Dagboek van een band: feestmaand

December feestmaand, tijd voor overdenkingen, eindejaarslijstjes en vooruitblikken op 2019. April 2018: Na eindeloze afspraken, contracten en onderhandelingen ligt onze debuut plaat bij alle vooraanstaande platenzaken in Leiden zoals de Plato en de Velvet. Weliswaar niet in groten getale, 5 bij Plato en 8 bij de Velvet, maar dat moet ook niet. Als het er teveel zijn, lijkt het of ze in de uitverkoop zijn. En niets is minder waar.

Om het unieke karakter te accentueren zijn er dan ook maar 297 geperst. We hadden er 300 besteld maar kregen er om een onverklaarbare reden 297 toegestuurd. Tsja, die platen business, het blijft toch rock-n-roll. De verkoop valt wat tegen want ze liggen er nog steeds, althans daar ga ik van uit want ik heb nog niets van de platenzaken vernomen, zelfs niet na Black Friday.

Zo zijn er ook nog de optredens van het afgelopen jaar, de één was nog beter dan de ander en aangezien we er twee achter de rug hebben klopt dit als een bus. Al sloegen bij het eerste optreden de stoppen door en bij het andere waren er wat gitaarsnaar, draad en knopjesproblemen. In beide gevallen gaf het wat oponthoud maar dat verhoogde vooral de spanningsboog bij het publiek dat vervolgens laaiend enthousiast was bij elk geluid wat we produceerden. Dat was een duidelijk gevalletje “elk nadeel heb z’n voordeel”.

Ik heb het niet zo op de kerst, zacht uitgedrukt. Het wordt nogal vreemd gevonden dat ik, als kersthater, een kerstsingle op ging nemen. In de zomer waren we hier al mee bezig. Gedwee liet ik me meevoeren met de wensen van de rest van de band. Een tactisch meesterplan want ik bleef gewoon kersthater en ging mee met de meerderheid. Er kwam een single en nu de kerst eraan komt moet er natuurlijk ook een kerstoptreden komen. Dit jaar beginnen we daarmee en vervolgens zullen we elk jaar in december onze “Bollocks To Xmas” spelen voor een uitzinnig publiek, wat dan toch al in de feeststemming is. Dan bedank ik, heel stiekem en ambivalent, God op mijn blote knietjes voor deze legale uitweg van het kerstdiner met elektrisch gourmetstel. Win win, of in van Gaal termen plus plus. Wat vooruitblikken naar 2019 betreft kan ik kort zijn: Rock On!!

Wordt vervolgd..

Richard Rotteveel maakt Glampunk met Helleveeg en Nederstoner met Zombie Waiste. Dagboek van een band is een soapcolumn met twee dikke knipogen en veel herkenbare situaties voor de doorsnee muzikant. Het beschrijft de perikelen van de Leidse band Helleveeg en legt ze langs de meetlat van de gemiddelde wereldartiest. Onder de naam Riesrot schrijft hij verhaaltjes, columns of blogs, vaak voetbal of muziek gerelateerd en te vinden op zijn website

Vacature stagiair(e) Kunstbende Zuid-Holland (24-32 p/week)

Popunie zoekt een stagiair(e) productie/communicatie Kunstbende! Vanaf februari 2019 hebben we een plek vrij.

De Popunie is een stichting die actief is in de popsector met de focus op Rotterdam. De Popunie organiseert projecten voor en verleent diensten aan popmuzikanten, popfestivals, podia en de gemeente.

Inmiddels vertegenwoordigt de Popunie ruim 2.500 muzikale acts. De bands beoefenen een veelheid aan muziekstijlen: van metal tot reggae en van rock tot dance. Projecten van de Popunie waarvoor wij op zoek zijn naar een actieve, ondernemende stagiair(e) is Kunstbende Zuid-Holland.

Kunstbende is een landelijke wedstrijd voor jong creatief talent van 13 t/m 18 jaar. In de categorieën: Film, Fashion, Taal, Theater, Muziek, Dans, Expo en DJ. Voor Kunstbende worden 13 regionale voorrondes georganiseerd. Na de voorrondes gaan de categorie winnaars door naar de landelijke finale. De voorronde in Zuid-Holland wordt georganiseerd door de Popunie.

Werkzaamheden zijn o.a.:
• Facebook, Instagram, Twitter bijhouden
• Schrijven van persberichten en andere promotionele activiteiten
• Begeleiding deelnemers
• Benaderen juryleden
• Prijzen bedenken en werven door middel van sponsoring
• Randprogramma voor voorronde bedenken
• Draaiboek en tijdschema’s maken
• Uitvoering voorronde productiedagen
• Nazorgtraject voor winnaars organiseren

Wij vragen:
• HBO opleiding, liefst 3e of 4e jaars student CMV, Vrijetijdsmanagement, MEM of Communicatie.
• Affiniteit met de culturele sector
• Zelfstandige, pro-actieve werkhouding
• Minimaal 24 uur per week beschikbaar, maximaal 32 uur (met een piekmoment rondom de voorronde)
• Aanwezig zijn bij de productiedagen

Wij bieden:
• Werkervaring in productie, communicatie en organisatie van Kunstbende Zuid-Holland en evt. andere projecten van de Popunie
• Veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit
• Een informele en inspirerende werkomgeving
• Een stagevergoeding

Ben jij die goede, zelfstandige organisator met een flexibele werkhouding die we zoeken? Neem contact op met Martin Scheijgrond via martin@popunie.nl