Outboard Gear

Wat klinkt dat mooi hè, outboard gear. Als je er ‘ns goed naar kijkt dan is het best een gekke term: ‘outboard gear’.

Ten eerste is het Engels, maar dat gebeurt wel vaker in de recording business. Zo worden termen als ‘tracking’, ‘merge’, ‘bouncing’ (ja, dat kan ook iets anders betekenen dan bewegen op hiphop) en ‘clocking’ veelvuldig gebruikt tijdens opname, mix en mastering.

Ook mastering is een Engels woord. Als je het zou vertalen naar Nederlands dan kom je uit bij masteren. Masteren wordt zeker gebruikt maar klinkt net iets minder sexy als mastering, maar alleszins sexyer dan ‘geluidsnabewerking’, de ultra-calvinistische benaming van mastering.

Maar goed, outboard gear dus. Outboard gear is een verzamelnaam voor speelgoed voor volwassenen, en dan heb ik het niet over een dwarsdoorsnede van het assortiment van Christine le Duc. Neen, dit is speelgoed van een ander kaliber. Speelgoed met knoppen. Een heleboel mooie, minder mooie, dure, minder dure maar ook exorbitant dure knoppen en schakelaars. Zie het als de analoge (of digitaal, zoals de Weiss units) evenknie van een plug-in met stekkers en fysieke schakelaars, met schuiven en knoppen.

Dit alles om muziek zo mooi en organisch en vooral zo analoog mogelijk te laten klinken. Maakt het wat uit, hoor ik je denken, een plug-in kan dat tegenwoordig toch ook wel?
Ja en nee. Ik vergelijk het graag met een timmerman. Een goede vakman met meesterschap en visie weet van tevoren precies wat hij/zij wil gaan maken. Het gereedschap helpt hem of haar daarbij.

Tuurlijk maakt het uit wat voor gereedschap je gebruikt en vooral de kwaliteit daarvan. Een slechte zaag maakt recht zagen moeilijk. Maar zelfs al heeft hij/zij slechts de beschikking over gereedschap waarvan de kwaliteit te wensen overlaat, dan nog zal er iets moois uit zijn of haar handen komen. Een visie leidt tot oplossingen, zelfs als de omstandigheden minder ideaal zijn.

Zo ook met outboard gear. Een mooie eq of compressor zal én prettig werken én je snel naar je doel leiden, maar betekent niet dat een plug-in of een wat minder fancy apparaat dat niet zou kunnen doen. Misschien kost het je wat meer moeite of tijd maar je zult er komen!
Ondertussen voel ik weer een tegelwijsheid opkomen:

“Ongeacht het middel leidt een visie je naar het doel”, al twijfel ik of deze uitspraak ooit daadwerkelijk op een tegel is beland, maar dat geheel terzijde.

Anyway, mooi spul hoor, outboard gear voor mastering en een dure machine zal ongetwijfeld mooi klinken, al was het maar omdat je er een boel geld voor betaald hebt. (Het zou toch zonde zijn als je al die euro’s niet meteen terug zou horen.)

Degene die het apparaat bedient, de duur-apparaat-bedienaar ofwel mastering engineer, zal toch echt zelf het apparaat goed moeten kennen om alle mogelijkheden vol te benutten.
Dit leidt dan weer naar een internationaal zeer bekende uitspraak die je zo op een tegel kunt plakken:

“It’s not the gear, it’s the engineer”

 

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website.

Live-verslag: Winne ODZ tour – FEIS was in the building!

Afgelopen vrijdag 5 april was ik bij het concert van Winne in Annabel. Naar dit optreden werd lang uitgekeken. Dat komt natuurlijk door het ontzettend tragische verlies van rapper FEIS, die tijdens de jaarwisseling werd doodgeschoten. Een vreselijke gebeurtenis waar de hiphop scene nog steeds niet van bekomen is. Winne stond voor de moeilijke keuze; of de tour afzeggen of doorgaan. Gelukkig heeft hij besloten om de tour door te laten gaan. Zoals hij zelf zegt zou zijn rechterhand FEIS het zeker zo gewild hebben.

Gezien de massale opkomst naar de uitverkochte Annabel was het publiek het hier roerend mee eens. Er zijn na de tragedie al een paar concerten geweest elders in het land. Maar voor de echte diehard hiphop liefhebber is er geen betere locatie dan de ‘heilige grond’ van het poppodium Annabel. En alles kwam op een perfecte manier samen afgelopen vrijdag.

De setting was puur en stijlvol, het voorprogramma solide, de dj was on point en bracht het wachtende publiek vooraf al in de juiste sfeer. Toen was het moment daar; terwijl de beeltenis en de naam van FEIS geprojecteerd werden op een groot scherm, verscheen Winne ten tonele. Een groot applaus en daarna een ijzingwekkende stilte, terwijl Winne met zorgvuldig gekozen woorden de rollercoaster van de afgelopen vier maanden beschreef.

Na die indrukwekkende speech volgde een minutenlang applaus van waardering en respect en ging de avond pas echt goed van start. Onder het motto, niet de dood van FEIS betreuren maar juist zijn leven en legacy vieren, bestookte Winne het publiek met perfect uitgevoerde nummers van zijn albums en vooral de collabo ’s met FEIS vormden ware hoogtepunten. Op driekwart van het concert kwam het nummer waar iedereen op wachtte; ingeluid door het bekende geluid van de saxofoon gingen de aanstekers en mobieltjes massaal de lucht in bij het absolute meesterwerk Superman.

Velen hielden het niet droog toen FEIS zijn onnavolgbare couplet klonk door de speakers van Annabel, gevisualiseerd met sfeerbeelden van zijn vele optredens. Bijna alle aanwezigen rapten het hele couplet woord voor woord mee en even was het stil in de rest van het immense Annabel pand. Een zeer indrukwekkend moment. Op het einde van het concert werd iedereen van het rapcollectief Ecktuh Ecktuh op het podium geroepen voor een onvervalste posse cut zoals hun roemruchte track Rotterdam waarop rappers als Alee Rock, Eddy Ra, Crim-Son, Milz en FEIS onder leiding van U-niq hun iconische coupletten spitten.

Zoals ik al zei, op deze avond kwam alles samen; gedenken, herdenken maar vooral genieten van pure hiphop op hoog niveau gebracht door Winne die op een respectabele en respectvolle manier zijn rapbuddy FEIS geëerd heeft. Dit was een van de beste hiphop concerten die ik in jaren beleefd heb. En FEIS Was In The Building!

PS. Winne is met zijn Oprecht Door Zee tour nog te zien in Paradiso-Noord op 12-4 en op het MOMO Festival op 18-4 in het Theater Rotterdam.