Eerste voorronde Grote Prijs van Schiedam

flyerOp vrijdag 6 maart organiseert Podiumcafé De Graauwe Hengst de eerste voorronde van de Grote Prijs van Schiedam. Op deze avond gaan vier bands de strijd met elkaar aan voor een plaats in de finale van 27 maart a.s.

Door ziekte is jammer genoeg de Goudse band Old Man’s Riot uitgevallen. De deelnemende bands zullen nu zijn:

Shrude / alternatieve rock band uit Vlaardingen / Delft

Rumours / pop-rock uit Dordrecht e.o.

Nicolas Joan / alternatieve rock uit Zwijndrecht

Throne of Jaro / pop uit Krimpen a/d IJssel

 

De volgorde van de bands zal pas op de avond zelf door middel van loting plaatsvinden.

Extra informatie
Datum: vrijdag 6 maart
Locatie: De Graauwe Hengst, Langehaven 28 te Schiedam
Aanvang: 20.30 uur
Entree: gratis

De Grote Prijs van Schiedam wordt mede gefinancierd door Popunie Music Support Zuid-Holland.

Neda Boin

neda boinWhen Lambs Become Lions
download-ep

urban / soul /singer/songwriter

Neda Boin maakt al muziek zolang ze kan praten. Echt serieus werk maakt ze er sinds 2006 van. Op When Lambs Become Lions zijn vijf zelfgeschreven songs van de soul/r ‘n’ b/gospel-zangeres te vinden. Bij FunX covered ze al eens Falling van Alicia Keys. Dat geeft iets aan van haar muzikale achtergrond. Haar stem en zangstijl doet ook denken aan die van Tracy Chapman, die eind jaren tachtig doorbrak met sterke sociale bewogen teksten als Across The Lines en Fast Car. Dat engagement is ook in het werk van Neda Boin te horen.

“The rich are getting richer, the poor are getting poorer”, zingt  ze in de titelsong When Lambs Become Lions. Neda brengt haar inzichten en zorgen over het welzijn van mensen en maatschappij vol overtuiging. In 2013 werd Neda Boin tweede bij de Grote Prijs van Rotterdam, in de categorie singer/songwriter. Een jaar later won ze zowel de jury- als publieksprijs van de Music Matters Award. Dat leverde haar 15.000 euro op om in haar carrière te investeren en ze mocht zich een jaar lang muziekambassadeur van Rotterdam noemen.

Boin, die haar ambassadeurschap vorige maand nog uitdroeg op een ‘Bijeenkomst voor Positive Energie’ in Walhalla op Katendrecht, georganiseerd in reactie op de aanslagen in Parijs en bedoeld om de culturele verscheidenheid van Rotterdam te vieren, liet ook in de afgelopen jaren al haar maatschappelijke betrokkenheid blijken. Nadat ze in 2007 in Kenia -via haar muziek- aandacht vroeg voor de bestrijding van AIDS en HIV, bezocht ze in 2008 India om via workshops aandacht te vragen voor kinderprostitutie en verbetering van de vrouwenrechten. In 2012 bezocht ze ontwikkelingsprojecten in Zuid-Afrika, waarover ze ook zeer gedetailleerde blog bijhield op haar website. De verhalen van jonge jongens die na een moeilijke jeugd op het verkeerde pad raakten, jaren in de cel zaten en nu alsnog hopen op een leven dat hen kansen biedt, zijn soms schrijnend om te lezen.

‘This is a world with people livin’ on the street,
so much food to eat but no money to buy’

‘This is a world where government don’t give a shit
about how we let it come so far’

De MH-17 wordt met name genoemd in de song Will There Ever be A Day, waarin Boin beschrijft hoe vreselijk iedereen de dagelijkse nieuwsberichten vindt, maar toch weer achterover leunt met een zak chips op de bank. Betrokken is Boin ook bij haar stad. Het nummer When We Got Music (We Got Love) schreef ze voor het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam, een non-profitorganisatie die het cultuuronderricht in de stad op een hoger plan wil tillen. Neda Boin heeft met haar muziek duidelijk een hoger doel en dat is mooi om te zien.