Adorah – 7TEEN

  • 7TEEN

  • Adorah
    • Genre: Hiphop, Soul
    • Release-type: Digitaal
    • Label: Self-released

Onlangs kreeg ik de debuut-ep 7TEEN van Adorah in handen. De titel komt overeen met de leeftijd van de singer/songwriter Adorah toen de ep uitkwam (afgelopen maand werd ze achtien). Een jonge zangeres met een volwassen sound.

Adorah heeft grote ambities en pakt haar muziekcarrière serieus aan, door onder andere zanglessen te nemen bij de bekende zangcoach Babette Labeij. Ook treedt ze zeer regelmatig op tijdens diverse festivals en op poppodia zoals Grounds en Rotown. Naast haar covers op YouTube en spelen op de vele jamsessies, schrijft ze ook haar eigen nummers en speelt ze onder meer gitaar.

Op 7TEEN staan drie tracks waarvan de sound zich het beste laat omschrijven als hiphop-soul in de stijl van Mary J. Blige en K. Michelle.




Focus live at Open Mic Rotown

Focus is het eerste nummer op de ep. De ingetogen vocals van Adorah klinken goed over de rauwe beats en in combinatie met de verzorgde backing vocals ontstaat er een mooie sound. Op het tweede nummer genaamd Satin Feel wordt ze bijgestaan door rapper/vocalist Luigino. Samen klinken ze goed op elkaar ingespeeld, vol en harmonieus. Wat mij betreft het best uitgewerkte nummer op deze ep. Angelica is de derde en laatste track op de ep. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je naar de stem van een jonge soulvolle zangeres uit The States aan het luisteren bent en dat is een groot compliment voor de sterke vocals van Adorah.

Natuurlijk zijn er ook verbeterpuntjes. De arrangementen zijn nog wat losjes en de tracks zouden wat langer en beter opgebouwd kunnen worden. Hierdoor worden de songs meer uitgebalanceerd, met een kop-, midden- en een eindstuk, en meer geschikt voor radio. Ook zou ik graag wat up-tempo nummers van haar willen horen. Adorah heeft met 7TEEN wel een debuut-ep afgeleverd die nieuwsgierig maakt en naar veel meer smaakt. Ik denk dat we nog veel gaan horen van deze talentvolle singer/songwriter!

Volg Adorah op Facebook en kijk eens op haar YouTube kanaal.

Met deze strategie ga je geheid meer optredens scoren

In mijn vakantie herlas ik het boek Influence van oud-hoogleraar marketing en psychologie Robert B. Cialdini. Hierin bespreekt hij zes strategieën die je kunt inzetten om mensen te overtuigen.

Een hele belangrijke hiervan is Social Proof. De term zegt je misschien niet zoveel, maar ik weet zeker dat je talloze voorbeelden om je heen kunt opnoemen. Social Proof is het gebruik maken van anderen om mensen te overtuigen van jouw waarde. Deze strategie gaat ervan uit dat de meeste mensen van nature wantrouwend reageren als iemand over zichzelf (of over zijn eigen werk) zegt dat hij heel goed is. Maar dat we veel meer waarde hechten aan de mening van een buitenstaander. Of liever nog: van meerdere buitenstaanders.

Onbewust maken we hier allemaal gebruik van. Bijvoorbeeld door aan een kennis te vragen of hij nog een fijne boekhouder weet. Of door referenties op LinkedIn te lezen voordat we iemand benaderen voor een samenwerking. En ook jij hebt vast wel eens een cd gekocht of een concert bezocht omdat de recensies je nieuwsgierig hadden gemaakt.

Het fenomeen op zich is beslist niet nieuw. Bij een sollicitatie worden al sinds jaar en dag referenties gevraagd en dat is niet voor niets. En mond-tot-mondreclame is voor veel culturele instellingen zoals theaters en podia nog steeds een belangrijke vorm van promotie. Wat wel nieuw is, is het feit dat met de komst van internet er veel meer mogelijkheden zijn gekomen om gebruik te maken van Social Proof. Bijvoorbeeld, door als muziekdocent een aantal leerlingen te quoten op je website. Of door een review te delen op je Facebook-pagina.

Over sociale media gesproken: sites als Facebook en LinkedIn maken het je makkelijk om dit in te zetten. Je kunt daar referenties geven en ontvangen. Zelf heb ik gebruik gemaakt van Social Proof bij de promotie van mijn boek. Verschillende lezers hebben mij laten weten wat ze ervan vonden. Dat is natuurlijk sowieso fijn en interessant om te weten. Maar ik heb ook een speciale pagina op mijn site gemaakt waar je deze reacties kunt lezen.

Ik vind zelf dat Social Proof niet alleen één van de meest krachtige, maar ook één van de meest zuivere manieren van marketing is. Want hoe kun je jouw mogelijke fans of opdrachtgevers nu beter overtuigen van wat jij te bieden hebt dan door ze te laten weten hoe anderen dit hebben ervaren?