Feedback: zeg Masterenzo, wat vind je van mijn mix?

Die vraag krijg ik nogal eens voorgeschoteld. Het is toch gek; eigenlijk zou iedere mixer of producer zijn mixen eerst aan een mastering engineer moeten voorleggen voordat ze definitief doorgestuurd worden om te worden gemasterd. Grote kans dat ik als masteraar (bij een goede mix) zeg: “Ok prima, straffe mix. Kom maar door.”

Het gebeurt regelmatig dat een mix met wat kleine aanpassingen een nogal flinke sprong in kwaliteit, impact en muzikale connectie maakt. De kwaliteit van een mix is leidend voor de kwaliteit van het eindproduct (de master). Er wordt mij nogal eens gevraagd om van water goud te maken, om zaken die eigenlijk in de mix hadden moeten gebeuren recht te trekken. Tijdens mastering kan een hoop, maar het omzetten van water in goud is (tot op heden, en ook chemisch) nog niet mogelijk.

Dus mixers en producers: zorg voor een puike en straffe mix!

En hup, ik gooi er gelijk maar weer een tegelwijsheid tegenaan:
“Hoe beter de mix en hoe minder er tijdens mastering nodig is, des te beter uw song uiteindelijk zal klinken!”

Het is dan weer niet zo dat wij als mastering engineers niets doen. Aan ons de edele taak om een goede mix nog beter uit de verf te laten komen voor meer impact, meer emotie en meer connectie. Door te luisteren, écht te luisteren, en door kritisch te zijn op je mix zal het eindresultaat alleen maar beter worden. Sowieso is het verstandig om, voordat je de mix naar de mastering studio stuurt, een mix ‘ns helemaal goed door te luisteren. Het komt meer dan eens voor dat er toch nog een ongewild foutje in de mix zit.

Een kleine checklist ter controle van een mix: is het de juiste versie van de mix? Denk aan (mogelijk verwarrende) naamgeving van files. Is de mix ‘schoon’ van pratende muzikanten net na hun meesterlijke solo of andere niet gewenste geluidjes in de achtergrond? Kloppen de fades en andere edits?

En last but not least: blijven de pieken van de levels van je mix onder 0dBFS? Dit geldt trouwens ook als je de fader van de eindbus (master bus, Engels maar veelgebruikt) op 0 zet. Als deze overstuurt (alles boven 0dBFS) wanneer ie op 0 staat, dan zul je de individuele faders en/of bussen in je mix zachter moeten zetten.

Met het alleen omlaag schuiven van de fader van de master bus ben je er niet. Het lijkt alsof je geen digitale ‘overs’ meer hebt, maar niets is minder waar. Feitelijk hou je de boel voor de gek want intern in je DAW overstuurt de mix nog steeds. De master bus kun je zien als de som der delen; alle individuele kanalen en bussen komen uit op de master bus. Dus mixers en producers: hou je levels goed in de gaten als je mixt!

Renzo (Masterenzo) is een Rotterdamse masteraar. Hij heeft onder meer gewerkt voor Gery Mendes (GMB), The Legendary Orchestra Of Love en Bart Voncken. Nóg meer info over mastering is te vinden op zijn website

Music Support Zuid-Holland: Pluimage Festival Vlaardingen

Op maandag 10 juni 2019 (Tweede Pinksterdag) vindt voor de vierde keer het Pluimage Festival plaats. Een dag lang de fijnste muziek, de gekste acts, het heerlijkste eten & drinken en dat allemaal op de mooiste en intiemste locatie van Vlaardingen en ver daarbuiten!

Pluimage is een festival zoals alleen De Vreemde Vogel dat kan organiseren: verrassend, speels en af en toe een tikkeltje brutaal. Dus verzamel je vrienden, buren, gezin of wie dan ook en kom genieten van al het moois dat die dag op jullie staat te wachten!

Met muzikale acts Banana Savannah, The Artificial, Yip Roc, Thaïti, De Skaggerz en Morado. Daarnaast is er nog veel meer te doen zoals ​Didgeridoo Workshop en Sock n Roll + Workshop Sokpoppen maken.