Dagboek van een band: Pauze

Elke band kent het wel, denk ik, pauze. Eventjes niet spelen door vakanties, moeheid, ruzie, ziekte, afkicken en dat soort dingen. Een tussenjaar noemen ze het of een time-out. Onze pauze heeft in ieder geval niets te maken met een overvol tourschema en bijna nooit thuis zijn, altijd in de tourbus slapen, veel te veel drinken onderweg, niet meer weten in welk land je bent, te weinig douchen en teveel stinken.

Met vier optredens per jaar hadden we daar geen last van. Dit zorgvuldig uitgebalanceerde schema was een bewuste keuze want nadat we Armin hadden horen praten over het drukke tourleven en de depressies waar veel dj’s mee kampen, besloten we deze les serieus ter harte te nemen en het tegenovergestelde te doen.

Stoppen op je hoogtepunt, veel bands willen het, sommigen proberen het en een enkeling lukt het, om vaak later toch weer bij elkaar te komen met the Sex Pistols als diep triestepunt. Die probeerden het tot drie keer en het werd er niet bepaald beter op. Zover willen wij het niet laten komen.

Doe Maar is een beter voorbeeld, uit elkaar gaan op het hoogtepunt om jaren later weer bij elkaar te komen voor een nog beter album. Die reünie was 20 jaar geleden en ze spelen nog steeds, dat wil ik ook.

Wij voelen ons eventjes Doe Maar, stoppen op het hoogtepunt, in ons geval een tv optreden met een publiek van 1,8 miljoen kijkers. Okay, het was dan wel bij Kassa omdat we genaaid waren door een niet nader te noemen bedrijf dat cd’s perst maar het waren wel onze minutes of fame.

Met de combinatie van grote successen, roem en faam kunnen er rare dingen gebeuren met mensen, kijk naar Elton John. In Rocketman zien we dat hij de ene na de andere gouden plaat haalt in de Verenigde Staten maar vervolgens wel afglijdt naar een afkickkliniek. Ter vergelijking: onze Spotify afspeellijst zegt dat wij ook in de V.S. afgespeeld worden. Ook worden wij door onze vrienden “the next big thing” genoemd net als Elton en net als Elton heb ik een bril, weliswaar een leesbril maar toch.

De vergelijking begint een beetje eng te worden dus gaan we maar niet naar de V.S. om te toeren, voor je weet zit je aan de coke en alcohol en als het even tegenzit ben je een homo die niet uit de kast kan komen vanwege het succes. Ondanks dat ik geen homo ben, vind ik dat toch geen fijn vooruitzicht. Wij blijven gewoon in Leiden en omstreken om daar te spelen, als we uitgerust zijn.

Richard Rotteveel maakt Glampunk met Helleveeg en Nederstoner met Zombie Waiste. Dagboek van een band is een soapcolumn met twee dikke knipogen en veel herkenbare situaties voor de doorsnee muzikant. Het beschrijft de perikelen van de Leidse band Helleveeg en legt ze langs de meetlat van de gemiddelde wereldartiest. Onder de naam Riesrot schrijft hij verhaaltjes, columns of blogs, vaak voetbal of muziek gerelateerd en te vinden op zijn website

Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek

Op 16 januari is tijdens Eurosonic Noorderslag in de SPOT Groningen (voorheen Oosterpoort) het Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024 gepresenteerd. De initiatiefnemers POPnl, Kunstbende, Popsport en Popronde ondertekenden het convenant waarin afspraken worden gemaakt over de talentontwikkeling in de popmuziek de komende vijf jaar. De Popunie is initiator en namens Rotterdam en Zuid-Holland partner van het nationale convenant ‘Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024’.

Het eerste exemplaar werd door panelmoderator Roufaida Aboutaleb overhandigd aan Christianne Mattijssen, directeur Erfgoed & Kunsten bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Doel van het convenant
In het convenant leggen betrokken partijen vast dat zij zich gezamenlijk inzetten voor een optimaal klimaat en infrastructuur voor talentontwikkeling op het gebied van popmuziek. Christianne Mattijssen, nieuwe directeur Erfgoed en Kunsten van het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lichtte uit dat: “Het ministerie enorm blij is met dit convenant dat vanuit de sector zelf gekomen is om te kijken waar de samenwerking verder versterkt kan worden. Jullie ervaren uit eerste hand op welke momenten talenten obstakels ondervinden. Van een netwerk opbouwen buiten de eigen regio tot het verzamelen van de juiste mensen om een artiest heen”.

De initiatiefnemers houden zich bezig met activiteiten die zijn gericht op het stimuleren, verbinden en inspireren van jonge popmuzikanten om hun talent te ontdekken en te ontwikkelen. De partners vormen een netwerk binnen de regio’s en hebben gezamenlijk een landelijke dekkingsgraad. Het vermogen om uit te blinken in één of meer vaardigheden is niet alleen aangeboren, maar is ook een kwestie van oefening en doorzettingsvermogen. Toptalenten leren snel en zelfstandig, oefenen doelgericht en barsten van creativiteit, motivatie, doorzettingsvermogen en gedrevenheid. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat toptalenten opvallen.

Dit convenant betreft alle genres in de popmuziek en verzekert de gezamenlijke inzet van de betrokken partners voor een blijvende groei en investering in talentvolle muzikanten door activiteiten, kennis en netwerk met elkaar te verbinden. Met als resultaat een toekomstbestendige en duurzame infrastructuur voor talentontwikkeling en daarmee een dynamische popmuzieksector in Nederland. Dit convenant is daarnaast ook een uitnodiging voor alle in de popsector actieve organisaties, om kennis te delen en samenwerkingen aan te gaan om gezamenlijk het klimaat voor popmuzikanten te versterken.

Het Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024 is hier gratis te downloaden.

Ondergetekenden:
POPnl, Laurierstraat 107-A, 1016 PL Amsterdam, vertegenwoordigd door bestuursvoorzitter Rita Zipora Verbrugge.
Popronde, Stichting Popwaarts, Berg en Dalseweg 127, 6522 BE Nijmegen, vertegenwoordigd door directeur Mischa van den Ouweland.
Kunstbende, Polonceaukade 19, 1014 DA Amsterdam, vertegenwoordigd door directeur Marjolein Rietveld.
Popsport, Molenveldlaan 96, 6523 RM Nijmegen, vertegenwoordigd door bestuurder/directeur Jorien Stravens.