Anna Nooshin, Cinemates en Bokoesam nieuwe ambassadeurs van Kunstbende

Social influencer Anna Nooshin, YouTube-sterren Kalvijn & Petrus (Cinemates) en rapper Bokoesam zijn sinds afgelopen maand ambassadeurs van Kunstbende, het podium voor creatieve jongeren van 13 t/m 18 jaar. Hiermee zetten zij zich in voor de artiesten van de toekomst. Ze promoten Kunstbende en nieuw talent, geven workshops en begeleiden en adviseren deelnemers.

Videoserie #vanzoldernaarpodium

YouTubers Kalvijn en Petrus ontwikkelden voor Kunstbende de videoserie #vanzoldernaarpodium waarin zij zelf, Anna en Bokoesam vertellen welke weg zij hebben afgelegd om van hun passie hun beroep te maken. In deze reeks moedigen zij jong talent aan om van hun zolder te komen en de eerste stappen op het podium van Kunstbende te zetten.

Anna Nooshin wil dat talentvolle creators gezien worden
Anna Nooshin is van alle markten thuis: ze is social influencer, schrijfster, presentatrice en fashion designer. Dit jaar is Anna uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer van Nederland en opent binnenkort een eigen museum over social media in Amsterdam.

‘Iedereen moet ergens beginnen en ik krijg dagelijks vragen hoe ik mijn carrière heb opgebouwd. Met deze samenwerking met Kunstbende hoop ik anderen ook een stapje te kunnen helpen en daarbij word ik zelf heel graag geïnspireerd door nieuw talent. Er zijn zoveel jonge talentvolle creators die dagelijks de mooiste dingen maken, maar nog niet het platform hebben om gezien te worden.’

Kunstbende was belangrijke stap in carrière Cinemates 
Kunstbende was voor YouTubers Kalvijn (Kelvin Boerma) en Petrus (Peter de Harder) een van hun eerste stappen naar succes (zie hun inzending uit 2011). In 2005 richtte ze hun YouTube-kanaal Cinemates op, inmiddels zijn zij uitgegroeid tot twee van de grootste YouTubers van Nederland.

‘Kunstbende was voor ons een van de belangrijkste stappen naar een professionele carrière. Gezien worden en een podium hebben is ontzettend belangrijk. Wij hebben geleerd dat naast doorzettingsvermogen en talent het ook goed is om een netwerk te creëren. Wij ontdekken graag nieuw talent en hopen via deze weg hen een opstapje kunnen geven.’

Bokoesam werkt graag met nieuw talent
Bokoesam begon op zijn zeventiende met het maken van muziek. De rapper werkte onder meer samen met Fresku, SBMG, Broederliefde en Ronnie Flex. Op dit moment reist Bokoesam door het land met ‘De Nachtvlinder Tour’.

‘Ik wil de nieuwste generatie artiesten iets meegeven, hopelijk ook motiveren. Ik vind het interessant om te zien wat er nu speelt en waar iedereen op dit moment mee bezig is. Omdat ik graag werk met nieuw talent, ben ik van nature al op zoek naar de nieuwste artiesten. Ik vind het leuk om nu ook vanuit Kunstbende een steentje bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van talent.’

Kunstbende x Rabobank 
Samen met partner in cultuur Rabobank brengt Kunstbende talent ‘van zolder naar podium’. Kunstbende is hét podium voor talent van 13 t/m 18 jaar. Via voorrondes door het hele land, met ruim 3500 inschrijvingen, stromen de 100 beste acts door naar de finale op het Kunstbende Festival in Amsterdam op 29 juni 2019. Daarna worden ze door een persoonlijke coach klaargestoomd voor een optreden op de What’s Happening-area van Rabobank en Kunstbende op Lowlands én een ander groots podium, van Mysteryland tot het Stedelijk Museum Amsterdam.

Ben jij creatief en tussen de 13 en 18 jaar? Meld je aan voor Kunstbende 2019!

De Popunie organiseert sinds 2013 de Kunstbende Zuid-Holland. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds1818, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, Janivo Stichting, Madurodam Kinderfonds, Stichting Boschuysen, Van Cappellen Stichting, Korzo, Maaspodium en Keymusic.

Volg Kunstbende Zuid-Holland op Facebook.

Eerste editie ‘Word!’ was een fijne hiphopzondag

De immer zonnige Jermaine Berkhoudt (kort en krachtig bekend als MC JR) heeft hart voor hiphop. Dat uit hij deze keer door het organiseren van Word! (in samenwerking met Lantaren/Venster en HipHopHuis).

De avond draait om de documentaire Word Is Bond van Sacha Jenkins, waarin het schrijfproces van een reeks Amerikaanse rappers centraal staat. Het blijkt ontroerend om grote namen te horen vertellen over deze (vaak onderbelichte) details. De organisator: “Er was nog geen echte hiphop docu die ingaat op de denkwijze achter het schrijven.  Het proces is persoonlijk, maar wel tof om te zien hoe anderen het doen. Vaak herkenbaar ook. Rakim begon bijvoorbeeld altijd met het einde van de zin.”

Waarom leek dit nieuwe initiatief Berkhoudt een goed plan? “Het is een soort propaganda voor de stroming.  Ik wil mensen in aanraking brengen met hiphop. Film is misschien nog een beetje een onaangeraakt vlak. Voor mijn schoonmoeder bijvoorbeeld was het een eye opener. Ze wist niks van hiphop af, vatte het samen als ‘mensen die snel praten over dingen die het licht niet verdragen’. Het gaat natuurlijk veel verder.”

Aanstekelijk

Het programma ging ook verder dan alleen een film vertoning. Eerst dansten twee dames ‘een soort tijdreis’, erg aanstekelijk om naar te kijken (zelf dansen was voor het deels brakke publiek nog even een stap te ver). KevTendencies rapte een paar tracks, laverend tussen boombap, trap en R&B. Het is duidelijk dat deze artiest veel te bieden heeft, hoewel hij soms nog lijkt te zoeken. De nummers waar hij zelf het meeste plezier aan beleefde, overtuigden het meest, omdat vorm en inhoud daar het beste samenvielen.

Voordat Word Is Bond begon, zagen we een clipje over het HipHopHuis. Het was onduidelijk waarom die Home Of The Brave heette (wat is er dapper aan gebaren op een straathoek of dansen in een garage?), maar de clip is met liefde gemaakt. Er loopt wellicht altijd een dunne grens tussen een flitsende indruk van de scene en vervallen in brave urban clichés. Gelukkig konden we het clipje twee keer bewonderen om een beter beeld te krijgen.

DJ Ray Escobar draaide lekkere tunes na de film en paneldiscussie. Berkhoudt over de drie gasten die de film bespraken: “Tof om deze docu met z’n allen te kijken, dan kan je achteraf discussiëren. Ik nodig graag mensen uit die voor een mening staan: Code Red bijvoorbeeld heeft een duidelijke visie. Dichter heeft meer gevoel voor nuance, een echte lyricist. Vivien Waszink weet alles van taal. Bij de eerste vertoning in Amsterdam was ze er ook. She knows her stuff.”

Kelder

De documentaire toont veel winterse shots, die de intimiteit van de interviews vergroten (zo vormen de vele dikke jassen op straat een mooi contrast met een warme kelder vol platen).  We horen uiteenlopende artiesten, van Mr. Porter (die behalve P.I.M.P. voor 50 Cent ook het underground debuut Infinite van Eminem produceerde) tot Rapsody (eigenlijk de enige vrouw die aan het woord komt, gelukkig heeft ze veel boeiends te vertellen). Anderson .Paak zien en horen we later in de film, vooral terwijl hij fijne muziek maakt. Hoewel hij onder meer uitlegt dat hij als drummer een andere aanpak heeft dan de meeste artiesten, spreekt zijn muziek eigenlijk voor zich: hiphop blijft zich ontwikkelen.

Berkhoudt was heel erg onder de indruk toen hij de film zag: “Je hoort diverse gasten in plaats van de standaard grote namen. Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat ze Kendrick niet gevraagd hebben, maar dan was het een andere docu geweest. Opvallend vond ik de mc die rap niet meer interessant vindt, omdat hij tegenwoordig het battle element mist.” Bij de nabespreking gniffelt het panel om deze ontevreden Amerikaan, omdat die niet echt veel bereikt zou hebben in de scene en dus eigenlijk niet zoveel in te brengen heeft. Het publiek lijkt verdeeld over het onderwerp, maar geeft de indruk dat strijd binnen het genre iets minder belangrijk is geworden.

Opbouw

Soms is de opbouw van de film misschien wat onduidelijk (zo springen we schijnbaar willekeurig tussen verschillende steden heen en weer), het spreekt wel voor de maker dat ‘Word is bond’ de ondervraagden afhankelijk van wat ze te melden hebben een aandeel geeft. Daarom komen Nas, J. Cole, Rakim, Flatbush Zombies, Brother Ali, Royce Da 5’9” en Tech N9ne vaker voorbij dan bijvoorbeeld Big Daddy Kane (absoluut een boeiende artiest, die deze keer kennelijk net wat minder bruikbare quotes heeft opgehoest).

Een mooi onderdeel zijn de interviews met Rhymefest. Op jonge leeftijd benaderde de moeder van Kanye hem met de vraag: ‘Waarom heb je het de hele tijd over seks en drugs?’ Dat maakte indruk op de rapper uit Chicago, zodat hij inmiddels bevlogen het belang van oprechte inhoud en persoonlijke stijl bezingt, in zijn lessen aan een groep jonge rappers (die stuk voor stuk trouwens achterlijk goed blijken te zijn). Berkhoudt herkent wat Rhymefest met bijna religieuze overtuiging deelt: “Doe wat in je hart ligt. Die boodschap blijft actueel.”

Streams

“Tech N9ne verbaasde me het meest. Ik kende zijn muziek; verder wist ik niet wie hij is of waar hij vandaan komt. Hoe hij schrijft, door bijvoorbeeld rekening te houden met ademen, herken ik goed. Zelf ben ik geen studio mc, meer een live entertainer. Genoeg gasten die een miljoen streams hebben, maar geen shows kunnen rocken. Dan staan ze daar gewoon maar wat nummers te doen.” Daarom hebben we het kort over A$AP Rocky, die in zijn show op Woo Hah! steeds na een minuut buiten adem leek en in het begin van zijn show geforceerd om een moshpit vroeg. Niet veel later begon de populaire rapper opeens gevoelige liedjes te zingen (muzikaal gezien overigens misschien wel het beste onderdeel van dat optreden). Ons simultane hoofdschudden is bijna hoorbaar door de telefoon.

Gelukkig zijn er ook genoeg redenen om enthousiast te zijn over de huidige staat van rap. “Flatbush Zombies zijn nu pas hot, maar wel al heel lang bezig. Wat ze zeggen, stelt me gerust… onze generatie is echt niet verloren, de meesten krijgen de basics gewoon mee. Dat wordt onderschat, mensen zeggen nog steeds ‘tegenwoordig gaat het alleen maar over geld, stoer doen en drugs’. Vroeger was het misschien minder letterlijk, maar toen werd er ook commerciële muziek gemaakt. Er zijn in elke generatie hypes, maar ook gewoon mensen met craft en skills. Joey Bada$$ bijvoorbeeld. Die is dan ook helaas wat minder in de grote media te vinden.” Met of zonder groot publiek, we kijken uit naar de volgende editie van Word!