Master The Mix

Tijdens het schrijven van mijn vorige column –nummer 40 alweer- stuitte ik op een vraag binnen een vraag.

De bovenstaande zin klinkt misschien wat cryptisch maar bij het beantwoorden van vraag vier (Wat heb je over voor mastering?) kwam de volgende vraag bovendrijven: “Wanneer is je mix klaar en ga je over naar mastering?

Deze vraag kwam voort uit het al dan niet werken met zogenaamde package deals, waarbij de mixer ook de masteraar is. Maar wanneer besluit je dat je werk als mixer erop zit en je de “masterpet” op zet?

Zoals ik het zie zijn het twee ambachten. De mix engineer kan iets wat de mastering engineer niet kan en andersom. Echte alleskunners bestaan maar er zijn er maar weinig die zowel een mix als een master op zeer hoog niveau weten af te leveren.

Hoewel er veel overeenkomsten zijn vereist masteren toch echt andere vaardigheden dan mixen. Je werkt als mixer met veel meer kanalen tegelijk en ook gebruik je effecten op een andere wijze dan tijdens een mastersessie.
Mastering is, net als mixen, produceren en opnemen, een ervaringsvak. Hoe vaker je het doet, des te beter worden je skills. Waarom zou je je dan niet focussen op een enkele skill set?

Daarnaast is de afluistering voor mastering vaak anders dan tijdens het mixen. Mastering vraagt om een soort helikopterview met speakers die het volledige spectrum van een song laten horen om zo de mix goed te laten klinken op elk willekeurig systeem. Bij mixen zou je wat meer in de mix willen kruipen met je nearfield of midfield speakers.

Tenslotte zou ik, als ik een mix engineer was, blij zijn met een fris stel oren die mijn mooie mix ook nog ‘ns naar een hoger plan tillen door een sublieme master af te leveren. Win-win!

Zeker als het om een productie op hoog niveau gaat is een package deal niet het eerste waar ik aan zou denken. (Maar ja, ik ben dan ook een masteraar. Ik zou mijn eigen ramen ingooien als ik een package deal zou promoten.)

Een goede mix engineer en mastering engineer vormen een powerduo voor je productie en idealiter is er dan ook sprake van een soort klik tussen die twee. Het is fijn als de masteraar en de mixer elkaar begrijpen en muzikaal min of meer op één lijn zitten.
Combineer het bovenstaande met goede muzikanten en een mooie song en je hebt goud in handen!

Als masteraar bouw je een zekere band op met de mensen met wie je werkt. Artiesten, producers maar vooral ook mix engineers zijn belangrijke mensen in het leven van een mastering engineer. Uit ervaring weet ik dat het niveau van producties stilaan stijgt naarmate je langer met iemand samenwerkt. Een soort chemie, net zoals bij een (goede) relatie in het echte leven.

En om terug te komen op de beginvraag (Wanneer is je mix klaar en ga je over naar mastering?): een goede mixer weet wanneer zijn/haar mix af is en wanneer die kick-ass mix uit handen gegeven kan worden om er tijdens de mastersessie een even-more-kick-ass song van te maken!

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteringtechnicus. Vanuit zijn premium mastering studio werkt hij aan vele producties van onafhankelijke artiesten als Phil Bee, The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering en Masterenzo is te vinden op zijn website.

Frank Kimenai nieuwe voorzitter POPnl

Frank Kimenai is vanaf heden de nieuwe voorzitter van POPnl. Hiermee treedt hij in de voetsporen van Rita Zipora, en voor haar, Fer Abrahams, Jan van der Plas en Leon Zwaans. Frank gaat zich sterk maken voor versterking en verbreding van talentontwikkeling binnen de popmuziek.

Rita Zipora:Met veel plezier ben ik voorzitter geweest van POPnl en heb op die manier kunnen bijdragen aan het versterken van de talentontwikkelingsketen in de popmuziek. Vol vertrouwen draag ik het stokje over aan Frank Kimenai die vanwege zijn kwaliteiten en netwerk deze rol met verve zal invullen.

Frank Kimenai is op dit moment werkzaam als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en richt zich binnen het veld op de veerkracht van het popmuziekecosysteem. Als voormalig programmamanager Creative Europe en door zijn huidige werkzaamheden als expert bij de ontwikkeling van Music Moves Europe beschikt hij over kennis en netwerk om te komen tot succesvolle samenwerkingen tussen Europese organisaties en aangesloten overheden.

Als voormalig boeker en manager van bands kent hij echter ook het klappen van de zweep binnen de Nederlandse muziekindustrie en juist deze combinatie van werkzaamheden en ervaring geeft POPnl een voorzitter met smoel voor de toekomst.

POPnl
POPnl is het samenwerkingsverband tussen de provinciale poporganisaties en die van de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. POPnl houdt zich als vertegenwoordiger van alle muzikanten in Nederland bezig met talentontwikkeling, popmuziekbeleid, onderzoek en rapportage.