Gear talk! Apparatuur als muziekinstrument

Net als een instrumentalist maakt een masteringtechnicus gebruik van zijn of haar instrumentarium. Vaak worden die mooie spullen in zo’n rack gezien als losstaande units, elk met een eigen stempel/sound. Zo werken wij zoal met equalizers, compressors en limiters. “Kleurdozen” die een mix voorzien van een mooi klinkend laklaagje. Soms met extra kleur en karakter maar vaak ook zo transparant mogelijk. Allemaal om muziek te verbinden met jullie en al die andere luisteraars en genieters op onze aardkloot.

Voordat ik me intensief met mastering ging bezighouden was ik gitarist. Op mijn 16e had ik, naast een stapel folders van hifiapparatuur onder mijn bed, mijn eerste elektrische gitaar in mijn handen: een witte Washburn. Een variant op de welbekende Stratocaster, vergezeld van een dikke en vooral loeizware buizentop (merk onbekend, 100 Watt EL34), een 4×12” speakerkast en een fameus distortionpedaal van Proco (de Rat).

Niet lang daarna zat ik in mijn allereerste bandje: “Fast Fingers (Happy Girlfriends)”. De bandnaam doet anders vermoeden maar ik was groen als gras en bovenal zenuwachtig voor ons eerste optreden in buurthuis “De Velder” in mijn hometown Ede. Uiteraard was het optreden zeer succesvol.
Wat volgde was een carrière als profgitarist, compleet met een afgeronde studie elektrisch gitaar aan het conservatorium hier in Rotterdam.

Het instrument heeft me nooit losgelaten. Nadat ik in 2015 de keuze maakte om mij volledig op mastering te richten, bleef ik mijn apparatuur zien door de bril van een instrumentalist. Blijkbaar word je geboren als muzikant? Het instrument is het gereedschap waar je mee werkt. Ik was (en ben nog steeds) verliefd op mijn gitaren en ook koester ik inmiddels warme gevoelens voor mijn apparatuur die ik tijdens een mastersessie gebruik.

Toch blijft het statisch gereedschap. De beste tools van zowel muzikant als masteraar hangen aan de zijkant van ons hoofd. De oren bepalen wat je zoal doet met dat instrumentarium. Zonder deze ervaren schelpen is apparatuur eigenlijk zinloos. Wat heb je aan een zaagtafel van €2995,95 als je niet weet hoe je er (met je handen) mee om moet gaan?

Anno 2021 zie ik mijn apparatuur als twee instrumenten. Het zijn mijn twee chains die mij alle mogelijkheden geven een mix datgene mee te geven waardoor muziek nóg mooier aankomt bij de luisteraars. De eerste chain vormt de min of meer transparante basis met twee equalizers en twee compressors. De equalizers en compressors zijn elkaars tegenpolen. Waar de ene EQ vooral globaal te werk gaat met een mooie warme sound doet de andere EQ juist meer analytisch zijn werk.

Hetzelfde gaat op voor de compressors: de ene compressor is traag en biedt keuze uit een buizen of klasse A signaalpad. De andere compressor is veel sneller en heeft andere kleurmogelijkheden.

De tweede chain bestaat uit twee equalizers gevuld met buizen, in- en output trafo’s en discrete opamps. Kortom: dit zijn apparaten die je mix voorzien van subtiele kleuring. Verwacht geen grote stappen maar een verfijnd klankverschil. Of je muziek er beter van wordt? Soms wel, maar even zo vaak klinkt het beter zonder deze kleurbakken. Zo merk ik bijvoorbeeld dat muziek met elektronische bassen (synths) soms minder goed samengaat met buizen. De kleuring van de buizen maakt het strakke laag juist een beetje wollig.

Nu heten de ketens “Chain 1” en “Chain 2”. Wellicht zou ik de chains een naam moeten geven?
Ideeën? Iemand?

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteringtechnicus. Vanuit zijn premium mastering studio in Overschie werkt hij aan vele producties van onafhankelijke artiesten als Charlie Dée (Hédi Carlee), Black Nazareth en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering en Masterenzo is te vinden op zijn website.

Terugkijken: Meet The Pro x GPR sessie ‘Hoe presenteer je jezelf aan professionals’

Het traject van de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam is weer van start gegaan en de inschrijvingen voor alle categorieën zijn sinds vorige week donderdag 15 april geopend! Als kickoff van de GPR stond er een speciale online Meet The Pro sessie op het programma: ‘Hoe presenteer je jezelf aan professionals’. De sessie werd opgenomen in New Grounds en op donderdag 15 april uitgezonden. Heb je de sessie gemist? Terugkijken van de Meet The Pro x GPR sessie kan hieronder!

Meet The Pro x GPR: ‘Hoe presenteer je jezelf aan professionals’
Tijdens de sessie in New Grounds zorgde Martijn Crama ervoor dat je van GPR demojuryleden Ricardo JupijnAniek de Rooij en Mark Ritsema tips kreeg die jou zouden kunnen helpen voorbereiden op het inschrijven voor het GPR traject, maar ook om jouw act sowieso beter te kunnen presenteren aan professionals in de muziekbizz!

Aan de demojury werd o.a. gevraagd waar zij op letten bij het beoordelen, wat de do’s en don’ts zijn bij het aanmelden en waar je op moet letten bij het aanleveren van tracks. Maar ook gaven zij tips over het opstellen van een biografie, het maken van een persfoto of het samenstellen van een EPK.

Een andere vraag die voorbij kwam was “Hoe val ik op tussen de aanmeldingen?”. Is daarbij de muziek het belangrijkst, wordt er naar het totaal plaatje gekeken, of  val je ergens anders door op? Maar ook praktische GPR tips en info, zoals de verschillen per categorie en het aan te leveren materiaal, werden door het panel besproken. Voor antwoorden op deze vragen en nog veel meer waardevolle tips check je de sessie hieronder.


Live chat: 

Het panel was tijdens de sessie ook in de chat aanwezig om live vragen te beantwoorden. Zo werd bijvoorbeeld gevraagd of de tracks die je instuurt volledig geproduceerd moeten zijn.  De vraag werd door Ricardo beantwoord:

Volledig geproduceerd is niet nodig, maar zoals Aniek tijdens de sessie ook al aangaf, moet het tegenwoordig toch wel mogelijk zijn om zelf een goede demo te maken. We luisteren wel door de kwaliteit heen, zolang het idee van een nummer maar goed te horen is! En je kunt eventueel dan nog tussen haakjes aangeven dat het een demo is, dan weten de juryleden genoeg”  

Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam
Inschrijven voor de GPR is tot zaterdag 15 mei mogelijk. Voor alle info en om je in te schrijven check je de site.

Het Meet The Pro Panel:

Ricardo Jupijn
Als oprichter en hoofdredacteur van The Daily Indie is Ricardo Jupijn sinds 2010 zeven dagen per week bezig met het muziekplatform. Daarnaast is hij actief als gitarist in de Rotterdamse band Anemone, waarmee hij onder meer aan Popronde meedeed, op Motel Mozaique en als support van Triggerfinger speelde. Onder de noemer Bandprofeet helpt Ricardo acts en muzikanten op promotioneel terrein.

Aniek de Rooij a.k.a. Alberta Balsam
Alberta Balsam is een producer, dj en live act. De sound van haar producties is sterk geworteld in IDM, experimental acid, beukende techno en electro. Gemaakt met klassieke drum machines en overgoten met lagen van ingewikkelde harmonieën en 303 baslijnen.

Hoewel ze zich voornamelijk richt op livesets en producties, worden haar dj-sets gekenmerkt door eclectische en gedurfde trackselecties, variërend van harde techno, electro en fuzzy acid tot warme en dromerige ambient. Alberta Balsam speelde live op events als Modular Festival, REC.Festival, Grasnapolsky en ADE. Leuk weetje: als muzikant in het duo DOOXS won Aniek zelf de GPR 2015!

Mark Ritsema
Sinds de jaren 80 is zanger, gitarist, songwriter, schrijver en journalist Mark Ritsema frontman van Spasmodique, de legendarische Rotterdamse band die nog steeds actief is. Zo verscheen hun laatste album Six in 2016, gevolgd door een uitgebreide tournee. Daarnaast speelt en maakt hij albums met uiteenlopende acts als het Europese folkduo Polar Twins, de jaren 80 post-punk bands Minny Pops en Mecano Un-Ltd en de door hemzelf geïnitieerde jazzband Roxy Jazz Music. Als singer/songwriter leidde hij eigen bands en projecten als Raskolnikov (jaren nul) en Nightporter (2007).

Als (muziek)journalist schrijft en schreef hij voor onder andere Lowlands Festival, Uit Agenda, Havenloods, Route du Nord en Muziekweb.

Sinds 2019 is Mark ook de vaste muziekprogrammeur van het Rotterdamse muziekcafé Dizzy. Als muziekprogrammeur was hij eerder verantwoordelijk voor de muziekprogramma’s van het Rotterdamse kunstenfestival Route du Nord (2010-2018) en het World Port Buskers Festival (2017-2019). Daarnaast verzorgde hij het singer/songwritersprogramma in De Machinist (2015-2017).

Zowel in zijn eigen werk als in muziek van anderen zoekt Ritsema expressie, eerlijkheid en urgentie. Stijlaanduidingen zijn er hooguit voor het gemak, maar het komt allemaal uit dezelfde creatieve vijver.