Meld je aan voor het Eendracht Festival!

eendracht meedoenHet Eendracht Festival is het Rotterdamse showcase festival dat twee keer per jaar een podium biedt aan creatieve Rotterdammers die gezamenlijk de binnenstad levendiger willen maken. De volgende editie vindt plaats op donderdag 17 juli. De vorige editie vond plaats op donderdag 27 februari, met ruim boven de 4000 bezoekers. Verspreid over dertien locaties op en rond het Eendrachtsplein, lieten meer dan 100 Rotterdamse muziekacts, maar ook dichters, painters, kunstenaars, ondernemers en andere creatieve Rotterdammers voor volle zalen zien waar zij mee bezig zijn. 

Meld je aan
Wil jij op het Eendracht Festival optreden met je band, zit je in een kunstcollectief, een toneelgroep? Ben je comedian, bouw je toffe stellages of ben je op een andere manier creatief bezig? Stuur dan vóór 1 mei 2014 een mailtje naar het Eendracht Festival: eendrachtfestival@gmail.com.

Hosting organisaties
Elke festivallocatie heeft zijn eigen hostende organisatie. De vorige editie waren de hosting organisaties: Bermuda Square, BoomDox, Hybrid Kids, Le Café Musical, All Eyes On, De Likt, Cloudhead, Miki Autar, The Beatmakers Union, De Nieuwe Lichting, Woorden Worden Zinnen, TelmoMiel, Festimarkt en 3voor12 zuid-holland. Daarnaast was er aanvullend programma van Showroom MAMA, Buiten Gewoon, Kejje Dat Nie Horen Dan?!, Rotterdam, I Love You en Hybrid Kids Graffiti.

Bij aankomende editie zullen er nog nieuwe hosting organisaties aansluiten. Zo is de organisatie op zoek naar onder andere cabaret/comedy en techno acts. Mocht je iets heel anders doen, maar ben je creatief aan de slag, meld je dan aan. Iedere creatieve Rotterdammer kan zichzelf presenteren!

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van het Eendracht Festival.

Booken doe je zo!

mike borgsdDe tijd dat bands wakker zijn geworden uit hun winterslaap lijkt weer aangebroken. Het nieuwe jaar is alweer twee maanden bezig en de aanmeldingen van bands die dolgraag willen touren stromen binnen. Drukke maanden staan voor de boeg. April tot en met juli zijn toch wel heel erg populaire maanden voor bands. Deze keer geef ik in mijn column een aantal tips voor zowel muzikanten als bookers. Nee, geen tips om de stress en druk tegen te gaan, maar tips om het werk net wat makkelijker te maken.

Zeker als beginnende boeker is het erg lastig om ‘nee’ te zeggen tegen bands of artiesten. Daar weet ik alles van, die tijd had ik namelijk ook. Je voelt je vereerd dat bands en artiesten naar jou toe komen voor een tour en je wil graag iedereen helpen en ze allemaal te vriend houden, omdat je bang bent dat je een slechte reputatie krijgt als je ‘nee’ zegt. Inmiddels weet ik beter; wees vooral niet bang om ‘nee’ tegen ze te zeggen. Een band of artiest heeft liever dat je ‘nee’ zegt, dan dat je ‘ja’ zegt en het vervolgens niet voor elkaar kan krijgen. Dit voorkomt bij beide partijen veel teleurstelling.

Bij een ‘ja’ gaat het echte werk ook beginnen. Het is dan handig om meteen vanaf het begin een mooi (Excel) document bij te houden met alle contacten die je hebt opgedaan. Zo creëer je namelijk een groot bestand van contacten die je allemaal kan mailen wanneer je (weer) wat te bieden hebt. Zelf doe ik dit op alfabetische volgorde, landen gescheiden en het liefst zoveel mogelijk informatie erbij zoals: namen, telefoonnummer, mailadres, genre dat ze het liefste doen enzovoort.

Zodra je een show voor een tour geregeld hebt is het slim om meteen alle informatie te vragen die je wil hebben zoals: aankomsttijden, speeltijden, adressen, eventuele slaapplekken et cetera. Hiermee ben ik zelf geregeld de fout ingegaan, waardoor je op het laatste moment stress hebt, omdat zalen/promotors niet snel genoeg reageren. Als je dit meteen doet en het goed bijhoudt in een overzichtelijk document, scheelt dat veel tijd en een hoop stress.

Hou juist ook goed contact met programmeurs/promotors nadat de show geregeld is, of nadat de show geweest is. Zorg dat ze je leren kennen en hou het contact sterk. Want als ze je later weer herkennen is het uiteraard makkelijker om er weer eens een show kwijt te kunnen. Op deze manier creëer je sterke contacten waarbij je vaker tour-shows kwijt kan.

Probeer andere tourbookers te helpen daar waar mogelijk. Dit is een tip die ik heel erg aan kan raden. Zodra je dat doet zul je zien dat ze jou ook helpen als het nodig is. Iedereen heeft wel contacten die een ander niet heeft en die altijd goed van pas kunnen komen. Dus ook het contact met andere tourbookers sterk te houden is een aanbeveling. Zorg dat ze je op een positieve manier leren kennen, want zodra het op een negatieve manier is kun je het al snel schudden. Het wereldje is klein waardoor, als je iets heel erg schandaligs doet (liegen, geld achterhouden of iets dergelijks), veel mensen het meteen weten en de kans groot is dat je op veel plaatsen niet meer terecht kan.

Dit waren een aantal tips voor boekers die in mijn ogen heel nuttig zijn. Het zijn dingen die ik in de loop der tijd geleerd heb van mensen die al langer bezig zijn en ooit dezelfde fouten gemaakt hebben. Het is niet erg om fouten te maken, als je ze in het vervolg maar probeert tegen te gaan.

Hoewel ik nog nooit in een band gespeeld heb, heb ik toch ook wel wat tips voor bands. Vooral als beginnende band is het natuurlijk uitermate belangrijk dat mensen je kennen en gaan onthouden. Mijn advies: speel zoveel mogelijk, niet alleen in je thuisstad dus probeer het iets breder uit te zetten. Maar… zorg ervoor dat je liveshow meteen al goed in elkaar zit. Uiteraard hoeft het niet perfect te zijn, en al helemaal niet te gemaakt, maar zorg minimaal dat je goed op elkaar ingespeeld bent. De eerste indruk is namelijk ook in de muziek erg belangrijk. Wanneer je voor het eerst voor bepaalde mensen speelt moet het doel zijn dat ze je op een positieve manier onthouden. En dat doe je door een goede liveshow neer te zetten.

Social Media bieden een schitterend platform en de ideale manier om je muziek te promoten. Zorg daarom dat je hierop ook actief bent. Iedereen heeft wel een vorm van social media en op deze manier bereik je gewoon de meeste mensen. Zorg dat je regelmatig iets online zet op je Facebook pagina, Twitter of iets dergelijks. Zodoende zien mensen je vaker voorbij komen en onthouden je makkelijker. Dit hoeft niet vijf keer per dag en zelfs niet dagelijks, maar probeer het wel zo nu en dan te doen.

Iets dat heel erg voor de hand liggend is, maar dat ik veel bands en artiesten toch zie doen; er van uitgaan dat iedereen Spotify heeft. Beter zorg je ervoor dat je ook muziek hebt staan op YouTube, Soundcloud, Facebook en noem maar op! Er zijn genoeg bands en artiesten die niks online hebben staan, maar wel hun muziek online proberen te verkopen. Maar waarom zou iemand je muziek kopen als ze er nog niks van hebben kunnen horen? Je hoeft hiervoor ook niet je hele album online te hebben staan, maar zorg er wel voor dat je te vinden bent op YouYube of Soundcloud. Op deze manier kan je mensen enthousiast maken over je muziek en zullen ze je muziek sneller kopen.

Misschien is de belangrijkste tip voor muzikanten nog wel deze: zorg dat je contact krijgt en houdt met andere bands binnen je genre. Op deze manier kan je de kans krijgen samen een tour te gaan, samen shows te spelen en samen lol te hebben. Vooral lokaal is dat belangrijk. Uiteindelijk heb je beide hetzelfde doel; dat mensen jullie muziek horen. Zorg er dan samen voor dat dit gebeurt. Creëer samen een netwerk. Zorg dat andere bands je kennen en graag spreken, zodat ze jou uitnodigen voor een optreden in hun thuisstad.

Tenslotte nog één heel belangrijk advies dat geldt voor beide partijen; heb plezier in wat je doet. Heb je dat niet? Stop ermee. Natuurlijk komt er vaak druk en stress bij kijken, maar uiteindelijk, nadat je die tour georganiseerd hebt, of nadat je die ene show gespeeld hebt moet je plezier hebben.

Heb plezier in wat je doet, anders is er geen beginnen aan. En met deze tip sluit ik deze column. Over en uit.

Mike Borghs

Mike Borghs is de oprichter en eigenaar van Mad Addiction Bookings en boeker van o.a. The Hearted uit Rotterdam. Met zijn boekingskantoor probeert hij punkrock, poppunk en andere alternatieve genres levendig te houden en een kans te geven om op te treden door heel Europa. “Mad Addiction Bookings is ontstaan vanuit mijn grote droom om wat te betekenen voor de punkrock, poppunk en dergelijke in Nederland. Momenteel leef ik nog iedere dag in deze droom. Het is ongelofelijk hoe hard het gegroeid is en hoeveel artiesten/bands interesse hebben in een samenwerking. Mad Addiction Bookings is mijn leven geworden en daar ben ik meer dan blij om. Ik voel me vereerd, door alles en iedereen die interesse toont in samenwerking. Uiteraard kan het allemaal nog veel groter, maar vooralsnog ben ik erg trots op wat ik al bereikt heb. Al met al ben ik ook maar een doodnormale jongen van 19 die zijn leven leeft.” Aldus Mike.