Neda Boin

neda boinWhen Lambs Become Lions

urban / soul /singer/songwriter

Neda Boin maakt al muziek zolang ze kan praten. Echt serieus werk maakt ze er sinds 2006 van. Op When Lambs Become Lions zijn vijf zelfgeschreven songs van de soul/r ‘n’ b/gospel-zangeres te vinden. Bij FunX covered ze al eens Falling van Alicia Keys. Dat geeft iets aan van haar muzikale achtergrond. Haar stem en zangstijl doet ook denken aan die van Tracy Chapman, die eind jaren tachtig doorbrak met sterke sociale bewogen teksten als Across The Lines en Fast Car. Dat engagement is ook in het werk van Neda Boin te horen.

“The rich are getting richer, the poor are getting poorer”, zingt  ze in de titelsong When Lambs Become Lions. Neda brengt haar inzichten en zorgen over het welzijn van mensen en maatschappij vol overtuiging. In 2013 werd Neda Boin tweede bij de Grote Prijs van Rotterdam, in de categorie singer/songwriter. Een jaar later won ze zowel de jury- als publieksprijs van de Music Matters Award. Dat leverde haar 15.000 euro op om in haar carrière te investeren en ze mocht zich een jaar lang muziekambassadeur van Rotterdam noemen.

Boin, die haar ambassadeurschap vorige maand nog uitdroeg op een ‘Bijeenkomst voor Positive Energie’ in Walhalla op Katendrecht, georganiseerd in reactie op de aanslagen in Parijs en bedoeld om de culturele verscheidenheid van Rotterdam te vieren, liet ook in de afgelopen jaren al haar maatschappelijke betrokkenheid blijken. Nadat ze in 2007 in Kenia -via haar muziek- aandacht vroeg voor de bestrijding van AIDS en HIV, bezocht ze in 2008 India om via workshops aandacht te vragen voor kinderprostitutie en verbetering van de vrouwenrechten. In 2012 bezocht ze ontwikkelingsprojecten in Zuid-Afrika, waarover ze ook zeer gedetailleerde blog bijhield op haar website. De verhalen van jonge jongens die na een moeilijke jeugd op het verkeerde pad raakten, jaren in de cel zaten en nu alsnog hopen op een leven dat hen kansen biedt, zijn soms schrijnend om te lezen.

‘This is a world with people livin’ on the street,
so much food to eat but no money to buy’

‘This is a world where government don’t give a shit
about how we let it come so far’

De MH-17 wordt met name genoemd in de song Will There Ever be A Day, waarin Boin beschrijft hoe vreselijk iedereen de dagelijkse nieuwsberichten vindt, maar toch weer achterover leunt met een zak chips op de bank. Betrokken is Boin ook bij haar stad. Het nummer When We Got Music (We Got Love) schreef ze voor het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam, een non-profitorganisatie die het cultuuronderricht in de stad op een hoger plan wil tillen. Neda Boin heeft met haar muziek duidelijk een hoger doel en dat is mooi om te zien.

Wil je meer weten over Neda Boin? Bezoek dan haar website of Facebook.
De volledige ep is te verkrijgen via Itunes.

De Popunie Luisteragenda van maart 2015 staat online!

Rotterdam bruist van de live concerten! Om al dit enthousiaste en vaak nog onbekende talent overzichtelijk te promoten, heeft de Popunie een luisteragenda samengesteld in de vorm van een podcast.

Host en tevens muzikant Chris Anderson presenteert de podcast en vertelt waar en wanneer de diverse acts optreden. De lijst is samengesteld uit louter Rotterdamse acts die in maart optreden in de stad.

Dus wil je uit in de stad en heb je zin in livemuziek van eigen bodem; check dan de Popunie Luisteragenda van maart hieronder!

Kijk in de Popunie Agenda voor meer informatie over deze events.

Tracklist Popunie Luisteragenda maart 2015