In het laatste weekend van september vond nabij Eindhoven de X-fi audioshow plaats. Bij het horen van de term X-fi zou je gelijk kunnen denken aan een event georganiseerd door de Nederlandse fanclub van X-Men. Maar neen, de X-fi show is een hi-fi show. Een show zoals je die vroeger in de RAI in Amsterdam had en die toen Firato heette (wie kent ‘m nog?).
De X-fi show is een weekend lang duizenden audionerds in achterkamertjes opeen gepropt, luisterend naar de meest exotische (lees dure, neen, hysterisch dure) hi-fi apparatuur.
Ik was er vorig jaar. Ja, ook ik was een audionerd op locatie. Samen met oude mannetjes met hun handjes op hun rug struinde ik de beurs af. Al luisterend en snuffelend baanden we ons een weg langs achterkamertjes met daarin allerhande exotische (lees dure, neen, hysterisch dure) hi-fi- apparatuur.
Ik heb die dag welgeteld één luisterervaring gehad die me is bijgebleven, dat waren de luidsprekers van Grimm Audio. Een Nederlands bedrijf gerund door Eelco Grimm en Guido Tent, pioniers op audiogebied. Niet helemaal eerlijk want ik had ze al eens in een studio gehoord, maar verdorie, wat klinken die speakers goed! Zeer nauwkeurig met volledig digitaal via DSP gestuurde crossovers en: (niet onbelangrijk) prettig om lang naar te luisteren.
En juist daar wringt toch een beetje mijn schoen bij een bezoek aan een dergelijke beurs. Zoals ik in eerdere columns al meldde, speelt de akoestiek een nogal prominente rol bij een luisterervaring, immers: afluistering = monitors + akoestiek.
Het is hoegenaamd onmogelijk om in een volgepakte zaal in een conferentiecentrum een juiste akoestiek voor elkaar te krijgen. Ieder persoon heeft een andere plek in de zaal en daardoor een andere luisterpositie en alleen al dat gegeven, maakt een gewogen oordeel zo goed als onmogelijk. Wat dat betreft deden de Grimm’s nog heel aardig hun best.
Neen, voor een serieuze beoordeling van hi-fi apparatuur als speakers en amps is een wat meer gecontroleerde omgeving (lees akoestiek) nodig.
Speakers, amps, streamers, DAC’s, kabeltjes. Het ziet er allemaal prachtig uit op zo’n beurs maar echt tot volle wasdom komt het zelden. En dat is zonde. Eigenlijk bezoek je zo’n beurs om te kijken wat er allemaal speelt op audiogebied en vervolgens maak je een afspraak om ‘ns serieus te gaan luisteren. Of je maakt een afspraak om de spullen mee te nemen naar je eigen huis, nog beter want dan kun je in je eigen vertrouwde omgeving nóg beter beoordelen of die mooie speakertjes ook bij jou passen.
Nou, ik kom steeds dichter bij dat statement voor het propageren van een machtig mooie muziekbeleving. Ik denk dat ik er volgende maand met de volgende column wel uit ben.
Ok, ik ga weer luisteren. Naar een good-ole compact disc dit keer, zonder analoog kraakje, maar wel over m’n machtig mooie afluistering!
Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), Charlie Dée en Phil Bee’s Freedom. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.