen meeting met een hoop auto’s, ook hier staan leuke bands!

Aanstaande zondag is er een meeting in de Waalhaven in Rotterdam. Het mag alleen wat meer geprogrammeerd worden in de commerciële tenten of in ieder geval wat meer richting het centrum. De enige plek is de Tiki Bar, waar zo nu en dan weliswaar op bijvoorbeeld donderdagavond of zondagmiddag een band staat. Ik moet wel zeggen dat de rockabilly op zich een vrij specifieke groep is, maar waar wel steeds meer interesse in is. Een goede rockabilly band vinden is ook lastig. Veel is hetzelfde.

Wat gaaf zou zijn is als op basis van niet al te veel regeltjes een rockabilly tent geopend zou worden. Eentje in het centrum, niet te veel huur, onafhankelijk, klein en gezellig, maar met ruimte voor livemuziek. Ergens onder in een kelder, een stam kroeg/plek. Met op donderdag een lokale band, op vrijdag een landelijk bekende band en iedere zaterdag een toerende band. Binnen mag je roken, dan hebben de buren ook geen last. Iedere subcultuur moet een plekje hebben, een uitlaatklep! Dus ik denk dat niet alleen de rockabilly voldoende (optreed)mogelijkheden zou moeten hebben, maar álle culturen binnen de stad. Nu wordt alleen de subcultuur ‘mainstream’ gevoed.

Wat vind je van het Rotterdamse uitgaansklimaat ten opzichte van andere steden?
Het is een zooitje, niets uit Rotterdam op muziekgebied wordt in Rotterdam groot! Er zijn te veel regels en beperkingen ten opzichte van andere steden. Mensen zeuren om geluidsoverlast als ze boven een podium of kroeg gaan wonen en de stad stelt hen in het gelijk. Alles staat leeg, niets wordt benut om de stad jonger en leuker te maken. Jongelui willen geen perfect geïsoleerde prijswaardige betonnen koelbox met een hoogstaande en overbetaalde vriendjes programmering. Wat werkt(e) is WORM, een soort van kraakpandachtige ding in de Oude Haven. Nu is het nog steeds een succes, maar omdat het toen zo succesvol was. Wat nu ook werkt is bijvoorbeeld BAR. Dat komt omdat het primitief en betaalbaar is. Juist dat primitieve zorgt heeft een verbindende factor.

Het nachtleven is bedoeld om herrie te maken, een te gekke tijd tegemoet te gaan en jezelf los te breken van realiteit… Soms met een hapje of drankje. Onze stad speelt op save. Kijk naar de stad Boedapest of Berlijn. Iets vergelijkbaars in Nederland is in Eindhoven op Strijp S, daar zou de gemeente Rotterdam een voorbeeld aan moeten nemen. Een compleet leegstaand industriegebied benut, voor bijvoorbeeld Area 51 (skatebaan/live podium). Nederlands beste dansers hebben daar een dansstudio dat ze huren (en mede daarom zijn ze zo goed en professioneel ), producers huren ruimtes als stimulans, productie kantoren vestigen zich daar, alles is centraal. Beetje vergelijkbaar met het Schieblock, waar onder andere BAR zich bevind. Echter gaat de Rotterdamse gemeente in samenwerking met lsi project investment dit slopen voor nieuwe bouwplannen. Tot die tijd komt er een grasveld.

Mis je iets bepaalds in het Rotterdamse uitgaanscircuit?
Ik wil mensen zien genieten en lol zien hebben. Jonge mensen moeten op een bepaalde manier een expressie kunnen laten zien, een thuisbasis hebben. Als je van hiphop houdt is er een plek waar het hiphop is en waar het geleefd wordt. Niet een plek waar je in je bontjas je 0.21 “karaats” geelgouden kettingen weer brons zweet. De essentie van uitgaan is het naar je zin hebben. Je doet het omdat je lol wil hebben. Ik zie te veel jaloezie, afgunst en haantjesgedrag. De ene paar biceps zijn nog groter dan de andere en dat is fijn als zweten en hard werken je hobby is. Wat ik mis in het uitgaansleven in Rotterdam is puurheid, subtiliteit en laagdrempeligheid. Lol!

Wat vind je de leukste locatie van Rotterdam om zelf te spelen?
Pff moeilijk, dat hangt een beetje af van mijn ervaring van die avond zelf. Ik heb meerdere keren in Rotown echt lekker gespeeld. Het geluid is daar heerlijk en de geluidsmensen zijn goed. Ook het publiek tijdens dit countdown 2000 feestje van Henri Oogjens was leuk! Helaas wel weer op een donderdagavond, wat is dat toch? Clubhuis de Rotte Tiet in Waterfront Rotterdam was echt te gek, maar iedereen was gewoon weer blij verrast met een dergelijk feestje in heel Rotterdams favoriete zaal, waar veel mensen goede oude tijden hebben beleeft! En nu weer… was te gek, maar misschien omdat het ons eerste avondje daar was, kan ik het niet objectief beoordelen.

De eerste keer Nacht van de Kaap was kicke bovenin Kantine Walhalla. Echt een galmbak, maar veel mensen hebben ons (Liptease) daar een onvergetelijke nacht bezorgt. 70 Procent eigen publiek, politie er bij op het podium! Dat was kicke. Er stonden meer mensen binnen dan toegestaan. Ze hadden 50 á 60 stoelen neergezet voor een zit feestje, maar toen de deuren open gingen stonden er zo’n 200 man publiek binnen en alle stoelen werden naar achter op een hoop gegooid… De tent werd gesloopt!

Wat is je favoriete Rotterdamse rockabilly band?
Ik kan geen favoriet noemen. Iedere band heeft wat te bieden op hun eigen manier. (Deels) Rotterdamse bands waar ik veel plezier aan beleef zijn bands als The Ragtime Wranglers en Batmobile.

Waarom móet iedereen zaterdag 5 april naar Waterfront Rotterdam komen?
Je moet niet te komen! Kom als het leuk lijkt, zie het als een ongedwongen avond weg. Iedereen die komt ervaart het zo en je bent meer dan welkom. Wij hebben weer gezorgd voor goede bands en een gereduceerde drankprijs. Ik zou het leuk vinden als je er bent en dan gaan we er weer een leuke nacht van maken… Vol mooie en interessante mensen, met mooie en interessante bedoelingen…  Tot zaterdag!

Extra informatie
Datum: zaterdag 5 april
Locatie: Waterfront Rotterdam, Boompjeskade 15, Rotterdam
Aanvang: 21:00 uur
Entree: 10 euro (vvk) / 12, 50 (deur)

Nodig hier je vrienden uit en voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van Clubhuis De Rotte Tiet.

Meld je aan voor het Eendracht Festival!

eendracht meedoenHet Eendracht Festival is het Rotterdamse showcase festival dat twee keer per jaar een podium biedt aan creatieve Rotterdammers die gezamenlijk de binnenstad levendiger willen maken. De volgende editie vindt plaats op donderdag 17 juli. De vorige editie vond plaats op donderdag 27 februari, met ruim boven de 4000 bezoekers. Verspreid over dertien locaties op en rond het Eendrachtsplein, lieten meer dan 100 Rotterdamse muziekacts, maar ook dichters, painters, kunstenaars, ondernemers en andere creatieve Rotterdammers voor volle zalen zien waar zij mee bezig zijn. 

Meld je aan
Wil jij op het Eendracht Festival optreden met je band, zit je in een kunstcollectief, een toneelgroep? Ben je comedian, bouw je toffe stellages of ben je op een andere manier creatief bezig? Stuur dan vóór 1 mei 2014 een mailtje naar het Eendracht Festival: eendrachtfestival@gmail.com.

Hosting organisaties
Elke festivallocatie heeft zijn eigen hostende organisatie. De vorige editie waren de hosting organisaties: Bermuda Square, BoomDox, Hybrid Kids, Le Café Musical, All Eyes On, De Likt, Cloudhead, Miki Autar, The Beatmakers Union, De Nieuwe Lichting, Woorden Worden Zinnen, TelmoMiel, Festimarkt en 3voor12 zuid-holland. Daarnaast was er aanvullend programma van Showroom MAMA, Buiten Gewoon, Kejje Dat Nie Horen Dan?!, Rotterdam, I Love You en Hybrid Kids Graffiti.

Bij aankomende editie zullen er nog nieuwe hosting organisaties aansluiten. Zo is de organisatie op zoek naar onder andere cabaret/comedy en techno acts. Mocht je iets heel anders doen, maar ben je creatief aan de slag, meld je dan aan. Iedere creatieve Rotterdammer kan zichzelf presenteren!

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van het Eendracht Festival.