Het Portret: Immanuel Spoor

Dat Rotterdamse muzikanten goed zijn in wat ze doen is bekend maar wie zijn de mensen die deze talenten verder de wereld in helpen? Een bekend voorbeeld is Immanuel Spoor, een creatieve duizendpoot die met zijn enthousiasme voor de Rotterdamse maker meters maakt. Ik spreek hem in zijn kantoor in het Schiekadeblok over wie hij nu is, het Rotterdamse makers klimaat en natuurlijk, De Likt. Dit allemaal met trouwe kameraad Jessie aan zijn zijde die met haar geblaf af en toe het interview aanvult.

Foto copyright © Khalid Amakran

Heel veel

“Mijn naam is Immanuel en ik doe heel veel. In de grote lijn heb ik twee bedrijven, On Track Agency waarmee ik artiesten manage en als label fungeer en ik ben directeur van De Nieuwe Lichting. De Nieuwe Lichting is een stichting die er is om, laat ik het heel formeel zeggen, het makers klimaat te bevorderen in Rotterdam.

Het komt erop neer dat we vooral kijken naar wat er voor muzikanten nodig is en hoe we daarin iets kunnen betekenen. Ik zeg vooral muzikanten omdat wat aan de basis van onze filosofie staat is dat we ons op scenes richten en scenes vormen zich over het algemeen rondom muziek.

Maar, in mijn optiek vormen scenes zich ook rond andere disciplines dan alleen muziek, het is voor mij dan ook heel logisch om dingen te doen met bijvoorbeeld spoken word, street art en comedy. Ik doe verder veel andere dingen, het ligt er een beetje aan wat er op mijn pad komt. Ik programmeer bijvoorbeeld samen met Guido van Dieren de muziek voor de Rotterdamse Dakendagen en POW! WOW! Rotterdam, dit heb ik ondergebracht bij De Nieuwe Lichting.

Ook heb ik vier jaar voor Grasnapolsky gewerkt. Nu niet meer, maar ik host er vanuit On Track nog jaarlijks een eigen stage. Verder heb ik zes jaar lesgegeven als marketing & management docent, onderwijs ingericht als domein coördinator business bij de Zadkine Popacademie en twee jaar bij Codarts een minor “Entrepenourship” gedoceerd.”

 

“Rap was altijd mijn instrument, alhoewel ik ook zes jaar privélessen mondharmonica heb gehad.”

Van rapper tot manager

“Mijn muzikale carrière ben ik als rapper begonnen, ik heb in heel veel verschillende formaties en dingetjes gezeten, mijn liefde voor hiphop is erg groot. Ik heb ook een voorliefde voor wat hardere muziek en elektronische genres, waardoor ik ook in een beetje punk, Rage (Against The Machine) achtige bandjes en bijvoorbeeld op drum & bass feestjes rapte.

Rap was altijd mijn instrument, alhoewel ik ook zes jaar privélessen mondharmonica heb gehad. Dat wilde ik er ook nog weleens bij doen, niet veel mensen weten dat dus daar heb je wel een primeurtje, al doe ik er al heel lang niks meer mee.

 

Sinds mijn 13e organiseer ik al feestjes, hiphop avonden en dat soort dingen en ik zat dus in allemaal bandjes en formatietjes. Op een gegeven moment gingen muzikanten om mij heen mij aankondigen als hun manager, ik was altijd degene die alles regelde en organiseerde voor de bandjes waar ik in zat.”

 

“Strak in het pak, haren netjes, stropdassie om en gewoon met miljoenen handelen.”

Dingetjes organiseren

“Ik werkte toen nog bij Robeco als vermogensadviseur, dat was heel wat anders. Strak in het pak, haren netjes, stropdassie om en gewoon met miljoenen handelen. In 2010 heb ik mijn baan daar opgezegd om full time als manager te werken, ik had On Track al opgezet. Maar dat was niet het enige waar ik mee bezig was. In die tijd was er erg weinig in Rotterdam.

Heel veel van de artiesten die ik managede waren Rotterdammers en al mijn vrienden waren muzikanten. Ook gaf ik dus les op Rotterdamse muziekscholen wat betekende dat ik volle bak tussen alle muzikanten zat. Iedereen klaagde over dat ze nergens konden spelen. Toen zijn we begonnen met wat dingetjes  te organiseren in Rotterdam, verder niet heel ambitieus bedoeld.

“Je kon Immanuel wel bellen en alles werd geregeld.”

Ik kende veel Rotterdamse muzikanten en heb International Events Music & Entertainment Studies gestudeerd aan Fontys. Ik wist dus iets van de muziekindustrie en marketing en ik kom uit de graffiti hoek. Ik vond het altijd heel leuk om in de guerrilla hoek dingen te bedenken. Ik weet hoe je met weinig geld heel veel mensen kan bereiken, bandjes programmeert, publiek mobiliseert en hoe je een soundchekkie kan doen.

Verschillende partijen zoals de gemeente begonnen dat door te krijgen en kwamen naar me toe. Ik was en ben een regelneef. Dingen gingen klikken en kwamen samen, dat werd steeds meer en meer en meer, tot er uit verschillende hoeken werd gezegd dat ze wel grote budgetten voor me hadden.

Maar daar had ik dan wel een stichting voor nodig. Ik dacht, dan gaan we dat doen. In 2014 heb ik De Nieuwe Lichting opgericht. Alles wat ik organiseerde onder On Track bracht ik onder bij De Nieuwe Lichting, mijn agency werd weer een agency en met De Nieuwe Lichting kwam de focus op Rotterdam leuker maken te liggen.”

“Een jaar later kwam Jordy de school binnengewandeld, die drie gingen de oefenruimte van school in en daar is gelijk Bloed Aan De Muur uitgekomen.”

De Likt

“Als we het gaan hebben over De Likt is de cirkel rond. Ik was dus docent op de Zadkine Popacademie en los van de vakken die ik deed had je op dinsdag het “ondernemersloket”. Basically zat ik dan in een lokaal en konden studenten langskomen en vertellen over waar ze mee bezig waren. Soms kregen studenten bijvoorbeeld een deal aangeboden van een label en dan gingen we even bespreken hoe en wat.

John en Giorgi kwamen hier regelmatig langs, ik vond dat twee hele leuke jongens en muzikaal waren ze ook interessant. Een jaar later kwam Jordy de school binnengewandeld, die drie gingen de oefenruimte van school in en daar is gelijk Bloed Aan De Muur uitgekomen. Ze hadden nog nooit iets gedaan samen, na een beetje jammen hadden ze gelijk hun eerste hitje te pakken.

 

Ze konden het project voor school gebruiken en hadden nog een begeleider nodig. Ze vroegen mij als begeleider samen met Henri Oogjen en we gingen met ze aan de slag. Toen ging het best wel snel, best wel hard. Dat kwam o.a. door de Grote Prijs Van Nederland, ze kwamen als groep in de finale, maar wonnen net niet. Jordy won wel de beste muzikant prijs. De jongens stonden opeens in the picture, er kwam veel op hun af.

Alles is toen eigenlijk heel organisch verlopen. Ik was op een gegeven moment twee dagen in de week aan het werk voor De Likt en ik had zoiets van “Ja jongens, wat zijn we nou eigenlijk aan het doen?” Ik was hun docent namelijk en niemand betaalde me voor al dat werk, toen werd er officieel gevraagd of ik hun manager wilde worden. Ik zag heel veel potentie in ze dus we zijn toen gewoon meters gaan maken.”

“Wij hebben in 2013/2014 eigenlijk overal ja op gezegd. “Yo, we hebben een kraakfeestje, geen geld maar wel een kratje pils.” “Is goed.””

Ga aan de bak

“Als je een goede plaat hebt is het vaak goed om deze nog even achter de hand te houden en als je op interessante festivals geboekt wordt moet je ervoor zorgen dat je een liveshow hebt die iedereen omverblaast. Dat moet je 1: in je hebben en 2: het gewoon 100 keer gedaan hebben.

Het is echt heel basic, repeteren, optreden en evalueren. In dat laatste moet je streng voor elkaar zijn, geef het aan als iets niet interessant is of als iemand te laat zit. Ga aan de bak. Wij hebben in 2013/2014 eigenlijk overal ja op gezegd. “Yo, we hebben een kraakfeestje, geen geld maar wel een kratje pils.” “Is goed.” “Yo, we hebben een huisfeestje maar er komen 100 man.” “Ja is goed.”

“Er zullen altijd mensen zijn die zeggen “Je hebt nu momentum!” Ja, dus? Dan bouw je een nieuw momentum.”

Ik had altijd wel het gevoel dat het ergens heen ging, we hebben het helemaal van de ground up opgebouwd. Tot aan Lowlands en Pinkpop platspelen en tours door het hele land uitverkopen. Na die buzz van de Grote Prijs in 2013 hadden we kort daarna het Praat Rotterdams filmpje gemaakt. Dat heeft geloof ik 8 miljoen views gekregen, toen zeiden allemaal mensen uit de industrie “Je moet nu iets uitbrengen!”. Ik heb dat steeds bewust tegengehouden.

Die gasten hadden een paar liedjes geschreven, daar wilde ze wel een ep mee maken, maar ik zei wacht effe. We wisten nog niet precies wat de sound was en wat we live wilde vertellen, we waren nog aan het sleutelen. Fuck it, we gaan gewoon doorspelen, produceren en elke week meeten en praten.

In mei 2015 hebben we toen pas het eerste album uitgebracht. We hadden een fanbase opgebouwd, we konden in no time Worm uitverkopen en ik wist dat die jongens overal live zouden murderen. We waren ready. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen “Je hebt nu momentum!” Ja, dus? Dan bouw je een nieuw momentum.

Of ik verder tips voor andere managers heb? Manage alleen acts waar je echt in gelooft en waar je een persoonlijke klik mee hebt, als er geen wederzijds vertrouwen is moet je er mee stoppen.”

 

“Wat daar staat qua programma, de vibe die er heerst en hoe alles en iedereen qua scenes, leeftijden en culturen samen de stad vertegenwoordigen in één festival, ik ken geen enkel ander festival in Rotterdam waar dat zo het geval is.”

Lievelingsdingetjes

“Eén van de hoogtepunten van mijn carrière is wel de editie van Downtown in 2016, ik vind dat festival echt te gek. Wat daar staat qua programma, de vibe die er heerst en hoe alles en iedereen qua scenes, leeftijden en culturen samen de stad vertegenwoordigen in één festival. Ik ken geen enkel ander festival in Rotterdam waar dat zo het geval is. Downtown is wel echt één van m’n lievelingsdingetjes.

Wat 2016 zo bijzonder maakte is dat we met het festival enorme stappen hadden gezet, maar ook met De Likt. Zij sloten de mainstage van het festival af op het Eendrachtsplein. Op een gegeven moment ging het keihard regenen en dat hele plein stond vol. Alle paraplu’s en parasols die ik kon vinden heb ik het publiek in gegooid en er is echt niemand weggegaan. Iedereen is in de stromende regen helemaal door het licht gegaan, wij zijn ook nog met het hele team het publiek in gesprongen. Dat was echt héél vet, Lowlands met hun meemaken natuurlijk ook.

Eendracht Festival is zo’n puur dingetje, dat is echt begonnen met wat muzikanten en mij die het beu waren dat je nergens kon spelen. Nu hebben we vorig jaar de tiende editie gevierd en er kwamen 12.000 mensen opdagen die samen konden kijken naar 140 Rotterdamse toffe bandjes/artiesten die met plezier stonden te spelen.”

 

 

“Ik geloof heel erg in de Rotterdamse maker, je ziet hier ook weer dat het niet een local dingetje is maar gewoon de shit.”

De Rotterdamse maker

“Ja, hoogtepunten, tering. Het is maar net welke kant ik op denk. Ik ben dus gestopt met voor Grasnapolsky werken maar ik host daar wel nog steeds jaarlijks, vanuit On Track, een eigen stage waar ik een 100% Rotterdams programma neerzet. Dankzij de Popunie kan ik die artiesten voor een fucking vette show een nette vergoeding geven. We krijgen daar namelijk al twee jaar budget voor via de  Popunie Live regeling.

Het is een landelijk festival met een hoop internationale acts en veel industrie mensen. Het festival houdt altijd een enquête onder het publiek met o.a. de vraag welk programmaonderdeel ze het vetst vonden. Uit die enquête blijkt dat de On Track Stage het populairste programmaonderdeel is.

Er staat een 100% Rotterdams programma, maar dat communiceren we helemaal niet. Dus ondanks dat de top van de nieuwe Nederlandse en internationale acts op het festival staat, slopen de Rotterdammers het meest. De stage voelt niet aan als een ‘local’ of ‘talentontwikkeling’ ding, maar gewoon als iets heel goeds. Dat onderschrijft het idee dat de Rotterdamse maker heel interessant is.”

De stad bruist

“Doelen voor de toekomst? Weet ik niet. Ja, nee het hele ding is dat ik probeer te doen wat nodig is en wat ik tof vind. Dat heb ik altijd al gedaan en dat zal ik blijven doen. De stad bruist, buiten corona om, op het moment weer best wel en locals weten hun weg te vinden. Ik ben nu dus meer aan het kijken van oké, hoe kunnen we ons herpositioneren.

Nu ben ik meer bezig met concepten ontwikkelen die Rotterdamse artiesten, die wat verder in hun ontwikkeling zijn, helpen om grote stappen te maken. Vooral de stap van lokaal succesvol zijn naar het landelijke speelveld. Die stap is heel belangrijk, maar ook heel moeilijk. Daar ligt mijn focus nu op maar ik heb niet een “daar wil ik uiteindelijk heen”. Het is voor mij meer “wat is er nu nodig”.

In samenwerking met The Daily Indie staat er nu een nieuw platform voor de tien tofste artiesten van Rotterdam, 10X010 POPIN. Wekelijks brengen we daarmee op donderdag één van deze artiesten naar voren, middels een sessie op video, een interview op The Daily Indie en een persfoto van Niek Hage. Afgelopen donderdag was KUZKO aan de beurt, overmorgen is dat MAASK. Binnenkort gaan we met De Nieuwe Lichting nog een nieuw project lanceren. Dat wordt het grootste, meest ambitieuze project dat we ooit hebben gedaan. ”


“Jarenlang leek het zo dat Rotterdammers overal behalve in Rotterdam succesvol waren.”

Hoe consumeer je muziek in Rotterdam?

“Ja op heel veel manieren. Ik vind dat BIRD erg veel, bizar goede programmering heeft staan. Maar ook wat er in het Vierhavengebied allemaal gebeurt met Weelde en Keile enzo, dat vind ik heel interessant. Rotown doet heel vaak toffe dingen, vooral met Left Of The Dial, Worm ben ik echt een groot fan van, dat is misschien wel mijn lievelings venue.

Qua festivals in Rotterdam heeft Motel Mozaique elk jaar super vette shit staan, op Metropolis kom ik al m’n hele leven met heel veel liefde. Wat ik vooral tof vind is het vergelijken van de muziekscene in Rotterdam nu (ff los van Corona) v.s. 2010. Hoe de partijen de waarde en kwaliteit van de lokale programmering zijn in gaan zien, dat vind ik fucking vet.

Rotterdammers kom je namelijk qua muzikanten, qua productie en qua alles door het hele land tegen. Jarenlang leek het zo dat Rotterdammers overal behalve in Rotterdam succesvol waren. Nu zie je gewoon dat er meer waardering is voor de Rotterdammer en dat vind ik gewoon fucking, vet.”


LIJSTJES:

Favoriete muzikanten:

Rotterdams:
KUZKO, MAASK, Het Gezelschap, Beau Zwart, Elijah Waters, Dragonfruit, Socks;SportSocks, Animistic Beliefs, Froukje, Sykes, Le Motat, Iguana Death Cult, Beau Zwart, De Likt, Kay Slice, Jo Goes Hunting, Alberta Balsam, Far I , ADF Samski, Sammie Sedano, Ruwhel Emers.

Niet Rotterdams:
Zwangere Guy, Run The Jewels, Blackwave, Action Bronson, Kojey Radical, Kamauu, Anderson Paak, Heel de 6 Figure Gang, Westside Gunn, Pete & Bas, Phony Ppl, Injury Reserve, Tyler The Creator, Moodymann, Celeste, Maggie Rogers, Tom Mish, Marlowe, Caribou, LA Priest.

 

Favoriete platen:

Rwakus Records presents – Soundbombing, Jai Paul – Die demo met Jasmine en BTSTU, Dudley Perkins – Expressions, Opgezwolle – Eigen Wereld, Guru – Jazzmatazz, A Tribe Called Quest – Midnight Marauders, Curtis Mayfield – Superfly, Alton Ellis – Legend, Black Star – Mos Def & Talib Kweli Are Black Star, Jamiroquai – A Funk Odyssey, Michael Jackson – Thriller, Erykah Badu – Baduizm, Prince (And The Revolution) – Purple Rain , Burial – Untrue, Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly, Anderson Paak – Malibu, Domo Genesis – Genesis, Run The Jewels – Run The Jewels (2), Blackwave – Blackwave., Jamie Woon – Mirrorwriting, SBTRKT – SBTRKT, J Dilla – Donuts, Slum Village – Fantastic, Vol. 2.10, KAYTRANADA – Kaytro to do, Hudson Mohawke – Butters, Mayor Hawthorne – How Do You Do, Robert Glasper – Black Radio (2), Tyler The Creator – IGOR, Action Bronson – Mr. Wonderful, Moodymann – DJ – Kicks, Goldlink – At What Cost, Joey Badass – All Amerikkkan Badass, Schoolboy Q – Oxymoron, Flying Lotus – You’re dead!

Favoriete evenementen:

Wildeburg, Grasnapolsky, Into The Woods, Festival Downtown, Le Guess Who?, BIRD Fest, POW! WOW! Rotterdam, North Sea Jazz,

Favoriete platform/zender/kanaal:

Hiphop In Je Smoel, Operator, Clone, Cloudhead, The Daily Indie, Levels, Popronde, Mono, Push To Select, HardHeaderz, Roodkapje, Redlight Radio, Boilerroom

Voor meer info check je Stichting De Nieuwe Lichting, On Track Agency en het Popunie artikel over 10×010 POPIN.

Volg De Nieuwe Lichting op Facebook om de nieuwste 10×010 POPIN te zien!

Kunstbende Zuid-Holland Maakt Winnaars Voorronde Lantarenvenster En Het Nieuwe Instituut Bekend

Op zondag 25 oktober was de Voorronde van Kunstbende Zuid-Holland, de jaarlijkse wedstrijd voor jong creatief talent. Vanwege de coronamaatregelen vond de Voorronde later in het jaar plaats en was anders dan anders. Kunstbende kijkt nu trots terug op een succesvolle en coronaproof editie, waarbij ruim 50 jongeren in de leeftijd 13 t/m 18, in 8 categorieën hun talenten lieten zien. De winnaars zijn nu bekend.

Voor de categorieën DJ, Muziek, Dans, Theater, Film en Taal vond de Voorronde plaats in LantarenVenster. De Voorronde van Fashion en Expo vond plaats in Het Nieuwe Instituut.

Beide locaties waren te volgen via een livestream. Omdat de bekendmaking door de coronamaatregen niet op dezelfde locatie kon plaatsvinden, ging de Kunstbende organisatie in de avond, samen met host MC JR, met de auto langs bij de winnaars thuis om ze te verrassen. De volgende acts zijn in de prijzen gevallen.

DJ
1. Lars Uri (Leidschendam)
2. DJ Deks (Bergschenhoek)
3. Sjef Jock (Hoek van Holland)

Muziek
1. Babette Zwinkels (s’-Gravenzande)
2. Lucia (Brielle)
3. Thomas van de Sleen (Rijswijk)

Dans
1 Mika Brunt (Woubrugge)
2 Amara van Elst (Den Haag)
3 Luna Zeller (Stolwijk)

Film
1 Joost Koppenaal (Alphen a/d Rijn)
2 Luca Stuart (Hellevoetsluis)
3. Eben Brinckman, Milos de Wit, Raphael Frinking (Den Haag)

Theater
1. Amara van der Elst (Den Haag)

Taal
1. Agatha Dohe (Den Haag)
2. Ilja van Dishoeck (Rotterdam)
3. Vienna Haagoort (Rotterdam)

Fashion
1. Zoë la Rivière (Rotterdam)

Expo
1. Jesse Nijssen (Den Haag)
2. Annabelle Machiels (Voorschoten)
3. Renée de Venster (Leiden)

Foto copyright: Marcella Homsma (LantarenVenster) & Bordoo Creations (Het Nieuwe Insituut)

Prijzenpakket
De 1e prijswinnaars van deze Voorronde mogen door naar de landelijke finale van de Kunstbende. Daarnaast krijgen de eerste plaats winnaars o.a. ook een Golden Ticket voor Meet The Industry.

Met dank aan Spoken.FM, WoordenWordenZinnen, Theater Zuidplein, Annabel, LantarenVenster, Café Dizzy en Maas Theater, hebben wij een spectaculair prijzenpakket samen kunnen stellen voor al onze winnaars.

Landelijke finale
De landelijke finale vindt plaats op zaterdag 7 en zondag 8 november, tijdens de 30e editie van Kunstbende Young Creators festival in De Westergas in Amsterdam. Daar zullen de winnaars van de Zuid-Hollandse Voorronde strijden tegen de winnaars uit de andere provincies.

Wie daar de 1e prijs wint mag optreden in de What’s Happening-area van Kunstbende en Rabobank op Lowlands én krijgt een spot op een mainstage die binnen de eigen categorie valt.