Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek

Op 16 januari is tijdens Eurosonic Noorderslag in de SPOT Groningen (voorheen Oosterpoort) het Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024 gepresenteerd. De initiatiefnemers POPnl, Kunstbende, Popsport en Popronde ondertekenden het convenant waarin afspraken worden gemaakt over de talentontwikkeling in de popmuziek de komende vijf jaar. De Popunie is initiator en namens Rotterdam en Zuid-Holland partner van het nationale convenant ‘Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024’.

Het eerste exemplaar werd door panelmoderator Roufaida Aboutaleb overhandigd aan Christianne Mattijssen, directeur Erfgoed & Kunsten bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Doel van het convenant
In het convenant leggen betrokken partijen vast dat zij zich gezamenlijk inzetten voor een optimaal klimaat en infrastructuur voor talentontwikkeling op het gebied van popmuziek. Christianne Mattijssen, nieuwe directeur Erfgoed en Kunsten van het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lichtte uit dat: “Het ministerie enorm blij is met dit convenant dat vanuit de sector zelf gekomen is om te kijken waar de samenwerking verder versterkt kan worden. Jullie ervaren uit eerste hand op welke momenten talenten obstakels ondervinden. Van een netwerk opbouwen buiten de eigen regio tot het verzamelen van de juiste mensen om een artiest heen”.

De initiatiefnemers houden zich bezig met activiteiten die zijn gericht op het stimuleren, verbinden en inspireren van jonge popmuzikanten om hun talent te ontdekken en te ontwikkelen. De partners vormen een netwerk binnen de regio’s en hebben gezamenlijk een landelijke dekkingsgraad. Het vermogen om uit te blinken in één of meer vaardigheden is niet alleen aangeboren, maar is ook een kwestie van oefening en doorzettingsvermogen. Toptalenten leren snel en zelfstandig, oefenen doelgericht en barsten van creativiteit, motivatie, doorzettingsvermogen en gedrevenheid. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat toptalenten opvallen.

Dit convenant betreft alle genres in de popmuziek en verzekert de gezamenlijke inzet van de betrokken partners voor een blijvende groei en investering in talentvolle muzikanten door activiteiten, kennis en netwerk met elkaar te verbinden. Met als resultaat een toekomstbestendige en duurzame infrastructuur voor talentontwikkeling en daarmee een dynamische popmuzieksector in Nederland. Dit convenant is daarnaast ook een uitnodiging voor alle in de popsector actieve organisaties, om kennis te delen en samenwerkingen aan te gaan om gezamenlijk het klimaat voor popmuzikanten te versterken.

Het Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024 is hier gratis te downloaden.

Ondergetekenden:
POPnl, Laurierstraat 107-A, 1016 PL Amsterdam, vertegenwoordigd door bestuursvoorzitter Rita Zipora Verbrugge.
Popronde, Stichting Popwaarts, Berg en Dalseweg 127, 6522 BE Nijmegen, vertegenwoordigd door directeur Mischa van den Ouweland.
Kunstbende, Polonceaukade 19, 1014 DA Amsterdam, vertegenwoordigd door directeur Marjolein Rietveld.
Popsport, Molenveldlaan 96, 6523 RM Nijmegen, vertegenwoordigd door bestuurder/directeur Jorien Stravens.

Het Convenant Talentontwikkeling in de Popmuziek 2020-2024 is hier gratis te downloaden.

Muziek tijdens het International Film Festival Rotterdam 2020

Deze week is Rotterdam weer in de ban van de tijgerkop. Het jaarlijkse internationale filmfestival strijkt namelijk weer neer in Rotterdam. Het IFFR staat in het teken van het stimuleren van nieuw talent en gevestigde namen door o.a. documentaires, films en short-films van hoge kwaliteit tentoon te stellen. Naast het filmprogramma, kun je ook genieten van muzikale activiteiten. Met op vrijdag de gehele dag de focus op Rotterdam met RTM. Hier zoals voorgaande jaren een greep uit het muziekgerelateerde programma.

Live-muziek tijdens IFFR

Club IFFR

Na de filmvertoningen is het tijd om de benen te strekken in Theater Rotterdam Schouwburg. Verschillende dj’s en live-acts zullen in de hal optreden. Zoals S!RENE, Ofra, Elijah Waters en Mo Jakob.

 

RTM 2020: Rotterdamse makers in de spotlight

Films uit de Maasstad staan op vrijdag 24 januari in de schijnwerpers. LantarenVenster is volledig gevuld met kakelverse korte en lange films, Rotterdamse klassiekers, events, talks, audiovisuele experimenten, videoclips en installaties; alles staat die dag in het teken van filmtalent uit 010. Rotterdamse iconen als filmmaker Bob Visser en dichter Jules Deelder worden deze derde editie van RTM, de Rotterdam-selectie van IFFR, uitgelicht.

RTM Remix

Remix van wild werk met Rotterdamse wortels. Een samengesteld en doorlopend programma vol audiovisuele experimenten, éénminuutjes, videoclips, stop-motion, collages, korte films en documentaires uit 010.

Met werk van: Mischa Oudwater, Brian den Hartog, Erico Smit, Huub Verburg, Conny Beneden, Loes Korten en Merijn van den Brand, De Likt, Elsbeth van Noppen, Rauwkost-Collective, Camp Rauw, Victor D. Ponten, Stacii Samidin, Johannes Langkamp, Tess Martin, Helmut Smits, Mathilde Nobel, Het Gezelschap, Winne, The Jerry Hormone Ego Trip, Bob Visser en Sebastian Pappalardo.

Jules Deelder − Jazz Is My Religion

In Jazz Is My Religion van fotograaf Gerard Wessel zien we dichter Jules Deelder als jazzliefhebber, vinylverzamelaar en dj. Afgewisseld met archiefbeelden van Deelders jazzhelden komen schrijversvrienden als Bart Chabot, Remco Campert en Simon Vinkenoog en muzikanten Willem Breuker en Hans Dulfer aan het woord die allen Deelders passie voor jazz delen. Wessel volgde Deelder twee jaar lang, waarbij hij met korrelige zwart-witbeelden het verleden met het heden verbindt.

Deelder geeft ons een kijkje in zijn indrukwekkende platencollectie en blijkt een wandelende encyclopedie van feitjes en anekdotes die hij moeiteloos uit zijn fotografisch geheugen oplepelt. In zijn huis laat hij unieke platen horen en vertelt hij het bijbehorende verhaal, tot in de kleinste details. Zelfs de eerste plaat die hij ooit kocht, heeft hij nog: een ep uit 1958, met op de ene kant Miles

Drama Girl (muziek door Beau Zwart).

In Drama Girl laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen. Ondertussen levert het hem ook wat op: een film die onderzoekt hoe fictie en documentaire van elkaar kunnen lenen. De film is geselecteerd voor de hoofdcompetitie van IFFR en viert het innovatieve karakter van jonge, veelbelovende filmmakers van over de hele wereld. Alle muziek voor de film is gemaakt door Rotterdamse producer en muzikant Beau Zwart.

en meer, zoals..

Rock Against Religion

In deze aankondiging/anti-commercial voor het Rock Against Religion-concert in Kaasee Rotterdam (1979) hoor je oerpunk van Rode Wig en REVO. Kaasee brandde tot op de toe grond af, de bands verdwenen, alleen zanger Aram Slappendel haalde later het nieuws toen hij in een roes van zwarte magie, speed en lsd twee vriendinnen en zichzelf op gruwelijke wijze doodde.

Pinkel 

Pinkel is een Rotterdamse volksjongen van twintig jaar oud. Hij is behanger van beroep en woont samen met zijn zeventienjarige vriendin Marjan en hun baby. Nog maar kort geleden was Pinkel een politiek ingestelde punker die met zijn maat Geert in punkband Tändstickorshocks speelde. Hij heeft nu de punk en zijn gitaar de rug toegekeerd: zijn nieuwe ideeën over onder andere vrouwen en buitenlanders staan volkomen haaks op de idealen uit de radicale teksten van de Tändstickorshocks. Anarchy is no more.

Een deel van deze film is eind 1979 opgenomen, tijdens de bloeiperiode van de Nederlandse punkbeweging. Met een zeldzame registratie in Kasee van een concert van de Tändstickorshocks en een legendarisch optreden van Jules Deelder, die uitgejoeld en bespuugd door het publiek het podium verlaat.

Check de website van IFFR voor het volledige programma.