Met deze strategie ga je geheid meer optredens scoren

In mijn vakantie herlas ik het boek Influence van oud-hoogleraar marketing en psychologie Robert B. Cialdini. Hierin bespreekt hij zes strategieën die je kunt inzetten om mensen te overtuigen.

Een hele belangrijke hiervan is Social Proof. De term zegt je misschien niet zoveel, maar ik weet zeker dat je talloze voorbeelden om je heen kunt opnoemen. Social Proof is het gebruik maken van anderen om mensen te overtuigen van jouw waarde. Deze strategie gaat ervan uit dat de meeste mensen van nature wantrouwend reageren als iemand over zichzelf (of over zijn eigen werk) zegt dat hij heel goed is. Maar dat we veel meer waarde hechten aan de mening van een buitenstaander. Of liever nog: van meerdere buitenstaanders.

Onbewust maken we hier allemaal gebruik van. Bijvoorbeeld door aan een kennis te vragen of hij nog een fijne boekhouder weet. Of door referenties op LinkedIn te lezen voordat we iemand benaderen voor een samenwerking. En ook jij hebt vast wel eens een cd gekocht of een concert bezocht omdat de recensies je nieuwsgierig hadden gemaakt.

Het fenomeen op zich is beslist niet nieuw. Bij een sollicitatie worden al sinds jaar en dag referenties gevraagd en dat is niet voor niets. En mond-tot-mondreclame is voor veel culturele instellingen zoals theaters en podia nog steeds een belangrijke vorm van promotie. Wat wel nieuw is, is het feit dat met de komst van internet er veel meer mogelijkheden zijn gekomen om gebruik te maken van Social Proof. Bijvoorbeeld, door als muziekdocent een aantal leerlingen te quoten op je website. Of door een review te delen op je Facebook-pagina.

Over sociale media gesproken: sites als Facebook en LinkedIn maken het je makkelijk om dit in te zetten. Je kunt daar referenties geven en ontvangen. Zelf heb ik gebruik gemaakt van Social Proof bij de promotie van mijn boek. Verschillende lezers hebben mij laten weten wat ze ervan vonden. Dat is natuurlijk sowieso fijn en interessant om te weten. Maar ik heb ook een speciale pagina op mijn site gemaakt waar je deze reacties kunt lezen.

Ik vind zelf dat Social Proof niet alleen één van de meest krachtige, maar ook één van de meest zuivere manieren van marketing is. Want hoe kun je jouw mogelijke fans of opdrachtgevers nu beter overtuigen van wat jij te bieden hebt dan door ze te laten weten hoe anderen dit hebben ervaren?


Maaike van Steenis is trainer en leert creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk. Ook kun je daar haar nieuwe boek ‘Tussen kunst en cash’ bestellen.

Deadline aanmelden voor het inJazz festivalprogramma nadert!

Op 28 en 29 juni organiseert inJazz haar 12e editie in Rotterdam. Een prestigieuze conferentie voor de internationale jazzsector. Op donderdag- en vrijdagavond vindt het gratis toegankelijke festivalprogramma plaats. Muzikanten en componisten presenteren zich aan een publiek vol eigenaren van record labels, managers, programmeurs en journalisten. Nederlandse acts kunnen zich nog tot 25 februari hiervoor aanmelden.

Aanmelden voor de inJazz showcases

Van cool jazz, bebop en fusion tot world, big band en crossover. Nog tot zondag 25 februari kunnen Nederlandse artiesten, met repertoire geregistreerd bij Buma/Stemra, zich aanmelden voor het festivalprogramma. Een jury bestaande uit Nederlandse professionals maakt uit alle aanmeldingen de uiteindelijke selectie. Acts die zijn geselecteerd voor het festivalprogramma horen dit uiterlijk 1 april. Aanmelden kan alleen digitaal en via deze link. Daar vinden geïnteresseerde acts ook de voorwaarden en meer informatie over de vergoeding van initiatiefnemer Buma.

Livemuziek tijdens inJazz

Het gratis toegankelijke festivalprogramma van inJazz vindt plaats op donderdagavond 28 en vrijdagavond 29 juni in Rotterdam. Meer dan 40 acts treden op, verdeeld over verschillende podia. Het programma bestaat uit drie onderdelen. Dutch inJazz staat voor de 25 geselecteerde Nederlandse bands. Met Next Generation Jazz presenteert inJazz getalenteerde masterstudenten van Nederlandse conservatoria, aangedragen door hun school. Internationale acts komen terug onder de noemer Europe inJazz. Een aantal toonaangevende Europese festivals dragen een opmerkelijke act uit hun land aan. De intentie is dat al deze acts niet alleen tijdens inJazz, maar op een aantal Europese festival zullen optreden.

inJazz: het grootste Nederlandse jazznetwerkevenement

Jazz professionals verzamelen zich op 28 en 29 juni in Rotterdam voor de 12e editie van inJazz. Een prestigieus netwerkevenement voor de internationale jazzsector en een initiatief van Buma. Vrijdag overdag vindt het conferentieprogramma plaats. Een dag vol nieuwe ontmoetingen of juist het verstevigen van zakelijke relaties. Sprekers uit binnen- en buitenland delen kennis en ervaringen en bespreken actuele topics. Een programma met inspirerende panels, keynotes, presentaties, de uitreiking van de Buma Boy Edgar Prijs en diverse netwerkmomenten. In de avonduren, zowel donderdag als vrijdag, presenteren (inter)nationale artiesten zich aan de aanwezige professionals. Van aanstormend talent tot gevestigde artiesten.